دوران بارداری از هفته اول تا سوم

مواظبت های دوران بارداری بخصوص در ماه اول از اهمیت بالایی برخوردار هست. هر مادری مورد نیاز است تا از اوضاع بارداری و یا عدم

دوران بارداری از هفته اول تا سوم

مراقبت های دوران بارداری بخصوص در ماه اول از اهمیت بالایی برخوردار هست. هر مادری مورد نیاز است تا از وضعیت بارداری و یا عدم بارداری خود اطلاعات کافی را داشته باشد. هفته اول تا سوم بارداری را می توان از جمله حساس ترین دوران در وقت بارداری بشمار آورد؛ لیکن در این دوران است که تخمک به وسیله اسپرم بارور شده است و لقاح صورت می گیرد. شروع هفته اول بارداری از بدو آخر عادت ماهانه شروع می یابد.

.

دوران بارداری از هفته اول تا سوم

تخمک گذاری دو هفته بعد از نخستین روز حاملگی شروع می شود. حال نوبت بارور سازی تخمک است که در صورت بارور شدن آن و صورت گرفتن لقاح؛ تخمک بارور شده است درون رحم شروع به رشد می کند؛ بعد منتظر هفته سوم باشید تا شاید بتوانید در آن باردار شوید.

.

.

وضعیت جنین در هفته اول بارداری

هفته اول شما دوره باروری را طی می کنید. در این مرحله قرار است که تخمک از تخمدان آزاد شده است و از طریق لوله هایی به نام فالوپ به سمت رحم شما حرکت کند. تخمک در درون لوله فالوپ به وسیله اسپرم بارور می شود. بنابراین بعد از دوره قاعدگی و در وقت تخمک گذاری وقت دارید تا جهت باردار شدن دست به کار شوید. اسپرم می تواند به مدت ۴ یا ۵ روز زنده بماند، در حالی که تخمک بیش از ۲۴ ساعت توانایی زنده ماندن ندارد. خوب شاید بپرسید که وقت تخمک گذاری را چگونه حدس بزنیم؟ کافی است زمان دوره قاعدگی بعدی خود را از عدد ۱۲ یا ۱۶ کم کنید. عدد به دست آمده وقت تخمک گذاری را مشخص می کند.

مواظبت های دوران بارداری بخصوص در ماه اول از اهمیت بالایی برخوردار هست. هر مادری مورد نیاز است تا از اوضاع بارداری و یا عدم

  • قد: ۰ سانتی متر
  • وزن: ۰ گرم

.

.

وضعیت مادر در هفته اول بارداری

۱- عوض کردن ترشح در دهانه رحم

تغییر ترشحات در دهانه رحم از نشانه های وقت تخمک گذاری هست. هرچقدر از روزهای قاعدگی فاصله بگیرید میزان این ترشحات زیاد کردن می یابد. این ترشحات نشان دهنده سطح هورمون استروژن در بدن است که زیاد کردن آن، احتمال حاملگی را زیاد کردن می دهد. دقت کنید که ترشحات شفاف، لیز و چسبنده زیاد کردن احتمال بارداری را در پی دارد. این ترشحات در حالت طبیعی به عنوان یک سد محافظ عمل می کنند، ولی در وقت اوج توانایی باردار شدن در شما این ترشحات به اسپرم اجازه می دهند تا از مجرای رحم عبور کرده و به سمت رحم بروند. سپس به طرف لوله های فالوپ (لوله های رحمی) حرکت می کنند تا با تخمک برخورد کند.

.

دوران بارداری از هفته اول تا سوم

 .

.

۲- تغییرات بدن مادر در سه هفته اول

  • دردناک شدن پستان ها
  • خستگی
  • تغییر خلق و خو
  • تهوع و استفراغ صبحگاهی
  • تغییرات هورمونی

.

باید ها و نباید های هفته اول بارداری

اگر می خواهید باردار شوید، حتماً روزانه دمای بدن تان را اندازه گیری نمایید. شما می توانید با اندازه گیری روزانه دمای بدن خود با دماسنج های دهانی و دیجیتالی، روز تخمک گذاری خود را تشخیص دهید. جهت این کار باید هر روز صبح پیش از بلند شدن از رختخواب دمای بدن خود را اندازه بگیرید و آن را ثبت کنید. هنگامی که متوجه اوج رفتن ناگهانی دمای بدن خود شدید، تخمک گذاری شروع شده است و شما آماده باردار شدن هستید.

.

مواظبت های دوران بارداری بخصوص در ماه اول از اهمیت بالایی برخوردار هست. هر مادری مورد نیاز است تا از اوضاع بارداری و یا عدم

.

.

 تغذیه در سه هفته اول بارداری

استفاده ی توام غلات و حبوبات، ۲ تا ۳ واحد میوه و ۷۰۰ گرم سبزیجات می تواند هم نیازهای ویتامینی را برطرف کند و هم مانع از مبتلا شدن به یبوست شود.

عبارات مهم : ورزش در بارداری – مواد غذایی
هر زن باردار احتیاجات غذایی خود را باید از این ۵ گروه مواد غذایی فراهم كند:

۱- نان و غلات:

خانم های باردار تقریباً بیشترین نیاز خود را از این گروه فراهم می كنند. اگر انرژی به میزان كافی نباشد پروتئین به جای آن كه جهت نقش حیاتی خود در رشد و تكامل ذخیره شود، به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. غذاهای این گروه دارای مقادیر بالای كربوهیدرات هستند كه منبع اولیه انرژی می باشند. حبوبات منبعی خوب جهت تامین پروتئین است كه به عنوان سازنده بافت های بدن جهت مادر و فرزند می باشد.

۲- سبزیجات:

سبزیجات می توانند مقدار زیادی از ویتامین ها از جمله ویتامین های A و C و مواد معدنی و فیبر را فراهم كنند. یكی از مشكلات زن های باردار در دوران باردای یبوست است كه با مصرف سبزی ها این مشكل برطرف می شود. نیاز به ویتامین C در حاملگی ۷۰ درصد زیاد از وقت غیر حاملگی است كه یك رژیم معمولی خوب به آسانی این مقدار را در اختیار مادر قرار می دهد.

دوران بارداری از هفته اول تا سوم

۳- میوه ها:

میوه ها مهم ترین منابع ویتامین ها هستند. ویتامین ها اعمال خاص ای را درون بدن به انجام می رسانند و کمبود آنها باعث ایجاد بیماری در فرد می شود. در دوران بارداری مصرف میوه ها یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن پرداخته شود؛ گریپ فروت، لیمو، پرتقال، نارنگی و انگور از جمله میوه هایی هستند که مصرف آنها به علت داشتن مقادیر بالای ویتامین A و C در طول بارداری بسیار توصیه می شود.

۴- گوشت:

پروتئین كه ماده غذایی مهم جهت مادر و نوزادش هست، به طور مشخص در این گروه وجود دارد. ویتامینB۱۲ ویتامینی است كه فقط دراین گروه وجود دارد، هست. در مادرانی كه گیاهخوار هستند، ذخایر ویتامین B۱۲ در نوزادان آنها پایین هست. این گروه جزو گروه های مهم غذایی جهت مادران باردار به حساب می آید كه باید در وعده های غذایی آنها گنجانده شود.

۵- شیر و ماست:

محصولات لبنی میزان زیادی از احتیاجات غذایی را برآورده می كنند به خصوص كلسیم و پروتئین را كه دراین مواد می باشد. در طول حاملگی حدود ۳۰ گرم كلسیم در بدن مادر تجمع می یابد كه اكثر آن در آخرهای حاملگی در جنین ذخیره می شود. كلسیم ، ماده مهم در تشكیل استخوان و دندان هست. اگر جذب كلسیم مادر كافی نباشد، جنین از كلسیم استخوان های مادر استفاده می كند كه این باعث می شود مادر در آینده سریعتر دچار استئوپروز یا پوكی استخوان شود.

.

.

حفظ سلامتی در طول بارداری 

خوردن ویتامین های قبل از وضع حمل (Parenatal Vitamins)، بسیار بافایده می باشد. اگرچه به این ویتامین ها، ویتامین های پیش وضع حمل گفته می شود، ولی جنین در حال تکامل به مواد مقوی و بافایده آنها مثل اسید فولیک، آهن و … بسیار نیاز دارد. لذا مصرف آن ‎ها در همان هفته های ابتدایی بسیار توصیه می شود؛ در حالیکه ممکن است حتی از بارداری خود خبر نداشته باشید. مصرف فولیک اسید در بارداری را جدی بگیرید.

.

.

نکات قابل توجه در هفته اول بارداری

فقدان قاعدگی نخستین علامت بارداری هست. علاوه بر همین علامت مهم، بعضی نشانه های دیگر هم در هفته اول بارداری نشان از بارداری شما دارد.

۱- حساسیت سینه:

از همان هفته اول سینه ها متورم شده است و حساس به لمس می شود. این اتفاق به علت تغییرات هورمونی می افتد که باعث می شود در سینه ها حتی احساس سنگینی کنید. همین عنوان باعث می شود سراغ لباس زیر های راحت تر بروید.

۲- تکرر ادرار:

خودتان را آماده کنید چون که از حالا تعداد دفعات مراجعه تان به دستشویی زیاد خواهد بود. علت آن هم واضح است چون رحم در حال رشد است و فشار بیشتری هم به مثانه وارد می کند. زیاد کردن حجم خون در دوران بارداری باعث فعالیت زیاد کلیه ها خواهد شد.

۳- خستگی:

احساس خستگی از جمله علائمی است که زیاد از هر لحظه تجربه خواهید کرد. اوایل بارداری سطح پروژسترون زیاد کردن پیدا می کند که این عنوان باعث احساس خواب آلودگی خواهد شد.

۴- تصویر العمل به خوراکی ها:

از اینکه نسبت به بعضی خوراکی ها اینقدر میل به دارید یا از بعضی دیگر از آنها به شدت بیزارید، تعجب می کنید؟ دلواپس نباشید این به علت تغییرات هورمونی است که در بدن تان ایجاد شده است است.

۵- نوسانات خلقی:

افزایش هورمون و به خاص هورمون پروژسترون باعث احساس زودرنجی و حساسیت عاطفی می شود.

.

.

نکات مهم در رابطه با وقت تخمک گذاری

  • تخمک ها ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از ترک تخمدان زندگی می کنند و بعد از آن از بین می روند.
  • به طور طبیعی، تنها یک تخمک هر بار در وقت تخمک گذاری آزاد می شود.
  • عواملی همچون استرس، بیماری و یا مسئله در هورمون های طبیعی می توانند بر روی سیر تخمک گذاری اثر گذار باشند.
  • برخی زنان ممکن است در طی تخمک گذاری، مواردی از لکه بینی خفیف را تجربه کنند.

.

.

ورزش در سه هفته اول بارداری

ورزش در بارداری، شما را  نیرومند و پر انرژی نگه می دارد. البته اگر ناگهان ورزش را شروع کنید، اوایل قدری سخت خواهد بود؛ ولی کم کم بدن شما به ورزش عادت خواهد کرد و مشکل آن کم شده است و از آن بسیار بهره می گیرید. جهت شروع بهتر است از پیاده روی شروع کنید، پیاده روی فعالیتی بسیار سبک است که در طول دوران بارداری نیز می توانید آن را ادامه دهید. ورزش های بافایده و مضر دوران بارداری را بشناسید تا ناخواسته خود و جنین را به خطر نیندازید.

.

.

مطالعه را فراموش نکنید

اصولا قبل از هر کاری مورد نیاز است تا  اطلاعات کافی را در رابطه با آن عمل بدست آورید. بارداری و داشتن فرزند نیز یکی از بااهمیت ترین اموری است که مورد نیاز است تا قبل از بارداری حداکثر اطلاعات مورد نیاز را در این باره کسب کنید. کتاب ها و منابع متفاوت و بسیار زیادی در این رابطه وجود دارند که جهت کسب آگاهی زیاد می توانید مورد استفاده قرار دهید.

.

.

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است

.

مقاله های مرتبط:


نحوه مصرف قرص کلومیفن در بارداری

۱۳ خوراکی بافایده جهت رژیم غذایی دوران بارداری

رسیدگی به دندان ها در دوران بارداری

واژه های کلیدی: ورزش در بارداری | مواد غذایی | رژیم غذایی | تغییرات بدن | بارور شدن | ویتامین | بارداری | استفاده | حاملگی | باردار | ویتامین

دوران بارداری از هفته اول تا سوم

دوران بارداری از هفته اول تا سوم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی