انسداد مجرای اشکی در نوزادان

تقریبا ۵ درصد نوزادانی که به موقع متولد می شوند دچار انسداد در قسمت انتهایی سیستم مجاری اشکی هستند. شدت این علائم روز به روز تفاوت دارد و اشک ریزش همراه با ت

انسداد مجرای اشکی در نوزادان

انسداد مجرای اشکی در نوزادان

عبارات مهم : عفونت

شدیدترین نوع انسداد مجاری اشکی در نوزادان داکروسل مادرزادی است

انسداد مجرای اشکی در نوزادان

تقریبا ۵ درصد نوزادانی که به موقع متولد می شوند دچار انسداد در قسمت انتهایی سیستم مجاری اشکی هستند.

شدت این علائم روز به روز تفاوت دارد و اشک ریزش همراه با ترشحات مخاطی چسبنده شدید و گاهی خفیف و کم است که با سرما یا سرماخوردگی شدید می شود.

علائم کلینیکی این بیماری به طور معمول ۸۰ تا ۹۰ درصد در ماه اول تولد مشاهده می شود و آمار انسداد مجاری اشکی در کودکان نارس زیاد از سایر کودکان است که علت آن به خاطر تاخیر در باز شدن دریچه انتهایی مجاری اشکی است.

شدیدترین نوع انسداد مجاری اشکی در نوزادان داکروسل مادرزادی است که کیسه اشکی در قسمت پایین مجرای اشکی برجسته می شود و در زیر پوست کاملا قابل لمس است.

در نوع خفیف انسداد مجرای اشکی، اشک ریزش همراه با ترشحات چسبنده در لبه های پلک و مژه ها دیده می شود. شدت این علائم روز به روز متفاوت هست. اشک ریزش همراه با ترشحات مخاطی چسبنده شدید و گاهی خفیف و کم است که با سرما یا سرماخوردگی شدید می شود.

در نوع خفیف انسداد مجرای اشکی، اشک ریزش همراه با ترشحات چسبنده دیده می شود

علامت انسداد با ریختن یک قطره فلورسئین در چشم و مشاهده کردن تجمع آن در گوشه داخلی چشم بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه و عدم مشاهده فلورسئین در بینی یا حلق بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یکی از راه های تشخیص انسداد مجاری اشکی است.

انسداد مجاری اشکی باعث رشد میکروب در کیسه اشکی می شود و ایجاد عفونت شدید می کند که نوع دو طرفه انسداد، مرسوم تر است.

زیاد انسداد مجاری اشکی مادرزادی طی شش ماه اول تا یک سالگی اصلاح می یابند. عالی ترین راه درمان انسداد، ماساژ کیسه اشکی هست. اگر انسداد همراه با عفونت باشد با استفاده از قطره های آنتی بیوتیک موضعی عفونت را کنترل می کنیم.

با انجام ماساژ ترشحات کیسه اشکی خارج و مانع رشد میکروب ها در کیسه اشکی می شود. همچنین فشار هیدروستانیک روی کیسه اشکی به طرف پایین باعث باز شدن دریچه اشکی می شود.

طریقه ماساژ به این صورت است که با قرار دادن انگشت در ناحیه بالای مجرای اشکی داخلی و بستن مجرا و سپس فشار دادن همراه با لغزاندن انگشت به طرف پایین هست. روش دیگر قرار دادن انگشت روی کیسه اشکی به طریقی که مجرای اشکی بسته شود و فشار روی کیسه می تواند به باز شدن مجاری اشکی کمک کند.

چون زیاد انسدادها در یک سالگی اصلاح می یابند، درمان جراحی که مشمول بر سونداژ هست، توصیه نمی شود مگر در عفونت های شدید که باعث آزردگی نوزاد یا کودک می شود.

قبل از یک سالگی انجام سونداژ توصیه می شود. استفاده از سونداژ قبل از یک سالگی در کودکانی که نیاز به آن دارند، شانس بهبودی را به مراتب بالاتر می برد و تاخیر در سونداژ بعد از یک سالگی شانس بهبودی را به مراتب کمتر می کند. در زیاد موارد با یک بار سونداژ مجاری باز می شوند و در موارد نادر، نیاز به سونداژ مجدد و استفاده از روش های تکمیلی است.

تقریبا ۵ درصد نوزادانی که به موقع متولد می شوند دچار انسداد در قسمت انتهایی سیستم مجاری اشکی هستند. شدت این علائم روز به روز تفاوت دارد و اشک ریزش همراه با ت

منبع:isna.ir

واژه های کلیدی: عفونت | همراه | نوزادان | دانستنيهاي نوزادان

انسداد مجرای اشکی در نوزادان

انسداد مجرای اشکی در نوزادان

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی