وازکتومی چیست؟ مزایا و عوارض آن

امروزه با رشد جمعیت و پرسشها اقتصادی و اجتماعی که در حال زیاد کردن می باشد، اهمیت محدود ساختن تعداد فرزندان از گذشته

وازکتومی چیست؟ مزایا و عوارض آن

امروزه با رشد جمعیت و پرسشها اقتصادی و اجتماعی که در حال زیاد کردن می باشد، اهمیت محدود ساختن تعداد فرزندان از گذشته زیاد شده است هست. به همین علت بستن لوله مردان ( وازکتومی ) یک راهکار دائمی و موثر جهت جلوگیری از حامگلی و از همه مهمتر مقرون به صرفه است که باعث ترغیب خیلی ها جهت انجام وازکتومی می شود.

بستن لوله در مردان یک روش دائمی و موثر جلوگیری از حاملگی و مقرون به صرفه هست. اکثر مردانیکه اقدام به بستن لوله های منی می کنند، از روش انجام، معایب و مزایای آن اطلاع کافی ندارند. تنها روش موثر و کارآمد جهت جلوگیری از حاملگی در مردان، بستن لوله های منی است.

وازکتومی چیست؟ مزایا و عوارض آن

این عمل در مردان خیلی راحت، سرپائی و کم عارضه هست. در صورتیکه بستن لوله ها در خانمها یک عمل جراحی تمام عیار محسوب می شود که نیازمند بیهوشی و بازکردن شکم است و علاوه از آن پر عارضه هست. در ابتدا مختصری در مورد آناتومی لوله های منی بر توضیح می دهم تا خوانندگان محترم آشنائی بیشتری با کار کرد لوله های منی بر داشته باشند.

بیضه ها محل تولید اسپرم یا همان نطفه مردانه می باشند. در صورتیکه مایع منی به وسیله پروستات و کیسه های منوی تولید می شود. دو تا لوله منی بر اسپرم را از بیضه ها انتقال یافته کرده و به مایع منی اضافه می کنند

تنها یک درصد حجم مایع منی را اسپرمها تشکیل می دهند بنابراین مردانیکه حتی تعداد اسپرم آنها صفر و نابارور هستند در حجم مایع منی آنها تغییری حاصل نمی شود و بدون آزمایش نمی توانند متوجه بیماری خود شوند.

به همین ترتیب بعد از بستن لوله های منی که در اصطلاح به آن وازکتومی می گویند، تغییری در حجم مایع منی حاصل نمی شود، فقط اینگونه مردان در مایع منی خود اسپرم ندارند و حاملگی اتفاق نخواهد افتاد.

امروزه با رشد جمعیت و پرسشها اقتصادی و اجتماعی که در حال زیاد کردن می باشد، اهمیت محدود ساختن تعداد فرزندان از گذشته

وازکتومی را باید یک روش جلوگیری از حاملگی دائمی تلقی کرد چون برگرداندن وازکتومی یا باز کردن لوله های منی بر فوق العاده مسئله و معمولا بی نتیجه هست. در هنگام وازکتومی با بی حسی موضعی ابتدا لوله های منی بر در محل خروج از بیضه با دست پیدا می شود و بر روی آن یک شکاف یک سانتی متری بر روی پوست بیضه داده می شود.

سپس با یک وسیله جراحی لوله منی بر از محل خود بلند می شود و از داخل کیسه بیضه خارج و قطع می شود و سپس دو انتهای قطع شده است با نخهای جراحی غیر قابل جذب مسدود می شوند. بعد از قطع لوله های منی بر، بیضه ها به تولید اسپرم ادامه می دهند ولی چون آنها دفع نمی شوند، به وسیله بدن جذب می شوند.حتی اگر شما وازکتومی نکرده باشید و مدت طولانی انزال نداشته باشید، باز اسپرم تولید شده است به وسیله بیضه جذب بدن می شود.

پس از بستن لوله ها، چند ماه طول می کشد تا تعداد اسپرم منی صفر شود، چون اسپرمهای از قبل تولید شده است هنوز در سیستم تولید مثل هستند و باید با انزالهای مکرر خارج شده است و در نهایت صفر شوند.

معمولا دو ماه طول می کشد تا بعد از بستن لوله های منی بر تعداد اسپرم در مایع منی صفر شود. هر قدر تعداد نزدیکیها زیاد باشد، سریعتر تعداد اسپرم مایع منی صفر می شود.

بنابراین بعد از بستن لوله های منی بر تا موقعی که تعداد اسپرم مایع منی صفر نشده هست، باید از روشهای دیگر جلوگیری از حاملگی استفاده کرد. معمولا بعد از بستن لوله های منی بر باید هر چهار هفته یک آزمایش انجام داد و مطمئن شد که دیگر مایع منی حاوی اسپرم نیست.

وازکتومی چیست؟ مزایا و عوارض آن

پس از وازکتومی یک لباس زیر مخصوص است که شما آنرا می پوشید تا با ایجاد پانسمان فشاری مانع از جمع شدن خون در محل برش شود. بهتر است شما بعد از وازکتومی بقیه روز را استراحت کنید. تا چند روز مختصر درد در محل برش خواهید داشت. یک هفته باید از برداشتن وسایل سنگین خودداری کنید. معمولا یک هفته بعد شما می توانید رابطه زناشوئی خود را از سر بگیرید.

ولی بخاطر داشته باشید که هنوز زن شما می تواند حامله شود. معمولا حدود ۲۰ انزال مورد نیاز است تا تعداد اسپرم مایع منی صفر شود. وازکتومی باعث کاهش میل جنسی، کم کردن ارضاء جنسی و اختلال نعوظ نمی شود. تا چند ماه بعد از وازکتومی شما ممکن است هنگام برانگیختگی جنسی یک درد مختصر در ناحیه بیضه ها حس کنید. باید بخاطر داشته باشید که میزان موفقیت وازکتومی بسته به روش انجام آن ۹۹ درصد است و صد در صد نمی باشد.

از هر هزار نفر زن که شوهر آنها وازکتومی کرده هست، یک نفر در سال اول بعد از وازکتومی حامله می شود. بنده مواردی دیده ام که حاملگی بعد از وازکتومی باعث پرسشها شدید در زندگی زناشوئی و انواع اتهامها شده است هست. این عنوان از این نظر ذکر شد که میزان موفقیت وازکتومی صد در صد نیست ولی تقریبا در حدود صد در صد است.

علت شکست وازکتومی این است که دو انتهای بریده شده است بهم رسیده و دوباره لوله های منی بر کانالیزه می شوند. بنابراین هنگام وازکتومی تلاش می شود یک تکه از لوله های منی بر برداشته شده است و دو انتهای آنها دور از هم و در سطوح متفاوت (نه روبروی هم) بسته شوند.

امروزه با رشد جمعیت و پرسشها اقتصادی و اجتماعی که در حال زیاد کردن می باشد، اهمیت محدود ساختن تعداد فرزندان از گذشته

عوارض وازکتومی

وازکتومی دارای عوارض بسیار اندک است ولی ممکن است موارد زیر اتفاق بیفتند:

۱خونریزی زیر جلدی و تجمع خون در محل

۲عفونت زخم و در مواردی عفونت بیضه

وازکتومی چیست؟ مزایا و عوارض آن

۳نشت اسپرم ار انتهای بریده شده است لوله های منی بر و ایجاد یک سفتی موضعی که در اصطلاح به آن گرانولوم می گویند

۴ – اسپرم بعد از تولید در بیضه به وسیله یک لوله ای بنام اپیدیدیم انتقال یافته می شود. اپیدیدیم در انتها تبدیل به لوله های منی بر می شود (شکل ۵). گاها بعد از وازکتومی، اپیدیدیم دچار التهاب می شود.

۵در موارد بسیار نادر دو انتهای لوله های منی بر با رشد به همدیگر رسیده و مجددا مرد بارور می شود

مزایای وازکتومی یا بستن لوله های منی بر

۱ – وازکتومی یک روش دائمی جهت جلوگیری از حاملگی است.

۲آن ارزان و راحت تر از بستن لوله ها در خانمها است.

۳مقرون به صرفه بوده و نیاز به استفاده از روشهای دیگر که گاها نیز پر عارضه هستند نیست.

وازکتومی از بیماریهای آمیزشی مثل ایدز جلوگیری نمی کند. بنابرین کارها پیشگیری کننده مثل استفاده از کاندوم باید صورت گیرد. شما باید موقعی اقدام به وازکتومی کنید که مطلقا بعدها نخواهید پدر شوید. در بعضی کشورها مردانیکه تقاضای وازکتومی دارند را چند ماه در لیست انتظار می گذارند تا جهت اخذ تصمیم نهائی وقت کافی داشته باشند.

منبع: بیتوته

واژه های کلیدی: تعداد فرزندان | عمل جراحی | استفاده | مردانه | حاملگی | جلوگیری | مردان | جراحی

وازکتومی چیست؟ مزایا و عوارض آن

وازکتومی چیست؟ مزایا و عوارض آن

وازکتومی چیست؟ مزایا و عوارض آن

وازکتومی چیست؟ مزایا و عوارض آن

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی