خونسردی خود را زمانی که جسمی در گلوی کودک گیر کرده حفظ کنید !!

کودکان همه چیز را به دهان می برند و این کاملا طبیعی است. درواقع آنها با این کار جهان اطرافشان را می شناسند اما یک روز در حالی که این موضوع برایتان عادی شده، ممکن است ناگهان متوجه شوید او چیزی مثل سکه، پیچ، مروارید یا تیله را بلعیده. درچنین شرایطی چه عکس العملی نشان می دهید؟ «کودکان» این هفته، پاسخی است به این پرسش…

خونسردی خود را زمانی که جسمی در گلوی کودک گیر کرده حفظ کنید !!

خونسرد باشیدShowImage.ashx

اول مطمئن شوید کودک جسم را بلعیده و زیر پاها، بالش، تشک یا دستش نیست. در بیشتر موارد، بلعیدن یک جسم خارجی هیچ علامتی ندارد و گاهی فقط شاهد توقف کوتاه تنفسی یا سخت شدن بلع غذا هستیم که نشان می دهد جسم خارجی در ناحیه ای گیر کرده است. وقتی کودک جسمی را بلعید، خونسرد باشید. اجسام خارجی به طور طبیعی ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت یا حداکثر ۵ روز از طریق دستگاه گوارش دفع می شوند. می توانید او را به بیمارستان برسانید تا با عکسبرداری، محل جسم خارجی مشخص شود و پزشک تشخیص دهد خودبه خود دفع خواهد شد یا نه.

خشن نباشید

وقتی فرزندتان جسمی خارجی را بلعید و به سرفه افتاد یا دچار مشکلات تنفسی شد، باید خیلی سریع اقدام کنید اما کاری انجام ندهید که یا عواقب خطرناکی دارد یا بی فایده است. به دنبال راه های خشن برای خارج کردن جسم از حلق کودک نباشید؛ مثلا لازم نیست محکم پشت کمرش بزنید یا او را مجبور کنید استفراغ کند.

اگر جسم بلعیده شده، گرد است

حتی اگر کودکتان کمی سرفه می کند، نگران نباشید زیرا می تواند به صورت طبیعی نفس بکشد. فرزندتان را به اورژانس برسانید تا با رادیوگرافی مشخص شود باید جسم خارجی را خارج کرد یا نه. در بیشتر موارد، جسم خارجی وارد دستگاه گوارش و با مدفوع دفع می شود. باید کمی توجه تان به دفع فرزندتان بیشتر شود تا مطمئن شوید جسم خارجی دفع شده است.

  خونسردی خود را زمانی که جسمی در گلوی کودک گیر کرده حفظ کنید !!

اگر جسم بلعیده شده، زاویه دار است

در این شرایط کودک احساس درد شدیدی در گلو خواهد کرد، نه می تواند حرف بزند و نه سرفه کند چون جسم خارجی راه تنفسش را بسته و ممکن است خفه اش کند. در این شرایط، فورا به اورژانس زنگ بزنید و درحالی که منتظر هستید، سعی کنید به روش هایملیش جسم خارجی را درآورید؛ یعنی کودک را جلوی خود به شکلی که پشتش به شماست بنشانید، دستانتان را زیر سینه اش قلاب کنید و معده اش را بگیرید، بعد آرنج هایتان را از هم باز کنید و سپس با شدت آن را به بدن کودک فشار دهید تا ضربه ناشی از فشار، باعث بیرون راندن جسم خارجی شود. در همین حالت با دو انگشت جسم خارجی را به سمت بیرون بکشید.

اگر جسم بلعیده شده، خطرناک است

بلعیدن برخی اجسام خارجی مثل اجسام تیز و برنده یا قرص ها و مواد سمی خطرناک است. اگر جسم بلعیده شده سمی بود، مثل باتری لیتیوم مینیاتوری که در ساعت، ماشین حساب و اسباب بازی ها وجود دارد، از آنجا که می تواند اثر سوزانندگی و مسموم کننده داشته باشد، اگر طی ۲۴ ساعت دفع نشد، باید به وسیله متخصص به روش آندوسکوپی خارج شود. درصورتی که جسم بلعیده شده تیز یا برنده باشد، نباید نگران بود زیرا در تماس با پرزهای دستگاه گوارش ساییده می شود. از سوی دیگر، آنزیم های دستگاه گوارش نیز باعث ساییده شدن این اجسام می شوند و دفع آنها را راحت می کنند. برخی والدین وقتی کودکشان جسمی تیز می خورد، فورا به او خمیر نان می دهند اما این کار فقط برای راندن سوزن یا تیغ ماهی که در گلو مانده موثر است.

محتاط باشید


تا زمانی که کودک راه نیفتاده، معمولا خطری او را تهدید نمی کند و فقط اجسامی را به دهان می برد که شما به دستش می دهید اما وقتی چهار دست و پا رفتن را آموخت، خطرها زیاد می شود. او ممکن است در پارک برگ درختان، شاخه ها و حتی سنگ های ریز را به دهان ببرد یا در خانه هر چیزی را که روی کمد و میز توالت می گذارید از دکمه و کلید و کرم به دهان بگذارد. کودکان با گذاشتن سکه، بادکنک خالی، دکمه و… به دهان ممکن است خفه شوند به همین دلیل دادن آبنبات های گرد، هویج، انگور، آلو، گوجه سبز و غلات نپخته به کودکان کار درستی نیست. ضمنا باید مراقب اسباب بازی های ریز خواهر و برادرهای بزرگ تر که مناسب سن او نیست هم باشید.

خونسردی خود را زمانی که جسمی در گلوی کودک گیر کرده حفظ کنید !!

دانلود

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز