کولیک در نوزاد

کولیک یا قولنج یکی از علل گریه های طولانی مدت در نوزادان است. این گریه های اغلب در حوالی زمان شیر دادن در عصرها ایجاد میشوند با این حال ممکن است در هر زمانی از روز هم رخ دهند.کولیک معمولا از سه هفته پس از تول آغاز شده و تا ۳ ماهگی طول میکشد. گرچه گاهی اوقات از این زمان نیز فراتر می رود. کولیک همانگونه که بطور ناگهانی ایجاد میشود بطور ناگهانی هم متوقف میشود و هیچ آسیبی به کودکتان نمیرسد.ShowImدage.ashx

کولیک در نوزاد

گرچه هنوز کسی تعریف درست کولیک و علت ایجاد آن را نمیداند، با این حال بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که کولیک نوعی شکم درد است که بعلت اسپاسم و انقباض ایجاد میشود و سبب می گردد که نوزاد در هنگام بروز کولیک از شدت درد پاهایش را راست کند. الگو و نحوه گریه کردن نوزاد دچار کولیک نشان میدهد که این دردها شبیه کرامپ و گرفتگی عضله هستند. زیرا نوزاد مدتی گریه میکند و بعد چند دقیقه ساکت میشود و سپس دوباره شروع به گریه میکند. این درها و گریه ها ممکن است یک ساعت طول بکشد و باعث ناراحتی شما و نوزادتان شود.

علل احتمالی کولیک

علل بسیاری را مسئول ایجاد کولیک میدانند و قطعا ارزش آن را دار که شما هم این علل را بدانید. از آنجا که کولیک هم در نوزادانی که شیر مادر تغذیه میشوند و هم در نوزادان تغذیه شده با شیر خشک دیده میشود پس نمیتوان نحوه تغذیه را مسئول ایجاد کولیک دانست. با این حال اگر شما نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه میکنید، باید مواظب غذا خوردن خودتان باشید، چون غذایی که شما میخوری روی شیرتان اثر کرده و مواد آن را تغییر میدهد.ببینید در ۲۴ ساعت گذشته چه چیزهایی خورده اید که موجب کولیک کودکتان شده است. گفته میشود که مقدار شیری که هر دفعه نوزاد می خورد ( چه خیلی کم باشد و چه خیلی زیاد) میتواند سبب بروز کولیک شود.

همچنین در نوزاانی که شیر خشک می خورند اگر شیرشان خیلی داغ یا خیلی سردباشد یا اگر غلظت شیرشان خیلی کم یا خیلی زیاد باش می تواند سبب کولیک شود. بخاطر اشته باشید که هنگام درست کردن شیر خشک حتما از روی جدولی که روی قوطی آن نوشته شده استفاده نمایید.

سایر علل ایجاد کولیک عبارتند از: یبوست، اسهال، عدم هضم یا کرامپای روده ای.

نوزا دچار کولیک که گریه های شدید میکند تقریبا همیشه سالم است، اما اگر متوچه شدید که رنگ پریده یا بی حال میباشد با پزشک خود مشورت نمایید.

کولیک در نوزاد

همچنین ممکن است بین تنشها و ناراحتی های عصبی و کولیک رابطه ای وجود داشته باشد که منجر به یک واکنش زنجیره ای میشود. پایان روز معمولا برای خانمهای خانه، ساعات پر مشغله ای است و شما ممکن است خسته و عصبی شوید. نوزاد شما به خلق و خوی شما حساس است و ممکن است در پاسخ به این عصبی بودن شما، او هم گریه کند و در نتیجه سبب شود نگرانی و عصبانیت شما بیشتر گردد.

هنوز هیچ درمان قابل اطمینانی برای کولیک وجود ندارد، با این حال داروهای متعددی ساخته شده که شما میتوانید با مشورت با پزشکتان آنها را به کودکتان بدهید. همچنین ما میتوانی تغذیه شبانگاهی او را هر روز کمی زودتر بدهید تا فرصت اشته باشید که به گریه او هم برسید. گرچه شما برای رفع کولیک او بطور کامل کار زیادی نمیتوانید بکنید، اما در این مواقع می توانید با در آغوش گرفتن او و مالیدن پشتش، در حالیکه شکمش به سمت شما فشار داده میشود و با گرمای شما گرم میگردد در رفع کولیک به او کمک منید . سعی کنید که از کمک همسرتان هم در این مواقع استفاده نمایید و به یاد اشته باشید که کولیک فقط چند ماه کودکتان را اذیت میکند و بعد از آن دیگر کولیک از بین می رود.

کولیک در نوزاد

منبع
سایت تخصصی کودک و مادر www.koodakomadar.com

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز