راهنمای انتخاب نام دامنه مناسب برای وبسایت

راهنمای انتخاب نام دامنه مناسب برای وبسایت

دامنه و بخش‌های آن

برحسب تعریف ، دامنه نام یکتایی است که وب‌سایت شما از طریق آن شناخته می‌شود. دامنه از یک یا چند بخش تشکیل شده‌است که اصطلاحا به آن label گفته می‌شود . این  label‌ها با استفاده از “.”  جدا می‌شوند. اولین label از سمت راست را Top level domain یا پسوند می‌نامند. برای این بخش شما گزینه‌های محدودی دارید و باید TLD مورد نظر خود را از فهرستی مشخص انتخاب نمایید. . بخش بعدی نام دامنه شماست که شما در انتخاب آن آزاد هستید و می‌توانید هر نامی را با توجه به قوانین انتخاب نمایید. در نظر داشته باشید که کارکترهایی نظیر space  ” ”  یا – را نمی توانید در نام دامنه استفاده کنید.
نام دامنه را چگونه انتخاب کنم ؟

برای انتخاب دامنه چند شرط را لحاظ کنید، پس از آن می‌توانید در مورد نام دامنه تصمیم بگیرید. نام دامنه بهتر است حداقل‌های زیر را دارا باشد:

اطلاعات هاست را توصیف کند

اگر سایت شما در زمینه اطلاع‌رسانی یا سرویس دهی فعالیت خواهد کرد، بهتر است نام آن توصیف کننده این فعالیت باشد. ممکن است لزوما نام دامنه شما بیان کننده اطلاعاتی که کاربر از هاست دریافت می‌کند نباشد ، اما این مساله در میزان اعتماد کاربر تاثیر می‌گذارد. خصوصا در زمان جستجو، کاربران دامنه هایی را انتخاب می‌کنند که به موضوع بیشتر ارتباط دارند. مگر اینکه با گذشت زمان کاربران متوجه شوند که سایت شما علی‌رغم نام غیرمرتبط، دارای محتوایی مرتبط با جستجوی آنهاست.

توجه :  این روال در مورد شرکت هایی که می‌خواهند دامنه‌ای برای خود ثبت کنند صدق نمی کند. در این حالت کاربران به نام شرکت اعتماد دارند و نام دامنه باید همنام شرکت یا مخفف آن باشد.

به راحتی به خاطر سپرده شود

اگر دامنه شما به راحتی به خاطر سپرده شود، بازدیدکنندگان خود را برای آینده حفظ خواهد کرد. پارامترهای متعددی در به خاطر سپردن دامنه موثرند به عنوان  مثال موارد زیر  را مد نظر قرار دهید:

  • اگر نام دامنه شما لغتی است فارسی که با کارکترهای انگلیسی نوشته شده‌است، باید عمومی ترین نوع نوشتار آن کلمه را مورد استفاده قرار دهید. به عبارت ساده تر کاربر نباید برای رسیدن به سایت شما بارها نام دامنه را به صورت غلط تایپ کند تا یکی از موارد آن پس از بارها آزمایش و خطا سایت شما را نمایش دهد!
  • تعداد کارکترهای دامنه را تا حد امکان کم کنید. اما در این کم کردن کارکتر افراط نکنید، گویا بودن دامنه برای سایتهایی که تنها ماهیت آنلاین دارند حیاتی است.

از نام دیگران استفاده نکنید!

اعتبار شما متعلق به شماست و اعتبار دیگران متعلق به دیگران. هیچگاه بدون دلیل نام دامنه‌ای مشابه نام دیگران انتخاب نکنید. این مساله را خصوصا در فروشگاههای آنلاین مدنظر قرار دهید. اگر این مساله از لحاظ قانونی مشکل نداشته باشد از نظر اعتماد کاربران به شما تاثیر منفی بسیار زیادی دارد.

موتورهای جستجو را مد نظر قرار دهید

قرار گرفتن کلیدواژه اصلی فعالیت سایت در نام دامنه اولویت دامنه را در جستجوها بالا می‌برد. این مساله را در زمان انتخاب زبان نام دامنه خود نیز لحاظ کنید. به عنوان مثال اگر شما از لغت shop به جای foroushgah استفاده کنید در جستجوهای لغت shop اولویت خواهید داشت.

مخاطب خود را مد نظر قرار دهید.

شما می‌توانید نام دامنه را برحسب مخاطبان آن انتخاب کنید. بنابراین در گام اول بررسی کنید که‌ای شما گروه خاصی را مخاطب قرار می‌دهید ؟ (گروه سنی، شغلی، تحصیلی و…) به عنوان مثال در صورتی که مخاطبان شما افرادی هستند که به زبان انگلیسی تسلطی ندارند، بهتر است نام دامنه حاوی لغات فارسی باشد تا انگلیسی.این مورد با توجه به نوع مخاطب دسته بندی و ملاحظات متعددی خواهد داشت.

چگونه TLD (پسوند) برای دامنه خود انتخاب کنم ؟

پس از انتخاب نام دامنه شما باید پسوند دامنه خود را انتخاب کنید. در گذشته پسوند‌های محدودی در اختیار کاربران بود و کاربران به اجبار از میان پسوند‌های .com ، .net ، org , biz ، info به همراه دامنه‌های کشوری ، پسوندی را مناسب سایت خود انتخاب کنند. امروزه فهرست بلندبالایی از پسوندهای جدید در اختیار کاربران گذاشته شده‌است که با توجه به زمینه فعالیت خود می‌توانند از این پسوندهای جدید استفاده کنند. البته برخی از این پسوندها احتیاج به مدرک دارند تا اجازه ثبت دامنه را به شما بدهند اما به طور کلی بسیاری از آنها بدون مدرک رسمی قابل ثبت هستند.

پس از انتخاب نام دامنه وارد سایتی نظیر whois.com شوید و نام دامنه خود را وارد نمایید. در صورت آزاد بودن دامنه ، شما می‌توانید درخواست ثبت دامنه خود را به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند ارسال نمایید. برای انتخاب شرکت‌های ثبت کننده دامنه می‌توانید از راهنمای وظایف اولیه یک شرکت ثبت کننده دامنه استفاده نمایید.

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز