هفته بیست و نهم بارداری و مواظبت های لازم

با ورود به هفته بیست و نهم بارداری، سه ماه سوم بارداری شما شروع خواهد شد و تا هفته چهلم ادامه خواهد داشت. اکنون روز به

هفته بیست و نهم بارداری و مواظبت های لازم

با ورود به هفته بیست و نهم بارداری، سه ماه سوم بارداری شما شروع خواهد شد و تا هفته چهلم ادامه خواهد داشت. اکنون روز به روز شکم شما نسبت به قبل بزرگ تر می شود و وزن شما زیاد کردن می یابد. شما می توانید حرکات جنین را درون شکمتان احساس کنید و حتی وقت هایی را که جنین شما خواب است متوجه شوید! در این مقاله به بیان مواظبت ها و توصیه های هفته بیست و نهم بارداری خواهیم پرداخت. 

هفته بیست و نهم بارداری و مواظبت های لازم

کودک شما در هفته بیست و نهم بارداری چگونه عوض کردن می کند؟

اکنون وزن کودک شما حدود ۱۱۰۰ گرم و اندازه او کمی زیاد از ۳۸ سانتی متر هست. ماهیچه ها و ریه او به رشد خود ادامه می دهند و سر او بزرگتر می شود تا با مغز در حال رشد او (که در حال ساختن میلیاردها سلول عصبی است) هماهنگ شود. با این سرعت بالای رشد نباید تعجب کرد که نیازهای غذایی کودک شما در این سه ماهه به حداکثر مقدار خود می رسند. او همچنین میتواند سرفه کند و توانایی مکیدن او کامل شده است هست. او میتواند سر خود را از سمتی به سمت دیگر ببرد.

ممکن است در هفته بیست و نهم بارداری متوجه ضربات و چرخش های بزرگی شوید که از نظر کیفیت با ضرباتی که قبلا حس میکردید متفاوت باشد. چون سر فرزندتان پائین است ممکن است ضربات را در بالای رحم که ناشی از حرکت پاهای کوچک دلبندتان باشد احساس کنید. فرزندتان در حال تولید نیم لیتر ادرار در روز میباشد.

تغییرات بدن مادر در هفته بیست و نهم بارداری

در این وقت پاهای شما زیر شکم مخفی می شوند. از هفته بیست و نهم بارداری تا وقت زایمان، جنین دو برابر می شود. بنابراین جهت رشد زیاد شکم، خود را آماده کنید.

با ورود به هفته بیست و نهم بارداری، سه ماه سوم بارداری شما شروع خواهد شد و تا هفته چهلم ادامه خواهد داشت. اکنون روز به

علاوه بر تغییرات طبیعی، علائم دیگری نیز مربوط به بارداری مشاهده می کنید:

۱- سوزش سردل

در هفته بیست و نهم بارداری، سوزش سر دل نه تنها در طول روز شما را به زحمت بیاندازد، بلکه ممکن است در طول شب هم چندین بار شما و همسرتان را بیدار کند.به همین دلیل،

راه حل:

  • سعی کنید که در ماه های آخر دوران حاملگی، خود را از مصرف مواد غذایی سنگین دور نگه دارید.
  • به خاطر داشته باشید که خوردن مواد غذایی مغذی آن هم در اندازه های کوچکی که فقط بتواند احساس گرسنگی را در شما از بین ببرد، به حل این مسئله کمک زیادی خواهد کرد.

۲- یبوست

به یاد داشته باشید که انجام کارها خاص جهت مقابله با مسئله یبوست و هموروئید (که شاخصه یکسان در تمام ماه های دوران بارداری می باشد) مخصوصا در سه ماهه سوم این دوران بسیار مهم است.

راه حل:

هفته بیست و نهم بارداری و مواظبت های لازم

  • افزایش مصرف مایعات به همراه غذاهای پرفیبر.
  • مصرف ماست هم می تواند در مدیریت یبوست و هموروئید در بدن شما تا حد زیادی بافایده باشد.

۳- پیدا شدن رگ های واریسی 

اگر مشکلات واریسی قبل از شروع دوران بارداری هم در بدنتان وجود داشته هست، بدانید که با نزدیک شدن به وقت وضع حمل ممکن است این شرایط در بدن شما بدتر هم شود. در غیر این صورت، مشاهده علائم این مسئله در بعضی از مراحل بارداری طبیعی به نظر می رسد و جای هیچ نگرانی هم ندارد. در واقع، پزشکان ادعا می کنند که این حالت با تورم رگ های خونی مادران باردار در ارتباط است و این مادران می توانند با پوشیدن لباس های بلند پاهای خود را از دید عموم دور نگه دارند.

دلایل ظاهر شدن مسئله واریسی

• تحمیل شدن فشار زیاد بر روی وریدهای لگنی مادران باردار
• شل شدن بیش از حد عضلات به علت بروز تغییرات هورمونی در بدن مادران باردار

عبارات مهم : مادران باردار – زایمان طبیعی
• ایستادن مادران حامله بر روی پاهای خود و جهت مدت طولانی

راه های پیشگیری از رگ های واریسی

  • انجام ورزش های منظم
  • خودداری از حالت نشستن یا ایستادن در یک اوضاع ثابت و جهت مدت وقت طولانی

۴- سندروم پای بی قرار

سندروم پای بی قرار بیماری است که در آن احساس ناخوشاندی و آزاردهنده ای مثل مور مور شدن یا حرکت حشره روی پا تجربه می کنید احساسی که شما را از خوابیدن باز می دارد و همانند اسمش آرامش را از شما دور می کند. این مسئله باعث می شود بخواهید مدام پايتان را حرکت دهيد. اين حالت ها اغلب به شکل احساس قلقلک، سوزن سوزن شدن، تير کشيدن، کشيدن پا يا حالت خزيدن توصيف می شوند.

حرکت دادن پا حداقل براي مدتی کوتاه باعث بهبودي اين احساس می شود. اين مسئله معمولا هنگام شب و هنگامي که سعي در شل کردن پا جهت خواب داريد، پيش می آيد. ماده ای به نام دوپامین از علت های این مسئله آشنا می شود که با تجویز دارویی دوپامین حل می شود.

با ورود به هفته بیست و نهم بارداری، سه ماه سوم بارداری شما شروع خواهد شد و تا هفته چهلم ادامه خواهد داشت. اکنون روز به

علت های بیماری سندروم پای بی قرار

  ۱٫ پایین بودن سطح آهن موجود در خون و اختلال جریان خون در پاها

  ۲٫ اختلال اعصاب ناحیه  نخاع یا پاها

  ۳٫ اختلالات عضلانی

  ۴٫  اعتیاد داشتن به الکل

هفته بیست و نهم بارداری و مواظبت های لازم

  ۵٫ کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی خاص

این بیماری در زنان باردار معمولا بعد از وضع حمل از بین می رود، ولی اگر این اتفاق نیفتاد باید با دکتر مشورت شود.

ورزش در هفته بیست و نهم بارداری

سعی کنید که با ورود به هفته بیست و نهم بارداری خود نفستان را جهت چند ثانیه نگه داشته و بعد آزاد کنید. انجام تمرینات تنفسی گسترده در این دوران جهت انجام وضع حمل راحت و مهم هست. از آن جایی که تنفس یکی از بااهمیت ترین و راحت ترین کارهایی است که ما از بدو تولد تاکنون انجام داده ایم، بعد هنگامی که این عمل به صورت کنترل شده است و اصولی صورت گیرد نه تنها به مادران باردار کمک می کند که روند زایمان طبیعی راحت تری را داشته باشند، بلکه در کم کردن عوارض ناشی از دوران بارداری هم بافایده خواهد بود.

برخی از عوارضی که تنفس عمیق مادران باردار در کم کردن آن ها بافایده است :

  • فشار خون اوج در دوران بارداری
  • اضطراب شدید در مادران باردار
  • عدم آگاهی مادران در مورد بدن خودشان
  • کنترل ضعیف عضلات شکم مادر حامله در دوران بارداری داشت

از آنجا که انجام دادن تمرینات تنفسی، فعالیت بسیار راحت ای به نظر می رسد که ما در هر ثانیه می توانیم آن را انجام دهیم، بسیاری از زنان باردار هم آن را در دوران بارداری خود جدی نمی گیرند. ولی به خاطر داشته باشید که شما در طول دوران بارداری خود به اکسیژن دریافتی بیشتری (حدود ۱۰-۲۰٪) نسبت به نیاز طبیعی بدن خود نیاز دارید. بعد یک مادر باردار جهت برطرف کردن این نیاز خود به تنفس زیاد و عمیق تری در هوای آزاد نیاز خواهد داشت. مادر باردار می تواند به طور طبیعی هر روز با پیاده روی کردن و کشیدن نفس عمیق این نیاز خود و فرزندش را برآورده سازد. در نهایت، به عنوان یک مادر باردار به خاطر داشته باشید که تنفس مکرر و کم عمق، اکسیژن مورد نیاز را به بدن شما و فرزندتان عرضه نخواهد کرد.

یک تمرین تنفسی راحت جهت آرامش مادر در هفته بیست و نهم بارداری :

در ابتدا به یاد داشته باشید که شما می توانید این نوع تمرین تنفسی راحت را جهت آرامش بدن و ذهن خود تمرین کنید.
۱٫ جهت انجام این نوع ورزش سرپا بایستید و پاهای خود را کمی از هم جدا کنید، بعد هر دو دست خود را به سمت اوج بلند کرده و آن ها را تا آنجا که ممکن است کشش دهید.
۲٫ سپس در همان حالت چانه خود را به سمت اوج گرفته و عمل دم و بازدم آرام و عمیق را جهت چند دقیقه تکرار کنید.
۳٫ بعد از چند بار تکرار تنفس عمیق، بازوهای خود را از قسمت آرنج خم کرده و انگشتان شست خود در جناغ سینه خود (یا جایی به عنوان استخوان سینه آشنا می شود) قرار دهید.
۴٫ جناغ سینه را جهت یک مدت وقت طولانی لمس کنید، تا بتوانید استخوان تخت باریک را که در بین قفسه سینه شما واقع شده است است و باعث تثبیت اسکلت قفسه سینه شده است هست، پیدا نمایید.
۵٫ بعد از یافتن جناغ سینه حرکات اوج و پایین رفتن دنده ها را در طول تنفس کردن عمیق و تمرکز بر روی آن ها، احساس خواهید کرد. در این حالت تصور کنید که شما در حال باز کردن فضای بیشتری جهت ریه ها خود هستید و به منظور درست انجام دادن این کار هم پشت سر هم نفس عمیق بکشید. منتها دم و بازدم خود را به آرامی و بدون تاکید بر نگه داشتن نفس خود تکرار کنید
۶٫ چانه خود همانطور در اوج نگه دارید، چون در طی انجام این حرکت ورزشی، فک شما در حال استراحت می باشد.
۷٫ بعد از انجام دقیق حرکات بالا، بازوهای خود را پایین آورده و در کنار بدن خود قرار دهید.

شما مادر حامله که وارد هفته بیست و نهم بارداری خود شده است اید، می توانید این نوع کشش و تنفس ورزشی را حتی زمانی که نشسته و یا در حالت خواب هستید هم امتحان کنید.

هشدارها در هفته بیست و نهم بارداری

در صورت مشاهده هریک از موارد زیر در هفته بیست و نهم بارداری سریعا به دکتر خود مراجعه نمایید:

  • تورم بیش از حد
  • سردرد های شدید
  • تاری دید
  • درد کمر یا شکم
  •  داشتن بیش از ۶ انقباض در هر ساعت
  • خروج مایع از واژن

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری

۱٫ از خوردن سرخ کردنی و بستنی بپرهیزید.
۲٫ ویتامین C  به بدن شما جهت تولید بافت هایی که رگ های خونی را ترمیم و از آنها نگهداری می کند، کمک می کند و وجود آن هنگامی که بدن شما بعد از وضع حمل روند ترمیم را شروع می کند، مورد نیاز است.

نکاتی جهت پدرها در هفته بیست و نهم بارداری:

  • همسرتان هنگام خرید کردن جهت فرزند احساس خوشحالی دارد. می توانید با چیزی خاص همسر خود را سورپرایز کنید.
  • لیستی از وسیله های مورد نیاز مانند پوشک، صابون، لوسیون و پستانک آماده کنید.

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

هفته بیست و پنجم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیست و ششم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیست و هفتم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیست و هشتم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: مادران باردار | زایمان طبیعی | تغییرات بدن | بارداری | بیماری | باردار | بارداری | یبوست | طبیعی | احساس | احساسی

هفته بیست و نهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیست و نهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیست و نهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیست و نهم بارداری و مواظبت های لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا