مزایا و معایب + انواع شیشه شیر نوزاد

وقتی اسم نوزاد و شیشه شیر به میان می آید، هیچ فرمولی جهت انتخابی موفق وجود ندارد. بعضی نوزادان هر شیشه شیری را با یک لبخند می پذیرند و بعضی دیگر فقط به یک نوع خ

مزایا و معایب + انواع شیشه شیر نوزاد

انواع شیشه شیر نوزاد + مزایا و معایب

عبارات مهم : استیل

متداول ترین ماده ی استفاده شده است در بطری های شیشه شیر، پلاستیک است

مزایا و معایب + انواع شیشه شیر نوزاد

وقتی اسم نوزاد و شیشه شیر به میان می آید، هیچ فرمولی جهت انتخابی موفق وجود ندارد. بعضی نوزادان هر شیشه شیری را با یک لبخند می پذیرند و بعضی دیگر فقط به یک نوع خاص از شیشه شیر رضایت می دهند. شاید گزینش نوزادتان جهت شما اولویت نداشته باشد و به یک برند خاص یا شسشت وشوی ساده شیشه شیر زیاد اهمیت دهید.

به ‎هرحال جهت شروع باید بتوانید بین شیشه شیرهای متفاوت با جنس بطری و سری متفاوت، مناسب ترین گزینش را داشته باشید. به این منظور پرسیدن از دوستان در مورد برندهای پیشنهادی یا مطالعه ی بررسی های متفاوت یک شیشه شیر می تواند راهگشا باشد. در ادامه تلاش شده است راهنمای خرید جامعی جهت گزینش عالی ترین شیشه شیر ارایه شود که امیدواریم بتواند به شما کمک کند.

اجزای شیشه شیر
شیشه شیرها معمولا از چهار عضو مهم تشکیل می شوند: بطری که مایع را درون خود نگه می‎دارد. سری شیشه شیر که نوزاد مایع را از آن می مکد. سرپیچ که بخشی مهم و شبیه یک حلقه است و درپوش. سری شیشه شیر بین سرپیچ و بطری قرار می گیرد و سرپیچ با چرخیدن روی بطری سفت می شود تا سری شیشه شیر در جای خودش قرار گیرد. درپوش که در اکثر شیشه شیرها یافت می شود، هنگام استفاده نشدن، از ورود گردوخاک و سایر عوامل بیرونی به درون شیشه شیر جلوگیری می کند.

انواع بطری شیشه شیر
در این قسمت روی جنس انواع بطری های شیشه شیر تمرکز شده است هست. بطری ها مایع را قبل از ورود به سری و دهان نوزاد نگه می دارند و معمولا از جنس های متفاوتی مانند پلاستیک، شیشه و استیل ساخته می شوند. راحت به نظر می رسد؛ ولی در ادامه به معرفی هر کدام از انواع بطری ها و مزایا و معایب آن ها می پردازیم.

شیشه شیر پلاستیکی
متداول ترین ماده ی استفاده شده است در بطری های شیشه شیر پلاستیک هست. پلاستیک ارزان و سبک است و به سادگی به مدل های متفاوت شکل می گیرد. شیشه شیرهایی که بطری های پلاستیکی دارند، با افتادن نمی شکنند و همچنین رطوبت هوا را به بدنه ی خود نمی گیرند. شاید پدر و مادرهای باتجربه به شما راجع به استفاده از بطری های پلاستیکی هشدار دهند که مشمول بر ماده ی مضر BPA هستند؛ ولی از سال ۲۰۱۲ میلادی، شرکت جهانی غذا و دارو تنها استفاده از پلاستیک های بدون BPA را در ساخت شیشه شیرها مجاز اعلام کرد. اگر از شیشه شیرهای قدیمی استفاده می کنید یا دقیقا نوع پلاستیک بطری شیشه شیر مشخص نیست، می توانید به کمک نشان بازیافت ته بطری از ایمن بودن پلاستیک آن مطمئن شوید.

علامت های «#۱» و «#۲» و «#۴» از جنس پلی اتیلن و ایمن هستند و همچنین علامت «#۵» از جنس پلی پروپیلن و از نوع پلاستیک های ایمن محسوب می شود. علامت «#۷» جهت بطری های از جنس پلی کربنات استفاده می شود که معمولا دارای BPA هستند و از پلاستیک های مضر به شمار می روند. یکی از معایب بزرگ بطری های پلاستیکی خراشیده شدن بدنه ی آن هاست. به هنگام شست وشو یا برخورد با موانع خارجی این بطری ها ممکن است دچار خراشیدگی شوند. باکتری ها در این خراش های ریز نفوذ می کنند و هنگام شست وشو از بین نمی روند. همچنین بطری ‎های پلاستیکی بعد از گذشت مدت زمانی از استفاده ممکن است بو بگیرند و محتویات درون بطری را تحت تاثیر قرار دهند.

معایب شیشه شیر :
بوگرفتن
خراشیده شدن
فرسوده شدن با گذشت زمان
از هم پاشیدن ترکیب پلاستیک در دماهای بالا

مزایای شیشه شیر :
وزن سبک
قیمت ارزان
کم کردن احتمال شکستگی

شیشه شیر شیشه ای
بطری های شیشه ای دارای یک سطح صاف هستند. به این معنی که پاک کردن شیر یا چربی از روی سطح آن ها کار بسیار آسانی هست. اگر تا حالا بیش از ۱۰ دقیقه را صرف تمیزکردن بطرهای پلاستیکی می کردید، با گزینش یک بطری شیشه ای لطف بزرگی در حق خود خواهید کرد. شیشه ماده ای طبیعی و ساخته شده است از شن و ماسه (سیلیس)، خاکستر سودا و سنگ آهک است.

هیچ نگرانی در مورد مواد شیمیایی مضر موجود در شیشه، وجود ندارد. جهت استریل کردن شیشه هم علی رغم بطری های پلاستیکی می توانید از آب جوش استفاده کنید و ترسی از فروپاشی ترکیبات آن نداشته باشید. درواقع بطری های شیشه ای جهت هر لحظه باقی خواهند ماند؛ مگر اینکه شکسته شوند. ولی بطرهای شیشه ای هنگام استفاده از مایعات سرد درون آن ها رطوبت محیط را به بدنه ی خود جذب می کنند. با این اوصاف اگر قانع شدید که از بطری شیشه ای جهت شیشه شیر نوزادتان استفاده کنید، حتما با مهدکودک او هماهنگ کنید. چون بعضی از مهدکودک ها به علت شکسته شدن و آسیب زابودن تکه های شکسته ی بطری های شیشه ای، فقط استفاده از بطری های پلاستیکی را مجاز می دانند.

برای استریل کردن بطری شیر شیشه ای, هم علی رغم پلاستیکی می توانید از آب جوش استفاده کنید

وقتی اسم نوزاد و شیشه شیر به میان می آید، هیچ فرمولی جهت انتخابی موفق وجود ندارد. بعضی نوزادان هر شیشه شیری را با یک لبخند می پذیرند و بعضی دیگر فقط به یک نوع خ

معایب شیشه شیر شیشه ای:
قیمت گران تر نسبت به بطری های پلاستیکی
وزن سنگین تر نسبت به بطری های پلاستیکی
پذیرفته نشدن به وسیله بعضی مهدکودک ها
جذب رطوبت محیط هنگام استفاده از مایعات سرد

مزایای شیشه شیر شیشه ای:
عمر طولانی
قابل بازیافت
بدون مواد شیمیایی مضر
شست وشوی فوق العاده آسان

شیشه شیر شیشه ای استیل
استیل در بین سه ماده ی سازنده ی بطری های شیشه شیر، کمترین میزان استفاده را دارد. اگر یک فلاسک با سری شیشه شیر را تصور کنید، متوجه می شوید که باید چه انتظاری از یک شیشه شیر با بطری استیل داشته باشید. استیل ضدزنگ دارای خاصیت عایق شگفت انگیزی است که می تواند شیر گرم یا سرد را جهت مدت وقت طولانی تری نسبت به شیشه شیرهای پلاستیکی و شیشه ای نگه دارد. همچنین این بطری ها نسبت به شکستن و خراشیدگی مقاوم هستند و شست وشوی آن ها هم بسیار ساده هست. باوجود این ساخت و شکل دهی بطری های استیل کار بسیار سخت و هزینه بری هست. همچنین محتویات این نوع بطری ها و میزان شیر باقیمانده در آن ها هم مشخص نیست.

معایب شیشه شیر استیل:
قیمت گران
براق نیستند و نمی توان مقدار شیر باقیمانده در بطری را دید
جذب رطوبت محیط هنگام استفاده از مایعات سرد (البته نه به اندازه بطری های شیشه ای)

مزایای شیشه شیر استیل
شست وشوی آسان
اغلب شکسته نمی شوند
به مشکل خراشیده می شوند

شیشه شیرهای دارای دسته
نوزادان تازه متولدشده از اینکه شما شیشه شیر را به هنگام تغذیه نگه دارید، خوشحال می شوند؛ ولی بعد از بزرگ شدنشان که خیلی سریع هم اتفاق می افتد، دوست دارند خودشان شیشه شیر را در دست بگیرند. اگر نوزاد شما هم از گرفتن شیشه شیر در دست لذت می برد، باید شیشه شیری را گزینش کنید که دارای دسته و اصطلاحا دسته دار باشد. شیشه شیرها معمولا بدنه ای گرد دارند و بدون داشتن دسته به آسانی نمی توان آن ها را نگه داشت. همچنین شیشه شیرهای دسته دار بسته به میزان گنجایش و حجم داخلی ارزش هم به عنوان شیشه شیر و هم به عنوان لیوان های آموزشی آشنا می شوند.

خط درجه بندی گنجایش شیشه شیر
بدون شک شما می خواهید با اندازه گیری میزان شیر هنگام تغذیه از حجم هر وعده ی غذایی نوزاد خود مطلع شوید. بطری های شیشه شیر با خط درجه بندی، این کار را بسیار ساده تر خواهند کرد. با استفاده از این خط می توانید به سرعت و با دقت میزان شیر را اندازه گیری کرده و آن را کنترل کنید. خط درجه بندی در شیشه شیرهای براق مانند شیشه شیرهای پلاستیکی و شیشه ای یافت می شود. معمولا این خطوط حجم شیر را برحسب میلی لیتر و اونس نشان می دهند.

سری شیشه شیر
سری بخش مهمی از شیشه شیر هست. هنگامی که نوزاد آن را می مکد، مایع درون بطری از سری رد شده است و به دهان او وارد می شود. مانند پستانک سری شیشه شیر هم می تواند انواع مختلفی داشته باشد. سری شیشه شیرها ممکن است از دو جنس متفاوت ساخته شده است باشند. اغلب سری شیشه شیر ها از جنس سیلیکون هستند و تعداد کمتری از جنس لاتکس ساخته می شوند.

سری شیشه شیر، بخش مهمی از شیشه شیر است

سری لاتکس
لاتکس پلاستیکی نرم و انعطاف پذیر است که به سینه ی طبیعی مادر شباهت دارد. بعضی نوزادان به همین علت این نوع سری را به سری هایی از جنس سیلیکون ترجیح می دهند. سری های لاتکس به آسانی با رنگ قهوه ای-طلایی مات خود از سری های سیلیکون آشنا می شوند. با گذشت وقت سری های لاتکس دچار ترک شده است و از نوک سری شیر به بیرون نشت می کند. مسئله دیگر لاتکس حساسیت داشتن بعضی نوزادان به لاتکس هست. اگر نمی دانید نوزاد شما به لاتکس حساسیت دارد یا نه بهتر است پیشاپیش از این نوع سری شیشه شیر اجتناب کنید.

سری سیلیکون
سیلیکون ماده ای نرم و براق هست. با اینکه سیلیکون محکم تر از لاتکس هست، تصویر العمل هایی آلرژیک کمتری به دنبال خواهد داشت. طول عمر سری های سیلیکون نسبت به سری های لاتکس، سه تا چهار برابر زیاد هست. اگر نوزاد با سری های شیشه شیر به هنگام تغذیه خشن برخورد می کند و گاز می گیرد، سری های سیلیکونی می توانند انتخابی ایده آل باشند.

سری گرد
دو شکل متفاوت جهت سری شیشه شیرها وجود دارد، سری گرد و سری معمولی. سری گرد به سری استاندارد هم معروف است و اکثر سری های شیشه شیر از این نوع هستند. این نوع سری ها به سینه ی مادر شباهت بیشتری دارند؛ ولی به علت انعطاف نداشتن کافی با رشد نوزاد، باعث بروز ناهنجاری در دهان و دندان او می شوند.

سری ارتودنسی
این نوع سری دارای شکل نامتقارن است و نوک آن زاویه دار به نظر می رسد. سری های ارتودنسی به این علت طراحی شده است اند تا متناسب با شکل کام و لثه ‎ی نوزاد باشند و فضای بیشتری جهت حرکت زبان و فک به هنگام مکیدن شیر وجود داشته باشد. این نوع سری های ارتودنسی از بروز بیماری های دهان و دندان با رشد نوزاد جلوگیری خواهند کرد. همچنین زاویه ی نوک این سری فضا را جهت مخلوط شدن شیر و بزاق نوزاد جهت هضم بهتر فراهم می آورد.

درپوش شیشه شیر
یک پوشش پلاستیکی است که از آلوده شدن و ورود گرد و خاک و همچنین باکتری به درون شیشه شیر جلوگیری می کند. اگر همواره در اطراف شیشه شیر اسباب بازی های نوزاد یا از همه مهم تر گوشی گوشی وجود دارد، حتما از درپوش شیشه شیر استفاده کنید و تنها در وقت استفاده ی نوزاد درپوش را بردارید.

شیشه شیرهای ضدنفخ
معمولا نوزاد هنگام استفاده از شیشه شیر مقداری هوا هم می بلعد که به علت خلأ به وجودآمده درون شیشه شیر هست. این هوا باعث نفخ کردن و دل درد او می شود. زیاد تولید کنندگان شیشه شیر تلاش کرده اند میزان هوای بلعیده شده است را به حداقل برسانند. این تلاش ها به اختراع سیستم «ضدنفخ» (Anti-Colic) در شیشه شیرها منجر شده است هست. در این سیستم با قراردادن هوا درون شیشه شیر از ایجاد خلأ ناشی از مکیدن شیر جلوگیری می شود. با این سیستم نوزاد هوای کمتری بلعیده و به دل دردها کمتری دچار می شود. هرچند توصیه شده است بعد از هربار شیردادن، چه از طریق سینه ی مادر و چه با شیشه شیر، بادگلو (آروغ) نوزاد گرفته شود تا از نفخ کردن و بروز دل درد جلوگیری شود.

جمع بندی
در انتها باید گفت معمولا والدین جهت نوزاد خود دو یا سه شیشه شیر تهیه می کنند. این شیشه شیرها می توانند در سایزهای متفاوت به عنوان قنداغ خوری و آب میوه خوری هم استفاده شوند. با گزینش عالی ترین شیشه شیرها با توجه به راهنمای فوق می توانید به سلیقه ی نوزادتان در پذیرش شیشه شیرها هم پی ببرید. همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد، نوزادان هر نوع شیشه شیری را قبول نمی کنند؛ ولی با یک گزینش از روی آگاهی و دانش در مورد قسمت های متفاوت شیشه شیر می توانید سلامتی را به فرزند خود هدیه دهید.

منبع: digikala.com

مزایا و معایب + انواع شیشه شیر نوزاد

واژه های کلیدی: استیل | نوزاد | نوزادان | پلاستیک | استفاده | پلاستیک | دانستنيهاي نوزادان

مزایا و معایب + انواع شیشه شیر نوزاد

مزایا و معایب + انواع شیشه شیر نوزاد

مزایا و معایب + انواع شیشه شیر نوزاد

مزایا و معایب + انواع شیشه شیر نوزاد

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی