هفته بیستم بارداری و مواظبت های لازم

اگر شما هم در هفته بیستم بارداری خود به سر می برید، بهتر است نگرانی ها را کنار بگذارید و خوشحال باشید، لیکن

هفته بیستم بارداری و مواظبت های لازم

اگر شما هم در هفته بیستم بارداری خود به سر می برید، بهتر است نگرانی ها را کنار بگذارید و خوشحال باشید، لیکن تنها یک هفته دیگر به رسیدن به نیمه دوران حاملگی شما باقی مانده هست. در این وقت شما نقش مادری خود را باور کرده اید و این عنوان انرژی شما را چند برابر خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با توصیه ها و مواظبت های هفته بیستم بارداری آشنا نماییم.

هفته بیستم بارداری و مواظبت های لازم

کودک شما در هفته بیستم بارداری چگونه عوض کردن می کند؟

وزن کودک شما به ۳۲۰ گرم رسیده هست. طول بدن او نیز از تفاوت سر تا باسن برابر ۱۶٫۵ سانتی متر و از تفاوت سر تا پاشنه پا به صورت کشیده و صاف حدود ۲۵ سانتی متر هست. در بیست هفته اول طول بدن کودک را از سر تا باسن محاسبه می کنیم. بعد از آن طول بدن او را از سر تا نوک انگشتان پا محاسبه می کنیم. لیکن در بیست هفته اول پاهای کودک خمیده شده است و در برابر نیم تنه بالایی او قرار گرفته اند و به مشکل می توان طول آنها را اندازه گرفت. نواحی خاص مغز او در حال رشد برای هر یک از حواس پنج گانه هستند. پوست جنین اکنون لایه های گوناگون خود را می سازد. رشد موها و ناخن های او نیز ادامه می یابند.

یک ماده چرب و سفید رنگ بنام ورنیکس تمام بدن کودک را می پوشاند تا از پوست او در مدت طولانی غوطه ور بودن در مایع آمنیوتیک محافظت کند. این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای وضع حمل را نیز ساده تر می کند.

عمل بلعیدن به وسیله کودک زیاد انجام می شود که یک تمرین خوب جهت دستگاه گوارش او هست. او مکونیوم نیز تولید می کند که یک ماده چسبنده و سیاهرنگ است و مخلوطی از سلولهای مرده ترشحات دستگاه هاضمه و همچنین مایع آمنیوتیک بلعیده شده است می باشد. این ماده در روده های او جمع می شود و در نخستین مدفوع او بعد از تولد از بدنش خارج می شود (البته بندرت بعضی از کودکان این ماده را در رحم یا در طول وضع حمل دفع می کنند.)

بدن مادر در هفته بیستم بارداری چگونه عوض کردن می کند؟

رحم شما ۱سانتی متر در هفته رشد می کند و کم کم به نزدیکی ناف شما می رسد. رحم در این هفته آن قدر بزرگ شده است که بیش از گذشته از لگن بالا آمده هست. به طوری که فشردگی رحم به طرف شکم (قفسه سینه) کاملاً مشهود هست. حالا بارداری شما به خوبی نمایان شده است است.

اگر شما هم در هفته بیستم بارداری خود به سر می برید، بهتر است نگرانی ها را کنار بگذارید و خوشحال باشید، لیکن

علائم هفته بیستم بارداری 

۱- لک های پوستی:

آیا کف دستهای شما قرمز شده است اند؟ این اتفاق در اثر زیاد کردن میزان هورمون استروژن هست. هم چنین مشاهده لکه های تیره رنگ در بعضی قسمتهای پوست در دوران حاملگی معمول هست. هنگامی که این لکه ها بر روی لب بالایی، گونه ها و پیشانی ظاهر شوند به آن کلوآسما یا نقاب حاملگی می گویند. شما ممکن است این لکه ها را روی بازوها یا دیگر اندام هایی که در معرض نور خورشید هستند نیز مشاهده کنید. مسیر تیره رنگی که از ناف شما به سمت پائین و تا استخوان شرمگاهی امتداد پیدا می کند، لینه آ نیگرا یا خط سیاه نامیده می شود. این لکها و تیرگیها به علت زیاد کردن موقت ملانین (ماده ای که رنگ مو پوست و چشمان را ایجاد می کند)، است و در اکثر خانمها بعد از وضع حمل به سرعت از بین می رود. بهتر است خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید، لیکن موجب شدت یافتن تغییرات رنگدانه های پوست می شود.

۲-بیرون زدگی ناف:

نگران نباشید به خاطر بزرگ شدن شکم شما میباشد و کاملا طبیعی است.

۳- ترک پوستی یا استریا:

در ابتدا این نشانه ها بنفش هستند، سپس صورتی می شوند، ولی کم کم به رنگ سفید و نقره ای تبدیل می شوند و به همین رنگ باقی می مانند. این نشانه ها نه تنها بر روی شکم بلکه بر روی سینه ها و باسن نیز دیده می شود. اگرچه راه های زیادی جهت مبارزه با این نشانه ها وجود دارد، ولی هیچ راهی به طور کامل از تشکیل شدن آن ها جلوگیری نمی کند.

راه حل:

مرطوب کردن شکم و جلوگیری از کم آب شدن بدن به کم کردن این نشانه ها کمک میکند. زیاد زن ها فکر می کنند این نشانه ها با زیاد کردن وزن ناشی از بارداری ایجاد می شود ولی درست نیست. این نشانه ها به علت کشیده شدن پوست با سرعت زیاد ایجاد میشود.

۴- درد ران و پا:

هفته بیستم بارداری و مواظبت های لازم

بزرگ شدن شکم منجر به کشش رباط و کشاله ران میشود و ممکن است دردی را در این ناحیه تجربه کنید که طبیعی است

راه حل:

با واردن کردن فشار کمتری به پاها و استراحت می توانید این مسئله را برطرف کنید.

۵- خارش شکم:

پوست شکم شما در هنگام کشیده شدن دچار خارش می شود و نشانه های کشش را مشاهده می کنید. هر چقدر شکم بزرگ تر شود، خارش آن زیاد می شود.

اگر شما هم در هفته بیستم بارداری خود به سر می برید، بهتر است نگرانی ها را کنار بگذارید و خوشحال باشید، لیکن

۶- ترشحات مهبل:

 ترشحات مهبل از هفته بیستم بارداری زیاد کردن می یابد. این ترشحات معمولا غلیظ، بی رنگ یا مایل به زرد هستند و وجود آنها علت عفونت نیست. علت این زیاد کردن ترشحات، زیاد کردن جریان خون در عضلات و پوست اطراف مهبل هست. ولی ممکن است در دوره حاملگی دچار عفونت شوید. ترشحات مهبل را زمانی می توانید قارچی بدانید که بدبود، زرد رنگ یا سبز باشند و جنبش و خارش را در ناحیه تناسلی در پی داشته باشد. اگر دچار این مسئله شدید به دکتر مراجعه کنید تا بیش از وضع حمل آن را درمان کنید.

۷- شدت یافتن حس بویایی

اکنون که در سه ماهه دوم بارداری قرار دارید. حس بویایی فوق العاده حساس شما ممکن است به حالت طبیعی برگردد یا ممکن است تا وقت وضع حمل ادامه یابد. حس بویایی در تمام زن های باردار شدت یافتن نمی شود. اگر حس بویایی شما تقویت شده است هست، دلواپس نباشید. دیر یا سریع حس بویایی تان به حالت قبل بازمی گردد.

۸- زیاد کردن چشمگیر حجم خون بدن مادر

اگر چنین اتفاقی در بدن مادران باردار رخ ندهد، در طی انجام روند زایمان، مادر با از دست دادن خون زیاد، بعد از تولد فرزندش از کم خونی رنج خواهد برد. از طرفی دیگر، به عنوان مادر باردار به یاد داشته باشید که زیاد کردن میزان کافی خون در بدن شما، جهت جنین در حال رشد داخل رحمتان هم مورد نیاز و مهم است.

هفته بیستم بارداری و مواظبت های لازم

مراقبت ها در هفته بیستم بارداری

– هنگامی که می خواهید از منزل خارج شوید لباس کامل بپوشید، از کلاه لبه دار یا نقاب دار استفاده کنید، عینک آفتابی به چشم بزنید و حتما از محلولها یا کرمهای ضدآفتاب استفاده کنید.

– اگر دچار تیرگی شدید پوست در قسمتهای در معرض دید شوید یا از نقاب حاملگی خود خجالت بکشید، کمی آرایش می تواند آنها را بپوشاند. لطفا خودسرانه از کرمهای لک بر استفاده نکنید، بعضی از آنها حاوی موادی هستند که مصرف آن در دوران بارداری ممنوع هست، بعدا وقت کافی جهت بهسازی پوست خود خواهید داشت.

– سلامت دهان و دندان خود را فراموش نکنید. شما در این دوران زیاد در معرض مبتلا شدن به التهاب لثه هستید. بنابراین مسواک و نخ دندان را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید. هر چند وقت یک بار نیز با دندان دکتر خود قرار ملاقاتی بگذارید ولی از اشعه ایکس در این دوران دوری کنید.

ورزش در هفته بیستم بارداری

برای داشتن انرژی کافی جهت کمی ورزش می توانید از میان وعده های سبک و پر انرژی استفاده کنید. یک میوه به همراه یک بیسکوییت که بهتر است سبوس دار باشد، می تواند به بدن شما انرژی کافی جهت یک ورزش سبک و بافایده بدهد. این وعده خوراکی را حدود یک ساعت قبل از زمانی که می خواهید ورزش کنید میل نمایید. اگر قبل از ورزش، کالری مورد نیاز را دریافت نکنید، ممکن است احساس خستگی کرده و سرگیجه و ضعف ایجاد شود و این حالات باعث ورزش نکردن شما شوند که این به ضرر بدن شما و کودک درون شکم تان است.

تغذیه در هفته بیستم بارداری

تحقیقات نشان می دهد موادی که شما در این دوره مصرف می کنید می تواند نقش مهمی در سلامت کودکتان تا آخر عمر ایفا کند. اگر چه در هفته بیستم بارداری خود هستید، ولی هنوز جهت اعمال تغییرات مواد غذایی  دیر نشده هست. در زیر یک برنامه غذایی به شما ارائه می دهیم:

صبحانه:

غلات مانند گندم یا نان سبوس دار به همراه شیر و یک قاشق مرباخوری عسل.
میان وعده صبح:

یک عدد میوه فصل مثل هلو یا چند عدد زردآلو یا سیب و نارنگی

عبارات مهم : بارداری – استفاده
نهار:

ماهی و سبزی پلو – خوراک تاس کباب با گوشت مرغ یا گوشت قرمز – فسنجان با مرغ یا گوشت
میان وعده عصر:

کمی از مغزهای خام و بدون نمک مانند گردو یا بادام یا چند عدد بیسکویت با یک لیوان شیر
شام:

سبزیجات پخته شده است مانند هویج، سیب زمینی و کلم و … به همراه ماست – املت به همراه سبزی – کوکوی سیب زمینی – سالاد الویه تهیه شده است با ماست بدون سس مایونز به همراه سبزیجات

هشدارها در هفته بیستم بارداری

۱-ترومبوز رگ های خونی:

در صورتی که تورم و ناهمواری در قسمت های متفاوت بدن شما همراه با بثورات قرمز رنگ باشد، این مسئله ممکن است ناشی از “ترومبوز رگ های خونی” باشد، که در نتیجه، باعث لخته شدن خون در رگ های شما خواهد شد. درست است که لخته شدن خون در ساق پاهای مادران باردار زیاد خطرناک نیست، ولی اگر این لخته ها به سمت قلب و ریه های او حرکت کنند، می توانند باعث بروز بیماری های قلبی و ریوی در مادر باردار شود. اگر شما مادر باردار هر گونه شک و تردیدی در مورد مشاهده این علائم در بدن خود دارید، با دکتر معالج خود تماس بگیرید.

۲- خونریزی از مهبل:

لکه کوچک خون آن هم بعد از نزدیکی در طی نخستین ۱۸ هفته چیزی نیست که راجع به اش دلواپس باشید ولی خونریزی زیاد در سه ماه اول علامت سقط جنین و در سه ماه دوم علامت پرسشها جفت یا زایمان زودرس می باشد.

۳- ترشحات مهبل:

این اوضاع تقریبا دلواپس کننده است و باید سریع به دکتر اطلاع دهید لیکن ممکن است نشانه پارگی زودهنگام لایه ها یا گردن رحم باشد.

۴- دل پیچه های شکمی:

چنانچه دردهای بی وقفه ای در شکمتان احساس می کنید به دکتر اطلاع دهید.

۵- تهوع شدید:

اگر میزان تهوعتان به حدی زیاد است که نمی توانید جلوی بیرون ریختن آن را بگیرید باید فورا به دکتر اطلاع دهید .

۶- سردرد و سرگیجه شدید و تاری دید:

از آنجا که این نشانه ها می تواند علامت دل پیچه های بارداری یا بیماری های غیرمرتبط با بارداری باشد، با دکتر خود مشورت کنید.

توصیه های مذهبی

ماه پنجم ماه حرکت هست. در ابتدای این ماه جنین درون رحم حرکت می کند. توصیه شده است است سوره مبارک “یس” در هر روز و سوره “واقعه” و سوره “توحید” حداقل ۱۰ مرتبه در شب ها قرائت شود. شنبلیله خام یا پخته بخورید لیکن جنین را گیسو بلند و پر مو می کند. جهت استخوان بندی جنین خوردن هر نوع مربا خصوصا مربای شقاقل تاثیر دارد. روزهای پنج شنبه و جمعه سوره “الفتح” تلاوت کند. در موقع تکان فرزند دست روی شکم بگذارد و صلوات و سوره توحید را تلاوت کنید.

بایدها

استرس خیلی اوج می تواند باعث وضع حمل زودرس یا کمبود خون در نوزادان شود. جهت محافظت از خود و جنینتان از افراد و شرایط استرس آور پرهیز نمایید. جهت کم کردن استرس، خواب کافی داشته باشید، خوب غذا بخورید، به طور منظم ورزش کنید و وقت کافی را با دوستان و خانواده بگذرانید.

اکنون می توانید جهت کودک خود کتاب بخوانید و او را به نامی که برایش گزینش کردید صدا بزنید. از همسرتان نیز بخواهید که این کار را انجام دهد.

نکاتی جهت پدرها در هفته بیستم بارداری

به دنیا آمدن فرزند نه تنها باعث می شود به همسرتان نزدیک تر شوید بلکه باعث می شد رابطه شما با سایر افراد نیز عوض کردن کند. ولی گاهی توصیه های دیگر باعث می شود عصبی شوید. راهی پیدا کنید به آن ها بفهمانید راه خود را می دانید ولی به احساسات آن ها لطمه نزنید.


هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته هفدهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته سیزدهم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: بارداری | استفاده | مشاهده | حاملگی | باردار | بارداری | همراه | انرژی

هفته بیستم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیستم بارداری و مواظبت های لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی