تقویت عزت نفس کودک

اگر مسیر زندگی را سفری با منزلگاهای چند گانه و مرزهایی متفاوت یا مراحلی آینده نگری شده است یا نشده همانند بدانیم، عزت نفس شبیه گذرنامه ای است که عبور از مرزهای آن را ساده تر می نماید

تقویت عزت نفس کودک

تقویت عزت نفس کودک

اگر مسیر زندگی را سفری با منزلگاهای چند گانه و مرزهایی متفاوت یا مراحلی آینده نگری شده است یا نشده همانند بدانیم، عزت نفس شبیه گذرنامه ای است که عبور از مرزهای آن را ساده تر می نماید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

عزت نفس در سن کودکی و قبل از شش سالگی شکل می گیرد. واضح است که سال های ابتدایی زندگی کودک وقت پایه ریزی ارکان روحی، مهارت های اجتماعی و ارتباطی می باشد. به عبارتی دیگر عزت نفس کودکان از این لحاظ مهم تلقی می گردد که در تمام مسیر زندگی کودک تأثیرگذار خواهد بود و کودک می تواند از آن به عنوان سرمایه و منبعی جهت رویارویی با پرسشها زندگی در طول روند رشدش استفاده کند، تا جایی که ممکن است به نحوی با کودکان تعامل کنیم تا اتکای نفس بیشتری نسبت به خود پیدا کنند و به گونه ای آنها را همراهی کنیم تا ظرفیت بیشتری جهت رویارویی و یا جلوگیری از پرسشها احتمالی در آینده بیابند.

عزت نفس چگونه؟

– هیچ دستورالعمل از پیش تعیین شده است ای موجود نیست.

– این مطلب حاصل تجمع تفکرات مطالب و شواهدی که والدین عنوان کرده اند می باشد.

تقویت عزت نفس کودک

– در واقع این مطلب وسیله ای است جهت به نشانه رسیدن و روشن شدن آنچه که نقش مهمی در روابط والدین و فرزندی دارد است لیکن در مواجهه با تار و پود مهم روابط با دیگران است که هویت شکل می گیرد و مهارت ها تقویت می شود.

پایه های اصلی

– اعتماد به نفس – آشنایی خود – احساس تعلق – احساس موفقیت

عزت نفس راحت ولی پیچیده

عزت نفس با آشنایی درست از ارزش های فردی حاصل می شود و جهت درک بهتر آن باید موشکافی نمود. ازین رو به عزت نفس از بعد دیگری به غیر از بعد فردی نمی توان نگریست در نتیجه بدون چشم پوشی، نادیده گرفتن و فراموش کردن مسئله آموزشی که مسئله ای اجتماعی است باید در نظر داشته باشیم که اگر والدین زندگی مشکل را چه از لحاظ کاری و اجتماعی و. تجربه کرده باشند، تأثیر آن باعث کمبود و فقدان عزت نفس در کودکان ارزش می گردد.

اگر مسیر زندگی را سفری با منزلگاهای چند گانه و مرزهایی متفاوت یا مراحلی آینده نگری شده است یا نشده همانند بدانیم، عزت نفس شبیه گذرنامه ای است که عبور از مرزهای آن را ساده تر می نماید

بدون در نظر گرفتن جوانبی همچون، تقویت روابط اجتماعی، نحوه روابطی که زندگی جمعی را میسر می کند و نیز حمایت موثر والدین، بیهوده است که تصور کنیم عزت نفس به تنهایی و خودی خود شکل می گیرد.

تجربه؛ گام اول عزت نفس

کودکان با کوله باری از ژن ها و شخصیتی منحصر به فرد متولد می شوند و تجربه آنها منبع توانایی ها و شکل گیری آنها می باشد.

– به کودکان جهت کسب استقلال و جهت اتمام کارهایی که شروع می کنند کمک کنید اجازه دهید علایقشان را بیان کنند مثلاً از کودک بپرسید که چه چیز دوست دارد؟ و کم کم در گزینش هایش کمک اش کنید تا بتواند گزینش های کوچک را به تنهایی انجام دهد.

– آنها را جهت دنبال کردن کارهایی که به مشکل از بعد آن بر می آیند تشویق کنید مثلاً به او بگویید دفعه بعد حتماً موفق می شود.

– کودک را به ابتکار عمل در رابطه با توانایی هایش دعوت کنید و در نتیجه نظاره گر پویایی و تکامل تدریجی فرزندتان باشید.

تقویت عزت نفس کودک

عزت نفس حاصل ثمره ارتباطات

– باید حق اشتباه کردن را جهت کودکان قائل شویم و به او اجازه اطمینان حاصل کردن در اینکه او در نوعی شکست فردی زندگی نمی کند و نخواهد کرد را بدهیم.

– عزت نفس فقط یک بار جهت هر لحظه جهت فرد وجود دارد و بستگی زیادی به روابط کودک با دیگران و به خاص با بزرگسالان نزدیکش دارد.

– مشاهده و توجهی که بزرگسالان نسبت به کودک دارند همان نطقه تلاقی با عزت نفس کودک است و این توجه ابتدا و قبل از همه به وسیله گوش فرا دادن به کودک است.

اگر مسیر زندگی را سفری با منزلگاهای چند گانه و مرزهایی متفاوت یا مراحلی آینده نگری شده است یا نشده همانند بدانیم، عزت نفس شبیه گذرنامه ای است که عبور از مرزهای آن را ساده تر می نماید

– به احساساتش توجه کنید، به نحوه ای که با او تعامل می کنید و به آنچه که می گوید توجه کنید نه آنچه که خود شما دوست دارید از او بشنوید.

– محل و مکان اجتماعی شدن، تجربه های کودک و ملاقات با همسالان در حیطه فضای خانوادگی که منبع و سرچشمه تجربه ها و اطمینان خاطر کودک است اهمیت فراوانی دارند.

– بازی، فضای تجربی فوق العاده و منبع آموزشی غنی جهت کودکان محسوب می گردد که نباید از آن غفلت کرد و کودک را از آن دور ساخت بازی به رشد جسمی، عاطفی، زبان شناختی و اجتماعی کودک کمک می کند ولی تجربه به تنهایی باعث شکل گیری عزت نفس در کودک نمی گردد و به مرور وقت باید درک مثبت کودک نسبت به خودش در ذهنش شکل گیرد اینجاست که فایده کمک به کودکان جهت یادآوری کارها و اتمام آنها و نیز تعریف و تمجید از کارهای مثبتشان نمایان می گردد.

– یکی از راه هایی که کودک بتواند نگاه مثبتی از خودش بیابد این است که جهت مثال با دیدن یک آلبوم تصویر به او یادآوری کنید که چه جوری جهت نخستین بار خودش قاشق غذا را به دست گرفته یا لباسش را خودش پوشیده.

تقویت عزت نفس کودک

اشتباه و اشتباه تضادی با عزت نفس ندارد

– این توصیه را در نظر داشته باشیم که تجربه به عنوان پایه اساسی عزت نفس کودک است و اینکه غلط های امکان تکامل را فراهم می آورد به علاوه در شرایط موازی و مساوی مهم است که به کودک بیاموزیم آنچه که است با آنچه که انجام می دهد تفاوت دارد و این دو را نباید اشتباه گرفت.

– باید حق اشتباه کردن را جهت کودکان قائل شویم و به او اجازه اطمینان حاصل کردن در اینکه او در نوعی شکست فردی زندگی نمی کند و نخواهد کرد را بدهیم.

– شرط دادن آن اجازه به کودک جهت کسب ذخیره کافی و نیرومند از «موفقیت» و «کامیابی» جهت داشتن انرژی مورد نیاز جهت انجام کارها در طول روند یادگیری است اینگونه است که روند با ارزشی جهت کمک به پشت سرگذاشتن مراحل متفاوت زندگی، تجربه ها و وقت یادگیری کودک شروع می گردد.

احساس موفقیت

– مادر کودکی ۴ ساله می گوید: موقعی که یک کودک سر میز غذا می آید و لیوان آبی را برمی گرداند می توان به او یاد داد تا با آب ریخته را جمع و خشک کند و دوباره لیوان ها را بچیند تا موفق شود جهت مثال هر بار فقط به او یک لیوان داد تا سرجایش بگذارد این که کودک بتواند جهت افراد خانواده کاری انجام دهد، باعث احساس ارزشمندی اش خواهد بود.

– کودک با موفقیت، احساس اعتماد به نفس به خود می گیرد.

– عزت نفس و احساس موفقیت همگی در یک متعلق همزمان قرار دارند: هر چقدر کودک زیاد بتواند موفقیت کسب کند زیاد عزت نفس می یابد به علاوه با یافتن عزت نفس، کودک به آسانی می تواند موفقیت هایش را باور کند.

احساس موفقیت به وسیله انجام کار پدید می آید در ورای کلمات مهم است که کودکان بتوانند خودشان را اثبات کنند و موفقیت های کوچک را زندگی کنند و انجام دهند یا تجربه های کوچک موفیت را داشته باشند بدهید معنی که بزرگسالان به کودک فعالیت هایی که تکراری و در حد کودک باشد بدهند، بدون اینکه کودک را با خطری مواجه کند و این امر جز با دادن مسئولیت هایی با تکامل تدریجی و پله به پله عملی نخواهد بود.

– جهت اثبات احساس یادگیری و پیشرفت بدون اینکه کودک احساس کند در نوعی انجام کارها محبوس شده است هست، کار تازه از او خواسته نشود مگر اینکه قبلی به آخر و اتمام رسیده باشد بدهید شکل مهم است که بازخوردهایی که بزرگترها از فعالیت های کودکان ابراز می نمایند الزاماً مثبت باشد و در عین حال از مقایسه و رجوع به اجبار و انطباق آنها با دیگران اجتناب نمایند به کودک نگوییم: «مثل برادرت آن کار را انجام بده!»


منبع: کودک ، شماره ، ۱۲۴،سارا محمداسماعیلی / مترجم و پژوهشگر کودک و نوجوان

واژه های کلیدی: روابط اجتماعی | یادگیری | احساسات | کودکان | والدین | موفقیت | احساسات | لیوان | زندگی | احساس | والدین

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی