علاقه فرزند ها به بازی در سنین متفاوت چگونه است ؟

طفل در این سن، علاقه به بازی دسته جمعی ندارد بلکه دوست دارد بازی دیگران را تماشا کند. لذا باید او را به معاشرت تشویق کرد. میل به دارد

علاقه فرزند ها به بازی در سنین متفاوت چگونه است ؟

علاقه فرزند ها به بازی در سنین متفاوت چگونه است ؟

طفل در این سن، علاقه به بازی دسته جمعی ندارد بلکه دوست دارد بازی دیگران را تماشا کند. لذا باید او را به معاشرت تشویق کرد. میل به دارد با تقلید کردن از افراد بزرگسالی که در اطرافش هستند جلب توجه کند، از موافقت آن ها لذت ببرد. در طول تقلید و بازی تخیلی، با خودش بلند حرف بزند، گزارش پی در پی از اعمالش داده و نشان دهد که شروع به استفاده از برنامه ریزی جهت آینده کرده هست؛ مثلاً چیزهایی جهت رفتن به سفر خیالی اش جمع می کند.

با توجه به آنچه بیان شد در این سن، بازی های الفبایی و شمارشی انجام داده و لطیفه های راحت و جمله هایی که تلفظ آن ها سخت است (مثل امشب، شب سه شنبه است) به او یاد دهید. چاپ با سیب زمینی، ساخت مهره ای راحت با هویج و اسفنج را با او کار کنید. فعالیت های مربوط به محیط زیست مثل بحث راجع به طلوع و غروب آفتاب، رنگین کمان و ستاره ها، جمع آوری برگ ها و گل ها، کاشتن بذر گیاه های نیز همچنان ادامه داشته باشد.

عبارات مهم : اسباب بازی – بازی گروهی

مراجعه به کتاب فروشی و کتاب منزل از این سن به بعد بافایده هست؛ در آن جا اجازه دهید کودک کتاب های مورد علاقه، راحت و با تصویرهای بزرگ گزینش کند.

چهار سالگی

در این سن میل به به بازی های گروهی، نمایشی یا تخیلی زیاد کردن می یابد. امکان دارد نمایش های عروسکی و برنامه های تلویزیونی مناسبی را که دیده هست، اجرا کند یا اگر با دوستانش بازی گروهی تشکیل داد، نقش های آن ها را تعیین نماید. در این نقش بازی کردن همدلی و همکاری، تقویت می شود؛ لیکن در گفت و گو، نوبت را رعایت کرده درخواست می نماید و دستور می دهد؛ در نتیجه اعتماد به نقس زیاد کردن یافته و بر خود مسلط می شود. بازی تخیلی در رشد کودک کارکردهای بسیاری دارند و او را وادار به تفکّر و در ضمن آزمون و تمرین می کند.

در این سن، کودک گاه اهل بحث و جدل بوده پرسش هایش راجع به گذشته زیادتر می شود، حسّ شوخ طبعی او زیاد کردن می یابد، شعر، معما، لطیفه های راحت و شوخی کلامی را دوست می دارد، هم چنین بازی هایی مثل منچ، شطرنج، که در آن مهره ها را حرکت می دهند، برایش دوست داشتنی هست؛ گرچه استفاده صحیحش را نمی داند. از خواندن داستان به وسیله دیگران در حالی که تصویر آن را می بیند، لذت برده، بهتر از سه لگی می تواند با استفاده از کلمات راجع به موضوعی گفت وگو کند؛ لذا می توانید شعرها و آوازهای مربوط به اعداد و شمارش را زیاد به کار ببرید.

اسباب بازی های مناسب این سن عبارتند از:

وسایلی با قطعه های کوچک تر مثل مجموعه ساختمانی، ماشین های کوچک تابلوهای مغناطیسی یا پارچه ای جهت چیدن حروف، اعداد، تصاویر، اسباب بازی های ورزشی، مدل های کوچک از چیزهایی واقعی مثل اثاثیه منزل عروسکی، ماشین بازی و مسافرتی، دستگاه ضبط صوت جهت پخش سرودها و داستان های مورد علاقه کودک و ذره بین و دوربین، جهت تحقیق و کاوش دنیای بیرون.

با توجه به مطالب بیان شده است ساختن عروسک های دستی یا کاعذ، جوراب، پارچه و ساختن اثاثیه منزل، منزل اسباب بازی و وسایل نقلیه با استفاده از مقوا، کارتن و کاغذ برایش جالب بوده و از آن جایی که درکش در این سن زیاد شده، جهت هیجان بیشتر، می توانید او را به باغ وحش، باغ گل ها، سینما، تئاتر و موزه هایی که مربوط به کودک است ببرید.

پنج و شش سالگی

در این سن ممکن است شروع به نشان دادن استعداد یا حرفه خاص ای در ورزش، کاردستی یا فعالیتی خلاقانه بکند. به نیازهای دیگران توجه دارد و قادر به راهنمایی کودک کوچک تر از خود است.

فعالیت ها در سن پنج سالگی آگاهانه؛ جهت دار و پیچیده تر شده است و مهارت بازی با کودکان دیگر رشد نسبتاً خوبی پیدا می کند. فعالیت های هنری مثل تهیه آلبوم از بریده نشریات، جمع آوری تمبر یا سکه، ساختن تابلو با چسباندن گلبرگ های خشک شده است بر روی مقوا، اسباب بازی هایی از نوع قطارهای برقی یا کوکی، نمونه های کوچک از دستگاه های بزرگسالان مثل کامپیوتر اسباب بازی و بازهایی که با تاس انجام می شود و نیاز به شمارش دارند، می تواند جهت این سن مناسب باشد.


منبع : عطیه الهی – فاطمه سادات آقا میری

واژه های کلیدی: اسباب بازی | بازی گروهی | استفاده | دستگاه | پارچه | ماشین | لطیفه | ساختن | فعالیت

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی