باید ها و نبایدهایی برای انتخاب نام بچه ؟

باید ها و نبایدهایی برای انتخاب نام بچه ؟

اسم‌گذاري براي فرزندان، مي‌تواند يكي از خلاقانه‌ترين و ارزشمند‌ترين فعاليت‌هاي يك پدر و مادر باشد. كار را براي خودتان سخت نكنيد اما با كمي دقت و مطالعه، اسمي را براي فرزندتان انتخاب كنيد كه هميشه به آن افتخار كند. شما براي اين انتخاب تنها نيستيد. فرهنگ‌ اسامي، دوستان و اطرافيان، شخصيت‌هاي ملي و اساطيري و. . همگي گزينه‌هايي هستند كه مي‌توانند اين انتخاب را براي شما ساده‌تر كنند.

نام، يكي از ارزشمندترين هديه‌هايي است كه مي‌توانيد به فرزندتان بدهيد. اسمي كه با تمام وجود، عاشقانه از سوي پدرومادر انتخاب مي‌شود و مي‌تواند هويتي باشد كه فرزندتان تا پايان عمر آن را همراه خود داشته باشد. گرچه ذهن تمامي ما پر است از نام‌هايي كه به هر دليل دوست‌شان داريم اما هنگامي كه وقت انتخاب مي‌رسد، نامگذاري فرزند به يكي از دشوارترين انتخاب‌هاي زندگي تبديل مي‌شود. بعضي والدين از مدت‌ها قبل فهرستي را تهيه مي‌كنند؛ نام‌هايي كه به مرور مي‌شنوند و مي‌پسندند را در آن مي‌نويسند تا هنگام تولد، به آنچه دوست دارند، رسيده باشند. بعضي هم نام بزرگان خانواده‌شان را روي فرزندشان مي‌گذارند زيرا فكر مي‌كنند، ديگران از آن‌ها چنين انتظاري دارند. اما كدام يك از اين شيوه‌ها براي اسم‌گذاري بهتر است؟ ما در اين مطلب چند نكته ساده را كه بايد به آن‌ها توجه كنيد و گوشزد مي‌كنيم.

به ارث گذاشتن اسامي

اغلب والدين نام‌هايي را براي فرزندشان انتخاب مي‌كنند كه در سابقه فاميلي‌شان به آن‌ها اهميت داده مي‌شود؛ نام جد بزرگ يا پدرومادر يا كسي كه در آن خانواده محترم و عزيز بوده است. والدين سعي مي‌كنند، با انتخاب اين نام‌هاي وراثتي، به نوعي تعلق و وفاداري‌شان نسبت به فاميل‌شان را اثبات كنند. ولي اين نوع نامگذاري گرچه حس خوبي به پدرومادر‌ها مي‌دهد اما خالي از ايراد هم نيست. اين انتخاب‌ها گاهي باعث مي‌شود افراد زيادي در يك خانواده با يك نام خوانده شوند. همچنين اين شيوه نامگذاري حس منحصربه‌فرد بودن را از فرزندان مي‌گيرد و به آن‌ها القا مي‌كند كه بايد الگوي شبيه‌سازي‌ شده فردي باشند كه نامش را وام گرفته‌اند. اين‌ها تنها مشكلات اين شيوه نيستند. زمان اغلب روي زيبايي اسم‌ها هم تاثير مي‌گذارد. ممكن است نامي كه ۵۰ سال پيش از اسم‌هاي زيباي زمانش بوده، بعد از اين سال‌ها، يك اسم قديمي تلقي شود كه كمتر كسي به آن رغبت دارد. والدين نبايد فراموش كنند، اسم فرزندشان تا پايان عمر با او خواهد بود و دليلي ندارد به دليل اين ميراث خانوادگي، اين همراهي را براي او آزاردهنده كنند.

 

برخي اسم‌ها تاريخ مصرف دارند

در هر دوره‌اي، برخي اسم‌ها باب مي‌شوند و به مد آن زمان تبديل مي‌شوند. گذشته از اسامي رهبران ديني و امامان معصوم كه تاريخ مصرف ندارند و در همه دوره‌ها مورد توجه پدران و مادران براي نامگذاري فرزندان‌شان قرار مي‌گيرند ستاره‌هاي سينما و تلويزيون، يك هنرمند سرشناس يا ورزشكاري كه براي ملتش قابل احترام است و تاريخ مصرف معيني دارند. والدين گاهي اسم فرزندشان را از فرد محبوبي وام مي‌گيرند و در ذهن‌شان تصور مي‌كنند كه فرزندشان روزي به جايگاهي مي‌رسد كه اين فرد در دوره خودشان به آن رسيده است. البته اين هم راه مناسبي براي انتخاب اسم نيست، زيرا در يك كلاس مدرسه مي‌توان بچه‌هاي زيادي را با يك اسم كه قرار بود پايه‌اي براي ساخت يك هويت شود، مشاهده كرد. زندگي بدون اين هويت‌هاي تفكيك نشدني، به اندازه كافي گيج‌كننده هست، پس بهتر است براي اسم‌گذاري فرزندمان، زياد پيرو مد نباشيم.


 

اسم مخفف‌دار نسازيد

برخي والدين گاهي چند اسم را در يك اسم مي‌گنجانند و نامي را براي فرزندشان انتخاب مي‌كنند كه آنقدر طولاني است كه كمتر كسي مي‌تواند به‌طور كامل ادايش كند. وقتي كودك به مدرسه مي‌رود و دوست دارد با نخستين كلماتي كه مي‌نويسد، از عهده نوشتن نام خودش هم بر بيايد، اين موضوع مشكل‌ساز مي‌شود. اغلب آدم‌ها بنا به سليقه خودشان، مخففي براي اسم فرد انتخاب مي‌كنند و زحمت كامل اداكردن آن را به‌خود نمي‌دهند.
البته خود والدين هم اغلب تمايلي به كامل ادا كردن آن نام ندارد و ترجيح مي‌دهند تنها بخشي از آن را براي صدا كردن فرزندشان ادا كنند.

اسم‌هايي با تلفظ جذاب

اين شيوه اسم‌گذاري امروزه توجه بسياري والدين را به‌خود جلب كرده است. برخي پدر و مادر‌ها ترجيح مي‌دهند اسمي را براي فرزندشان انتخاب كنند كه تلفظ شاخصي داشته و آهنگي متفاوت و قابل توجه در آن نهفته باشد. آن‌ها دوست دارند از اين طريق فرزندشان را از بچه‌هاي ديگر متمايز كنند البته اگر شما دوست داريد چنين اسمي را براي فرزندتان انتخاب كنيد، بايد كمي دقيق‌تر از ديگران باشيد. اسم‌هايي كه تلفظي تازه و بديع دارند، ممكن است اداكردن‌شان براي همه راحت نباشد، پس احتمالات مختلف را در تلفظ اين نام درنظر بگيريد. مطمئن شويد كه هيچ شكل تلفظي معناي آن را زشت نمي‌كند. شما دوست داريد با اين كار فرزندتان را از ديگران متمايز كنيد، پس كاري كنيد كه او به اين تمايز افتخار كند.


 

از آهنگ كمك بگيريد

شايد مايل باشيد نام و نام خانوادگي فرزندتان را با هم هماهنگ كنيد. براي اين كار يا مي‌توانيد از آهنگ كمك بگيريد يا از اشتراك حروف. شايد هم بخواهيد نام خود و همسرتان را در اين مورد شريك كنيد اما در اين مورد بايد اسمي را انتخاب كنيد كه راحت تلفظ شده و راحت به خاطر سپرده شود. هماهنگ كردن نام و نام خانوادگي شيوه جذابي براي اسم‌گذاري است اما نبايد اجازه دهيد انتخاب شما بر اين اساس، به يك اسم دشوار و بدآهنگ منتهي شود.


 

اسم جهاني بگذاريد

براي افرادي كه با قوميت‌هاي مختلف در ارتباط هستند يا احتمال مي‌دهند فرزندشان در معرض چنين ارتباطي قرار گيرد، انتخاب يك اسم خوب كمي پيچيده‌تر مي‌شود. شما مي‌توانيد اسمي را كه مد نظرتان است، در فرهنگ‌هاي مختلف چك كنيد. بسياري از نام‌ها و واژه‌ها در زبان‌هاي مختلف مشترك هستند اما معنايي متفاوت مي‌دهند. شما بايد مطمئن شويد در فرهنگ‌هايي كه مدنظرتان است اين نام معناي ناخوشايندي نداشته باشد. همچنين بهتر است اسمي را انتخاب كنيد كه در زبان‌هاي پرمخاطب جهان به راحتي تلفظ شود. خدا را چه ديده‌ايد، شايد فرزند شما روزي يك چهره بين‌المللي شود. پس نبايد با نامگذاري نادرست، كار را براي او سخت كنيد. حروفي كه در آن اسم آورده مي‌شود را بررسي كنيد. همچنين براي بررسي معناي آن به فرهنگ لغت‌ها در زبان‌هاي مختلف مراجعه كنيد.


 

با احترام به تاريخ ملي

زماني كه مي‌خواهيد نامي را براي فرزندتان انتخاب كنيد، بد نيست از سابقه تاريخي آن نام هم مطمئن شويد. با يك جست‌وجوي اينترنتي ساده مي‌توانيد اين اطمينان را به دست آوريد. آيا شخصي كه نامش را روي فرزندتان مي‌گذاريد فرد خوشنامي بوده و در آينده پشتوانه‌اي براي احساس غرور در فرزندتان خواهد شد؟ شما مي‌توانيد اين پشتوانه را با زيبايي و خوش آهنگي نام همراه كنيد و اسم اسطوره‌اي را براي فرزندتان انتخاب كنيد كه براي افراد كشورتان قابل احترام و ستايش است البته در زمان چنين انتخابي، مراقب موارد قبل باشيد. يعني به سادگي و به روز بودن آن اسم هم توجه كنيد.

اسم متناقض نگذاريد

زماني كه فرزندتان به دنيا مي‌آيد چه آرزويي براي او مي‌كنيد؟ دوست داريد اسمش را رها بگذاريد تا روزي شخصيتش هم با اين نام هماهنگ شود يا نامي را براي او انتخاب كنيد كه معناي شجاعت و نترس بودن را القا كند!  البته در اين آرزو‌ها بايد كمي هم به واقعيت توجه كنيد. اگر شما در خانواده‌اي زندگي مي‌كنيد كه اغلب افراد آن كوتاه قد هستند بايد اين احتمال را بدهيد كه فرزند شما هم از اين ارثيه بهره‌مند شود. پس نبايد نامي را به او بدهيد كه معنايي متناقض با اين موضوع دارد. يا اگر فرزندي سبزه به دنيا آورده‌ايد بهتر است به جاي اسامي كه نور و درخشاني را القا مي‌كنند، معنايي را انتخاب كنيد كه با سبزه‌رويي او در تناقض نباشد.

منبع : مجله زندگی ایده آل

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز