تنبلی چشم در کودکان!

در آمریکا از هر صد کودک دو یا سه مورد از آنها به تنبلی چشم مبتلا می شوند که آمار چندان خوشایندی هم نیست. اگر این آمار را به کل کودکان دنیا تعمیم دهیم خواهیم فه

تنبلی چشم در کودکان!

تنبلی چشم در کودکان!

عبارات مهم : خواندن

تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد كننده آن است

تنبلی چشم در کودکان!

در آمریکا از هر صد کودک دو یا سه مورد از آنها به تنبلی چشم مبتلا می شوند که آمار چندان خوشایندی هم نیست. اگر این آمار را به کل کودکان دنیا تعمیم دهیم خواهیم فهمید که کودکان فراوانی در سراسر دنیا از این عارضه زحمت می برند.

خوشبختانه پیشرفت های اخیر علم پزشکی توانسته در بسیاری از این موارد، اصلاح کامل را جهت کودک به همراه داشته باشد ولی باید این عنوان را هم در نظر داشت که هرچه سریع تر تشخیص و به متخصص مراجعه شود شانس درمان به همان اندازه زیاد کردن خواهد یافت.

ابتدا تعریفی کلی از این عارضه خواهیم داشت و سپس به نشانه های احتمالی آن که ایجاد مشکلاتی را جهت کودکان می کند اشاراتی خواهیم کرد و در انتها نیز راه های درمانی فعلی را نیز مرور خواهیم کرد.

تنبلی چشم چیست؟
دکتر «پل جی. لدرر» در مورد تنبلی چشم یا «آمبلیوپی» می گوید، با بر هم خوردن تقارن در چشم و کم کردن دید یکی از چشم ها اتفاق می افتد. خود تنبلی چشم هم انواع گوناگونی دارد که یکی از آنها «لوچی» یا strabismus است و زمانی رخ می دهد که چشم ها به طور متناوب به سمت داخل و خارج گردش پیدا می کنند.

تشخیص این نوع تنبلی جهت والدین ساده تر هست. به طور معمول تنبلی چشم، تنها یکی از چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد ولی در بعضی موارد نیز هر دو چشم درگیر می شوند.

پزشکان توصیه می کنند که جهت اطمینان از این روند در ۶ ماهگی معایناتی انجام شود. دکتر دیوید اِپلی» مدیر مرکز بیماری های چشم کودکان در کیرکلند واشنگتن می گوید: “بعد از ۴ ماهگی اگر تقارن کافی در چشم ها وجود نداشته باشد، اوضاع نرمالی نیست و بهتر است که مورد معاینه قرار گیرد.”

اگر کودک هنگام تماشا کردن تلویزیون، سرش را حرکت می دهد
دکتر اِلپی می گوید اگر متوجه شدید که کودکان تان به طور مدام و در هنگام تماشای تلویزیون، سرش را می چرخاند، می تواند یکی از نشانه های تنبلی چشم در او باشد. در کودکانی که به این عارضه مبتلا هستند، عمدتا یکی از چشم ها غالب است و کودک جهت دیدن زیاد به آن وابسته است.

به همین خاطر هم کودک سرش را هنگام انجام فعالیت هایی چون تماشای تلویزیون می چرخاند تا بتواند از آن چشم که نیرومند تر است بهتر استفاده کند.

کودک به طور مداوم چشمانش را کج می کند، آنها را می مالد و یا روی آن را می پوشاند

دکتر اِلپی می گوید، زمانی که کودک یکی از چشم هایش را در برخورد با آفتاب می بندد، به دور دست ها نگاه می کند، دائم چشم هایش را می مالد و یا هر دو چشم را تنگ می کند، می تواند نشانه ای از تنبلی چشم را داشته باشد.

همچنین زمانی که دائم با دستانش روی یکی از چشم هایش را می پوشاند، می تواند نشانه ضعف موجود در آن چشم باشد. کودک با قرار دادن دست روی آن چشم تلاش می کند که دید بهتری داشته باشد.

زمانی که کودک مبتلا به تنبلی چشم به مدرسه می رود، خواندن مطالب او را خسته می کند

کودک با درس ریاضی مسئله دارد
دکتر اِلپی می گوید عدم تقارن دید در دو چشم باعث دوبینی و یا تار دیدن صفحات کتاب شود. بعضی اوقات هم لوچی، می تواند باعث آن شود که چشم چیزها را از هم جدا ببیند و در نتیجه آن شیء را به صورت اشتباهی در مکان مورد نظر قرار دهد. عددها در هم و بر هم جهت او نشان داده می شوند و جهت مغز هم ایجاد چنین تطابقی سخت است.

دکتر اِلپی می گوید: “زمانی که کودک جهت ایجاد تمرکز مجدد تلاش بیشتری می کند تا از هر دو چشم خود استفاده کند، تشخیص از دست او خارج می شود و دقت انجام این کار را نیز از دست می دهد.”

کودک در خواندن مطالب تاخیر دارد
زمانی که کودک مبتلا به تنبلی چشم به مدرسه می رود، روند خواندن مطالب او را خسته می کند. چشم ضعیف تر سرعت خواندن را از او می گیرد و ممکن است بعضی از لغات را هم جا بیاندازد یا دوباره بخواند. همچنین این امکان نیز وجود دارد که اشتباه بخواند و لغاتی را نیز به متنی که در حال خواندنش است اضافه کند.

دکتر لدرر در این باره می گوید: “این کودکان جهت خواندن یک متن باید انرژی بیشتری مصرف کنند تا بتوانند تمرکز خود را جهت خواندن مطالب آن صفحه بالاتر ببرند.”

کودک با مشکلاتی در انجام مهارت های حرکتی مواجه است
دکتر اِلپی می گوید زمانی که کودک شما در نوشتن دچار مسئله است یا اینکه نمی تواند به درستی روی خطوط بنویسد و از خطوط صفحه بالاتر یا پایین تر می نویسد، ممکن از نشانه تنبلی چشم او باشد. علت این امر هم این است که چشم ضعیف یا به اصطلاح تنبل، با درک نادرست خود نمی تواند روی خط ها حرکت کند.

در توجه کردن دچار مشکلاتی می شود
دکتر لدرر می گوید این عارضه جهت کودک حالاتی شبیه پرسشها توجه را به وجود می آورد. جهت آنکه کودک در یکی از از چشم هایش با مسئله و ضعف روبرو هست، جهت درک اطلاعات اطراف گاهی از جریان جا می ماند و مجبور است به بعضی از قسمت ها توجه بیشتری کند.

اگر متوجه شدید که کودکان تان در جریان بعضی از فعالیت های دیداری از جمله خواندن با مسئله روبرو است احتمال دارد یکی از نشانه های تنبلی چشم در او باشد.

در بازی کردن و بعضی از فعالیت های ورزشی با مسئله مواجه است
دکتر لدرر می گوید، تنبلی چشم باعث می شود که کودک در تشخیص مکان و عمق دچار مسئله شود و در نتیجه نتواند در انجام بعضی از بازی ها توفیقی داشته باشد.

دکتر لدرر می افزاید: “شما به هر دو چشم جهت تشخیص مکان ها نیاز دارید. زمانی که یکی از آنها به خوبی کار نمی کند، نمی توانید تشخیص دهید که یک شئ تا چه اندازه به شما نزدیک یا از شما دور است.”

به عنوان مثال چنین کودکانی ممکن است پله های وسایل بازی را به خوبی تشخیص ندهند و یا به تاب از جلو یا پشت برخورد کنند.

درمان تنبلی چشم
یکی از مرسوم ترین درمان های تنبلی چشم قرار دادن تکه پارچه مخصوصی روی چشم سالم و وادار کردن چشم ضعیف تر به تمرکز زیاد هست. همچنین عینک زدن هم می تواند این عدم تعادل میان دو چشم را برطرف کند. این روش ها مغز را مجبور می کنند تا چشم ضعیف تر را به چالش و فعالیت بیشتری هدایت کند.

دکتر اِلپی می گوید، در مورد درمان لوچی هم بستگی دارد که چشم به سمت داخل یا خارج انحراف داشته باشد. جهت برطرف کردن این عارضه نیز یا از عینک و یا از تمرین های بینایی سنجی استفاده می شود.

وی بر این باور است که اگر چشم به سمت داخل انحراف داشته باشد، عالی ترین راه می تواند عمل جراحی باشد آیا که دادن تمرین های بینایی سنجی در این حالت و زمانی که چشم ها بسیار به هم نزدیک هستند، سخت است.

اگر یکی یا تعدادی از این نشانه ها در کودک تان ظاهر شد، حتما با مشورت گرفتن از یک متخصص چشم در صدد درمان آن برآیید.

در آمریکا از هر صد کودک دو یا سه مورد از آنها به تنبلی چشم مبتلا می شوند که آمار چندان خوشایندی هم نیست. اگر این آمار را به کل کودکان دنیا تعمیم دهیم خواهیم فه

منبع: rooziato.com

واژه های کلیدی: خواندن | کودکان | بیماری های مرسوم کودکان

تنبلی چشم در کودکان!

تنبلی چشم در کودکان!

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی