نکاتی مهم درارتباط با نوزاد تازه متولد شده

اگر ناف بچه را خشک نگه دارید، سریع تر می افتد- معمولا بعد از دو هفته.

در اینجا چند اصل را بهتان معرفی می کنیم که لازم است در مورد فرزند نورسیده تان بدانید.

نکاتی مهم درارتباط با نوزاد تازه متولد شده

نوزادتان شاید آنطور که تصور می کردید ظاهر زیبا و بامزه ای نداشته باشد
سر بچه ممکن  است به خاطر رد شدن از کانال زایمان کثیف باشد و موهای ریزی که کرک های جنینی دارد بدنش را پوشانده باشد. صورتش پف کرده و چشم هایش اغلب اوقات بسته (و کمی هم چسبناک) است. این نوزاد ۹ ماه را در رحم مادر گذارنده است. اما خیلی زود او شبیه همان بچه زیبایی می شود که در ذهتان تصور می کردید.

تا وقتی بند ناف نوزاد نیفتاده است او را با اسفنج بشویید
اگر ناف بچه را خشک نگه دارید، سریع تر می افتد- معمولا بعد از دو هفته. علاوه براین بچه های تازه به دنیا آمده زیاد کثیف نمی شوند! اگر بند ناف خیس شد به آرامی آن را خشک کنید. و اگر بعد از افتادن ناف کمی محل آن خونریزی داشت طبیعی است.

می توانید ملاج بچه را به آرامی لمس کنید
بعضی ها از قسمت نرم سر بچه می ترسند. این قسمت که ملاج دارد به خاطر مانور دادن راحت بچه هنگام خروج از کانال تولد اینگونه آفریده شده. برخی از افراد هم گفته اند که از اینکه به سر بچه دست بزنند و یا موهایش را شانه کنند می ترسند. اما اگر ملاج بچه به آرامی لمس شده و تحت فشار قرار نگیرد مساله ای پیش نمی آید. ممکن است در این قسمت از سر نبض یا ضربان را حس کنید که این هم مشکلی نیست، چون در زیر آن رگ های خونی که مغز را می پوشانند قرار دارد.

اگربه او به اندازه کافی غذا داده باشید، خودتان متوجه خواهید شد
نوزادان نیاز دارند هر دو تا سه ساعت یکبار غذا بخورند- اما وقتی شما از او مواظبت می کنید سخت است که بفهمید چقدر شیر خورده است. وزن بچه بهترین شاخص در این روزهای اولیه است. پزشک متخصص اطفال در روزهای اول ترخیص وزن نوزاد را چک خواهد کرد. بچه تازه به دنیا آمده در هفته اول ۵ تا ۸ درصد از وزن زمان تولدش را از دست می دهد، اما دوباره در هفته دوم این وزن برمی گردد. تعداد پوشک های کثیف هم می تواند مثل یک مقیاس عمل کند: برنامه دفع ادرار و مدفوع در ۵ روز اول متغیر بوده و منظم نیست، اما بعد از آن معمولا ۵ تا ۶ پوشک خیس در روز خواهد داشت و حداقل یک تا دو بار نیز مدفوع می کند.

پوست خشک در نوزادان طبیعی است
درآغاز شاید پوست او نرم و ابریشمین باشد، اما پوستش تغییر می کند. شما هم اگر نه ماه در مایع غوطه ور باشید و بعد در معرض هوا قرار بگیرید، پوستتان خشک می شود! شما مجبور نیستید برای این پوست خشک کاری کنید (چون در حال پوست انداختن و ورقه ورقه شدن است)، اما اگر دلتان می خواهد کاری انجام دهید، برای او لوسیون کودک بدون مواد عطری بگیرید. شاید لک های صورتی رنگ، دانه های مربوط به پوشک و حتی جوش هایی روی پوست نوزاد دیده شود. جوش ها بعد از مدت کوتاهی از بین می رود، پس عکس های بامزه با جوش را قبل از یک ماهگی از نوزاد خود بگیرید.

تا وقتی به ۶ هفتگی برسد انتظار پاداش و عکس العمل نداشته باشید: مثل لبخند زدن و یا صدا درآوردن
تا این زمان شما برای یک رئیس کار می کنید که تنها شکایت می کند و غر می زند! هر وقت خسته شده و دچار تغییر و تحولات احساسی شدید، به یاد بیاورید: تلاش های تان در این روزهای اولیه تولد بچه بی ثمر نمی ماند. او با پدر یا مادرش احساس راحتی می کند، او احساس وابستگی و تعلق می کند، او دوست دارد نگهداری شود.

مجبور نیستید خانه نشین بشوید
زندگی را به صورت عادی و طبیعی در جریان بیندازید، اما وقتی وارد اجتماع می شوید حواس خود را جمع کنید. بچه خود را بیرون برده و در معرض نور خورشید قرار دهید، اما از افراد مریض (لزومی ندارد از رفتن به جشن های تولد  کودکان اجتناب کنید) و جمعیت های زیاد (مثل بعضی از تفرجگاه ها در ایام تعطیلات) در فضای بسته دوری کنید. به خواهر و برادر بزرگ ترش بیاموزید که به جای دستان نوزاد پاهایش را لمس کند تا از سرایت عفونت و میکروب جلوگیری شود. و در آخر بچه بزرگ تر خود را تبدیل به مامور بهداشت کنید. بچه ها عاشق این هستند که به مهمان ها بگویند قبل از شستن دست ها به بچه مان دست نزنید!

هر مرحله از زندگی یک نوزاد زودگذر است
استرس، خستگی، و تنهایی را تجربه می کنید؟ بله روزهای اول سخت می گذرد. اما خیلی زود این روزها را پشت سر می گذارید. بعضی مادران حسرت می خورند که ای کاش می دانستم چقدر زود این روزها می گذرند و از اینکه زیاد عکس و خاطرات از فرزندانشان تهیه نکرده اند ناراحت هستند. یکی از مادران در مورد تجربیاتش می گوید: در مورد فرزند اولم همیشه استرس داشتم، از عوض کردن پوشک گرفته تا اینکه چرا گریه هایش بیشتر شده. اما برای فرزند دوم فقط از نگهداری اش، بو کردن و بوسیدنش لذت بردم و لحظات عاشقانه ای را با او سپری کردم. پس از این روزهای نوزادی فرزندتان لذت ببرید.

نوزادان خیلی گریه می کنند- چون به این روش ارتباط برقرار می کنند!
گریه های تیز آنها بهتان اجازه می دهد بفهمید نوزادتان گرسنه است یا سردش شده یا جایش را کثیف کرده یا دوست دارد در آغوش گرفته شود. این روش مکالمه و برقراری ارتباطشان در روزهای اول باعث ناامیدی تان می شود، اما مطمئن باشید شما خودتان متوجه خواهید شد که در  آن لحظه فرزندتان چه نیازی دارد. شما به زودی می توانید سیگنال های او برای نشان دادن گرسنگی را متوجه شوید. والدینی بوده اند که ساعت کوک می کردند تا هر دو ساعت به بچه شیر بدهند، اما بعد از چند روز دیگر به ساعت نیازی نداشتند و الان به آن روزها می خندند.

نوزادها زیاد می خوابند اما در بازه های زمانی کوتاه
در سه ماه اول شما وقت آزاد زیادی خواهید داشت. بچه ها نیاز دارند هر دو یا سه ساعت یک بار بخوابند، با این حال شما نمی توانید خواب کافی داشته باشد. به مرور برنامه خوابشان بهتر می شود. اکثر نوزادان تا سه ماهه می توانند بین ۶ تا ۸ ساعت بخوابند. دراین حین سعی کنید برنامه خواب روز و شب او را منظم کنید. در طول روز نگذارید بیشتر از ۳ ساعت بخوابد بدون اینکه برای غذا خوردن بیدار شود؛ در شب هم از وقتی که وزن از دست داده زمان تولدش را به دست آورد اجازه بدهید تا زمانی که خودش می خواهد بخوابد.

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز