کم خونی فقر آهن در باردرای

کم خونی را به جرأت می توان یکی از مرسوم ترین عارضه هایی دانست که قربانیان بسیاری را در سراسر دنیا به خود تخصیص داده شده است داده ولی در این میان زنان، مهم ترین

کم خونی فقر آهن در باردرای

کم خونی فقر آهن در باردرای

عبارات مهم : اکسیژن

رژیم های غذایی فاقد آهن کافی یکی از دلایل بروز کم خونی به شمار می رود

کم خونی فقر آهن در باردرای

کم خونی را به جرأت می توان یکی از مرسوم ترین عارضه هایی دانست که قربانیان بسیاری را در سراسر دنیا به خود تخصیص داده شده است داده ولی در این میان زنان، مهم ترین قربانیان این عارضه محسوب می شوند. به عبارتی، فقدان سلول های قرمز خونی سالم که بتوانند نقش حامل اکسیژن در بدن را ایفا کنند باعث بروز کم خونی می شود. از طرف دیگر، سلول های خونی ممکن است فاقد هموگلوبین کافی باشند. این بیماری از هر ۱۰ دختر و زن تقریبا یک نفر را مبتلا می کند. ولی به طور کلی، مردان و کودکان نیز به این عارضه مبتلا می شوند که غالبا به دنبال یک بیماری خاص بروز می کند.

نشانه های کم خونی
افراد کم خون معمولا به رغم خواب کافی شبانه همواره احساس خستگی و کمبود انرژی می کنند. در واقع، کم خونی از جمله عوامل زمینه ای کم کردن حافظه یا پرسشها خلق و خو به شمار می رود. ضعف، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست، سردرد، بی حسی یا احساس سردی در دست ها و پاها و افت درجه حرارت بدن از دیگر علائم کم خونی محسوب می شود. افراد مبتلا به کم خونی اکسیژن کمی در خون خود دارند و از این رو، قلب جهت انتقال اکسیژن زیاد به اندام ها باید سریع تر به پمپاژ خون بپردازد. علائم ناراحتی های قلبی عروقی مرتبطی که در اثر کم خونی بروز می کنند، عبارتند از: ناهنجاری در ضربان قلب، کوتاهی تنفس ها و درد قفسه سینه و …

کم خونی در کودکان
از هر ۷ کودک، یک نفر از کم خونی زحمت برده و غالبا این عارضه تا سن ۲ سالگی بروز می کند. مرسوم ترین علت کم خونی کودکان را می توان در فقدان آهن کافی رژیم غذایی دانست. یکی از نشانه هایی که در افراد کم خون مشاهده می شود، میل به آنها به مصرف مواد غیر عادی از قبیل خاک، یخ، نشاسته و غیره است که نوعی ویار تلقی می شود. بنابراین متخصصان اطفال، آنها را از ۱۲ ماهگی در خصوص مبتلا شدن به کم خونی مورد بررسی قرار می دهند. از آنجایی که درمان نشدن کم خونی می تواند عوارض جبران ناپذیری را بر روند رشد و تکامل مغز کودکان داشته باشد، پزشکان تلاش می کنند این عارضه را در سنین پایین تشخیص داده و آن را درمان کنند. متخصصان همچنین معتقدند که نوجوانان نیز به علت جهش رشد ناگهانی که در این سنین ممکن است اتفاق بیافتد، در معرض کم خونی قرار می گیرند. علاوه بر این، دختران نوجوان به علت قاعدگی های ماهیانه بیش از پسران ممکن است دچار کم خونی شوند.

زنان در معرض خطر
در این میان، زنان و افراد مبتلا به بیماری های مزمن بیش از همه در معرض مبتلا شدن به کم خونی هستند. زنان به خصوص به علت خونریزی های شدید در دوران قاعدگی دچار کم خونی می شوند. بارداری نیز از جمله عواملی است که به علت تغییرات هورمونی و نوسانات ایجاد شده است در حجم خون، احتمال کم خونی در زنان را زیاد کردن می دهد. بیماری های مزمنی مانند بیماری های کلیوی بر توانایی بدن در تولید سلول های خونی اثر گذاشته و به مرور باعث کم کردن تعداد آنها و در نتیجه کم خونی می شود. همچنین رژیم غذایی روزانه که حاوی مقادیر کمی آهن، فولات یا ویتامین B12 باشد، احتمال کم خونی را زیاد کردن می دهد و از سوی دیگر، بسیاری محققان بر این باورند که کم خونی تا حدودی نیز جنبه وراثت دارد.

مراقب تغذیه خود باشید
دانشمندان و محققان بر اساس بررسی های خود اعلام کرده اند که رژیم های غذایی فاقد آهن کافی یکی از دلایل بروز کم خونی به شمار می رود. آهن موجود در مواد گیاهی و مکمل ها به خوبی آهن موجود در گوشت قرمز جذب نمی شوند. افرادی که به نوعی به بیماری هایی مانند «کرون» یا «سلیاک» مبتلا بوده یا تحت عمل «بای پس» معده قرار گرفته اند، با مسئله جذب آهن مواجه می شوند. بعضی داروها و مواد غذایی مانع از جذب کامل آهن به وسیله بدن می شوند که از این میان می توان به مواد لبنی، غذاهای سرشار از کلسیم، مکمل های کلسیم، آنتی اسیدها، قهوه و چای اشاره کرد.

حدود نیمی از زنان باردار از کم خونی فقر آهن زحمت می برند. به گفته محققان، زنان در دوران بارداری بایستی در حدود ۲۷ میلی گرم آهن در رژیم روزانه خود مصرف نمایند تا نیاز بدن به آهن را جبران کنند. بررسی ها نشان می دهد که با رعایت بعضی نکات و داشتن رژیم غذایی سالم می توان مانع از بروز کم خونی شد. مصرف موادغذایی مانند گوشت قرمز، جگر، ماهی، عدس، لوبیا، سبزیجات برگ سبز و میوه های خشک شده است حاوی مقادیر زیادی آهن هستند. همچنین مواد غذایی حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک مانند تخم مرغ، فرآورده های لبنی، اسفناج، موز، بعضی انواع نان و غلات از دیگر منابع غنی از آهن به شمار می روند. ویتامینB12، اسید فولیک، ویتامین C موجود در مرکبات و سایر میوه ها و سبزیجات به جذب زیاد آهن به وسیله بدن کمک می کند.

منبع:ninisite.com

واژه های کلیدی: اکسیژن | بیماری | کودکان | ویتامین | ویتامین | مبتلا شدن | موادغذایی | رژیم غذایی | مواد غذایی

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی