تغذیه ی نوزادان+بهترین خوراکی برای شروع غذا خوردن بچه ها

سیب‌زمینی طعم و مزه ملایمی دارد و بهترین خوراکی برای شروع غذا خوردن بچه است.

 کار‌شناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تأکید بر اینکه از دادن مرکبات به نوزاد خودداری کنید، گفت: اسید موجود در مرکبات موجب سوختگی پوست کشاله ران کودک شده و سیستم گوارش نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد

.تغذیه ی نوزادان+بهترین خوراکی برای شروع غذا خوردن بچه ها

علی‌اکبر کمالی در خصوص محدودیت‌های غذایی در کودکان نوپا‎ اظهار داشت: سیب‌زمینی طعم و مزه ملایمی دارد و بهترین خوراکی برای شروع غذا خوردن بچه است.

وی با بیان اینکه از سبزی‌ها نیز می‌توان در کنار پوره سیب‌زمینی برای کودکان استفاده کرد، گفت: موز، سیب یا گلابی له‌شده نیز دسر خوبی برای کودک هستند. کمالی با اشاره به اینکه مادر به‌تدریج می‌تواند گوشت، سبزی‌ها، ماهی و مرغ را نیز به‌صورت قطعات بسیار کوچک به پوره کودک اضافه کند. افزود: در این زمان پاستا و برنج هم می‌توان به چرخه غذایی کودک اضافه کرد؛ اما مصرف عسل تا یک‌سالگی ممنوع!

وی ضمن تأکید بر اینکه تا یک‌سالگی به کودک عسل داده نشود، توصیه کرد: شیر پاستوریزه، پنیر، سفیده تخم‌مرغ، شکلات، بادام‌زمینی، میگو، فلفل، ادویه‌جات، ترشی‌ها، نمک، نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌های صنعتی، کیوی، انواع توت‌ها، آلبالو، گیلاس، نخود، لپه، اسفناج و کلم نیز از دیگر مواردی هستند که مادر باید دقت لازم را در خوراندن آن به نوزاد داشته باشد.

این کار‌شناس صنایع غذایی بابیان اینکه برای تنوع در پوره می‌توان از سیب‌زمینی، کدو حلوایی و هویج استفاده شود، ادامه داد: مواد غذایی باید از نظر مقدار و نوع به‌تدریج، به غذای شیرخوار اضافه شوند. شروع غذا‌ها باید با غذاهای بسیار ساده و کم‌حجم باشد.

وی با بیان اینکه مصرف نمک، شکر و چربی‌ها را در غذای کودکان محدود شوند، ادامه داد: به‌خاطر ناتوانی کودک در جویدن غذا‌ها بهتر است آن‌ها را کمی رقیق کنید. در واقع باید غذای کودک زیر یک سال نرم و سهل‌الهضم، مغذی و مقوی باشد؛ یعنی انرژی، پروتئین، املاح و ویتامین‌های ضروری را تأمین کند. مصرف نمک، شکر و چربی‌ها را در غذاهای کودکان بسیار محدود کنید.

کمالی با اشاره به اینکه عادات غذایی خیلی زود در کودکان شکل می‌گیرد، توصیه کرد: بنابراین استفاده از غذاهای سالم و متنوع برای کودکان اهمیت زیادی دارد. غذاهایی که کودک می‌خورد، باید متناسب با وزن، سن و نیازهای فیزیکی‌اش باشد. برخی غذا‌ها، برای کودکان غذاهای سالمی نیستند و خوردن آن‌ها می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. این غذا‌ها عبارت‌اند از؛ عسل و شیره غلات، مرکبات، غذاهای سفت‌و سخت، نمک، شکر و ادویه‌جات، تخم‌مرغ، گوشت و تکه‌های درشت میوه‌جات و سبزی‌ها.

این کار‌شناس صنایع غذایی افزود: عسل و شیره غلات حاوی بوتولینیوم کلستریدیوم است که می‌تواند در روده کوچک رشد کرده، تکثیر شده و به بوتولیسم (نوعی سم بسیار کشنده) تبدیل شوند.

وی با تأکید بر اینکه دادن عسل و شیره غلات به نوزادان اکیداً ممنوع است، افزود: بعد از یک‌سالگی رشد معده و روده کودک افزایش‌یافته و کامل‌تر می‌شود و کم‌کم می‌تواند از عسل و شیره استفاده کند.

کمالی با تأکید بر اینکه از دادن مرکبات به نوزاد خودداری کنید عنوان داشت: اسید موجود در مرکبات موجب سوختگی پوست کشاله ران کودک (در قسمتی که پوشک او را می‌بندید.) شده و علاوه بر آن، روی سیستم گوارش او نیز تأثیر می‌گذارد.

وی تأکید کرد: مرکبات مثل پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ‌فروت حتی نباید به شکل آب‌میوه نیز به کودک زیر یک سال داده شود.

این کار‌شناس ضمن تأکید بر اینکه نوزاد تا شش‌ماهگی فقط باید شیر بخورد افزود: قبل از ۶ ماهگی دستگاه گوارش کودک هنوز رشد نکرده است و توانایی هضم غذاهای جامد و سفت را ندارد و این نوع غذا‌ها باعث بیماری‌اش می‌شود بنابراین با افزایش سن (حدود ۱۰-۱۲ ماهگی) کم‌کم دادن غذاهای سبک را می‌توان شروع کرد.

وی با تأکید بر عدم مصرف نمک، شکر و ادویه‌جات در غذای کودک کمالی اظهار کرد: ازآنجا که نمک، شکر و ادویه‌جات باعث می‌شوند غذا‌ها طعم بهتری داشته باشند، اما نوزادان و کودکان به طعم طبیعی غذا‌ها نیاز دارند؛ پس اجازه دهید با طعم طبیعی آن‌ها آشنا شوند.

وی ضمن تأکید بر عدم خوراندن تکه‌های درشت میوه و سبزی‌ها به کودک افزود: این تکه‌های بزرگ ممکن است باعث خفگی شوند.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: هنگام مصرف میوه پوست میوه‌ها را حتماً جدا کنید و هسته آن‌ها را درآورید. میوه‌هایی مثل انگور را به‌‌ همان اندازه طبیعی‌شان به کودک ندهید و آن‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

این کار‌شناس همچنین توصیه کرد: به هنگام دادن گوشت به کودک بسیار دقت شود و هرگز به یک کودک هشت‌ماهه، هات‌داگ یا سوسیس و غذاهایی از این قبیل داده نشود. از مصرف تخم‌مرغ خام نیز برای کودک بپرهیزید.

وی در ادامه افزود: دادن تخم‌مرغ به کودک هشت‌ماهه هیچ ضرری ندارد و هیچ‌گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود تخم‌مرغ کاملاً پخته باشد و هیچ قسمت خامی نداشته باشد؛ زیرا تخم‌مرغ نیم‌پز حاوی ارگانیسم‌هایی است که ایجاد عفونت می‌کند.

کمالی عنوان داشت: مواد غذایی غیر لغزنده و خشک مثل گردو، ذرت و کشمش نیز به‌صورت عادی برای کودکان مناسب نیستند و شکل آسیاب شده آن‌ها باید مصرف شود.

این کار‌شناس صنایع غذایی بیان داشت: در هشت‌ماهگی می‌توان پوره غذا‌ها را تهیه کرد و به کودک داد در این ماه‌ها او احتمالاً چند دندان کوچک دارد و می‌تواند از انگشتانش برای برداشتن غذا‌ها کمک بگیرید؛ اما نمی‌توان از غذاهایی که سایر افراد خانواده می‌خورند، به کودک داد.

کمالی در پایان تأکید کرد: غذای کودک باید کاملاً پخته شود، از دادن آجیل‌ها و روغن‌های آجیل در این سن به کودک خودداری شود چراکه این مهم موجب خفگی وی می‌شود

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز