کم کاری تیروئید در نوزادان

کم کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون های تیروئید در بدو تولد یا بعد از آن دیده می شود

کم کاری تیروئید در نوزادان

کم کاری تیروئید در نوزادان

عبارات مهم : درمانی

کم کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون های تیروئید در بدو تولد یا بعد از آن دیده می شود

کم کاری تیروئید در نوزادان

کم کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون های تیروئید در بدو تولد یا بعد از آن دیده می شود. در این بیماری سطح هورمون تیروکسین کمتر از میزان طبیعی هست. این بیماری اغلب موارد در اثر اختلال غده تیروئید در دوران جنینی اتفاق می افتد. هر نوزادی که متولد می شود، ممکن است به این بیماری مبتلا باشد. با در نظرگرفتن این که غده تیروئید بر همه جوانب سلامت تاثیر می گذارد، در صورت کنترل و تشخیص کم کاری تیروئید، کارها درمانی جهت آن باید به سرعت شروع شود.

دکتر سهیلی پور، می گوید: کم کاری تیروئید بر اثر کمبود ترشح هورمون های تیروئید، ممکن است از بدو تولد یا درهر زمانی بعد از تولد ایجاد شود. لزوم تشخیص به موقع این بیماری از آن روی اهمیت دارد که سال های اول عمر، وقت تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون های تیروئید هست. این بیماری در بدو تولد به ندرت علائم دارد. در صورت تشخیص می توان از عوارض برگشت ناپذیر و غیرقابل جبران آن جلوگیری کرد. اختلال در تکامل غده تیروئید و اختلال در سنتز هورمون های تیروئید، علل این بیماری هست. بروز کم کاری مادرزادی تیروئید، در دختران دو برابر پسران است.

نشانه های متفاوت در بدو تولد
ایشان، در این باره می گوید: کم کاری تیروئید در ۹۵ درصد موارد در بدو تولد بدون علامت است و بندرت با علائمی از قبیل، ورم اطراف چشم، خواب آلودگی، زبان بزرگ و زردی طولانی خود را نشان می دهد. این متخصص تاکید می کند: با از بین رفتن وقت طلایی و به تعویق افتادن درمان، این بیماری با اختلال در تکامل مغز، باعث بروز اختلال توانایی های مغزی، بدنی و رشد قدی می شود. همچنین بروز اختلال در ترشح هورمون های تیروئید در ماه های اول تولد، باعث عقب ماندگی ذهنی کودک می شود.

کم کاری مادرزادی تیروئید، اغلب موارد در اثر اختلال غده تیروئید در دوران جنینی اتفاق می افتد

اختلال تیروئیدی مادر، جدی گرفته شود
مصرف مناسب ید، در مادران باردار در پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری نقش موثری دارد. در حال حاضر، مساله کمبود ید در کشور عزیزمان ایران حل شده است هست. مصرف کافی ید از اختلال در تکامل مغز جنین جلوگیری می کند. دکتر سهیلی پور اعتقاد هست؛ بررسی کم کاری تیروئید در مادر باردار ضرورت دارد، چراکه جنین در سه ماه اول تولد قادر به ساختن هورمون تیروئید نیست و تکامل مغز جنین در این سه ماه وابسته به هورمون های تیروئید مادر هست. استفاده از بعضی داروهای پرکاری تیروئید و رادیواکتیو، طی حاملگی باعث بروز کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزاد می شود، البته این تاثیرات ممکن است گذرا یا دائم باشد. این متخصص تاکید می کند: توصیه حائز اهمیت این است که مادر، قبل از بارداری و در دوران بارداری از نظر تیروئیدی تحت نظر دکتر باشد. فراموش نکنیم پرسشها تیروئیدی در حاملگی، باعث بروز کم کاری مادرزادی تیروئید نمی شود.

در روز سوم تا پنجم تولد جهت تشخیص کم کاری مادرزادی تیروئید، از نوزاد آزمایش گرفته میشود

درمان کم هزینه
در طرح غربالگری کشور، با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزادان، در روز سوم تا پنجم تولد، جهت تشخیص کم کاری مادرزادی تیروئید، بیماریابی انجام می شود. عوارض این بیماری با تشخیص زودرس و درمان به موقع در کشور کم کردن یافته است.

ایشان با اشاره به این موارد می گوید: بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید در صورت تشخیص به موقع، درمانی کم هزینه دارد و با شروع هر چه سریع تر درمان، از عوارض بیماری جلوگیری می شود. اودر پاسخ به این پرسش که بعد ازتشخیص کم کاری مادرزادی کودک چه اقداماتی باید انجام شود، می گوید: در صورت غیرطبیعی بودن آزمایش پاشنه پا، نوزاد به متخصصان اطفال یا به فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان ارجاع داده می شود. چنانچه با آزمایش سرمی تشخیص این بیماری تائید شود، کودک در یک روند سه ساله تحت درمان قرار می گیرد. بعد از این دوره درمان در زیاد موارد قرص تیروئید قطع شده است و بیمار دوباره از نظر بالینی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر آزمایش، با وجود عدم مصرف یک ماهه دارو طبیعی باشد، می توان دارو را قطع کرد.

منبع:jamejamonline.ir

کم کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون های تیروئید در بدو تولد یا بعد از آن دیده می شود

واژه های کلیدی: درمانی | هورمون | بیماری | تیروئید | نوزادان | تیروئید | هورمون ها | درمان به موقع

کم کاری تیروئید در نوزادان

کم کاری تیروئید در نوزادان

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی