راهنمای انتخاب نام کسب و کار و مشاغل

راهنمای انتخاب نام کسب و کار و مشاغل

انتخاب اسم برای مشاغل

هنگامی که در مورد موفقیت کسب‌وکارهای کوچک حرف می‌زنیم، نام آن اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. یک نام تجاری مناسب می‌تواند کمپانی شما را ورد زبان‌ها کند. انتخاب نام اشتباه می‌تواند کسب‌وکار شما را به دست فراموشی سپرده و شکست را برایتان به ارمغان آورد. در بهترین حالت نامی که انتخاب می‌کنید باید مهارت ، ارزش و خاص بودن کالا یا خدمتی را که کمپانی فراهم میکند درخود داشته باشد.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که بهترین نام‌ها باید مجهول و مبهم بوده و در عین حال برگ سفیدی باشند تا در ذهن شنونده تصویر خاصی را ایجاد کنند. دیگرانی هم هستند که باور دارند نام کمپانی می‌بایست شفاف و واضح بوده و اطلاعات مربوط به خدمتی را که شرکت به مشتریان ارائه می‌کند در اختیار ایشان قرار دهد. برخی نیز عقیده دارند که اسم‌های ابداعی (که از کلمات جدیدی که تابحال وجود نداشته‌اند تشکیل شده) بیشتر از نام‌های معمول در ذهن می‌مانند. افراد دیگری هم هستند که اعتقاد دارند این کلمات ابداعی به‌سادگی فراموش می‌شوند.

با تمام اینها، انتخاب هر نامی اگر با بازاریابی مناسبی همراه باشد می‌تواند موفقیت را به دنبال داشته باشد. در ادامه به استراتژی‌هایی برای انتخاب مناسبترین و موثرترین نام برای کمپانی کوچکتان اشاره می‌کنیم.

برای شروع از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید

فرایند انتخاب یک نام مناسب می‌تواند پیچیده شود، بنابراین بهتر است تا با یک کارشناس حرفه‌ای مشورت کنید. این‌ کار زمانی حیاتی می‌شود که نام انتخابی شما بر روی وضعیت حوزه‌ای که در آن مشغول هستید تاثیرگذار باشد. در کشورهای پیشرفته‌ کمپانی‌هایی وجود دارد که تنها وظیفه‌اشان نامگذاری کمپانی‌های نوپاست. این شرکت‌ها سیستم‌های پیچیده‌ای برای یافتن نام‌های جدید دارند و نیز با مسائل مربوط به قوانین نام‌های تجاری آشنا هستند. این شرکت‌ها می‌توانند در مورد نام نامناسبی که انتخاب کرده‌اید شما را راهنمایی کرده و نام‌های مناسبی را دراختیارتان قرار دهند.

هزینه این خدمات نسبتا بالا می‌باشد. یک کمپانی حرفه‌ای ممکن است تا ۸۰هزار دلار برای یک نامگذاری درخواست کند. این مبلغ معمولا شامل هزینه های مربوط به طراحی گرافیکی لوگو و مسائل حقوقی نیز می‌شود. برخی نامگذاری‌ها هم هستند که ۵۰ دلار یا کمتر هزینه دارند. با این‌حال هزینه‌ کردن مقدار مناسبی پول در ابتدای کار برای مشورت با افراد کارشناس، می‌تواند در بلندمدت هزینه‌های شما را کاهش دهد.

یک نام باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای شروع مشخص کنید که انتظار دارید نام کسب‌وکارتان کدام ویژگی کمپانی را منتقل کند. بهتر است که بر روی کلیدی‌ترین و منحصر به فردترین خدمات‌تان تاکید کنید. هرچه نام کمپانی شفاف‌تر و مستقیم‌تر انتقال دهنده‌ خدمات و کالای شما باشد، نیاز کمتری به توضیح دادن آنها به مشتریان خواهید داشت. نامگذاران توصیه می‌کنند که تا حد امکان از کلمات عادی و نه ابداعی استفاده شود. مشتریان به سمت نامی می‌روند که می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل است که استفاده از یک رشته از اعداد یا حروف اختصاری به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد.

نام‌هایی نیز وجود دارند که بیش از حد معرفند. نام‌هایی که بیانگر موقعیت جغرافیایی هستند یا اسامی عمومی، از این دسته می‌باشند. به طور مثال فرض کنید نام کمپانی شما “درایو نوری سن پابلو” است. اگر بخواهید حوزه کاریتان را توسعه بخشیده و به مناطق دیگر نیز کالا بفرستید چه اتفاقی می‌افتد؟ این نام برای مشتریانتان در شهر‌های دیگر مانند پیتزبورگ و شیکاگو چه بار معنایی‌ای دارد؟ اگر کمپانی بخواهد به حوزه‌های دیگر صنعت رایانه وارد شود چکار باید بکنید؟

آیا امکان انتخاب نامی که هم شفاف باشد وهم تشریح کننده ویژگی‌های کمپانی، وجود دارد؟ نام‌های تشریحی ویژگی‌های ملموس یک کسب و‌کار را به ذهن می‌آورند مانند وظائف و مکان کمپانی و…. . نام‌هایی که تنها اشاره‌ای به خدمات شما می‌کنند غیرملموس بوده و حواس فرد را به خدمات شما متمرکز می‌کنند.

کمپانی “ایتالیاتور” را در نظر بگیرید. این نام را یک شرکت نامگذاری برای یک کمپانی ایتالیایی انتخاب کرده که خدمات مسافرتی ارائه می‌دهد. با اینکه این نام یک کلمه واقعی نیست اما معنی‌دار بوده و مشتریان قادرند تا بلافاصله خدمات ارائه شده توسط کمپانی را تشخیص دهند. به علاوه، “ایتالیاتور” هیجان یک سفر خارجی را به مشتری القا می‌کند.

هنگام انتخاب نام برای کسب‌و‌کارتان این توصیه‌ها را به ذهن بسپارید:

  1. نامی را انتخاب کنید که نه تنها برای خودتان بلکه برای مشتریان بالقوه‌تان جذاب باشد.
  2. این نام باید آرامش‌دهنده و به گوش آشنا باشد تا بتواند خاطرات خوشی را به مشتریان القا کرده و آنها را بطور احساسی درگیر کند.
  3. از انتخاب نام‌های طولانی و مبهم خودداری کنید.
  4. از انتخاب نام‌های دوپهلو که تنها برای خودتان جذاب است اجتناب کنید.
  5. از عبارت اختصاری “” استفاده نکنید مگر اینکه کمپانی‌تان ثبت‌شده باشد.

خلاق باشید

امروزه تقریبا تمام کلمات موجود در یک زبان ثبت تجاری شده‌اند و این موضوع باعث افزایش محبوبیت نام‌های ابداعی شده است. برای مثال کمپانی‌های “Acura” و “Compaq” که توسط شرکت “NameLab” نامگذاری شده‌اند.

مدیرکل شرکت NameLab، آقای مایکل بار اعتقاد دارد که نام‌های ابداعی می‌توانند حتی از کلمات موجود نیز پرمعنی‌تر باشند. برای مثال کلمه Acura در هیچ لغتنامه‌ای وجود ندارد اما بیانگر مهندسی دقیقی‌ است که این شرکت از آن بهره می‌برد. NameLab با بکارگیری تکواژ “Acu” که در بسیاری از زبان‌ها به معنی “دقیق” است، این نام را برای “Acura” ابداع نمود. آقای بار همچنین اعتقاد دارد که با استفاده از تکواژهای بامعنی می‌توان نام‌هایی ابداع نمود که هم معنی‌دار و هم منحصربه‌فرد باشند.

هرچند ایشان به این نکته نیز اشاره می‌کنند که اسامی ابداعی نمیتوانند در هر موقعیتی به کار بروند. کلمات ابداعی، پیچیده‌اند و باعث می‌شوند تا در ذهن مشتریان نیز خدمات یا کالای آنها پیچیده به نظر برسد در حالی که ممکن است چنین نباشد. به علاوه ممکن است تازه‌کاران در ابداع کلمات جدید به مشکل بربخورند.

راه ساده‌تر این است که دیکته و یا تلفظ یک کلمه موجود را کمی تغییر داد. برای مثال شرکت NameLab نام Compaq را برای یک کمپانی تازه‌کار صنعت رایانه برگزید که عمده فعالیتش در حوزه رایانه‌های قابل حمل انجام می‌شد. تیم نامگذاری کلمه Compaq را انتخاب نمود که خود از کلمه “Compact” به معنی “جمع و جور” الهام گرفته شده بود.

نام‌تان را محک بزنید

پس از اینکه ۴ یا ۵ نام را برگزیدید که تمامی پارامتر‌های موردنظر را درخود داشت، نوبت به جستجو در نام‌های ثبت شده میرسد. نیازی نیست که تمام نام‌های تجاری به ثبت برسند. کافی است که نام انتخابی شما تداخلی با نام تجاری شرکت یا فرد دیگری نداشته باشد. بهترین عمل این است که یک وکیل تجاری استخدام کرده و وظیفه جستجو در بانک اطلاعاتی نام‌های تجاری را به او بسپارید.

برای اینکه متوجه اهمیت این موضوع شوید، کافیست تا به این مثال توجه کنید:

فرض کنید که یک شرکت تولیدی نوپا را راه‌اندازی نموده‌اید و آماده اید تا اولین سفارش‌ها را برای مشتریان ارسال کنید که ناگهان خبر می‌رسد که یک کمپانی مهجور در شهری دیگر از شما به جرم سرقت نام تجاری‌شان شکایت کرده است. این واقعه شما را درگیر یک جنگ حقوقی طولانی می‌کند که ممکن است به ورشکستگی‌تان منجر شود. اگر در‌ همان ابتدای امر از افراد حرفه‌ای استفاده کرده بودید هرگز به چنین مشکلی برخورد نمی‌کردید و هیچ خرج اضافی‌ای نیز به شما تحمیل نمی‌شد.

تحلیل پایانی

اگر خوش‌شانس باشید ۴-۵ نام را می‌یابید که تمامی آزمون‌ها را پشت سر گذاشته‌اند، حالا کدام را باید انتخاب کنید؟ هدف اولیه‌تان را به یاد آورید. کدام یک از این نام‌ها به اهدافتان نزدیک است؟ کدام نام بهتر و دقیق‌تر توصیف‌کننده کمپانی موردنظرتان است؟

برخی از کارآفرینان برای انتخاب نام نهایی دل به دریا می‌زنند، برخی نیز با بازاریابی و آزمایشات فراوان بر روی مشتریان بالقوه‌شان نام موردنظرشان را پیدا می‌کنند. نام‌های موردنظرتان را بر روی تابلو‌ها یا پوسترها طراحی کنید. سپس با صدای بلند آنها را بخوانید و ببینید کدامشان برای تبلیغات رادیویی و تلویزیونی مناسب‌ترند.

بخاطر داشته باشید که کمپانی‌های حرفه‌ای نامگذاری بین ۶ هفته تا ۶ماه زمان صرف پروسه‌ی نامگذاری میکنند. احتمالا شما این مقدار زمان را در اختیار نداشته باشید اما حداقل چند هفته را در برنامه زمانی خود برای این امر اختصاص دهید.

هنگامی که نام موردنظرتان را انتخاب نمودید، بلافاصله برای آن در خود و دیگران هیجان ایجاد کنید. نام یک کمپانی اولین قدم در راه ایجاد یک هویت تجاری قدرتمند برای آن است و تا زمانی که شما به تجارت مشغولید ثابت باقی خواهد ماند.

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز