تغذیه ی نوزادان+از چه زمانی باید ماست به کودک داد

خوردن ماست ساده و یا مخلوط با میوه‌های مورد علاقه مخصوصا میوه‌ی تازه که پوره یا خرد کرده‌اید یا غذای کودکی که عاری از شکر یا مواد دیگر است.

اکثر نوزادان در حدود ۶ ماهگی و بعد از آغاز خوردن غذا‌های جامد، می‌توانند خوردن غذا‌های ساده‌، شیرین نشده، پاستوریزه و لبنی را شروع کنند (باکتری‌های فعال برای معده‌ی نوزاد‌تان بهتر است).  خوردن ماست ساده و یا مخلوط با میوه‌های مورد علاقه مخصوصا میوه‌ی تازه که پوره یا خرد کرده‌اید یا غذای کودکی که عاری از شکر یا مواد دیگر است.

تغذیه ی نوزادان+از چه زمانی باید ماست به کودک داد
چند کار ممنوعه
در سال اول زندگی کودک ماست را جزو رژیم غذایی اصلی قرار ندهید. ماست تنها باید یک بخش کوچک از رژیم متنوع غذایی باشد.
برای کودکان کوچکتر از ۱۲ ماه ماست را با عسل شیرین نکنید. چون عسل حاوی باکتری‌هایی است که در این سن کودک می‌تواند باعث بوتولیسم شود.
به کودکان کمتر از ۲ سال شیر کم‌چرب یا بدون چربی ندهید مگر این‌که پزشک کودک‌تان آن را توصیه کرده باشد. کودکان به کالری موجود در چربی نیاز دارند.
ماست طعم‌دار به کودک‌تان ندهید. اگر دلتان می‌خواهد ماست ساده بخرید و در خانه به آن میوه اضافه کنید. تقریبا همه‌ی ماست‌ها با شکر یا دیگر مواد افزودنی شیرین شده‌اند. برچسب ماست‌ها را بررسی کنید و ببینید در آن ماست چه طعم‌دهنده‌هایی به کار رفته است و اگر شیرین‌کننده در آن وجود داشت ماست را به سر جایش برگردانید!حساسیت غذایی
اگر تشخیص داده شده که کودک‌تان به شیر آلرژی دارد یا نشانه‌هایی از هر نوع آلرژی را بروز می‌دهد (از جمله اگزما) تا زمانی که با پزشک کودک‌تان مشورت نکرده‌اید به او ماست ندهید.
حداقل سه روز بعد از این‌که به کودک ماست دادید می‌توانید یک غذای جدید دیگر را برای او امتحان کنید. به این ترتیب بدن کودک‌تان برای تنظیم شدن زمان دارد و شما می‌توانید واکنش آن را ببینید.اگر دور دهان کودک‌تان به طور غیر‌متظره و ناگهانی جوش‌های ریز یا التهابی ظاهر شد، یا بعد از خودن ماست دچار اسهال شد،‌با پزشک کودک‌تان درباره‌ی آن مشورت کنید. این‌ها همه‌ی نشانه‌های یک واکنش آلرژیک هستند و شاید به پروتئین شیر یا مواد افزودنی ماست ارتباط پیدا کند.اگر دل‌تان می‌خواهد به ماست پوره‌ی میوه اضافه کنید، میوه‌هایی را انتخاب کنید که کودک‌تان تا حالا آنها را چشیده و مشکلی پیدا نکرده است.

چرا ماست «بله» و شیر گاو «نه»؟
شاید شما تعجب کنید که چرا خوردن ماست برای کودکان خوب است اما نوشیدن شیر گاو حداقل تا قبل از ۱۲ ماهگی توصیه نمی‌شود.

به یاد داشته باشید هنگامی که کودک‌تان در حدود ۴ تا ۶ ماهگی شروع به خوردن غذا‌های جامد می‌کند، هنوز هم شیر مادر یا شیر خشک اصلی‌ترین رژیم غذایی او محسوب می‌شود. مواد غذایی جامد به تدریج در طول سال اول زندگی کودک، بخش بزرگی از رژیم غذایی او می‌شوند.
البته بچه‌ها تمایل دارند کمی ماست بخورند (برخلاف شیر، این یک غذا است و نه نوشیدنی!) اما اگر شما شیر گاو را به کودک‌تان بدهید،‌ممکن است او ذره‌ای از آن را بخورد ولی مقدار بیش از حد کلسیم موجود در شیر گاو، سرعت جذب آهن را کم می‌کند. در مقابل خیلی بعید است که کودک‌تان به اندازه‌ای بتواند ماست بخورد که به کمبود آهن دچار شود.

در اینجا مسئله‌ی دیگری مطرح می‌شود: شیر گاو از نظر مواد مغذی با شیر مادر و شیر خشک برابر نیست. بنابر‌این واضح است که شما ترجیح نمی‌دهید در سال اول زندگی کودک‌تان که به مواد مغذی شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارد، به او شیر گاو بدهید.

در سال اول زندگی مواد غذایی جامد سرشار از آهن بخش کوچکی از رژیم غذایی کودک هستند و شیر مادر یا شیر خشک نقش تغذیه‌ای اصلی را بازی می‌کنند. پس جایگزین کردن شیر مادر یا شیر خشک با شیر گاو ایده‌ی خوبی نیست.
اما در سن ۱ سالگی، کودک‌تان به احتمال زیاد مقدار زیادی مواد غذایی جامد سرشار از آهن را می‌خورد و شیر گاو می‌تواند بخش بزرگ‌تری از رژیم غذایی‌اش باشد

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز