هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

اکنون شما وارد هفته چهاردهم بارداری شده است اید. در این هفته می توانید بزرگی شکم، ورم لب ها و بینی خود را

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

اکنون شما وارد هفته چهاردهم بارداری شده است اید. در این هفته می توانید بزرگی شکم، ورم لب ها و بینی خود را احساس کنید. ولی هنوز هم دیگران نمی توانند این علائم را در شما تشخیص دهند، لیکن کسی بدن شما را مانند خودتان نمی شناسد. احساس وجود فرزند در رحمتان خوش حالی بی نظیری در شما ایجاد خواهد کرد. در این مطلب توصیه ها و مراقبت های هفته چهاردهم بارداری را بیان خواهیم کرد.

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

کودک شما در هفته چهاردهم بارداری چگونه عوض کردن می کند؟

اندازه کودک شما از سر تا پا در حدود ۸٫۹ سانتی متر و تقریبا به اندازه یک لیمو هست. کودک شما حدود ۶۰ گرم وزن دارد. بدن او سریع تر از سر او رشد می کند و سر او اکنون بر روی یک گردن خوش ترکیب تر قرار گرفته هست. در آخر این هفته، دست های او درازتر شده است اند و اندازه آنها با کل بدن او متناسب هست. با این حال پاهای او باید کمی بزرگتر شوند تا با بقیه اندام های او متناسب شوند.

هم چنین به تدریج پوششی از موهای کرک مانند و بسیار نرم که لانوگو یا کرک جنینی نامیده شده است و نازک، بی رنگ و فاقد مغز هستند، تمام بدن او را خواهد پوشاند. کبد او تولید صفرا را در این هفته شروع می کند. این امر نشان می دهد، کبد فعالیت مناسبی دارد. طحال نیز همکاری خود را در تولید گلبول های قرمز خون شروع می کند.هم چنین ادرار کودک داخل مایع آمنیوتیک می ریزد. این کار، یک فرآیند طبیعی است که تا وقت تولد او ادامه خواهد داشت.

اکنون شما وارد هفته چهاردهم بارداری شده است اید. در این هفته می توانید بزرگی شکم، ورم لب ها و بینی خود را

شما هنوز هم قادر نخواهید بود حرکتهای کودک خود را احساس کنید، ولی دست ها و پاهای او که اکنون حدود ۱٫۲۵ سانتی متر طول دارند، فعالتر و انعطاف پذیرتر شده است اند. از آن جایی که مغز او ارسال پالسهای عصبی را شروع کرده هست، گاهی اوقات ماهیچه های صورت او تغییراتی را نشان می دهند که به صورت نگاه با چشم های نیمه باز، اخم کردن و شکلک درآوردن، دیده می شود. اکنون کودک شما می تواند چنگ بیندازد و هم چنین می تواند انگشت شست خود را بمکد!

کودک شما در هفته چهاردهم بارداری چقدر بزرگ شده است است؟

می توانید مشت خود را محکم گره کرده و اندازه فرزندتان را که حالا در هفته چهاردهم بارداری قرار گرفته هست، تصور کنید. او اینک در داخل رحم شما، به وسیله شناور شدن در کیسه آب که متناسب با اندازه اوست، به طور کامل از عفونت ها و ضربه محافظت می شود. تقریبا اندازه طول بدن جنین از بالای سر تا پایین بدنش در هفته چهاردهم بارداری برابر با ۵/۸ تا ۹ سانتی متر بوده و وزن او تقریبا حدود ۵/۱ اونس و یا ۴۰-۴۵ گرم می باشد. جای تعجب نیست که شما به عنوان یک مادر باردار در این دوره، علائم عجیب و غریبی را تجربه می کنید و از چنگال گرسنگی رهایی نداشته باشید. چون فرزندتان با سرعت بیشتری در حال رشد هست، به همین علت نیاز بدن او به دریافت مواد غذایی زیاد کردن خواهد یافت.

هفته چهاردهم بارداری و تغییرات در بدن مادر

با ورود مادر حامله به هفته چهاردهم بارداری، رحم او تمام محدوده ی لگن را کاملا پر خواهد کرد. همچنین، در حال حاضر شکم مادر باردار گسترش یافته و شروع به بزرگ شدن می کند. به همین خاطر، یک دست انداز کوچک در شکم او مشاهده خواهد شد که می تواند به راحتی، وجود یک نوزاد در حال رشد را در رحم مادر اثبات کند.

علائم هفته چهاردهم بارداری

 ۱- درد شکم

به عنوان یک مادر حامله به یاد داشته باشید که درد شکمی حاصله در این هفته از بارداری، ناشی از بزرگ شدن رحم شما به علت رشد فرزندتان خواهد بود. هر چند بدنتان با بسیاری از تغییرات این دوره از بارداری کنار آمده و با آمادگی کامل، فرزند داخل رحمتان را تحت پوشش قرار داده هست، ولی شما مجبور به تحمل زحمت و درد بیشتری، به عنوان بخشی از علائم کل دوران بارداری هستید. اجازه دهید کمی هم در مورد درد وضع حمل صحبت کنیم که می توان ادعا کرد، درد شکمی در دوران حاملگی در مقایسه با آن بسیار ناچیز هست. ولی بدانید که همه این دردها، هنگام شنیدن گریه فرزندتان فراموش خواهد شد. از آنجایی که رباط های اطراف رحم مادر باردار به علت رشد رحم راحت نیستند، همه کشش ها و زیاد شدن درد در ناحیه شکم هم ناشی از آن خواهد بود.

۲- تاری دید

اگر شما یکی از مادرانی باشید که قبل از شروع دوران بارداری از لنزها جهت بهتر دیدن محیط اطراف خود استفاده می کردید، بعد بدانید که دوران حاملگی می تواند قدرت بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بارداری مادران، شکل چشم های آن ها را عوض کردن داده و همچنین باعث کم کردن تولید اشک در چشم ها می شود.

راه حل: عالی ترین و ساده ترین روش حل این مشکل، مراجعه به دکتر متخصص چشم و استفاده از عینک به جای لنزهای تماسی می باشد، ولی اگر شما از لنزهای تماسی جهت اهداف قشنگی استفاده می کنید، بهتر است آن را در دوران بارداری کنار بگذارید.

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

۳- فراموش کردن انجام فعالیت ها

از دست دادن قدرت ذهن در این شرایط، به عنوان یکی از علائم دوران بارداری، جهت هر مادری طبیعی خواهد بود. حجم سلول های مغزی مادران حامله به طور قابل توجهی کم کردن خواهد یافت. ولی فراموش نکنید که تمام این شرایط به وجود آمده در بدن مادران باردار، بعد از اتمام فرایند وضع حمل تصحیح خواهد شد و شما هم مانند سایر مادران، به روال عادی زندگی خود باز خواهید گشت.

راه حل: نوشتن لیست کارها، قرار دادن یادداشت ها و سوئیچ ها در یک جای مخصوص و استفاده از آلارم جهت یادآوری کارهای مهم روزانه، در این دوران بسیار بافایده خواهد بود.

۴- ضخیم و درخشان شدن موها

نکته ای که در هفته چهاردهم بارداری، توجه شما را مانند هر مادر باردار دیگری به خودش جلب خواهد کرد، رشد موهای شما خواهد بود که نسبت به قبل ضخیم تر و درخشان تر شده است هست. رشد موهای مادران باردار می تواند یکی از علائم سودمند این دوره باشد. اگر شما به عنوان یک مادر باردار از رشد زیاد موهای خود لذت می برید، مورد نیاز است بدانید که این خوش حالی فقط جهت مدت کوتاهی طول خواهد کشید.

۵- تشکیل هاله پررنگ دور پستان:

تشکیل هاله های کمرنگ دور پستان، پوست اطراف ناف، زیربغل یا ران ها اتفاق می افتد. با آخر حاملگی خود به خود این هاله ها برطرف می شوند.

اکنون شما وارد هفته چهاردهم بارداری شده است اید. در این هفته می توانید بزرگی شکم، ورم لب ها و بینی خود را

۶- آکنه و کک و مک:

اگر لکه های قهوه ای را در صورت خود حس می کنید، این لکه ها طبیعی هستند و می توانید با استفاده از چند ماسک طبیعی آنها را از بین ببرید. گاهی ممکن است که این لکه ها تا وقت وضع حمل با شما همراه باشند.

۷- احساس گرما:

دراین هفته ها ممکن است گرمای زیاد در بدن خود حس کنید. این به علت زیاد کردن صعودی حجم خون شماست.

۸- کرامپ عضلانی:

بهترین روش مقابله با کرامپ، ماساژ دادن آن قسمت، استراحت و هم چنین استفاده از کمپرس آب سرد می باشد.

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

ورزش مناسب در هفته چهاردهم بارداری 

پیاده روی، شنا و یا شرکت در کلاس های یوگای دوران بارداری، ورزش هایی هستند که می توانند هم جهت سلامتی شما و هم جهت رشد فرزند داخل رحمتان بسیار بافایده و کمک کننده باشند.

بهتراست در این دوران به صورت چهار زانو یا ضربدری بنشینید. به خاطر داشته باشید در این اوضاع هر لحظه پشت خود را صاف نگه دارید.

ایستادن به مدت طولانی جهت شما مناسب نیست ممکن است دچار واریس وریدی شوید. بهتر است بعد از ایستادن مدت طولانی استراحت کنید و پاهایتان را بالاتر از قلب قراردهید.

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های مادر و جنین

لازم است بدانید در حال حاضر با فروکش کردن حالت تهوع و استفراغ، درد گرسنگی زیاد از همه چیز شما مادر باردار را عذاب خواهد داد. این شرایط شما را به چرخش زیاد در دور و اطراف مواد غذایی مجبور خواهد نمود.

در وقت بارداری اهمیت بیشتری به بهداشت دهان و دندان های خود بدهید. در این وقت لثه ها کمی متورم می شوند و امکان عفونت کردن دندان ها زیاد هست. بعد از هر وعده غذایی دندان ها و زبان خود را مسواک بزنید.

هفته چهاردهم بارداری و تغذیه مناسب جهت مادر و جنین

۱- مصرف پرتقال را در فراموش نکنید، لیکن این ماده سرشار از ویتامین سی است که سیستم ایمنی بدن را می سازد و فواید اکسیداتیو آن به اصلاح سریع تر سلول هایی که آسیب دیده اند، کمک می کند.

۲- زمانی که بیرون از منزل هستید، اسنک هایی مقوی به همراه خود داشته باشید تا هنگام گرسنگی میل نمایید.

۳- در این مدت باید شیر کم چرب، زیاد مصرف کنید تا ذخیره کلسیم مورد نیاز کودک جهت رشد و پرورش استخوان هایش کافی باشد.

هشدارها در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری بلند کردن اجسام سنگین می تواند جهت شما خطرناک باشد و خونریزی بعدی را در پی داشته باشد. بنابراین اگر تصمیم به برداشتن شیء دارید، ابتدا چمباتمه زده، در این حالت پشت خود را صاف نگه دارید و از عضلات پای خود جهت بلند شدن و برداشتن اجسام کمک بگیرید.

هفته چهاردهم بارداری و نکاتی جهت پدرها 

– راجع به تغییراتی که بعد از وضع حمل ایجاد می شود با همسرتان صحبت کنید. این تغییرات مشمول بر اسم گذاشتن، شیردهی و تنها گذاشتن فرزند است.

– اگر همسر شما کار می کند به او اطمینان دهید می توانید در نگهداری از فرزند به او کمک کنید. همچنین محدودیت های خود را نیز به او بگویید.


هرگونه استفاده با نام دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.


دوران بارداری از هفته اول تا سوم

هفته چهارم بارداری و مواظبت های لازم

هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

هفته ششم بارداری و مواظبت های لازم

هفته هفتم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: مادران باردار | دوران بارداری | بارداری | استفاده | باردار | بارداری | فرزند | تغذیه مادر در هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی