غذاهایی جهت باروری بهتر

حتما به گوش شما هم رسیده است که می‌توانید با برنامه‌ غذایی معین جنسیت کودک را تعیین کنید. هر چند این اعتقاد در گذشته رواج

غذاهایی جهت باروری بهتر

حتما به گوش شما هم رسیده است که می توانید با برنامه غذایی معین جنسیت کودک را تعیین کنید. هر چند این اعتقاد در گذشته رواج بیشتری داشته، ولی در علم پزشکی پایه و اساس چندانی ندارد آیا که عوض کردن خصوصیات ژنتیکی با استفاده از خوراکی ها ادعای بزرگی است که ممکن است هرگز اثبات نشود. تحقیقات دامنه دار پزشکی نشان داده استفاده از رژیم غذایی جهت تقویت باروری و افزایش شانس بارداری کاملا امکان پذیر است.

غذاهایی جهت باروری بهتر

رژیم باروری چیست و چطور به زیاد کردن شانس باروری کمک می کند؟

مسلما تضمینی وجود ندارد که با پیروی از این رژیم غذایی حتما باردار شوید. اگر چه این رژیم مشمول بر ده قدم کلی است که همگی از نظر پزشکی معتبر هستند و می تواند باعث اصلاح باروری در زنانی با مشکلاتی مثل اختلال در تخمک گذاری، کیست رحمی، فیبروید یا پلیپ رحمی، لوله های رحمی آسیب دیده و اختلالات سیستم ایمنی شود. البته مسائلی مثل تعداد اسپرم ناکافی، اسپرم های معیوب و پرسشها سیستم ایمنی در مردان هم می تواند باعث کم کردن باروری و شانس بارداری شود، ولی این رژیم جهت درمان این گونه پرسشها طراحی نشده هست. جهت موفقیت مورد نیاز نیست هر ده قدم این برنامه را به طور همزمان انجام دهید. می توانید به تدریج تعهد خود به این برنامه را زیاد کنید و برنامه غذایی خود را به مرور عوض کردن دهید.

قدم اول

با از بین بردن چربی های اشباع که در انواع کیک ها، شیرینی ها، بیسکوییت، پیتزا و سایر انواع فست فود پیدا می شود قدم اول در این برنامه غذایی را بر می دارید.

قدم دوم

حتما به گوش شما هم رسیده است که می‌توانید با برنامه‌ غذایی معین جنسیت کودک را تعیین کنید. هر چند این اعتقاد در گذشته رواج

مصرف زیاد روغن های غیر اشباع گیاهی، مثل روغن زیتون یا کانولا، در برنامه غذایی شما می باشد.

قدم سوم

افزایش سهم منابع پروتئین گیاهی، مثل انواع حبوبات، قارچ و خشکبار، در کنار کم کردن مصرف پروتئین حیوانی و بخصوص گوشت قرمز.

قدم چهارم

مصرف کربوهیدرات ها و غلات کاملی که به شدت فرآوری شده است باشند به ضرر شما هست. کربوهیدرات های خوب مشمول بر جو و غلات سبوس دار، سبزیجات و حبوبات می شود. نان سفید، پاستا و ماکارونی، برنج، کیک و کلوچه و انواع شیرینی هم منابع کربوهیدرات های بد یا مضر هستند. بدن ما کربوهیدرات های بد را با سرعت بیشتری نسبت به انواع کمتر فرآوری شده است آن تبدیل به قند می کند. هنگامی که این کربوهیدرات های مضر باعث کم کردن انسولین خون می شوند، هورمون های جنسی بیشتری وارد جریان خون می شوند. این امر می تواند باعث زیاد کردن سطح تستوسترون در خون و اختلال در فرآیند تخمک گذاری شود. بنابراین جهت پیشگیری از این مسئله و همچنین داشتن بدنی سالم تر بهتر است تلاش کنید نیاز خود به کربوهیدرات ها را از منابع کمتر فرآوری شده است و سالم تامین کنید و تا حد امکان از منابع کربوهیدرات های مضر (که تقریبا تمام تنقلات و خوراکی های خوش مزه را مشمول بر می شوند) دوری کنید.

غذاهایی جهت باروری بهتر

قدم پنجم

مصرف شیر معمولی، کمی بستنی یا ماست پرچرب (۳%) به جای شیر بدون چربی یا سایر محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی در برنامه روزانه هست. نتیجه های تحقیقات انجام شده است بر روی پرستاران نشان داد که مصرف روزانه یک یا دو وعده لبنیات کامل (بدون کم کردن چربی) می تواند باعث اصلاح باروری در زنان شود.

قدم ششم

حتما به گوش شما هم رسیده است که می‌توانید با برنامه‌ غذایی معین جنسیت کودک را تعیین کنید. هر چند این اعتقاد در گذشته رواج

همچنین مصرف یک مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک و سایر ویتامین های گروه B می تواند جهت شما بافایده باشد. مصرف روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم به صورت مکمل و علاوه بر آنچه از خوراکی ها به بدنتان می رسانید جهت تمام زنانی که در سن بارداری هستند توصیه می شود. این رقم جهت زنانی که در دوران بارداری هستند به ۶۰۰ میکروگرم در روز می رسد. مولتی ویتامین یا مکمل دارویی مطلوب شما باید حاوی اسید فولیک و سایر ویتامین های خون ساز گروه B بخصوص فولات باشد، آیا که زیاد کردن میزان فولات (ویتامین B9) می تواند باعث اصلاح شرایط باروری، زیاد کردن شانس بارداری و کم کردن خطر سقط جنین شود.

قدم هفتم

در رژیم پیشنهادی باروری، تامین آهن مورد نیاز بدن از طریق مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات و مکمل های دارویی هست. نتیجه های تحقیق روی پرستاران نشان می دهد که زنانی که به صورت منظم از مکمل آهن، مولتی ویتامین یا مکمل های دارویی غنی شده است با آهن استفاده می کردند به نسبت زنانی که رژیم غذایی عادی دارند کمتر دچار مسئله در بارداری و مسایل مرتبط می شدند. البته باید این توصیه را هم خاطر نشان کنیم که هر چند گوشت قرمز منبع سرشار آهن محسوب می شود، ولی نباید آن را به عنوان منبع مهم تامین این ماده مهم جهت بدن خود گزینش کنید. تامین آهن با مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند باعث کم کردن میزان باروری شما شود. عالی ترین کار جهت تامین مواد مغذی مورد نیازتان، استفاده از یک مکمل دارویی مخصوص بارداری با محتوی حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک و ۴۰ میلی گرم آهن است.

قدم هشتم

غذاهایی جهت باروری بهتر

رژیم های غذایی زیاد به خوراکی های مناسب شما می پردازند، ولی در رژیم باروری نوشیدنی ها هم به همان اندازه مهم هستند. نوشیدن آب کافی و تامین رطوبت مورد نیاز بدن یک اصل کلی است که باید هر لحظه به خاطر داشته باشید. به علاوه باید روزانه یک لیوان شیر معمولی (نه کم چرب یا بدون چربی) را هم به برنامه خود اضافه کنید تا فرآیند تخمک گذاری را اصلاح بخشید. البته مسلما نوشیدنی هایی هم است که باید از آن ها دوری کنید که بااهمیت ترین آن ها نوشابه های گازدار است که باید به کلی از رژیم غذایی شما از بین بردن شود. مصرف مداوم نوشیدنی های گازدار حاوی کافئین می تواند باعث اختلال در تخمک گذاری و باروری زنان شود. البته این قانون مشمول بر خود قهوه نمی شود. هر چند قهوه غنی ترین منبع کافئین هست، ولی در کنار آن سرشار از آنتی اکسیدان ها است و به همراه آب نوشیده می شود و خطری جهت باروری شما نخواهد داشت.

قدم نهم

در رژیم باروری، رسیدن به وزنی است که شما را در ناحیه باروری قرار دهد. تحقیقات نشان می دهد که زنانی که ضریب توده بدنی یا BMI آن ها خیلی پایین یا خیلی اوج باشد به احتمال بیشتری دچار پرسشها مرتبط با بارداری می شوند. جهت عالی ترین شانس بارداری باید وزن شما در محدوده BMI بین ۲۰ تا ۲۴ قرار داشته باشد و در زیاد مواقع می توانید با کم کردن ۵ تا ۱۰ درصد از وزن خود را به این سطح برسانید. البته در زیاد مواقع چیزی بین این دو مقدار (یعنی کم کردن ۷٫۵% از وزن بدن) عملی تر هست. جهت مثال اگر شما حدود ۷۵ کیلوگرم وزن داشته باشید، باید حدود ۶ کیلوگرم از وزن خودتان را کم کردن دهید. کم کردن اضافه وزن جهت زنانی که BMI بین ۲۵ تا ۳۰ دارند و زیاد کردن وزن جهت زنانی با BMI کمتر از ۱۸٫۵ می تواند باعث اصلاح شرایط تخمک گذاری و زیاد کردن شانس بارداری شود.

قدم نهم

در نهایت، مثل همه رژیم ها، فعالیت مناسب بدنی مکمل برنامه غذایی سالم شما خواهد بود. ورزش قدم آخر در رژیم باروری هست. در صورتی که هم اکنون هم به صورت منظم ورزش می کنید به خاطر داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید. ورزش شدید باعث کم کردن مقدار چربی بدن می شود که جهت باروری خیلی بافایده نیست. استفاده کمتر از ماشین و پیاده روی زیاد یک روش راحت جهت زیاد کردن فعالیت بدن هست. البته سایر ورزش ها از جمله دوچرخه سواری، شنا، ورزش با وزنه و دویدن هم می توانند گزینش های مناسبی باشند.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

هرگونه کپی برداری با ذکر نام و منبع دکتر سلام مجاز می باشد.


در این باره زیاد بخوانید: عمده ترین علل ناباروری،مشکلات تخمک گذاری و اختلالات اسپرم

رژیم غذایی جهت گزینش جنسیت دختر

رژیم پسردارشدن پیش از بارداری


واژه های کلیدی: مکمل های دارویی | علل ناباروری | رژیم غذایی | ویتامین | بارداری | استفاده | خوراکی | برنامه | ویتامین | انواع | دارویی

غذاهایی جهت باروری بهتر

غذاهایی جهت باروری بهتر

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا