دیابت و بارداری

زنان مبتلا به دیابت، قبل از بارداری دچار نگرانی های پزشکی خاصی میشوند. علاوه بر نیازهای جدیدی که بارداری بر بدن فرد قرار می دهد،

دیابت و بارداری

زنان مبتلا به دیابت، قبل از بارداری دچار نگرانی های پزشکی خاصی میشوند. علاوه بر نیازهای جدیدی که بارداری بر بدن فرد قرار می دهد، ممکن است بر سطوح قند خون و داروهای مخصوص دیابت فرد نیز اثر بگذارد. اگر شما دارای دیابت هستید، و از طرفی به داشتن یک فرزند هم فکر میکنید، کارها زیر را جهت کم کردن خطرات ناشی از بارداری، در مورد خود و فرزندتان انجام دهید.

دیابت و بارداری

۱- آمادگی جهت بارداری

یک قرار ملاقات مشاوره و مفهومی، به شما کمک خواهد کرد تا به لحاظ جسمی و احساسی جهت بارداری آماده شوید. با دکتر خود ملاقات کنید تا ببیند آیا دیابت شما جهت بارداری به اندازه کافی خوب کنترل شده است است یا خیر؛ و سپس میتوانید روش کنترل بارداری خود را متوقف کنید.

یک آزمایش خون که «آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله شده» نام دارد (HbA1c)، میتواند به شما نشان دهد که ظرف ۱۲-۸ هفته گذشته کنترل شما چقدر خوب پیش رفته هست. سایر آزمایشات پزشکی که میتوانند به جلوگیری از عوارض جانبی در طی دوران بارداری  به شما کمک کنند،  شامل این موارد است:

√ آزمایش ادرار جهت بررسی پرسشها کلیوی

√ آزمایشات بررسی کلسترول و تری گلیسرید

زنان مبتلا به دیابت، قبل از بارداری دچار نگرانی های پزشکی خاصی میشوند. علاوه بر نیازهای جدیدی که بارداری بر بدن فرد قرار می دهد،

√ تست چشمی جهت بررسی گلوکوما، آب مروارید و رتینوپاتی

√ الکتروکاردیاگرام

√ چگونگی کار خون جهت اطمینان از درست کار کردن کلیه ها و کبد،  امتحان پا

۲- کنترل قند خون در بارداری

بالا بودن سطح قند خون در بارداری (قبل از ۱۳ هفتگی) میتواند باعث نقائص نوزادی شود. همچنین میتواند باعث زیاد کردن ریسک خطرات ناشی از عوارض مربوط به بارداری و دیابت شود. بسیاری از زنان، تا زمانیکه بارداری به ۴-۲ هقته بعد از بارداری نرسیده باشد، متوجه بارداری خود نمیشوند؛

این علت موجهی جهت این است که آیا باید شما قبل از بارداری با یک طرح ریزی مناسب سطوح قند خون خود را کنترل کرده و سپس اقدام به بارداری نمائید. سطوح گلوکز خود را هر لحظه در سطح ایده آل نگه دارید:

mg/dl100- 70 قبل از وعده غذایی کمتر از ۱۲۰، دوساعت بعد از صرف وعده غذایی Mg/dl 140- 100 قبل از میان وعده خواب شما وعده های غذایی، ورزش و تمرینات مربوطه و داروهای دیابت خود را در حد سالم و متعادل نگه دارید.

دیابت و بارداری

۳- چگونه دیابت ممکن است بر جنین اثر بگذارد؟

بچه های متولد شده است از مادران دیابتی، اغلب بزرگتر هستند. شرایطی که «ماکروزومی» نامیده میشود. چون سطح قند خون مادران آنها بالاست، آنها از طریق جفت مقدار زیادی قند دریافت میکنند. پانکراس کودک، آن را حس میکند و انسلین بیشتری جهت سوزاندن آن تولید میکند؛ این قند اضافی تبدیل به چربی شده است و در نتیجه کودک بزرگتر و چاقتر متولد میشود.

بسیاری از بیمارستانها نوزادان مادران دیابتی را چند ساعت بعد از وضع حمل نگه میدارند. اگر شما سطوح قند خون خود را درطی دوران بارداری بطور منظم اوج نگه دارید (بخصوص در ۲۴ ساعت قبل از زایمان)، کودک شما بلافاصله بعد از زایمان، به طور خطرناکی دارای سطح قند خون اوج خواهد بود.

انسولین کودک شما براساس قند بالای شماست؛ و زمانی که به طور ناگهانی و در اثر تولد  از آن دور میشود، سطح قند خون او به سرعت پایین آمده و جهت تعادل آن، نیاز به قند خواهد داشت. همچنین سطوح کلسیم و منیزیم آنها نیز ممکن است بسیار پایین باشد؛ البته اینها میتوانند به وسیله دارو تنظیم شوند.

برخی از این کودکان جهت اینکه از طریق وضع حمل طبیعی به دنیا بیایند، بسیار بزرگند و به ناچار باید از طریق سزارین به دنیا بیایند. دکتر شما اندازه نوزاد را در نظر گرفته و در نتیجه شما میتوانید مطمئن ترین راه را جهت تولد کودکتان برنامه ریزی کنید.

زنان مبتلا به دیابت، قبل از بارداری دچار نگرانی های پزشکی خاصی میشوند. علاوه بر نیازهای جدیدی که بارداری بر بدن فرد قرار می دهد،

۴- داروهای دیابت

اگر جهت کنترل دیابت خود از انسولین استفاده میکنید، دکتر شما میتواند چگونگی تنظیم دوز مناسب را به شما بگوید. احتمالا بدن شما به علت بارداری، بخصوص در سه ماهه آخر این دوران، نیاز  بیشتری به آن خواهد داشت. اگر از قرص جهت کنترل دیابت خود استفاده میکنید، ممکن است مجبور شوید تا آن را به انسولین عوض کردن دهید. بعضی از داروها ممکن است جهت شرایط بارداری به اندازه کافی ایمن نبوده و یا شما نیاز به کنترل بهتر سطح قند خون خود داشته باشید.

۵- رژیم غذایی

تغییر در «چه چیزی و چگونه خوردن»، به شما جهت پرهیز از پرسشها سطوح قند خون کمک خواهد کرد. ممکن است شما جهت رشد فرزند نیاز به کالری بیشتری داشته باشید. دکتر شما یا متخصص دیابت میتواند به شما در چگونگی پیدا کردن راه مناسب  کمک کند.

۶- آیا من میتوانم دوره کامل جهت وضع حمل خود داشته باشم؟

زنانی با دیابت خفیف یا افرادی که کنترل خیلی خوبی بر سطوح قند خون خود دارند، اغلب بدون هیچ مشکلی دوران کامل و خوبی دارند. اگرچه بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند تا جهت یک زایمان زودرس در مورد بیمار دیابتی خود نیز برنامه ریزی کنند (اغلب در حدود هفته ۳۹-۳۸).

دیابت و بارداری

۷- قند خون در طی درد وضع حمل و وضع حمل

درد وضع حمل میتواند جهت شما و کودکتان پر استرس باشد. اگر مجبور به استفاده از انسولین هستید، و در طی دوران بارداری نیز از آن استفاده کرده اید، ممکن است در وقت درد وضع حمل نیز به آن نیاز داشته باشید. شما میتوانید انسولین را به صورت عضلانی و یا داخل وریدی استفاده کنید. درست بعد از وضع حمل، نیاز شما به انسولین به احتمال زیاد به سرعت کم کردن می یابد.

برگردان: سیما آزادفلاح

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است

واژه های کلیدی: دوران بارداری | رژیم غذایی | وعده غذایی | آزمایش خون | بارداری | استفاده | میتواند | بارداری | انسولین | کنترل | دیابت

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی