سرطان در دوران بارداری و تأثیر آن بر جنین

بعضی مادران در دوران بارداری با امراض سرطانی خطرناک مواجه می شوند . اکثر آن ها دلواپس طی کردن مراحل درمانی در این دوران و تاثیرات

سرطان در دوران بارداری و تأثیر آن بر جنین

برخی مادران در دوران بارداری با امراض سرطانی خطرناک مواجه می شوند . اکثر آن ها دلواپس طی کردن مراحل درمانی در این دوران و تاثیرات آن بر جنین خود هستند. جهت زیاد کردن دانستنی های مادران باردار به بعضی از نکات مهم در این باره اشاره کرده ایم. سرطان های خطرناکی مانند لوسمی حاد، لنفوم و سرطان خون در مادارن باردار مشاهده شده است است که با تشخیص و تجویز دکتر مراحل شیمی درمانی شروع خواهد شد. بهتر است بعد از گذراندن سه ماهه اول بارداری درمان را شروع کنند و مراقب حرکات و تنفس و مراحل رشد جنین خود نیز باشند.

سرطان در دوران بارداری و تأثیر آن بر جنین

سن میانگین لوسمی در حاملگی ۲۸ سال است و وضع حمل زودرس در این بیماران زیاد دیده می شود. سن میانگین دوره بارداری ۸ ماه است.

دکتر فاطمه قائم مقامی؛ تقارن بارداری با سرطان یک رخداد غیر معمول و دلواپس کننده جهت مادر و پزشکان معالج هست، از این جهت جهت مادر دلواپس کننده است چون او که با یک امید وافر به دریچه ای از زندگی با تولد فرزندش باید نگاه کند دچار استرس و اضطراب ترساندن زندگی خود با مبتلا شدن به سرطان مواجه می شود.برای پزشکان معالج نیز از این نظر دلواپس کننده است که باید در حین درمان مادر جهت این بیماری مهم، مراقب عدم تأثیر سوء تداخلات درمانی چه بصورت جراحی و چه بصورت دارویی یا روش های دیگر درمان سرطان روی جنین و نوزاد در آینده باشند. اداره این بیماران به یک تیم متشکل از متخصص سرطان خون، متخصص سرطان زنان، متخصص نوزادان و روانپزشک دارد.

بعضی مادران در دوران بارداری با امراض سرطانی خطرناک مواجه می شوند . اکثر آن ها دلواپس طی کردن مراحل درمانی در این دوران و تاثیرات

 اثرات نامطلوب شیمی درمانی روی جنین

در صورتیکه بیمار مبتلا به لوسمی حاد در سه ماهه اول بارداری و اوایل سه ماهه دوم بارداری باشد بدلیل اثرات نامطلوب شیمی درمانی روی جنین باید حاملگی ختم شود. در صورتیکه بیماری در سنین بالاتر بارداری تشخیص داده شود باید نتیجه های بهتر وضع حمل قبل از شروع شیمی درمانی در نظر گرفته شود و درصورت امکان انجام شود .سن میانگین لوسمی در حاملگی ۲۸ سال است و وضع حمل زودرس در این بیماران زیاد دیده می شود. سن میانگین دوره بارداری ۸ ماه هست. خونریزی بعد از وضع حمل در ۱۰-۱۵درصد موارد رخ می دهد. نوزادان متولد شده است از مادران مبتلا به لوسمی در دوران بارداری نرمال هستند ودرصورت رعایت موارد ذیل معمولاً نوزاد بعد از وضع حمل مشکلی ندارد. عدم مصرف داروهای آنتی متابولیت در خلال بارداری (یک نوع شیمی درمانی نیرومند که ضد سلولهای جفتی نیز عمل می نماید) .عدم پرتودرمانی به رحم در صورتیکه سن جنین به سن امکان حیات در محیط خارج از رحم برسد.

مادرانی که در معرض انواع سرطان ها قرار دارند یا سابقه سرطان در دوران قبل از بارداری خود داشته اند بهتر است به دکتر متخصص در این زمینه مراجعه کرده و بدون برنامه ریزی اقدام به باردارشدن نکنند چون ممکن است صاحب جنین با ناهنجاری های مادرزادی فراوانی شوند. این بانوان باید آمادگی مورد نیاز جهت هرگونه اختلال در بارداری مانند سقط جنین یا وضع حمل زودرس را داشته باشند.

شایعترین لنفوم در دوران بارداری

درمان هوجکین در شرایط متفاوت بارداری تفاوت می کند، در صورتی که در خلال سه ماهه اول بیماری تشخیص داده شود می توان درمان را به بعد از سه ماه اول موکول  نمود، درصورتیکه هوجکین پیشرفته یا با پیشرفت سریع باشد قطعاً باید درمان سریعتر با ختم حاملگی شروع شود ، در صورتیکه مادر ختم حاملگی را قبول ننماید می توان از درمان های تک دارویی با عوارض کمتر در سه ماهه اول بارداری استفاده نمود و سپس درمان مهم بعد از سه ماهه اول انجام شود. بیماران بارداری در سه ماهه دوم و سوم بارداری باید تحت نظر باشند تا به محض پیگیری ریه و قدرت حیات جنین درخارج از محیط رحم بارداری ختم شود تا درمان اساسی شروع شود.زایمان و سزارین باید قبل از دوره بعدی جهت جلوگیری از اثرات مهار مغز استخوان جنین انجام شود و خون بند ناف نیز باید جهت آزمایش گلولبولهای سفید نمونه گیری شود. مادری که تحت شیمی درمانی است بدلیل عبور عوامل دارویی از شیر نباید شیر بدهد.

داروهای شیمی درمانی

تصمیم به ختم بارداری به نظر بیمار ارتباط دارد ولی در موارد نوع حاد دکتر باید بیمار را راهنمائی نماید که مورد نیاز است درمان سریع ترشروع شود.گزارشات زیادی ازدرمان بیماران باردار مبتلا به لوسمی حاد انتشار یافته است که استفاده از شیمی درمانی بعدازسه ماهه اول بارداری تأثیری دراز بین بردن جنین یاایجاد بیماریهای مادرزادی جنین نداشته است.در صورتیکه بیمار مبتلا به لوسمی حاد و باردار در سه ماهه اول بارداری میل به به ختم بارداری نداشته باشد و تحت شیمی درمانی واقع شود ۲۵درصد احتمال فوت داخل رحمی جنین را دارد در حالیکه در سه ماهه دوم و سوم این میزان به ۱۳درصد می رسد.زایمان صلاح است قبل از شروع دوره بعد شیمی درمانی انجام شود ولی باید بیمار را در جریان گذاشت که ممکن است قبل ازآن وضع حمل زودرس خودبخودی یا تداخل دکتر جهت بروز، آن وجود داشته باشد،در این موارد باید بررسی های خونی از نوزاد متولد شده است انجام شود و چون ممکن است داروهای شیمی درمانی باعث کم کردن سلولهای خونی جنین شود. در صورتیکه نوزاد دچار اختلال رشد یا آنومالی جنینی بدلیل تأثیر داروهای شیمی درمانی در داخل رحم شود باید از این بابت نیز تحت نظر قرار گیرد.

سرطان یک بیماری غیرقابل آینده نگری و ناگهانی است که در بانوان باردار نیز می تواند بروز دهد. جهت پیشگیری از شدت یافتن این عارضه در مادر و جنین باید کارها پیشگیرانه و موثر را در پیش بگیرید. یک سری آزمایشات و نمونه برداری های تخصصی جهت سرطان در حاملگی وجود دارد که متخصصین آنکولوژی می توانند جهت زنان باردار تجویز دهند.

سرطان در دوران بارداری و تأثیر آن بر جنین


بیشتر بخوانید:

سرطان داشتن در دوران حاملگی

 سرطان مادران و بارداری


-گرد آوری و تدوین: نرگس فردوس فرد

-هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام مجاز می باشد.

واژه های کلیدی: انواع سرطان ها | شیمی درمانی | درمان سرطان | مبتلا شدن | سرطان خون | بارداری | حاملگی | بیماری | باردار | نوزادان | نوزاد

سرطان در دوران بارداری و تأثیر آن بر جنین

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی