توصیه هایی جهت مواظبت از نوزادان

۱٫ نوزاد از بدو تولد تا شش ماهگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه شود. شیر در روزهای اول کم است که آغوز نامیده می شود و جهت نوزاد کافی هست. به تدریج که نیاز نو

توصیه هایی جهت مواظبت از نوزادان

توصیه هایی جهت مواظبت از نوزادان

عبارات مهم : نوزاد

شیردهی نوزاد باید بر اساس میل و نیاز نوزاد در شرایط مناسب باشد

توصیه هایی جهت مواظبت از نوزادان

۱٫ نوزاد از بدو تولد تا شش ماهگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه شود. شیر در روزهای اول کم است که آغوز نامیده می شود و جهت نوزاد کافی هست. به تدریج که نیاز نوزاد زیاد می شود مقدار شیر هم زیادتر می شود.

۲٫ از آب جوشیده، آب قند و گلوکز، شیشه و پستانک استفاده نشود.

۳٫ شیردهی بر اساس میل و نیاز نوزاد در شرایط مناسب باشد.

۴٫ قبل از هر شیردهی دست های خود را بشویید.

۵٫ ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از شیر خوردن آروغ نوزاد را بگیرند. در صورتی که نوزاد زیر سینه به خواب برود نیاز به بیدار کردن و گرفتن آروغ ندارد. او را به روی پهلوی راست بخوابانید که در صورت استفراغ شیر به ریه برنگردد و از عوارض آن جلوگیری شود. مدتی که گذشت او را به روی پهلوی چپ بخوانید.

۶٫ جهت جلوگیری از ترک و زخم سینه در موقع شیردهی تمامی هاله سینه (قسمت قهوه ای رنگ) داخل دهان نوزاد باشد یعنی چاله نوزاد روی سینه مادر باشد و بعد از آخر شیردهی در صورت زخم بودن سینه مقداری از شیر خود را به سینه بمالید.

۷٫ از قرار دادن نوزاد در نزدیکی پنجره و بخاری اجتناب شود.

۸٫ از گرم نگه داشتن بیش از حد نوزاد با لباس خودداری شود و لباس طوری پوشانیده شود که نوزاد عرق نکند. عالی ترین دمای بدن نوزاد در زیر بغل ۳۶٫۵ می باشد. عالی ترین دمای اطاق جهت نوزاد ۲۴ الی ۲۵ درجه و عالی ترین درجه رطوبت ۴۰ الی ۴۵ می باشد. دمای اطاق جهت نوزاد زیر دو کیلوگرم ۲۶ الی ۲۷ درجه می باشد.

۹٫ از تشک و کیسه خواب پشم شیشه (الیاف صنعتی) به علت گرم کردن بیش از حد نوزاد و حساسیت زا بودن کمتر استفاده شود.

۱۰٫ از گذاشتن بالش زیر سر نوزاد و شیرخوار خودداری شود.

۱۱٫ در اطاق و هوای مناسب نوزاد نیاز به کله و جوراب و لباس سراسری ندارد.

۱۲٫ تا زمانی که بند ناف وجود دارد از حمام کردن نوزد خودداری کنید. بعد از افتادن بند ناف، نوزاد هفته ای دو بار در اطاق حمام شود. در صورت استفاده از حمام، در حمام نیمه باز باشد تا از گرمازدگی نوزاد جلوگیری شود.

۱۳٫ هیچ نوع ماده ضدعفونی کننده از قبیل الکل سفید، بتادین و … جهت ناف استفاده نشود و از قرار دادن ناف درون پوشک خودداری کنید و از ناف بند استفاده نشود و با آب خیس نشود.

۱۴٫ اطاق نوزاد بایستی روشن باشد ولی استفاده از نور آفتاب مستقیم مضر است.

۱۵٫ به منظور سلامتی نوزادان و شیرخواران از دود کردن اسپند، استفاده از پودرهای آرایشی، عطر، ادکلن، سیگار و گل های معطر خصوصا گل مریم اجتناب کنید.

۱۶٫ بزاق شیرخواران از ۳ ماهگی جاری می شود و حدودا یک سالگی می توانند آب دهان را قورت دهند.

۱۷٫ عطسه و گرفتگی بینی در ماه های اول طبیعی است و علامت سرماخوردگی نیست. مدفوع نوزادی که شیر مادر می خورد آبکی و بلغمی و تعداد دفعات آن نسبتا زیاد است (شبیه مدفوع اسهالی) ولی چنانچه حال عمومی نوزاد خوب و وزن گیری مناسب باشد، اسهال نیست.

۱۸٫ جهت جلوگیری از خشکی و سوختگی پوست بدن، از روغن بادام شیرین یا وازلین استفاده شود و به هیچ عنوان از پودر استفاده نشود.

۱۹٫ برای تمیز کردن بینی نوزاد یا گرفتگی بینی از اسپری کلرید سدیم (۶۵ درصد) استفاده کنید.

۲۰٫ جهت جلوگیری از عفونت انگشتان دست نوزاد از کوتاه کردن ناخن در هفته های اول تولد خودداری کنید.

نوزاد از بدو تولد تا شش ماهگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه شود

۲۱٫ از فشار دادن سینه های متورم نوزاد و ماساژ دادن آن اجتناب کنید.

۲۲٫ گاهی لکه های گلی رنگ در پوشاک شیرخواران به علت اورات موجود در ادرار دیده می شود که بیماری محسوب نمی شود و آزمایش ادرار هم طبیعی است.

۲۳٫ در هنگام پریدن شیر در حلق نوزاد آرامش خود را حفظ کرده و یک تا دو ضربه به کف پای نوزاد زده تا گریه کند و شیر از دهان نوزاد خارج شود.

۱٫ نوزاد از بدو تولد تا شش ماهگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه شود. شیر در روزهای اول کم است که آغوز نامیده می شود و جهت نوزاد کافی هست. به تدریج که نیاز نو

۲۴٫ هر چه نوزاد ملاقاتی کمتر داشته باشد، سالم تر هست، خصوصا افرادی که سرفه و عطسه می کنند، سیگاری هستند یا راهنمایی نادرست می کنند.

۲۵٫ اگر نوزاد در روزهای ۳ و ۴ تولد زرد شد، حتما به دکتر مراجعه کنید.

۲۶٫ مادران شیرده از خوردن بیش از دو لیوان شیر در روز، پیاز، سیر، شکلات، کاکائو، نسکافه، خیار سبز و خیار شور خودداری کنند.

۲۷٫ به شیرخواران زیر یک سال عسل، سفیده تخم مرغ، غذای ترش، شیرین و ادویه دار و شیر پاستوریزه داده نشود.

۲۸٫ استفاده از لاک به علت داشتن سرب و آرسنیک و پاک کردن آن با استون که در تماس با پوست جذب می شود جهت اطفال مضر می باشد.

۲۹٫ خانم ها با فرزند بغل، روی صندلی جلو اتومبیل سوار نشوند.

۳۰٫ با داشتن بخاری گازی از دستگاه بخور سرد یا گرم استفاده نکنید.

۳۱٫ به منظور وزن گیری بهتر اطفال و شیرخواران از دادن موز، خیار سبز، چای، بیسکوئیت، پفک، چیپس، شکلات، آدامس، آجیل، سوسیس، کالباس، ساندیس، شیر کاکائو، بستنی، یخمک، لواشک و مشابه آن خودداری شود.

۳۲٫ غذای تسویه شده است جهت کودکان دو سال به بالا، شیر نصف لیوان روزی دو تا سه مرتبه، میوه روزی یک مرتبه، یک روز در میان یک عدد تخم مرغ، غذای سفره (روزانه)، در صورتی که یک مرتبه غذای پختنی باشد جهت دفعه بعد نگهداری شود، عصرانه نان و پنیر و گردو و کره و مربا و امثال آن.

منبع: ماهنامه خبر سلامتی/ برترین ها

واژه های کلیدی: نوزاد | شیردهی | جلوگیری | نوزادان | استفاده | دانستنيهاي نوزادان

توصیه هایی جهت مواظبت از نوزادان

توصیه هایی جهت مواظبت از نوزادان

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی