راهکارهایی جهت سریع خوابیدن فرزند ها

اینکه به کودک خود اجازه می دهید تا دیروقت بیدار بماند و مشغول بازی کردن باشد، باعث خستگی مفرط در او می شود و خستگی زیاد باعث می شود دیرتر به خواب برود و حتی خوا

راهکارهایی جهت سریع خوابیدن فرزند ها

راهکارهایی جهت سریع خوابیدن فرزند ها

عبارات مهم : بیدار

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می شود تجمع مواد سمی در بدن می گردد

راهکارهایی جهت سریع خوابیدن فرزند ها

اینکه به کودک خود اجازه می دهید تا دیروقت بیدار بماند و مشغول بازی کردن باشد، باعث خستگی مفرط در او می شود و خستگی زیاد باعث می شود دیرتر به خواب برود و حتی خواب راحت و آسوده ای نیز نداشته باشد. بنابراین تا پاسی از شب بیدار ماندن کودکان، خود علت بی قراری و ناآرامی آنها در طول شب و زمانی که در خواب هستند، می شود.

احتیاج به خواب در انسان ها در سنین متفاوت متفاوت هست، ولی به طور میانگین می توان گفت که یک کودک یک ساله به ۱۴ تا ۱۵ ساعت خواب ، یک کودک سه ساله به ۱۲ ساعت خواب ، یک کودک پنج ساله به ۱۱ ساعت خواب و یک کودک هفت ساله به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد.

کودکی که شب ها با آرامش و به حد کافی می خوابد، روز بعد به موقع و سرحال از خواب بیدار می شود، ولی اگر به حد کافی نخوابد ، صبح روز بعد بهانه گیر و بداخلاق می شود و انرژی کمتری دارد. کم خوابی در فرزند های بزرگ تر، آنها را خسته ، کند و حساس می کند و نمی توانند بر روی دروس خود تمرکز کنند.

راهکارهایی جهت سریع خوابیدن فرزند ها
– همواره کودک را سر ساعت مشخصی بخوابانید. جهت کودکتان وقت خواب را با مشورت خودش تعیین کنید و فرا رسیدن وقت خواب را به او یاد آوری کنید. آنها به یک قرار ثابت جهت خواب نیاز دارند. اگر کودکتان دیر به خواب می رود، تلاش کنید سریعتر از زمانی که در نظر گرفته اید، او را به رختخوابش ببرید.

– تلاش کنید به جای جمله جبری “برو به اتاق خوابت” به کودک تان بگویید “لازم نیست بخوابی، بلکه می توانی در تخت خودت استراحت کنی”. هنگامی که جنبه اجبار جهت خواب از بین برود، احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود می آید.

– با صحبت و عمل کودک را تشویق کنید. به این صورت که هر شب به وقت شناسی و در رختخواب رفتن وی جایزه بدهید. این جایزه می تواند یک خوراکی قبل از خواب مثل یک لیوان شیر یا خوراکی که کودک دوست دارد (البته مضر نباشد) باشد، و یا به عنوان تشویق یک لباس خواب قشنگ به او هدیه بدهید.

– از بعضی حرکات جهت آرام کردن کودکتان کمک بگیرید. به عنوان نمونه می توانید قبل از خواب او را کمی ماساژ بدهید. این کار کمک می کند تا خواب عمیق و با کیفیت تری داشته باشد. ماساژ دادن، نوازش کردن و…، شرایط مساعدتری را جهت خواب ایجاد می کند. تکان دادن آرام کودکان کوچک تر نیز بافایده خواهد بود.

– تمام موانع را برطرف کنید. از خواب بیدار شدن های مکرر، خر و پف کردن، پرسشها تنفسی در حین خواب و… از جمله مواردی هستند که در خواب فرزند شما اختلال ایجاد می کنند. گاهی اوقات عدم برخورداری از سلامت کامل باعث پرسشها مربوط به خواب می شود، به عنوان نمونه گاهی بزرگی لوزه ها باعث خروپف می شود. بنابراین مورد نیاز است که ابتدا این موانع را برطرف کنید.

– قبل از خواب غذای مختصر و سبکی به او بدهید. غذاهای سنگین و پرحجم روی خواب کودکان مخصوصا کودکان در سنین بالاتر تاثیر بدی دارند. شکم خالی و شکم پر هر دو باعث بدخوابی و یا بی خوابی می شوند. به خاطر داشته باشید بعضی مواد غذایی مانند قهوه، چای و یا نوشابه در شب باعث بروز اختلال در خواب می شود.

– شرایط اتاق خواب و لباس کودک خود را نیز در نظر بگیرید. همه ما در اتاق خنک بهتر می خوابیم، ولی نه خیلی سرد. لباس راحتی تن کودکتان کنید و ببینید که دمای اتاق در حدی باشد که باعث مریض شدن او نشود و از طرفی بیش از اندازه هم گرم نباشد. تاریک بودن محیط خواب نیز مهم هست. ولی اگر کودکتان نمی تواند در تاریکی بخوابد، یک چراغ خواب کوچک در اتاقش روشن بگذارید، و یا اینکه چراغی را در بیرون اتاق او روشن کرده و در اتاق را باز بگذارید.

– قبل از خواب کاری را که دوست دارد برایش انجام دهید. بسیاری از کودکان بوسیدن پدر و مادر، در آغوش گرفتن آنها، نوشیدن آب و شنیدن قصه و خواندن لالایی قبل از خواب را دوست دارند. اگر کودک شما نیز این گونه هست، تلاش کنید از این طریق شرایط بهتری را جهت خواب او فراهم کنید.

– فعالیت های بدنی کودک مانند بازی کردن در پارک، ورزش و … را در طول روز زیاد کردن دهید. البته این بازی ها باید تا غروب آفتاب ادامه داشته باشند و به تدریج باید فعالیت کودک را کم کردن دهید و به جای بازی های پر تحرک ، فعالیت هایی مثل مطالعه، شنیدن قصه و یا تماشای تلویزیون را جایگزین کنید. باید تلاش کنید قبل از خواب بازی های هیجان انگیز مثل بازی های کامپیوتری را انجام ندهند و یا فیلم های هیجان انگیز نبیند.

– اگر کودکتان در شب به مشکل به خواب می رود، به او اجازه خوابیدن در طول روز را ندهید و با کاری سرگرمش کنید.

اینکه به کودک خود اجازه می دهید تا دیروقت بیدار بماند و مشغول بازی کردن باشد، باعث خستگی مفرط در او می شود و خستگی زیاد باعث می شود دیرتر به خواب برود و حتی خوا

کاهش رشد قدی در کودکانی که شب ها دیر می خوابند، زیاد دیده می شود

ترس کودکان از تاریکی شب
– اگر کودک شما از تنهایی خوابیدن می ترسد، شما باید وحشت او را جدی بگیرید، کودک را آرام کنید و تلاش کنید به علت وحشت او پی ببرید. به کودکتان این وقت را بدهید که در مورد مسئله احتمالی و هیجانات یا چیزهای جالبی که در روز برایش اتفاق افتاده با شما صحبت کند. حتی می تواند هنگامی که در تخت خود دراز کشید، از زبان خودش داستانی جهت شما بگویید و در مورد این داستان با او صحبت کنید تا مطمئن شوید که تخیلات در ذهن او نمانده هست. این مسئله کمک می کند که کودک با آرامش بیشتری به خواب فرو برود.

– حداقل دو ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کنید. تحقیقات نشان می دهند که نوری که از صفحه تلویزیون ساطع می شود، هورمون ملاتونین (هورمون خواب) را کم کردن می دهد. حتی نیم ساعت تماشای تلویزیون قبل از خواب، نظم خواب کودک شما را بر هم می زند.

– استرس کودک خود را قبل از خواب کم کنید. هنگامی که که میزان ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) اوج باشد، بدن کودک شما رفتن به رختخواب را نمی پذیرد. بنابراین با انجام بعضی فعالیت ها، او را پیش از رفتن به رختخواب آرام کنید، به عنوان نمونه نور منزل را کم کنید، محیط را ساکت کنید و اگر کودک تان دوست دارد یک اسباب بازی نرم را بغل بگیرد و بخوابد، اجازه دهید تا این کار را انجام دهد. البته اینکه دور و برش اسباب بازی های متعدد جمع کند نیز کار درستی نیست.

– بیش از حد روی مقوله خواب متمرکز نشوید. با توجه بسیار زیاد به این مساله، نگرانی های خود را به او انتقال یافته می کنید و در واقع اوضاع بدتر از قبل می شود. بنابراین با تمرکز زیاد روی این موضوع، به ایجاد اختلال زیاد روی خواب فرزندتان دامن نزنید بلکه به او کمک کنید تا آرام تر شود و دلهره هایش برطرف شود.

– وسایل الکترونیکی را تا حد امکان از اتاق خوابش دور کنید. کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی تلفن، ویدئو، تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی می توانند اختلالاتی را در خواب ایجاد کنند. حتی اگر مورد استفاده نباشند نیز وجودشان به نوعی مزاحمت ایجاد می کند.

عوارض دیر خوابیدن جهت فرزند ها
– دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می شود تجمع مواد سمی در بدن می گردد و باعث می شود آمادگی جسمی و مغزی دچار مسئله شود.

– کودکانی که دیر از خواب بیدار می شوند، دیگر تمایلی به خوردن صبحانه نخواهند داشت و همین باعث بوجود آمدن اختلالاتی در بدن آنها می گردد.

– کم کردن رشد قدی در کودکانی که شب ها دیر می خوابند، زیاد دیده می شود. همچنین رشد تحصیلی کمتری نسبت به سایر کودکان دارند.

– دیر خوابیدن کودکان و نوجوانان باعث ایجاد چاقی در آنها می شود.

– کودکانی که برنامه خواب منظمی دارند، معمولا قانون پذیرتر و دارای نظم فکری بهتری هستند.

– در کودکانی که دیر به رختخواب می روند، احتمال بروز افسردگی زیاد از کودکانی است که خواب منظمی دارند.

– یکی از دلایل بدغذایی کودکان ممکن ست به پرسشها خواب آنها مربوط باشد. بعد با اصلاح الگوی خواب کودکان می توان پرسشها تغذیه ای را نیز اصلاح بخشید.

– دیر خوابیدن باعث کم کردن میزان یادگیری کودکان می گردد.

– دیر خوابیدن دختران باعث زیاد شدن خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان در آنها می گردد.

منبع:tebyan.net

واژه های کلیدی: بیدار | فرزند | کودکان | خوابیدن | تلویزیون | تنهایی خوابیدن | بچه های سالم

راهکارهایی جهت سریع خوابیدن فرزند ها

راهکارهایی جهت سریع خوابیدن فرزند ها

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی