آموزش گام‌به‌گامِ شیر دادن به نوزاد

تغذیه نوزاد در ابتدای زندگی فقط با شیر انجام می شود، بعد یکی از بااهمیت ترین کارها این است که بتوانید درست و ایده آل به او شیر بدهید. ایده آل ترین حالت جهت شیرد

آموزش گام‌به‌گامِ شیر دادن به نوزاد

آموزش گام به گامِ شیر دادن به نوزاد

عبارات مهم : تغذیه

شیر مادر تنها منبع غذایی نوزاد محسوب می شود

آموزش گام‌به‌گامِ شیر دادن به نوزاد

تغذیه نوزاد در ابتدای زندگی فقط با شیر انجام می شود، بعد یکی از بااهمیت ترین کارها این است که بتوانید درست و ایده آل به او شیر بدهید. ایده آل ترین حالت جهت شیردادن به نوزاد این است که مادر خود به او شیر دهد. با این حال، بعضی مادران وحشت ها و معضلاتی در این زمینه دارند. این نوع وحشت ها دلایل زیادی دارد و بسیاری از آنها مانند پرسشها بدنی مادر، عدم قرار گرفتن درست منبع تغذیه در دهان نوزاد و … می تواند شیر دادن را به پدیده دردناکی جهت مادر تبدیل کند.

شاید همین پرسشها باعث شود که از شیشه جهت شیر دادن به نوزاد خود استفاده کنید. ولی متخصصان دلایل زیادی جهت فایده های شیر دادن از سینه به نوزاد مطرح می کنند که مورد نیاز است در این زمینه جدی تر اقدام کنید. جهت تسهیل این روال، به نکات جالبی اشاره می کنیم.

گام اول، ارتباط مادر و نوزاد
تا حد امکان تلاش کنید وضع حمل تان طبیعی باشد. یعنی طوری برنامه ریزی کنید که وضع حمل تان توام با اختلال و ناآرامی نباشد. سر و صدای زیاد، نور شدید، کارها پزشکی همه روی نوزاد تاثیر می گذارد و این اصلا چیز مطلوبی نیست. عملیات انتقال از رحم به بیرون باید خیلی به ملایمت و نرمی انجام شود. هر عامل مخل و مزاحمی روی نوزاد تاثیر بدی خواهد گذاشت؛ این تاثیر، ارتباط نوزاد با مادر را هم تحت تاثیر قرار داده و در نهایت در شیردهی مادر اختلال ایجاد می کند. اگر از طریق سزارین وضع حمل انجام دادید، تلاش کنید تماس پوستی زیادی با نوزاد تان داشته باشید.

گام دوم، نوزاد را با منبع تغذیه آشنا کنید
نوزاد زمانی که داخل رحم هست، تمام مواد مغذی مورد نیاز را از طریق جفت دریافت می کند. ولی زمانی که به دنیا می آید، شیر مادر تنها منبع غذایی او محسوب می شود. به خاطر همین، جدا کردن مادر و نوزاد درست بعد از وضع حمل باعث کم آبی بدن نوزاد می شود. از طرفی پیوند عاطفی میان آنها را کم کردن می دهد و نوزاد به مشکل قادر است دهان خود را با سینه مادر تنظیم کند که درست بعد از وضع حمل به حالت تصویر العمل ازسوی نوزاد انجام می شود. زمانی که تامین مواد مغذی مورد نیاز از جفت متوقف می شود، نوزاد باید خود را به مادر عادت داده و به سمت آن برود و عمل شیر خوردن را تمرین کند. بنابراین همه این کارها صبر و حوصله مادر را می طلبد.

گام سوم، از ماما درخواست کنید
به پرستاران و دکتر در بیمارستان بگویید که دوست دارید درست بعد از زایمان، نوزادتان را بغل کنید و با هم تماس پوستی داشته باشید. این مسئله را حتما در برنامه وضع حمل تان به آنها متذکر شوید. تماس پوستی به نوزادتان کمک می کند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشد و بداند که تحت محافظت است و احساس حمایت جهت شیر خوردن از مادر به او انتقال یافته شود.

مادر باید بعد از زایمان، جهت شیردهی نوزادش به آمادگی مورد نیاز دست پیدا کند

تغذیه نوزاد در ابتدای زندگی فقط با شیر انجام می شود، بعد یکی از بااهمیت ترین کارها این است که بتوانید درست و ایده آل به او شیر بدهید. ایده آل ترین حالت جهت شیرد

چطور نوزاد را در آغوش بگیرید!
حتی اگر همه چیز را طبق برنامه انجام داده باشید، اگر نتوانید موقع شیر دادن به نوزاد او را در اوضاع خوبی قرار دهید، باید گفت که با شکست بزرگی روبه رو شده است اید. جهت آنکه نوزاد بهتر بتواند دهانش را تنظیم کند، تلاش کنید او را درست بگیرید. به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید از سینه چپ تان به او شیر بدهید، سر نوزاد باید روی انحنای بازوی چپ تان قرار بگیرد و در همان حال با کل دست تان پشت او را محکم نگه دارید. جهت آنکه این پوشش کامل شود، می توانید دست راست تان را زیر دست چپ تان قرار دهید.

وضعیت خودتان را دست کم نگیرید
بعد از زایمان، هر وقت که حال تان بهتر شد و توانستید بنشینید، تلاش کنید طوری بنشینید که بتوانید به جایی تکیه داده و تقریبا دراز بکشید و نوزادتان را به درستی در دست بگیرید. این اوضاع باعث می شود تماس پوستی بیشتری با نوزادتان داشته باشید و راحت تر به او شیر دهید.

شیر خوردن از شیشه شیر بهتر است؟ آیا می دانستید که شیر دادن به نوزاد با شیشه مضراتی به همراه دارد؟ در اینجا به بعضی آنها اشاره می کنیم.

شاید نوزادتان بدعادت شود
اگر تصمیم گرفته اید گاهی با شیشه به نوزاد شیر دهید، بهتر است بدانید که اصلا روش خوبی گزینش نکرده اید. جهت مادرانی که تازه نوزادشان به دنیا آمده، شیر دادن عملی خسته کننده است و باعث تحلیل انرژی ارزش می شود، ولی اگر نوزاد به سر شیشه سیلیکونی عادت کند، آن وقت از تغذیه از سینه مادر امتناع خواهد کرد. این باعث می شود نوزاد نخواهد شیر مادر را بخورد؛ شیری که سرشار از مواد مغذی و آنزیم های مورد نیاز جهت او و تندرستی اوست.

مراقب باشید چاق نشوید
اگرچه تغذیه مناسب نوزاد و سیر نگه داشتن او حرکتی بسیار عالی هست، ولی مراقب باشید که زیادتر از حد شیر نخورد. هنگامی که با شیشه به او شیر می دهید، دائما میزان مصرف شیر او را تحت کنترل می گیرید و این باعث می شود که نوزاد زیاد از حد نیازش شیر بخورد. در شرایطی که اگر از خودتان به او شیر بدهید، نوزاد با خوشحالی شیر می خورد و هنگامی که سیر شد خودش دست از خوردن خواهد کشید.

اگر دل درد سراغش آمد!
متخصصان بر این باورند که بلعیدن هوا هنگام خوردن شیر می تواند به شکم درد در نوزاد منتهی شو د. زمانی که نوزاد از شیشه شیر می خورد، همراه با شیر، هوا را وارد معده خود می کند بنابراین دچار شکم درد می شود. شکم درد، به درد شدید شکم گفته می شود که به بروز باد و انسداد روده ها منتهی می شود.

ابتلای عفونت با شیشه شیر
باکتری موجود در هوا می تواند از طریق نوک شیشه شیر به داخل آن وارد شود یا اگر جهت مدت طولانی در معرض هوای آزاد بماند، می تواند در جایی از آن خود را پنهان کند و وارد شیر شود. به خاطر همین تمیز کردن شیشه بعد از استفاده بسیار مهم هست. اگر شیشه شیر را به خوبی نشویید یا استریلیزه نکنید، همین شیشه می تواند پناهگاه عفونت ها شود.

تغذیه نوزاد در ابتدای زندگی فقط با شیر انجام می شود

نوزادان هم مسواک می زنند؟
از یک پارچه نرم و مرطوب یا خمیردندان کوچک استفاده کرده و سقف دهان، لثه ها و دندان های شیری نوزاد را تمیز کنید. بعد از ۱۸ ماهگی او را تشویق کنید تا از یک مسواک کوچک با کمی خمیردندان استفاده کند. ترجیحا حواس تان باشد که خمیردندانش فلوراید نداشته باشد.

دارو ممنوع!
نه تنها سلامت کلی نوزاد، بلکه بهداشت دهانی او تا حد زیادی به رژیم غذایی و سبک زندگی شما ارتباط پیدا می کند. از این مسئله خاطرجمع شوید که در دوران شیردهی، رژیم غذایی تان متعادل بوده و از مصرف سیگار هم خودداری کنید. ترجیحا در این دوران از آنتی بیوتیک، داروهای ضدافسردگی و مسکن ها هم استفاده نکنید.

شاید ردیفی دندان ها به هم بریزد!
مصرف مداوم شیر با شیشه می تواند به رشد نامناسب دندان بینجامد که در آینده ممکن است به اقداماتی مانند ارتودنسی یا استفاده از بست های دندانی نیاز داشته باشد.

رابطه شیر با عفونت های گوش
شیر خوردن با شیشه شیر، احتمال انتقال شیر به مجرای گوش و جمع شدن در آن را زیاد کردن می دهد. اگر این مسئله نادیده گرفته شود، می تواند به عفونت دردناک گوش در نوزاد بینجامد.

اختلال در رشد عضلات صورت را جدی بگیرید؟
شیر خوردن از پستانک سیلیکونی شیشه شیر درست از وقت نوزادی می تواند به رشد نامناسب عضلات صورت نوزاد منتهی شود. در واقع خوردن شیر با شیشه باعث کم شدن و اختلال در عضلات صورت نوزاد شده است و مانع از کارکرد درست آن می شود.

دلایلی که نشان می دهد نباید شب به نوزادتان شیر بدهید
شاید جهت تان جالب باشد بدانید بسیاری از اقداماتی که جهت مواظبت از نوزاد انجام می دهید ممکن است تاثیر منفی روی او داشته باشد. اگر نوزادتان نیاز دارد در آرامش شیر بخورد، تلاش کنید در شیشه شیر او به جای شیر، آب بریزید و ترجیحا قبل از خواب به او شیر ندهید. اگر دیدید راهی ندارد جز آنکه شیر بخورد، هنگامی که شیشه شیر را به او دادید آن را شیرین نکنید. بعد از شیر دادن، کاری کنید که آروغ بزند تا شیر در دهانش جمع نشده باشد.

منبع: مجله سیب سبز

آموزش گام‌به‌گامِ شیر دادن به نوزاد

واژه های کلیدی: تغذیه | نوزاد | نوزادان | استفاده | خوردن شیر | بهداشت مادر کودک

آموزش گام‌به‌گامِ شیر دادن به نوزاد

آموزش گام‌به‌گامِ شیر دادن به نوزاد

آموزش گام‌به‌گامِ شیر دادن به نوزاد

آموزش گام‌به‌گامِ شیر دادن به نوزاد

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی