آیا زنان هم عقیم می شوند؟

آیا واقعا زنان هم عقیم می شوند؟ شاید خیلی از افراد فکر می کنند عقیم شدن صرفا مخصوص مردها است و مربوط به وجود مسئله

آیا زنان هم عقیم می شوند؟

آیا واقعا زنان هم عقیم می شوند؟ شاید خیلی از افراد فکر می کنند عقیم شدن صرفا مخصوص مردها است و مربوط به وجود مسئله یا اختلالاتی در بیضه ها می باشد. ولی این چنین نیست. عقیم بودن یعنی فردی که توانایی باروری را ندارد و زنان هم از این قاعده مستثنی نیستند. بله، زنان هم می توانند عقیم شوند.

آیا زنان هم عقیم می شوند؟

آمار تعداد عقیم در ایران

هشت درصد زوج های ایرانی نابارور هستند یا به عبارتی میتوانم بگویم از هر ۱۰ زوج، یکی از آنها دچار ناباروری هست.

نسبت مردان عقیم به زنان عقیم 

ناباروری در زنان و مردان، در تمام جوامع بشری، به نسبت مساوی می باشد.

علل عقیم شدن زنان 

الف) عقیم بودن زنان و عدم تخمک­ گذاری موفق 

ناهنجاری ­های مربوط به تخمک­ گذاری معمولاً مرسوم ­ترین علت ناباروری در زنان است و ۳۰% ناباروری در زنان ازاین ناهنجاری­ ها نشئت می گیرد. خوشبختانه تقریباً ۷۰% از این ناهنجاری ها را می توان با استفاده از داروهایی نظیر کلومیفن و منوگون یا رپرونکس درمان کرد.

آیا واقعا زنان هم عقیم می شوند؟ شاید خیلی از افراد فکر می کنند عقیم شدن صرفا مخصوص مردها است و مربوط به وجود مسئله

دلایل ناهنجاری های موجود در تخمک گذاری 

۱) پرسشها هورمونی

مشکلات هورمونی مرسوم ترین دلایل جهت عدم تخمک گذاری خوب هستند. روند تخمک گذاری به تعادل پیچیده ای که باید میان هورمون ها و فعل و انفعالات آنها برقرار شود بستگی دارد و هرگونه اختلال در این روند می تواند مانع تخمک گذاری شود.

دلایل ایحاد مشکلات هورمونی

  • عدم موفقیت در تولید تخمک های رسیده

تقریباً در ۵۰% از موارد عدم تخمک گذاری، تخمدانها قادر به تولید فولیکول­های نرمال نیستند تا تخمک بتواند درون آنها رشد بیابد و برسد. اگر تخمک ها نارس باشند تخمک گذاری به ندرت انجام می شود و شانس باروری تقریباً به صفر می رسد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک مرسوم ترین علت جهت بروز این مسئله است که علائمی از قبیل آمنوره (فقدان قائدگی)، هیرسوتیسم(hirsutism) ، عدم تخمک گذاری و ناباروری دارد. این سندروم با کم کردن تولید FSH و سطح نرمال یا بیش از حدLH، استروژن و تستسترون تشخیص داده می شود. فرضیه موجود فعلی این است که سطح کم کردن یافته FSH باعث رشد فولیکول های نارس می شوند.

  • نقص در عملکرد هیپوتالاموس

هیپوتالاموس قسمتی از مغز است که مسئول ارسال سیگنال به غده هیپوفیز است و محرک های هورمونی را در قالب FSH و LH برای کمک به رشد تخمک ها به تخمدان ها می فرستد. اگر هیپوتالاموس نتواند این فرآیند را به درستی انجام دهد تخمک ها رشد نخواهند کرد و این در ۲۰% موارد علت عدم تخمک گذاری مناسب است.

  • نقص در عملکرد غده هیپوفیز

مسئولیت غده هیپوفیز تولید و ترشح FSH و LH است. اگر این دو هورمون به مقدار کم یا زیاد تولید شوند، تخمدان ها قادر به تخمک گذاری مناسب نخواهند بود. این ناهنجاری ممکن است به علت صدمات فیزیکی، تومور یا عدم توازن شیمیایی در غده هیپوفیز ایجاد شود.

آیا زنان هم عقیم می شوند؟

۲) تخمدان آسیب دیده

صدمات فیزیکی وارده به تخمدان ها می تواند موجب عدم موفقیت در تخمک گذاری گردد. جهت مثال انجام اعمال جراحی وسیع و متعدد جهت برداشتن کیست های تخمدانی ممکن است باعث شود کپسول تخمدان آسیب ببیند، به طوری که فولیکول ها نتوانند به خوبی رشد یابند و تخمک گذاری انجام نشود. عفونت هم می تواند چنین اثری یجاد نماید.

۳) یائسگی پیش از موعد

این مورد جزو دلایل نادری است که موجب عدم تخمک گذاری می شود و البته توضیح مشخصی جهت آن وجود ندارد. د

۴) پرسشها مربوط به فولیکول ها

«سندروم پاره نشدن فولیکول ها» در زنانی رخ می دهد که فولیکول های نرمالی تولید می کنند که حاوی تخمک نیز می باشد،با این حال فولیکول ها قادر به پاره شدن نیستند. بنابراین تخمک درون تخمدان باقی می ماند و تخمک گذاری به درستی انجام نمی شود.

ب) عقیم بودن زنان و عملکرد ضعیف لوله های فالوپ 

آیا واقعا زنان هم عقیم می شوند؟ شاید خیلی از افراد فکر می کنند عقیم شدن صرفا مخصوص مردها است و مربوط به وجود مسئله

تقریباً ۲۵%از زوج هایی که ناباروری دارند به عارضه های مربوط به لوله های فالوپ مبتلا هستند. این عارضه دامنه گسترده ای دارد که از چسبندگی های مختصر تا انسداد کامل لوله ها امتداد می یابد. درمان عارضه های مربوط به لوله فالوپ اغلب عمل جراحی هست، که معمولاً در قالب جراحی میکروسکوپی و لیزر انجام می شوند.

دلایل عملکرد ضعیف لوله های فالوپ 

  • عفونت
  • بیماری های شکمی (رایج ترین این امراض آپاندیس و کولیت)
  • جراحی های گذشته
  • حاملگی خارج از رحم
  • مشکلات مادرزادی

پ) عقیم بودن زنان و اندومتریوز

تقریباً ۱۰% از زوج هایی که به ناباروری دچارند از مسئله اندومتریوز زحمت می برند. درزنانی که به اندومتریوز مبتلا هستند شانس باروری با زیاد کردن ضخامت جداره رحم که اندومتر نامیده می شود کم کردن می یابد. رشد و زیاد کردن ضخامت اندومتر فقط درون رحم اتفاق نمی افتد، بلکه در سایر نقاط حفره شکمی مانند لوله های فالوپ، تخمدان ها و ناحیه لگنی نیز اتفاق می افتد. درمان و تشخیص این بیماری فقط از طریق انجام لاپراسکوپی تشخیصی میسر هست، لاپراسکوپی تشخیصی در واقع روشی است جهت مشاهده مستقیم رحم، لوله های فالوپ و حفره لگنی.

 علائم اندومتریوز

  • قائدگی های شدید دردناک و طولانی
  • احساس نیاز ناگهانی به دفع ادرار
  • خونریزی از مقعد
  •  لکه بینی پیش از موعد قائدگی

 با این حال گاهی هیچ علائمی وجود ندارد.

آیا زنان هم عقیم می شوند؟

ت) عقیم بودن زنان و عوامل دیگر

دست کم ۱۰% از موارد ناباروری در زنان به علت داشتن رحم غیر طبیعی رخ می دهد. شرایطی از قبیل فیبروم، پلیپ و آدنومیوزیس می توانند موجب انسداد لوله های فالوپ و رحم شوند.

تقریباً علت ناباروری ۳% از زوج هایی که با مسئله ناباروری مواجه هستند، مایع مخاطی گردن رحم زن هست. این مایع باید غلظت خاصی داشته و به لحاظ کمی به اندازه ای باشد که اسپرم بتواند درون آن به آسانی شناور شود. مرسوم ترین علت جهت بروز پرسشها مربوط به این مایع مخاطی، عدم تعادل هورمونی هست، یعنی استروژن خیلی پایین و یا پروژسترون خیلی بالا.

پیشگیری از عقیم شدن:

بیشتر عواملی که باعث عقیم شدن زنان می شود را توضیح دادیم و راهکاری که می توان در درمان آنها کمک کننده باشد را مورد بررسی قرار دادیم. دیدید که زیاد این پرسشها با استفاده از دانش پزشکی قابل درمان است . در ادامه به بررسی چند عاملی که بستگی به زندگی روزانه ی شما و مواظبت های خودتان دارد مورد بررسی قرار می گیرد.

۱- رژیم غذایی و ورزش

عملکرد بهینه دستگاه تناسلی مستلزم داشتن رژیم غذایی و سطح مناسب فعالیت بدنی هست. زنانی که کمبود یا اضافه وزن فاحش دارند معمولاً در بارداری دچار مسئله هستند.

۲- سیگار نکشیدن خود و همسرتان

مطالعات نشان می دهد که مصرف سیگار مقدار اسپرم را کم کردن و نتیجتاً شانس ناباروری، وضع حمل سریعتر از موعد، و تولد نوزادانی با وزن پایین را زیاد کردن می دهد. چنانچه زوجین هر دو سیگار مصرف کنند، شانس باروری در هر سیکل، چه به روش طبیعی و چه از طریق آی.وی.اف به یک سوم کم کردن می یابد.

۳- جلوگیری از مصرف الکل

۴- جلوگیری از مصرف مواد مخدر

عقیم شدن زن ها با موی گربه

شاید شما هم تا به حال شنیده باشید که نگهداری حیوانات خانگی بخصوص گربه، می تواند در عقیم شدن زنان، هم بسزایی داشته باشد. آیا براستی چنین است؟

جالب است بدانید بر خلاف تصور  عامیانه مرسوم ، نوازش گربه حتی در صورت ابتلای حیوان به توکسوپلاسموز ، باعث ایجاد بیماری در انسان نمی شود ، لیکن حتی در این حالت نیز انگل تنها از طریق مدفوع حیوان  (آن هم در دوره زمانی محدود) دفع می شود . در بررسی هایی که بر روی موی گربه های مبتلا به توکسوپلاسموز روده ای (که انگل را دفع می کنند) انجام شده است است ، مشخص شده است موی این گربه ها آلوده به این انگل نبوده هست. ارتباط مستقیم با مدفوع گربه در دوران بارداری باعث سقط و جهت بیماران دارای نقص سیستم ایمنی خطرناک می  باشد.

گرد آوری تدوین فرزانه پاشایی

هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام مجاز می باشد.

واژه های کلیدی: تخمدان پلی کیستیک | ناباروری در زنان | عمل جراحی | ناباروری | جراحی | پیشگیری از عقیم شدن | تخمدان آسیب دیده | عقیم بودن زنان و اندومتریوز

آیا زنان هم عقیم می شوند؟

آیا زنان هم عقیم می شوند؟

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی