تاثیر اسم بر روی شخصیت افراد

تاثیر اسم بر روی شخصیت افراد

هر موجودی نامی دارد که با آن شناخته می‌شود و این نام‌ها می‌توانند برگرفته از خصوصیات آن موجود باشد اما انسان در این زمینه با موجودات دیگر تفاوت دارد. اسم بر شخصیت آدم تاثیر می‌گذارد، در واقع در پناه اسم زندگی‌شان را شکل می‌دهند. رابطه‌ای که هر شخص با اسم خود برقرار می‌کند بر آینده و به ویژه موقعیت اجتماعی‌اش تاثیر دارد.

با اسم خود همسو باشیم
هر کس دوست دارد معنای اسمی که روی او گذاشته شده را پیدا و درباره آن اطلاعاتی را کسب کند. ما در زندگی‌مان به دنبال نشانه‌هایی در اسم خود می‌گردیم که بتوانیم سبک رفتاری‌مان را با آن همسو کنیم. وقتی یک اسم را با خود یدک می‌کشیم، سعی می‌کنیم با صاحب آن نام همخوانی داشته باشیم، اما یادمان باشد نمی‌توان انتظار داشت: همه افراد به این شکل عمل کنند. چرا که در جامعه به وضوح می‌توانیم شاهد آن باشیم که اسامی افراد با منش آنها همخوانی لازم را ندارد، اما می‌توان گفت به طور کلی افراد از اسم خود تاثیری می‌پذیرند. به عنوان مثال، اگر اسم ما معنای صمیمیت و مهر را در ذهن تداعی کند، سعی می‌کنیم فرد مهربان و با گذشتی باشیم.
نکته مهم در این زمینه این است که والدین باید از هفت سالگی معنی لغوی اسم کودک را به او بفهمانند. اینکه داستان نام‌گذاری او به چه شکلی بوده است، یا نام او یادآور فلان شهید یا برگرفته از فلان شخصیت معروف است، خوب است که کودک در جریان این جزییات قرار گیرد.
دکتر زینب شاهمرادی روانشناس بالینی در خصوص تاثیر اسم انسان، گفت: شایسته است والدین ایرانی بهترین نام‌ها و کنیه‌ها را برای فرزندان‌شان انتخاب کنند و از انتخاب‌ نام‌هایی که ارزش آنها را کم می‌کند، کرامت واحترام آنها را خدشه‌دار می‌سازد، باعث انحطاط شخصیت و معنویات آنها می‌شود، خودداری کنند. والدین بایستی از همان دوران کودکی، فرزندان خود را با نام‌های گوش‌نواز و دل‌انگیز صدا بزنند تا کودک احساس شخصیت کند، روحیه احترام و محبت به اطرافیان و بزرگان خانواده در وجودش بیشتر شود و روش برخورد با اطرافیان، اظهار محبت و ادب به آنان را یاد بگیرد.
دکتر شاهمرادی در پاسخ به این سوال که وقتی جوانی تصمیم به تغییر اسم خودش می‌گیرد چه کنیم؟ گفت: نکته مهمی که در این سوال باید به آن توجه کرد این است که تناسب سنی‌ میان اسم‌ها و انسان‌ها باید رعایت شود. برخی از اسم‌ها هستند که همیشه اسم کودک باقی می‌مانند و با صاحب آن بزرگ نمی‌شوند و این موضوع می‌تواند دردسرهایی برای صاحب آن نام در آینده و به ویژه سنین جوانی به وجود بیاورد. گاهی اوقات والدین به این نکته مهم و ظریف دقت لازم را ندارند که این نام نه تنها برای دوران کودکی بلکه در بزرگسالی هم بایستی متناسب با زمان و شخصیت کودک انتخاب شود.

این روانشانس ادامه داد: در سن نوجوانی و جوانی، سبک زندگی ما ممکن است با خانواده و علاقه‌های دوران کودکی‌مان متفاوت باشد، در نتیجه برخی نوجوانان به این فکر می‌افتند که نام خود را تغییر دهند. که در این زمینه به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنیم در مقابل تغییر اسم با جوان‌های خود رفتارهای پرخاشگرانه و چکشی نداشته باشند چون این جوان قرار است سال‌ها با این نام زندگی کند و توسط دیگران در محل کار منزل و اجتماع مورد خطاب قرارگیرد.

دکتر شاهمرادی روانشناس در خصوص بهترین زمان برای تغییر اسم افزود: نکته مهم برای تغییر اسم در فرد، رسیدن به زمان مناسب برای این کار است. از سن بیست و یک سالگی به بعد برای این موضوع بهترین زمان است چرا که شخصیت اجتماعی و شغلی افراد به ثبات نسبی می‌رسد و در آن حالت تصمیم علاقانه‌تری در این باره می‌گیرند.

دکتر الهام شیرازی روانشناس بالینی در خصوص جهتگیری هویتی افراد بر اساس اسم، گفت: اسم‌های متفاوت در یک جامعه جهت‌گیری هویتی را در آن جامعه به تصویر می‌کشد. اسم هر شخص بخشی از هویت اصلی او محسوب می‌شود، هویتی که فرد به واسطه آن شناخته می‌شود. یک اسم خوب و شایسته بایستی اصالت داشته باشد و با فرهنگ و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم همخوانی داشته باشد.

دکتر الهام شیرازی روانشناس بالینی در پایان افزود: نام‌هایی که یادآور خاطرات شیرین و خوب یک مملکت هستند یا نماد موضوعی زیبا محسوب می‌شوند اما برخی اوقات با انسان‌هایی مواجه می‌شویم که از نام انتخاب شده برای خودشان رضایت ندارند درصدد این هستند که نام خود را تغییر دهند.

 

تاثیر اسم بر روی شخصیت افراد

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز