در رژیم غذایی کودک نمک و نوشیدنی های شکردار را محدود کنید

محققان مرکز تحقیقات تغذیه و ورزش از دانشگاه دیکین (Deakin) استرالیا، طی مطالعه ای به بررسی ارتباط بین مقدار مصرف نمک و نوشیدنی های غنی از شکر در کودکان پرداختند.

در رژیم غذایی کودک نمک و نوشیدنی های شکردار را محدود کنید

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مطالعه حدود ۴۳۰۰ کودک و نوجوان ۲ تا ۱۶ ساله استرالیایی شرکت داده شدند. به منظور بررسی مصرف غذاهای شور و نوشیدنی های شیرین، پرسشنامه ای که حاوی اطلاعاتی کامل در مورد آنچه طی ۲۴ ساعت گذشته توسط شرکت کنندگان خورده شده بود، تکمیل شد.ض

به نقل از سایت Medical News Today، حدود ۶۵ درصد از افراد شرکت کننده، نوشیدنی های شکردار مصرف می کردند. کودکانی که حداقل یک لیوان نوشیدنی شکردار در روز مصرف می کردند نسبت به همتایان خود که نوشیدنی های شیرین مصرف نمی کردند، ۲۶ درصد بیشتر احتمال ابتلا به اضافه وزن یا چاقی داشتند. به ازای هر ۱ گرم سدیم دریافتی، ۴۶ گرم نوشیدنی شکردار بیشتری مصرف می شد.

به گفته ی محققان: یافته ها حاکی از آن است که محدود نمودن نمکی که توسط کودکان مصرف می شود، می تواند منجر به کاهش اندازه دور کمر شود.

محققان می گویند: البته عوامل مخدوش کننده ای مانند ورزش و فعالیت جسمانی در این ارتباط در نظر گرفته نشده بود. دور از ذهن نیست که کودکانی که ذائقه مصرف غذاهای شور در آنها قوی تر است تمایل بیشتری نیز برای مصرف نوشیدنی های شیرین داشته باشند. اما دقیقا مشخص نیست که دریافت بیشتر سدیم، مسئول اصلی تمایل بیشتر به مصرف نوشیدنی های شیرین باشد.

این محققان معتقدند: داده های حاصل از مطالعه، اطلاعاتی در مورد نحوه تاثیر نمک بر افزایش تمایل به مصرف نوشیدنی های شیرین به دست نمی دهد. مشخص نیست که در صورتی که کودکان مصرف سدیم خود را کاهش دهند، مصرف نوشیدنی آنها نیز کاهش یابد. اما ضرری ندارد که دسترسی کودکان را به غذاهای غنی از سدیم و نوشیدنی های شکردار محدود کنید.

نتایج این مطالعه  ۱۰ دسامبر ۲۰۱۳ در مجله Pediatics منتشر شده است.

منبع
خبرگزاری دانشجویان                         در رژیم غذایی کودک نمک و نوشیدنی های شکردار را محدود کنید

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز