خیال گردی های کودکانه

شقایق دختر هشت ساله ای است که مادرش دایما از حواس پرتی ها و خیال پردازی های وی شکایت دارد.

خیال گردی های کودکانه

خیال گردی های کودکانه

شقایق دختر هشت ساله ای است که مادرش دایما از حواس پرتی ها و خیال پردازی های وی شکایت دارد.

ندا داودی _بخش خانواده ایرانی تبیان

مادر شقایق اعتقاد است که او دختری ببسیار باهوش است ولی رویایی بودن وی باعث شده است که دایما در منزل تنش ایجاد شود آیا که او ساعتها در اتاقش می ماند و بدون اینکه به تکالیفش پیگیری کند مشغول خیال بافی و صحبت با خود است.

خیال پردازی در هر سنی، ممکن است وجود داشته باشد ولی معمولا از خردسالی و سنین قبل از دبستان شروع می شود و عمدتا داشتن این واکنش‌ها تا سن ۸-۱۰ سالگی طبیعی به نظر می رسد. حتی بعضی از کودکان در این دوره دارای دوست خیالی هم هستند که این مساله هم غیر عادی نیست. تنها زمانی باید دلواپس خیال پردازی و یا دوستان خیالی کودک شد که عملکرد طبیعی او اعم ازعملکرد تحصیلی وی مختل شود و ضمنا کودک نتواند بین خیال و واقعیت تمایز قایل شود به عنوان نمونه در موقعیتهای نامناسب شروع به خیال پردازی و بازی بادوست خیالی اش کند و حتی دوستش را واقعی بپندارد.

با توضیحاتی که ارایه شد و اینکه او هنوز از دامنه سنی مذکور فراتر نرفته است بعد وجود رویاپردازی در شقایق طبیعی به نظر می رسد و ما تصور میکنیم چیزی که به شدت مادر شقایق را دلواپس کرده است حواس پرتی زیاد او جهت کارهای روزانه و گاه تکالیف مدرسه اش هست.

خیال گردی های کودکانه

ارایه راهکار به والدین

عمدتا به نظر رسید که چند مساله در مورد شقایق نیازمند پیگیری جدی است:

اگر کودک زیاد جنب و جوش می کند و انرژی زیادی دارد، اول به او وقت بازی بدهید تا آرام شود و مقداری از انرژی اش با اوج و پایین پریدن و قایم باشک بسوزد، بعد از او بخواهید کارش را انجام بدهد و پیش از آخر یافتن مقداری از تکالیف که مشخص کرده اید از جایش بلند نشود.

– خستگی و برنامه نامنظم خواب

– محیط خشک و رسمی خانواده

شقایق دختر هشت ساله ای است که مادرش دایما از حواس پرتی ها و خیال پردازی های وی شکایت دارد.

– وقت گذاشتن کم والدین

– تغذیه نامناسب

برای کم کردن خستگی شقایق مورد نیاز بود که برنامه خواب وی بسیار منظم شود. مادر شقایق متعهد شد که ساعت نه شب او را به رختخواب ببرد تا او حداقل هشت ساعت در شبانه روز خواب کافی داشته باشد ضمن اینکه اگر ملاحظه می کند که کلاس زبان جهت او بسیار خسته کننده هست، رفتن به این کلاس را متوقف کند.

ضمنا مقرر شد که والدین شقایق مسایل کاری و تماس های تلفنی و .. را تا حد زیادی محدود کنند و وقت بیشتری را صرف صحبت و پیگیری به امورات وی کنند به نظر تنهایی او باعث شده است بود که تا این حد با وسایل و عروسک هایش صحبت کند چون همزبان دیگری در منزل نداشت.

ضمن اینکه پدر شقایق موظف شد که حداقل هفته ای یکبار شقایق را به پارک یا یک گردش یک ساعته ببرد همچنین حتما هر شب نیم ساعت جهت کتاب خواندن جهت او وقت بگذارد و در مورد اتفاقات روز با او صحبت کند.

و مساله آخر تغذیه بسیار نامناسب شقایق بود. مادر شقایق نیز موظف شد تا جهت تامین تغذیه وی قدری با سلیقه تر و با حوصله عمل کند و انواع کیک ها و شیرینی های خانگی را جهت تغذیه شقایق مهیا کند. از طرف دیگر، میوه های خرد شده است به اشکال قشنگ همچنین میوه های خشک مانند سیب و آلو و زرد آلو هم جهت او می تواند بافایده باشد.

خیال گردی های کودکانه

گنجاندن ریز مغزهایی مثل پسته و بادام، مویز وگردو و .. نیز در برنامه هر روزه شقایق باید گنجانده شود.

نقش بازی ها را از قلم نیندازید

در اغلب موارد بازی ها جهت کودکان فقط جنبه سرگرمی نداشته و عمدتا یک راه مناسب درمانی هستند. اگر کودک زیاد جنب و جوش می کند و انرژی زیادی دارد، اول به او وقت بازی بدهید تا آرام شود و مقداری از انرژی اش با اوج و پایین پریدن و قایم باشک بسوزد، بعد از او بخواهید کارش را انجام بدهد و پیش از آخر یافتن مقداری از تکالیف که مشخص کرده اید از جایش بلند نشود.

این بازی ها نیز در زیاد کردن تمرکز کودک کمک می کند:

پازل ها

پازل ها یکی از عالی ترین ابزارهای زیاد کردن تمرکز در کودکان هستند. در پازل های تصویری، که جهت پیدا کردن هر تکه مناسب باید توجه و تمرکز زیادی به خرج داد، تمرکز و توجه کودک زیاد کردن می یابد.

بازی با مکعبها

با مکعب های رنگی شکل های راحت ای به عنوان الگو بسازید و از فرزندتان بخواهید بعد از مشاهده مانند الگوی شما

شقایق دختر هشت ساله ای است که مادرش دایما از حواس پرتی ها و خیال پردازی های وی شکایت دارد.

بسازد. بعد از چند بار موفقیت، در مراحل بعدی، بعد از ساختن الگوی مورد نظر، از کودک بخواهید بادقت آن را مشاهده کند، سپس روی آن را بپوشانید و از کودک بخواهید مانند شما آن را بسازد.

پیدا کردن تصویرهای اشتباه

این تصویرهای مشمول بر یک نقاشی شلوغ است که دارای اشتباهاتی است و کودک باید این غلط های را شناسایی کند.

مازها

حل کردن مازها نیز نیازمند تمرکز زیادی هست. این مازها را یا خودتان طراحی کنید و یا به صورت آماده از کتابفروشی ها تهیه نمایید.

حل جداول سودوکو

حل این جدولها جز برنامه های آموزشی بعضی از مدارس هست. ولی این جدولها در زیاد کردن تمرکز کودکان هم بسیار نقش

خیال گردی های کودکانه

دارد .

معلم چه می تواند بکند؟

– نحوه نشستن دانش آموز در کلاس درس، بر تمرکز وی موثّر هست؛ بنابراین مراقب باشید که دانش آموز در هنگام ارائه درس

پازل ها یکی از عالی ترین ابزارهای زیاد کردن تمرکز در کودکان هستند. در پازل های تصویری، که جهت پیدا کردن هر تکه مناسب باید توجه و تمرکز زیادی به خرج داد، تمرکز و توجه کودک زیاد کردن می یابد.

و … سرش را به حالت خوابیده روی میز نگذارد و صاف و درست بنشیند.

– اگر مطالب به صورت شعر و یا ریتمیک باشد، موجب تقویت دقّت دانش آموزان می شود.

– به دانش آموز کم دقّت، مسئولیّت داده و او را در کارهای گروهی شرکت دهید تا بدهید وسیله، بعضی مطالب را از دوستان خود فرا بگیرد.

– اگر مطالبی که تدریس می شوند، همراه با تصویر باشند، بر میزان یادگیری دانش آموزان تأثیر بیشتری خواهند داشت.

– معلّم با طرح سؤال های مختلف، بر قدرت تفکّر و زیاد کردن دقّت دانش آموزان، نقش بسزایی خواهد داشت.

– از دانش آموزان بخواهید در هنگام خواندن مطالب، زیر آن خط بکشند و یا انگشت خود را زیر کلمات بگذارند و شمرده شمرده بخوانند.


منابع: کتاب «کارمایه ی معلّمان در گذر یاددهی – یادگیری» – انتشارات مدرسه

هفته نامه سلامت

سایت مهرخانه

واژه های کلیدی: کودکان | برنامه | کودکانه | طبیعی | تمرکز | تغذیه | انرژی | ارایه راهکار به والدین 

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی