راهکارهایی جهت درمان چاقی کودکان

تا دو دهه قبل، گستردگی اضافه وزن و چاقی های غیرمرضی منحصر و محدود به برزگسالان بوده ولی متاسفانه در چند سال اخیر روند تصاعدی گسترش اضافه وزن و چاقی ها در کودکا

راهکارهایی جهت درمان چاقی کودکان

راهکارهایی جهت درمان چاقی کودکان

عبارات مهم : انواع

درمان چاقی کودک به سن او و سایر شرایط پزشکی اش بستگی دارد

راهکارهایی جهت درمان چاقی کودکان

تا دو دهه قبل، گستردگی اضافه وزن و چاقی های غیرمرضی منحصر و محدود به برزگسالان بوده ولی متاسفانه در چند سال اخیر روند تصاعدی گسترش اضافه وزن و چاقی ها در کودکان خردسال و نوجوانان و جوانان زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است و علاوه بر پیامدها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و بیماری زایی چنین رخدادی در وقت حال توام با بروز و شیوع بیماری های متفاوت با عوارض و ضایعات متعدد در سیستم های قلبی، عروقی، متابولیکی، ریوی و تنفسی، کبدی و صفراوی، ارگان های حسی و حرکتی و اسکلتی و عضلانی، عصبی و روانی و اختلالات جنسی به صورت بلوغ زودرس دوران کودکی با زمینه سازی و بذرافشانی بیماری های مزمن غیرواگیردار خوش خیم و بدخیم در سنین بعدی و بزرگسالی و سالمندی را نیز پایه گذاری کرده است.

لذا پرداختن به این مسئله رو به گسترش در جوامع شهری و روستایی و چاره جویی و مشورت های به موقع و مهم را اجتناب ناپذیر کرده است و مورد نیاز است در جهت مبارزه و کنترل چنین رخدادی به طور جدی و هم وقت در دو بعد پیشگیری و درمان، کارها سریعی جهت مهار کردن و درمان های اصولی اضافه وزن و چاقی های ایجاد شده است در آینده سازان این مرز و بوم به عمل آورده شود.

در فرصتی که به من داده شده است باید به نحوه درمان صحیح چاقی کودکان و نوجوانان بپردازم. ولی بی مناسبت نمی دانم به ذکر این یادآوری بپردازم که عالی ترین راه و موفقیت آمیزترین کارها و اقتصادی ترین روش های مبارزه با اضافه وزن و چاقی ها و پیامدهای خوش خیم و بدخیم این بیماری خزنده با عوارض بسیار گزنده اش، پیشگیری بجا و به موقع از عوامل زمینه ساز این مسئله رو به گسترش در جامعه است.

اگر پرسیده شود عالی ترین و مناسب ترین کارها از چه زمانی باید شروع شود، گفته خواهدشد مناسب ترین وقت قبل از گزینش همسر و پیش از تصمیم گیری به بارداری و دوران بارداری بعد از تولد نوزاد و تمام دوران نوپایی، کودکی و نوجوانی هست. به خصوص به مادران محترم توصیه و تاکید می شود که در تغذیه کودک ارزش در ایام نوپایی، کودکی و نوجوانی از به کارگیری روش «پاتکا» جدا خودداری کنید.

«پاتکا» یعنی دادن پاداش یا التماس و اجبار به خورانیدن لقمه ای زیاد یا جرعه ای افزون تر یا برعکس ترساندن کودک به اعمال تنبیه های جسمی، روانی یا قطع امتیازات داده شده است یا عوض کردن جهت ۱۸۰ درجه و تن در دادن به کودک سالاری و اجرای بی چون و چرای خواسته های غیرمنطقی یا نامقبول کودک و از همه بدتر ایجاد انحراف فکر و حواس پرتی جهت هدایت لقمه ای غذا به دهان کودک با ادا و اصول هایی نامعقول و درآوردن صداهای عجیب و غریب یا با نشاندن فرزند در برابر فرستنده های تلویزیونی یا DVD و مشغول کردن آن ها به تماشای انواع کارتون ها و فیلم های عجیب و غریب.

هرچه سن شروع چاقی پایین تر باشد، عوارض دراز مدت آن زیاد خواهد بود

پس در جهت کارها اساسی و اصولی در قبال کنترل وزن و جلوگیری از چاقی کودکان چه باید کرد؟!

درمان صحیح چاقی کودکان و نوجوانان
۱- آموزش مادران جوان در قبال تغذیه صحیح کودک و زدودن باورهای غلط، به خصوص وسواسی که اول زاهای کم سن و سال در زمینه تغذیه کودک ارزش به صورت سینه به سینه دریافت کرده اند.

۲- تحلیل برنامه های غذایی روزانه کودک و بررسی یادآمدهای تغذیه هفتگی کودکان و آشنایی و تعیین غلط های به عمل آمده در تغذیه روزانه و ارائه توصیه های عملی و کاربردی به خانواده ها جهت برطرف تدریجی روش های غلط به کار برده شده.

تا دو دهه قبل، گستردگی اضافه وزن و چاقی های غیرمرضی منحصر و محدود به برزگسالان بوده ولی متاسفانه در چند سال اخیر روند تصاعدی گسترش اضافه وزن و چاقی ها در کودکا

۳- تعدیل تدریجی و از بین بردن کامل میان وعده های غذایی پرانرژی و فاقد مواد مغذی مورد نیاز (چیپس، پفک، هله و هوله، شربت ها و نوشابه ها)

۴- زیاد کردن به کارگیری مقدار بیشتری از فیبرهای محلول یا نامحلول در گنجانیدن غذاهای تهیه شده است از غلات، حبوبات و سبزیجات متفاوت و تعدیل تدریجی و از بین بردن کامل شکلات شیرینی، کیک و بستنی های روزانه و جایگزینی آن ها با میوه های فصل و دانه ها و مغزها (آجیل شیرین و شور به صورت متعادل و متنوع).

۵- زیاد کردن مقدار لبنیات دریافتی نسبت به قبل از اجرای برنامه تازه حداکثر تا میزان دو تا دو و نیم واحد. مورد نیاز به یادآوری است عادت کردن افراد به میل کردن شیر زیاد از حد نیاز که موجبات کم خونی و بعضی از امراض را فراهم می کند، توصیه نمی شود.

۶- زیاد کردن وقت فعالیت های جسمی و بازی های دسته جمعی و کم کردن وقت تماشای تلویزیون.

۷- ایجاد نظم در ساعات خواب زودهنگام شبانه و رعایت وعده های مهم و میان وعده ها و عدم از بین بردن وعده صبحانه.

۸- تغذیه در محل مشخص و وقت معین و ظروف اختصاصی کودک و نوجوان.

۹- خونسردی توام با قاطعیت در قابل تغذیه کودک و عدم به کارگیری زور و اجبار مبنی بر میل کردن حتمی تمام غذای داده شده است و اتمام اضطراری مقدار غذای سرو شده.

۱۰- هرچه سن شروع چاقی پایین تر باشد، عوارض دراز مدت آن بیشتر، خطرناک تر و احتمال درمان چاقی جهت هر لحظه بسیار ضعیف تر خواهدشد. لذا اقدام فوری جهت تاثیرگذاری در روند اضافه وزن کودکان و نوجوانان بسیار موثرتر واقع خواهدشد.

۱۱- مهرورزی و بازار دوستی معقول پدر و مادر به کودک و پاسخگویی به نیازهای برخورداری فرزند ها از عواطف پدری و مادری از پرخوری های احتمالی و افسردگی های کودک جلوگیری کند.

مواد غذایی فاقد مواد مغذی مورد نیاز مانند غذاهای چرب, چیپس، پفک و … را به کودکان ندهید

۱۲- عدم جبران یا قصور یا بی توجهی ها یا تنبیه های بی مورد با خوراندن یا خرید تنقلات رنگارنگ که خود عذر بدتر از گناه تلقی می شود.

۱۳- اصلاح تدریجی عادات غذایی غلط و خارج از چارچوب برنامه های مورد نیاز و ناخنک زدن ها و ریزه ذلت های مداوم.

۱۴- کم کردن دفعات تغذیه کودک در خارج از منزل به خصوص Fast Foodها و انواع ساندویچ، همبرگر، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده با سس ها پرچرب و انواع نوشابه ها و دسرهای خامه ای پر از قندهای راحت و چربی های اشباع شده.

۱۵- کم کردن مقدار نمک، شکر، افزودنی های مختلف، چربی های حیوانی و روغن های گیاهی جامد یا مایع فراتر از نیاز فرزند به هنگام طبخ غذا در منزل.

۱۶- کم کردن استرس و اضطراب و دل نگرانی های کودکان و نوجوانان که به صورت پرخوری و ریزه ذلت نمود پیدا کرده و به عنوان یک عامل تسکین شرطی در می آید و توجه و دقت در ایجاد نظم در ساعات خواب شبانه و جلوگیری از شب زنده داری آن ها.

۱۷- محدود کردن مدت وقت نشستن در برابر تلویزیون به مدت حداکثر یک و نیم یا دو ساعت در روز و منع کامل صرف غذا یا تنقلات نوشابه ها و شربت ها و غیره در هنگام تماشای تلویزیون.

۱۸- عدم نشان دادن ابراز رضایت و دوستی و تقدیر والدین، مادربزرگ ها، پدربرزگ ها، عمه ها، عموها، خاله ها و دایی ها به صورت تقدیم انواع خوراکی ها و تنقلات رنگارنگ

۱۹- به والدینی که یک یا هر دوی آن ها چاق هستند، توجه داده می شود اگر عوامل محیطی در قبال فرزندان پدران و مادرانی که وزن متناسب به قدشان دارند، احتمال چاقی فرزندان آن ها ۹درصد هست، در حالی که اگر یکی از شماها چاق و دیگری دارای وزن متناسبی باشد، این احتمال چاق شدن به ۴۱ تا ۵۰ درصد و اگر هر دو نفرتان چاق باشید، احتمال چاق و فربه شدن فرزندتان به ۶۶ تا ۸۶ درصد زیاد کردن خواهد یافت.

منبع:مجله قشنگی سالم/برترین ها

واژه های کلیدی: انواع | تغذیه | کودکان | نوجوانان | اضافه وزن | درمان چاقی | مواد غذایی | عادات غذایی

راهکارهایی جهت درمان چاقی کودکان

راهکارهایی جهت درمان چاقی کودکان

راهکارهایی جهت درمان چاقی کودکان

راهکارهایی جهت درمان چاقی کودکان

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی