تقویت رشد جنین در ماههای آخر بارداری

ماههای آخر بارداری نیازمند مواظبت های تغذیه ای مهم هست، وزن بانوان در این ماهها زیاد کردن خواهد یافت، تلاش کنید در سه ماهه آخر بارداری در معرض آلودگی هو

تقویت رشد جنین در ماههای آخر بارداری

با رشد جنين در سه ماهه آخر، ضمايم بارداري نيز افزايش مي يابد و اين مساله فشار زيادي به دستگاه گوارش وارد مي کند،دستگاه گوارش يک مادر باردار فضاي مورد نیاز و کافي براي فعاليت ندارد و در واقع تحت فشار قرار مي گيرد،در نتيجه توان گذشته را براي هضم و نگهداري غذارا از دست مي دهد،اين امر باعث بروز مسئله اسيديته شدن معده مي شود.
نتيجه ي اين اسيدي شدن معده احتمال ورود اسيد معده به مري را زياد کرده و منجر به ترش کردن زياد مادر مي شود. براي حل اين مسئله دکتر متخصص توصيه مي کند که غذاي مورد نیاز را در دفعات متعدد مصرف نماييد.

عبارات مهم : آلودگي
يک وعده ي غذايي را در چندمرحله ميل کنيد و هربار به صورت کامل مواد غذايي را بجويد. سعي کنيد بعد از غذا فورا نخوابيد و يک مدتي لم بدهيد.

استفاده از سبزيجات تازه يا پخته و ميوه ها مي تواند دو نشانه را تامين کند. در درجه اول به دليل فيبر موجود به کم کردن خشکي مزاج مي انجامد و در درجه دوم قسمت زيادي از مواد مورد نياز بدن مادر مانند انواع ويتامين ها و مواد معدني از جمله کلسيم، منيزيم، پتاسيم، آهن، منگنز و… را تامين مي کند.
استفاده از انواع گوشت ها هم توصيه مي شود. قبلا سفارش اکيد بر مصرف زياد آبزيان بود چون مصرف آنها مي تواند کمبود يد و اسيدهاي چرب امگا۳ را برطرف کند و براي بدن بسيار مفيد بوده و باعث افزايش IQ فرزند مي شود ولی در حال حاضر به دليل آلودگي محيط درياها به جيوه، مصرف بالاي آبزيان به ويژه ماهي سالمون و تن و ماهي هاي صيدشده در نزديکي سواحل توصيه نمي شود زيرا اينها جيوه و ساير فلزات سنگين را به بدن جنين انتقال مي دهند و روي روند تکامل مغز جنين تاثير منفي مي گذارند. بهتر است امگا۳ مورد نياز از منابع گياهي که آلودگي کمتري دارند مانند گردو يا کنجد يا برخي ديگر از دانه هاي روغني مانند تخم کتان خام، بادام، پسته، فندق و جوانه گندم تامين شود.

تقویت رشد جنین در ماههای آخر بارداری

نکته ديگري که حايز اهميت است توجه به مصرف کمتر مواد غذايي اي است که خارج از منزل تهيه مي شوند زيرا آلودگي ها و مسموميت ها مي تواند براي مادر و جنين زيانبار باشد.

بنابراين بايد از مصرف گوشت کوبيده يا کباب کوبيده، همبرگر و کتلت که خارج از منزل تهيه مي شود، پرهيز کرد زيرا حرارتي که حين پخت بتواند آلودگي اوليه و ثانويه را از بين ببرد، در برخي غذاها مانند کتلت يا کباب رعايت نمي شود و ممکن است باعث انتقال برخي انگل ها به بدن مادر شده است و براي جنين مسئله ساز شود.

کدام مواد غذايي بايد از بین بردن شود؟به افرادي که در خانواده زمينه آلرژي دارند، توصيه مي شود مصرف بادام زميني و ماهي را کمتر کنند. زن هايي که زمينه آلرژي دارند، ممکن است به پروتئين شير گاو هم حساس باشند. به همين دليل بهتر است مصرف آن را حتي در دوران شيردهي قطع کرد تا موجب اسهال خوني در کودک نشود.
استفاده از کنسروها و موادي که رنگ هاي مصنوعي هستند نيز توصيه نمي شود زيرا اين مواد مي توانند حاوي فلزات سنگين باشند. مصرف نوشمک و بستني هاي رنگي سنتي و خامه اي هم در دوران بارداري چه زن مبتلا به آلرژي باشد چه نباشد، مناسب نيست.
البته غير از تغذيه، دوري از استرس و شب بيداري هم تاکيد مي شود زيرا مي تواند روي واکنش‌ها مادر و روند رشد جنين تاثيرگذار باشد. فراموش نکنيد که پياده روي در محيط هاي پاک به ويژه بعد از بارندگي نيز براي مادر و جنين بسيار مفيد است.
در سه ماهه سوم همانند شش ماهه اول بارداري از همه گروههاي غذايي بايستي در برنامه روزانه باشد ولی مقدار آن نسبت به قبل افزايش پيدا مي کند
مصرف آب ميوه هاي غير طبيعي که حاوي رنگ مصنوعي هستند، لبنيات غير پاستوريزه، بستني سنتي و خامه اي هم در دوران بارداري مناسب نيست.
مادران باردار بايد از مصرف گوشت کوبيده يا کباب کوبيده، همبرگر و کتلت در رستوران ها پرهيز نمايند. در تهيه اين نوع غذا ها حرارتي که حين پخت بتواند آلودگي را از بين ببرد، داده نمي شود و همين امر ممکن است باعث انتقال برخي انگل ها به بدن مادر شده است و براي جنين مسئله ساز شود.

متخصص تغذيه به شما توصيه مي کند که مصرف غذاهايي که زمينه ي آلرژي دارد را از بین بردن کنيد، ممکن است اين ماده ي غذايي بادام زميني و يا يک ميوه ي خاص باشد.

ماههای آخر بارداری نیازمند مواظبت های تغذیه ای مهم هست، وزن بانوان در این ماهها زیاد کردن خواهد یافت، تلاش کنید در سه ماهه آخر بارداری در معرض آلودگی هو

• ميوه و سبزيجات در سه ماهه آخر بارداري استفاده از سبزيجات تازه يا پخته و ميوه ها توصيه مي شود . مصرف مقادير قابل توجهي از ميوه و سبزيجات به کم کردن خشکي مزاج کمک مي کند از طرفي ميوه و سبزي هاي مصرفي بخش اعظمي از مواد مورد نياز بدن مادر مانند انواع ويتامين ها ، املاح و فيبر را تامين مي کند.
• گوشت و پروتئين ها در اين دوره استفاده از انواع گوشت ها توصيه مي شود. سعي شود هفته اي ۲-۱ بار از ماهي استفاده کنيد. با مصرف مقادير مورد نیاز از ماهي در وعده هاي غذايي و دريافت امگا ۳ به رشد مغزي جنين کمک شاياني مي نماييد.
براي دريافت امگا۳ مورد نياز مي توانيد از منابع ديگر مانند گردو بادام، پسته، فندق يا برخي ديگر از دانه هاي روغني مانند کنجد وتخم کتان، نيز کمک بگيريد.
• نان و غلات از ديگر گروها ي غذايي است که توصيه مي شود خانمهاي باردارسعي کنند از غلات سبوس دار استفاده کنند • شير و لبنيات معمولا مصرف اين گروه در بين خانمهاي باردار کمتر از حد انتظار است و بايد بدانيد که لبنيات کم چرب مهمترين منبع غذايي تامين کننده کلسيم ميباشد و خانمهاي باردار در سه ماهه سوم بايستي روزي چهار واحد لبنيات استفاده کنند.

با شروع درد حاملگي، هيچ غذايي مصرف نکنيداصولا معده و روده زن بارداري که آماده زايمان مي شود، بايد خالي باشد زيرا فشاري که به رحم وارد مي شود، مي تواند به دفع مواد موجود در معده و روده منجر شده است و محيط را آلوده کند. اگر قرار است فردا زايمان انجام شود، حتي اگر زايمان به شکل سزارين هست، بهتر است از غذاهايي استفاده شود که سریع دفع مي شوند تا حين زايمان روده ها خالي باشند.
گاز موجود در روده در صورتي که غذا مصرف شده است باشد هم مي تواند در زايمان طبيعي باعث دل درد و دل پيچه مادر شده است و در سزارين باعث بروز فشار شود.

پزشکان بدون مرز

واژه های کلیدی: آلودگي | باردار | زايمان | استفاده | بارداري | بارداری | ويتامين | مواد غذايي

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا