ماه هفتم بارداری و مواظبت های لازم

شما با گذراندن ماه هفتم بارداری، با موفقیت ماه اول سه ماه سوم بارداری خود را پشت سر گذاشته اید. از ماه هفتم بارداری

ماه هفتم بارداری و مواظبت های لازم

شما با گذراندن ماه هفتم بارداری، با موفقیت ماه اول سه ماه سوم بارداری خود را پشت سر گذاشته اید. از ماه هفتم بارداری تا وقت زایمان، مورد نیاز است تعداد ملاقات های خود را با پزشکتان زیاد کردن دهید و هر دو هفته یک قرار ملاقات با دکتر خود داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با تغییرات بدن در ماه هفتم بارداری و همچنین توصیه های مورد نیاز در این ماه آشنا نماییم. با بی بی نیمز همراه باشید.

ماه هفتم بارداری و مواظبت های لازم

تغییرات جنین در ماه هفتم بارداری

در ماه هفتم وزن جنین حدود یک و نیم کیلو و قد او شانزده اینچ هست. می تواند صداها را بشنود و تصویر العمل نشان دهد. الگوی خاصی جهت خوابیدن دارد. دست ها و انگشتان رشد کرده و حرکت می کنند. ممکن است انگشت شصتش را مک بزند،  زیرا باعث نیرومند شدن عضلات فک می شود. ولی در وقت های دیگر در حال کشیدن خود و ضربه زدن به شکم مادر هست. در انتهای ماه هفتم، پلک ها باز می شوند و جنین می تواند چشم ها را ببندد. موهای روی سر در حال ضخیم شدن هستند. جنین در حال جذب چربی است به خصوص در اطراف دست ها و پاها. چربی به او کمک می کند تغییرات دمایی خارج از شکم را تحمل کند. ولی جنین هنوز آماده وضع حمل نیست.

تغییرات بدن مادر در ماه هفتم بارداری

بدن شروع به رشد و زیاد کردن وزن می کند. این مسئله کاملا طبیعی هست. سوختن چربی ها در این مرحله به جنین آسیب می رساند. جریان خون زیاد کردن می یابد تا موادغذایی مورد نیاز را به جنین برساند. همانطور که جنین رشد می کند، رحم به اندام های دیگر فشار می آورد و باعث ناراحتی و تنگی نفس می شود.

علائم ماه هفتم بارداری

۱- انقباضات براکستون

با پیشرفت بارداری، ماهیچه های اطراف رحم کشیده می شود. این انقباضات از سی ثانیه تا یک دقیقه طول می کشد. انقباضات براکستون یا درد اشتباه وضع حمل مقدمه ای بر درد مهم وضع حمل هست. این انقباضات نامنظم است و درد کمی دارد.

راه حل:

شما با گذراندن ماه هفتم بارداری، با موفقیت ماه اول سه ماه سوم بارداری خود را پشت سر گذاشته اید. از ماه هفتم بارداری

  • مقداری آب بخورید، لیکن کم آبی نیز باعث درد اشتباه وضع حمل می شود.
  • تغییر حالت نشستن یا ایستادن به کم کردن درد کمک می کند.

نکته: این انقباضات دلواپس کننده نیستند. ولی اگر در یک ساعت بیش از چهار انقباض را حس کردید یا انقباض به همراه ترشحات واژن بود بلافاصله با دکتر تماس بگیرید.

۲- زیاد کردن ترشحات واژن 

با پیشرفت بارداری، سر جنین در برابر دهانه رحم قرار می گیرد که باعث ترشحات می شود. بعضی اوقات این ترشحات زیاد هستند و با ادرار اشتباه گرفته میشوند. ترشحات باید براق باشند و بو نداشته باشند. اگر ترشحات رنگی هستند، بو می دهند یا باعث خارش می شوند با دکتر تماس بگیرید.

۳- چکه کردن سینه 

برخی زن ها در طول بارداری هفته به هفته  مایعات کرم و حجیمی که از سینه چکه می کند مشاهده می کنند که به کلستروم معروف هست. این مایعات طبیعی است و جای نگرانی نیست. اگر شیر چکه کرده به رنگ خون است با دکتر تماس بگیرید.

۴- هضم نشدن غذا 

با پیشرفت بارداری، رحم به معده فشار می آورد و باعث می شود هضم به درستی انجام نشود و باعث سوزش معده می شود.

راه حل:

ماه هفتم بارداری و مواظبت های لازم

خوردن شش وعده کوچک غذا به جای سه وعده بزرگ

غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات برگ دار، میوه ها و .. مصرف کنید.

اگر یبوست مسئله ساز است با دکتر تماس بگیرید تا قرص های شل کننده مدفوع تجویز کنید. جهت هضم بهتر کیوی نیز مناسب است.

علائم هشدار دهنده در ماه هفتم بارداری:

اگر علائم زیر را دیدید با دکتر تماس بگیرید:

شما با گذراندن ماه هفتم بارداری، با موفقیت ماه اول سه ماه سوم بارداری خود را پشت سر گذاشته اید. از ماه هفتم بارداری

  • خونریزی شدید
  • بیش از چهار انقباض در یک ساعت
  • درد شدید شکم
  • پف کردن دست ها و صورت
  • پشت درد و سرگیجه
  • استفراغ مداوم و شدید

بررسی های مورد نیاز به وسیله دکتر در ماه هفتم بارداری

در این ماه دکتر رشد فرزند را بررسی می کند. او وزن شما، فشار خون، ضربان قلب جنین، سایز و اندازه رحم را بررسی می کند و آزمایش ادرار جهت علائم و نشانه های عفونت های باکتریایی انجام می دهد. اگر گروه خونی شما منفی باشد محصولات ضد دی به شما داده می شود.

تغذیه صحیح ماه هفتم دوران بارداری

۱- غذاهای غنی از آهن و پروتئین

دریافت آهن کافی به جلوگیری از کم خونی در این دوره منجر شده است و نیز جلوی خونریزی در هنگام وضع حمل را خواهد گرفت. به عنوان یک مادر بارداری بدانید که یک زن حامله حدود ۲۷ میلی گرم آهن در روز نیاز دارد.

مواد غذایی حاوی آهن و پروتئین:

ماه هفتم بارداری و مواظبت های لازم

  • گوشت قرمز
  • لوبیا
  • مرغ
  • دانه ها
  • برنج

۲- مواد غذایی غنی از کلسیم ضروری

کارشناسان حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم را جهت مصرف روزانه زنان باردار، به صورت منظم توصیه می شود

محصولات حاوی کلسیم:

  • محصولات لبنی مانند شیر، ماست و
  • بلغور
  • جو دوسر
  • ماهی قزل آلا

۳- مواد غذایی غنی از منیزیم:

وجود منیزیم در بدن، هر لحظه به جذب کلسیمی که شما مصرف می کنید، کمک خواهید کرد.

همچنین، وجود منیزیم در بدن شرایطی را فراهم می کند تا بدن یک زن باردار از گرفتگی عضلات پا رهایی یابد. در واقع، مصرف منیزیم در شل کردن عضلات مادران باردار بسیار موثر بوده و از زایمان زودرس در آن ها هم جلوگیری خواهد کرد. شما باید در دوران بارداری خود حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم منیزیم در هر روز مصرف نمایید. لازم

مواد غذایی حاوی منیزیم:

  • بادام
  • سبوس جو دو سر
  • لوبیای سیاه
  • جو
  • سیب زمینی
  • ترشی
  • دانه کدو تنبل

۴- مواد غذایی دارای DHA جهت رشد مغز جنین

DHA اسید چربی است که کمک می کند تا مغز فرزند شما که در حال رشد هست، به درستی کار کند. کارشناسان ۲۰۰ میلی گرم از این اسید چرب را به صورت روزانه جهت مادران باردار توصیه می کنند.

مواد غذایی حاوی DHA:

  • شیر
  • تخم مرغ
  • آب میوه ها

۵- اسید فولیک

در سه ماهه سوم بارداری، مصرف اسید فولیک کمک می کند تا خطر نقص در لوله های عصبی جنین کم کردن یابد.

مادران باردار باید ۶۰۰-۸۰۰ میلی گرم اسید فولیک در هر روز دریافت کنند.

مواد غذایی حاوی اسید فولیک:

  • غلات مانند جو دوسر
  • سبزیجات برگ تیره
  • توت فرنگی
  • پرتقال

۶- غذاهای غنی از فیبر جهت جلوگیری از یبوست

از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • سبزیجات
  • میوه های تازه و خشک شده
  • حبوبات
  • غلات سبوس دار
  • فراموش نکنید که در این دوره، آب بیشتری در دستگاه گوارش شما به سرعت به وسیله بافت های روده جذب می شود، بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات دیگر در هیراته نمودن بدنتان بسیار موثر خواهد بود.

۷- غذاهای غنی از ویتامین C 

برای این که هر لحظه و مخصوصا در دوران بارداری مطمئن شوید که آهن به درستی در بدن شما جذب می شود، باید غذاهایی که غنی از ویتامین C هستند را مصرف کنید.

منابع غنی از این ویتامین عبارتند از:

  • میوه های خانواده مرکبات مانند خربزه، لیمو و پرتقال
  • فلفل سبز
  • کلم بروکلی

خوراکی هایی که نباید در ماه هفتم بارداری بخورید

۱- خوردن مواد غذایی پرچرب و تند

۲- غذاهای سدیم دار بسته بندی شده 

کاهش مصرف سدیم هم در رهایی از نفخ بسیار مهم هست، طوری که دور ماندن از غذاهای پر نمک مانند چیپس، سس گوجه فرنگی، غذاهای کنسرو شده، ترشی ها و سس ها در تغذیه دوران بارداری توصیه شده است است.

۳٫ کافئین، الکل و توتون و تنباکو 

۴٫حذف تنقلات از تغذیه دوران بارداری 

نکاتی جهت پدرها در ماه هفتم بارداری

در این ماه فرزند شما می تواند صداها را بشنود. بنابراین می توانید جهت او شعر بخوانید و داستان بگویید. به او بگویید چقدر دوستش دارید و منتظر آمدنش هستید.

  • در کارهای منزل به همسرتان کمک کنید
  • صبور باشید
  • زمان بیشتری باهم باشید و خوشحالش کنید

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته هفدهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته سیزدهم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: علائم هشدار دهنده | غذاهای پر نمک | دوران بارداری | مواد غذایی | زنان باردار | تغییرات بدن | موادغذایی | سبزیجات | بارداری | باردار | محصولات

ماه هفتم بارداری و مواظبت های لازم

ماه هفتم بارداری و مواظبت های لازم

ماه هفتم بارداری و مواظبت های لازم

ماه هفتم بارداری و مواظبت های لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا