علل تغییر رنگ چشم در نوزادان+علائم تومور چشمی کودکان چیست؟

یکی از علائم این بیماری این است که مردمک چشم بچه‌ها بیش از حد طبیعی سفید است.

یکی از علائم این بیماری این است که مردمک چشم بچه‌ها بیش از حد طبیعی سفید است. حتی ممکن است بچه انحراف چشم داشته باشد یا مردمک چشم بیش از حد باز و فیکس باشد یعنی با نور بازی نکند (نسبت به نور واکنش نشان ندهد). در مواردی هم ممکن است رنگ چشم‌ها با یکدیگر متفاوت باشند. با این حال در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید سریعا به متخصص برای تشخیص و درمان مراجعه کرد. معمولا این بیماری در کودکان با رادیوگرافی، اکوگرافی و سی‌تی‌اسکن قابل تشخیص است. معمولا درمان این نوع سرطان تخلیه چشم است، اما اگر شدید و هر دو طرف چشم باشد، یکی از چشم‌ها تخلیه و دیگری با رادیوتراپی، لیزردرمانی و… درمان می‌شود.

علل تغییر رنگ چشم در نوزادان+علائم تومور چشمی کودکان چیست؟

مراقب تومورهای ثانویه باشید!
دکتر رخصت‌یزدی اشاره می‌کند که ممکن است چشم تومورهای ثانویه‌ هم داشته باشد. یعنی تومور از قسمت دیگری از بدن به چشم متاستاز کرده باشد مثل سرطان پستان، سرطان ریه، کلیه و ملانوم پوستی آن‌قدر پیشرفت کنند که به چشم هم  منتقل شوند.

تومور شایع چشمی در کودکان چه توموری است؟
دکتر رخصت‌یزدی درباره تومور شایع کودکان می‌گوید: «یکی دیگر از تومورهای شایع که در کودکان بروز پیدا می‌کند تومور شبکیه است که به آن رتینوبلاستوما گفته می‌شود. رتینوبلاستوما یکی از تومورهای داخلی چشمی در کودکان است که به نسبت یک در چهارده‌هزار تا یک در بیست‌هزار نفر از همان بدو تولد در کودکان بروز پیدا می‌کند. معمولا این سرطان بین سن ۱۲ تا ۱۸‌ماه و به‌طور کلی تا ۹۰‌درصد موارد تا ۳‌سالگی تشخیص داده می‌شود. اصولا این بیماری ژنتیکی است و والدینی که کودک مبتلا به رتینوبلاستوما دارند، ممکن است بچه دیگرشان هم حدود ۶درصد  به این سرطان مبتلا شود. اگر هردو فرزند یک خانواده رتینوبلاستوما داشته باشند، بچه سوم احتمال ابتلایش به ۵۰درصد می‌رسد.»

ژنتیک‌تان را بررسی کنید
دکتر محمدعلی زارعی یکی از علت‌های اصلی بروز سرطان‌ها و سرطان چشمی در افراد را ژنتیک می‌داند. مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آفتاب است. به‌عنوان مثال برخی مشاغل مثل کشاورزان،پلیس‌های راهنمایی و رانندگی و سایر شغل‌هایی که در‌معرض نور مستقیم آفتاب هستند باید بیشتر مراقب سرطان‌های چشمی باشند.

به گفته دکتر زارعی، عضوهایی از چشم که رگ داخل‌شان وجود ندارد، احتمال ابتلا به سرطان‌شان نسبت به دیگر عضوها کمتر است؛ یعنی ممکن است مبتلا شوند اما درصدشان کمتر  است، مانند اسکلرا چشم. همچنین دکتر محمد‌علی زارعی توصیه می‌کند تا جایی که امکان دارد از ارتباط مستقیم با مواد شیمیایی پرهیز کنیم، به‌علاوه داشتن تغذیه مناسب و درست می‌تواند یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به هر سرطانی باشد.

علائم تومور چشمی کودکان چیست؟
حذف فست‌فودها و غذاهای خالی از خاصیت مانند سرخ‌کردنی‌ها نیز کمک بزرگی به پیشگیری از انواع سرطان‌ها، حتی سرطان چشم می‌کند. افراد باید با طبیعت آشتی کنند و توصیه من این است که از موادی برای شست‌و‌شو استفاده کنند که شیمیایی نباشد و بیشتر حاوی مواد طبیعی باشد،  چرا‌که استفاده زیاد از مواد شیمیایی زمینه‌ساز ابتلای تحریک سلول‌ها و خارج شدن از مدار طبیعی‌شان است. البته عوامل دیگری هم مانند آلودگی هوا، آلودگی برخی مواد مانند آب آشامیدنی و… در بروز سرطان تاثیرگذار هستند که البته با یک الگوی غذایی درست و سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌توان تا حدودی به‌طور موثر از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.

هیچ علائمی را دست‌کم نگیرید!
درمان اولیه سرطان در مراحل اولیه پیشگیری است و بعد از آن درمان سریع است. دکتر زارعی در صحبت‌های خود به این نکته اشاره می‌کند که اگر درمان به‌موقع انجام نشود، همان‌طور که چندین‌بار اشاره کرده‌اند، خیلی اوقات ممکن است درمان سرطان‌ها ازجمله سرطان چشم با کمک اشعه باشد اما گاهی اوقات برای برداشتن کامل تومور ممکن است نیاز به تخلیه چشم باشد. برای همین امروزه به‌دلیل افزایش بروز سرطان نباید هیچ علائم غیرعادی را در بدن  دست‌کم گرفت یا سعی کرد با خود درمانی مشکل را رفع کرد، چراکه برخی علائم شاید برای‌تان آشنا باشند یا با یک مشکل ساده اشتباه گرفته شوند در صورتی که پشت این علامت به ظاهر آشنا خطرهای نهفته‌ای وجود دارد که از چشم افراد عادی پنهان می‌ماند.

چه عینک آفتابی مناسب‌تر است؟
دکتر زارعی بر این عقیده است که عینک‌های آفتابی گران‌قیمت متمایز از عینک‌های آفتابی با قیمت‌های مناسب نیستند. دکتر زارعی می‌گوید: عینک‌های آفتابی باید  از اشعه اولترا ویوله (اشعه فرابنفش) جلوگیری کند. اما توصیه نمی‌کنم از عینک‌های آفتابی با شیشه‌های بسیار تیره استفاده کنید چراکه تیرگی شیشه باعث می‌شود مردمک چشم بیشتر از حد معمول باز شود که در این صورت این دسته از شیشه‌ها نه تنها جلوی بروز اشعه اولترا ویوله را نمی‌گیرند بلکه می‌توانند زیانبار هم باشند. برای همین بهتر است در حالت عادی از عینک‌هایی  که شیشه خاکستری رنگ، زرد رنگ یا قهوه‌ای روشن دارند، استفاده شود.

دکتر رخصت‌یزدی درمورد آفتاب و تاثیرش در بروز سرطان چشمی می‌گوید: افرادی که شغل‌شان ایجاب می‌کند دائما درمعرض نور آفتاب باشند، بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستند. اما آفتاب معمولی به‌طور معمول باعث بروز سرطان در افراد نمی‌شود. همچنین افرادی که خال‌های رنگی در چشم‌شان دارند یا در قسمت‌های مختلف بدن‌شان خال‌های زیادی دارند این افراد هم باید بیشتر مراقب نور آفتاب باشند. همچنین عینک‌های آفتابی باید یو وی کاملی داشته باشند تا اشعه اولترا ویوله (اشعه فرابنفش) را جذب کند و مانع رسیدن آن به چشم شود. همچنین در مناطق دریایی یا خشک بهتر است از عینک‌های پلاریزه و یو وی‌دار استفاده شود.

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز