حمایت روانی، وظیفه والدین در هنگام بیماری کودک

مراقبت ها و توجه پدر و مادر به کودک در هنگام بیماری، در کنار مصرف دارو ها در درمان او بسیار اهمیت دارد. چون هنگامی که کودک بیمار می

حمایت روانی، وظیفه والدین در هنگام بیماری کودک

حمایت روانی، وظیفه والدین در هنگام بیماری کودک

مراقبت ها و توجه پدر و مادر به کودک در هنگام بیماری، در کنار مصرف دارو ها در درمان او بسیار اهمیت دارد. چون هنگامی که کودک بیمار می شود علاوه بر صدمه بدنی، احساس نا امنی نیز می کند. ولی پدر و مادر با دوستی و توجه بیشتر، می توانند به تقویت حس امنیت او کمک کنند.

حمایت روانی، وظیفه والدین در هنگام بیماری کودک

بخش خانواده ایرانی تبیان

آرامش خود را حفظ کنید

عبارات مهم : بیماری ها – والدین
خیلی از پدر و مادر ها و به خاص مادران به علت دوستی و وابستگی زیادی که به فرزند ارزش دارند، به محض اینکه کودک تب می کند، به قدری دلواپس و مضطرب می شوند که متوجه نیستند کودک واکنش‌ها آنها را مشاهده می کند و با دیدن آنها راجع به میزان بهبودی و دشواری بیماری اش نتیجه گیری می کند. بنابر این والدین باید در هنگام بیماری فرزند ارزش آرامش خود را حفظ کنند تا کودک با دیدن آنها احساس امنیت کند.

آسایش مورد نیاز براى کودک بیمار
– کودک بیمار به خواب زیادی دارد، بنابر این باید شرایط مورد نیاز را جهت خوابیدن او فراهم آورید و صدا های محیط اطرافش را تا جایی که می توانید کم کنید.
– هر روز صورت، گردن، دست ها و حتى پاهاى فرزند را تمیز کنید، این کار او را شاداب تر مى کند. در صورت اجازه دکتر مى توانید او را حمام کنید، ولی باید دقت کنید که درجه حرارت آب مناسب و حمام گرم باشد.
– هر چند وقت یک بار هواى اتاق را عوض کنید و براى اینکه فرزند سرما نخورد، هنگام تعویض هوا او را به اتاق دیگرى ببرید. پیش از اینکه کودک به تخت خود بازگردد، باید اتاق او را دوباره گرم کنید.
– ملحفه هاى کودک را سریع به سریع عوض کنید چون عرق کردن یکى از تصویر العمل هایی طبیعی بدن براى پائین آوردن تب هست. بعد براى جبران آب از دست رفته، به او مایعات بدهید.

مراقبت ها و توجه پدر و مادر به کودک در هنگام بیماری، در کنار مصرف دارو ها در درمان او بسیار اهمیت دارد. چون هنگامی که کودک بیمار می

پوشاندن کودک بیمار
کودکی که تب دارد و درجه حرارات بدنش اوج است را نباید بیش از حد بپوشانید چون تب او اوج می رود. در صورتی که اتاق ها به اندازه کافی گرم باشند، او می تواند لباس های نازک تر بپوشد. ولی مورد نیاز نیست فرزند حتما در همه ساعت ها بلوز پشمی یا ضخیم بپوشند. شما می توانید زمانی که فرزند تان می خوابد روی او پتو بیندازید.

کودک را مجبور به استراحت نکنید
بیماری هایی که طول درمان زیادی دارند یا دوره نقاهت طولانی دارند، کودک را مجبور نکنید که استراحت کند بلکه به او لباس مناسب بپوشانید و اجازه دهید در آرامش بازى کند. بهتر است فرزند به تنهائى یا با فردى بزرگسال بازى کند چون علاوه بر عنوان سرایت بیمارى، هیجان و خستگى براى بهبودی او خوب نیست.

برنامه منظم داشته باشید
برای مواظبت از کودک برنامه ریزی کنید و در ساعت های مشخصی به این کار بپردازید. به عنوان نمونه صبح ها بعد از بیدار شدن کودک و عصر ها درجه حرارت بدن او را اندازه بگیرید. همچنین جهت پاک کردن بینی و دارو دادن ساعت های معینی را در نظر بگیرید. اگر مواظبت ها در طول روز به صورت پراکنده انجام شود، او عصبی و خسته می شود.

چه غذا هایی به کودک بدهید؟
– محدودیت های غذایی را رعایت کنید و به جز آنها هر چه می خواهد به او بدهید. ولی اگر او هیچ چیز نمی خورد، اصرار نکنید چون کودک می داند چه چیزی برایش خوب و چه چیزی بد هست. ولی باید حواس تان باشد که جهت پایین آمدن دمای بدن و جبران آب بدنش حتماً مایعات بنوشد بنابر این در این یک مورد اصرار داشته باشید.
– اگر کودک میل به به خوردن غذا نداشته باشد، در صورتی که اسهال نداشته باشد، می تواند به رژیم غذائی همیشگی خود ادامه دهد. او را وادار به خوردن نکنید ولی می توانید شیری رقیق تر جهت او تهیه کنید یا به او آب بدهید. اگر نوزاد اسهال دارد شیر او را قطع کنید و غذاهای ضد اسهال به او بدهید.
– به فرزند های بزرگ تر می توانید سوپ، کمپوت سیب در آلو، و موز له شده است و بیسکویت هم بدهید. زمانی که حال فرزند رو به اصلاح می رود، باید کم کم رژیم معمولی او را از سر بگیرید. ولی هرگز فرزندتان را مجبور به غذا خوردن نکنید. ولی اگر فرزند تب دارد تا آنجا که می توانید به او مایعات بدهید و حتی شب ها در مواقعی که بیدار است به او آب بدهید. تب، آب بدن را کم می کند در صورتی که بدن کوچک کودک ذخیره آب ناچیزی دارد.
– آب، آب میوه، شربت آبلیمو، دم کرده، چای، آب قند و نوشیدنی های مشابه را می توانید به فرزند بدهید. ولی بهتر است این نوشیدنی ها خنک باشند. حتی اگر فرزند غذا نخورد، موادغذائی شیرین مانند عسل، آب میوه، کمپوت، برنج و آب قند، حداقل کالُری مورد نیاز را به بدن او می رسانند.
تغییرات مهم را یادداشت کنید
درجه حرارت بدن کودک را روی یک برگ کاغذ و با مشخص کردن روز، تاریخ و صبح و شب آن یادداشت کنید. همچنین ناراحتی هایی مانند استفراغ، اسهال، سرفه و غیره را هم یادداشت کنید تا در دیدار بعدی با دکتر یا هنگام تماس تلفنی با او در میان بگذارید.


منبع:نی نی سایت

واژه های کلیدی: بیماری ها | والدین | بیماری | یادداشت | فرزند | صورتی | حرارت |

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی