روش های انتخاب اسم فرزند + نام کودک

نام یا اسم، واژه ای است برای هویت‌بخشی هر انسان که معمولا برای افراد مرد و زن متفاوت می باشد. نام را معمولا چند روز پس از زاده شدن آدمی برمی‌گزینـند و هنگام گرفتن شناسنامه فرد، آن را ثبت می‌نمایند. نام در اینجا در کنار اصطلاح نام خانوادگی اسـت.

 

انتخاب اسم مناسب و زیبا برای کودک دختر و پسر همیشه یک بحث شیرین و یکی از بزرگترین دغدغه ها برای والدین بوده و هست. ر کنار همه خريدها، یک کتاب انتخاب اسم هم می‌خرند و به دوست و آشناها می‌سپارند تا اگر اسم خوبي به گوششان خورد، به آن‌ها معرفی کنند. پدر مادرها معمولا معیارهای مختلفی را برای انتخاب نام فرزند خود دارند. معیارهایی که اکثرا در نهایت زیبایی نام در درجه اول اهمیت قرار می گیرد و سپس سایر معیارها. در ادامه به برخی نکات انتخاب نام فرزند می پردازیم.

 

 

انتخاب اسم بچه اسم زیبا برای کودک

 

 

 

قبل از پیشنهاد ها  چند نکته رو در ذهن داشته باشید :

 

< class=”jm-block”> ۱

۱

 

۲- وزین و متناسب با عرف جامعه و خانواده باشه

اسم کودک به اسم مامان بابا بیاید!  معمولا برای انتخاب اسم فرزند اول دختر یا پسر پدر مادر ها سعی می کنند نام کودک به اسم پدر مادر بیاید و با نامشان هماهنگ باشد. مثلا اگر اسم پدر و مادر با حرف خاص یکسانی شروع شود، زیبا ست که اسم فرزند هم با همان حرف آغاز شود. یا اگر اسم والدین هم وزن باشند مثل سینا و بیتا زیبا ست که نام دختر یا پسرشان نیز بر این وزن باشد. البته بدیهی است که امکان این تشابه بین اسامی پدر و مادر کم است اما دقت به این امر در انتخاب اسم فرزند ضروری است.

 

۳- اسم کوتاه و با معنی خوب باشه . بعضی اسم ها کوتاه و قشنگ هستن ولی معنی خوبی ندارن. یعنی تلفظ خوب دارن ولی معنی شون جالب نیست !

 

۴- هنگامی که کودک بزرگ میشه و به اسمش فکر می کنه ، فکر نکنه که چه پدر و مادر بی فکری داشته که همچین اسمی براش گذاشتن

 

۵- اسم فرزند زیاد تکراری نباشد

 

۶- تبادل نظر درباره اسم با دیگران  : مسلما برای انتخاب اسم همانند خیلی مسائل دیگر مشورت امری ضروری است. گاه پیش می آید که اسمی به نظر ما بسیار زیبا می آید و معنی آن به نظر ما قشنگ است اما با نگاه از جنبه های دیگر (مثل تلفظ آن یا ناهماهنگی زیاد اسم با فامیلی) نظر ما بر می گردد. بدون شک مشورت با دیگران برای انتخاب اسم فرزند دختر و پسر مهم است تا محبوبیت عام اسم را نیز مورد سنجش قرار دهیم. اما در کل تحت تاثیر حرف دیگرن برای انتخاب قرار نگیرید و خودتان تصمیم نهایی را بگیرید.

 

۷- اسمی رو بذارید که برای خودتون هم موقع صدا زدن فرزندتون ، لذتبخش باشه

 

۸- با نام خانوادگیتون (فامیل ) همخونی داشته باشه ، بسیار زیباست که نام دختر یا پسر به فامیلی بیاید و هماهنگ باشد. اسامی که با فامیلی هماهنگی دارند خیلی بیشتر در ذهن می مانند. اسم و فامیلی که با یک حرف شروع می شوند و یا یک وزن دارند و یا معنی نزدیکی به هم دارند علاوه بر زیبایی نام، خوب در ذهن باقی می مانند.

 

۹- اونقدی طولانی نباشه که دیگران بخوان خلاصش کنن و یه چیز دیگه صداش بزنن !

 

۱۰ – از همه مهمتر برای ما که ایرانی هستیم سعی کنید ترجیحا اسم فارسی انتخاب کنید . البته یه نکته رو بگم و اون این که یه اسم فارسی حتما نباید یه اسم هزار  سال پیش باشه . بعضی ها شون مربوط به زبان بهلوی هستند اصلا به سختی تلفظ میشن ولی بعضی ها رگ غیرت ایرانیشون میگیره از همون ها هم استفاده می کنند . سعی کنید عاقلانه و منطقی و به نفع فرزندتون تصمیم بگیرید .

 

۱۱ – اسم بچه ها به هم بیاید! (هماهنگی اسم فرزندان) و اسم برای دوقلوها ، معمولا خیلی از پدر مادرها سعی می کنند اول نام فرزندانشان با یک حرف شروع شود تا اسم کودکانشان به هم بیاید (مثل: پرهام و پریسا). یا اینکه اسم خواهر و برادر هم وزن باشند (مثل: مینا و نیما) و یا اسامی کودکان هم با یک حرف شروع شوند و هم هموزن باشند (مثل: مهسا و مهتا) که البته در مورد آخر خیلی پیشنهاد نمی شود چون ممکن است به دلیل تشابه زیاد نام بچه ها، پدر مادرها در صدا زدن فرزندان دچار مشکل شوند. این انتخاب اسم در مورد انتخاب نام برای دوقلوها خیلی کاربرد دارد. فراموش نشود که اسم زیبا برای کودکان می تواند علاوه بر موارد فوق از نظر معنی نیز با هم همانگ باشند.

 

 

بطور خلاصه انتخاب یک اسم خوب برای فرزند باید :

 

کوتاه ، زیبا ، با معنی و پر محتوا ، حس تلقینی مثبت بده (هم به فرزند تون و هم به اونایی که صداش می زنن )، فارسی و ایرانی باشه ، خلاصه باشه و خلاصه نشه ، از ترکیب حروف پشت سر همش داخل خود اسم یه لغت با معنی بد در نیاد !! ، معنی تحت الفظیش هم خوب باشه

 

در سایت نام ایرانی امکان تبادل نظر درباره اسم وجود دارد. شما می توانید در زیر لیست نام های شروع شونده از هر حرف نظر دیگران را در مورد اسم مورد نظرتان بپرسید و اسمهای انتخابی دیگران را ببینید و نظر دهید. مسلما تبادل نظر با کسانی که در همین لحظه به دنبال اسم زیبا برای کودک دختر یا پسر خود هستند می تواند بسیار مفید باشد. در کنار همه فکرها برای تصمیم‌گیری، می‌توانید به اسم‌های پیشنهادی ما هم فکر کنید.

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز