درمان خشکی پوست در کودکان

همان‌طور که می‌دانید در فصول سرد تعریق بدن کاهش یافته و از طرفی به علت استفاده از وسایل گرم کننده، رطوبت هوا نیز کم شده و تبخیر از سطح پوست بیشتر می‌شود که از عوارض آن تشدید خشکی پوست است.

درمان خشکی پوست در کودکان

شهرزاد:خانم دکتر مهرناز نیکپور، متخصص پوست در مورد خشکی پوست کودکان در زمستان و مشکلات ناشی از آن نکاتی را مطرح کرده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید در فصول سرد تعریق بدن کاهش یافته و از طرفی به علت استفاده از وسایل گرم کننده، رطوبت هوا نیز کم شده و تبخیر از سطح پوست بیشتر می‌شود که از عوارض آن تشدید خشکی پوست است. از طرفی چون غدد مترشحه چربی در کودکان زیر سن بلوغ هنوز فعال نشده است، خشکی پوست در فصول سرد در اطفال شایع‌تر و شدید‌تر است.

این خشکی در نواحی لب‌ها، نوک و کناره‌های بینی (به ویژه در صورت سرماخوردگی که دائما در حال تمیز کردن بینی هستند)، گونه‌ها، دست‌ها که محل شست‌وشو و تماس مداوم با گرد و خاک و سایر مواد هستند و همچنین کف پا‌ها که در تماس با سطوح هستند، بیشتر مشهود است. علائم آن از احساس خشکی و کشش پوست و پوسته‌‌ریزی و در موارد شدید‌تر، ترک ترک شدن، خارش و سوزش به همراه قرمزی و تورم و در صورت عدم درمان اضافه شدن عفونت است.

همچنین بیماری‌هایی مانند درماتیت آتوپیک (یک نوع اگزما)، پسوریازیس و ایکتیوز که ارثی هستند و همچنین خشکی پوست ناشی از سوء تغذیه، هیپوتیروئیدیسم و دیابت در فصول سرد تشدید می‌شود.

پیشگیری ودرمان

۱- از آنجا که تماس با سطوح خشن مانند لباس‌های پشمی و بافتنی می‌تواند سبب تشدید خشکی و تحرک پوست کودک شود، بهتر است زیرپوش‌های نخی و نرم که تمام بدن را می‌پوشاند زیر این‌گونه لباس‌ها پوشانده شود.

۲- نوشیدن مایعات به مقدار لازم

۳- کاهش تعداد دفعات حمام و عدم استفاده از آب داغ برای شست‌وشو (آب ولرم استفاده شود) و استفاده از شوینده‌های غیرصابونی یا صابون‌های کرم‌دار و….

۴- استفاده از لوسیون‌های بدن اطفال، روغن زیتون یا روغن نارگیل به تمامی سطوح بدن و صورت و بینی کودک. پس از استحمام و خشک کردن بدن با حوله ازکرم‌های مرطوب کننده اطفال استفاده شود.

۵- استفاده از دستگاه بخور در منزل به منظور مرطوب کردن هوا و همچنین استفاده از وسایل گرم کننده با درجه خیلی بالا را کاهش داده و به جای آن از پوشش بیشتر استفاده شود.

۶- بهتر است در هوای خیلی سرد از بردن اطفال به خارج منزل حتی‌المقدور خودداری شود ولی در صورت لزوم به بیرون رفتن در فصول سرد و برفی یا بادی حتما جلوی دهان و بینی کودک را با شال گردن نرم بپوشانید و از بوم لب‌های حاوی امولیانت‌های طبیعی مانند کره کاکائو، موم زنبور عسل، روغن بادام، روغن آفتابگردان یا از وازلین برای لب‌ها استفاده شود تا پوست لب را از باد، سرما و خورشید محافظت کند. کودک را از خوردن غذاهایی که پوست لب را تحریک می‌کند مانند چیپس، غذاهای فلفلی و تند برحذر کنید و همچنین با آب دهان خیس کردن لب‌ها پرهیز شود.

۷- هر چند در زمستان شدت تابش آفتاب کمتر است ولی در خارج از منزل حتما برای اطفال از ضد آفتاب‌های ویژه آنان استفاده شود به ویژه در هوای برفی که رفلکس تشعشعات خورشیدی از فاصله نزدیک به ما برخورد می‌کند

۸- کودکان را به ورزش و فعالیت ترغیب کنید زیرا افزایش جریان خون در اثر فعالیت سبب تعریق و مرطوب نگه داشتن پوست می‌شود.

۹-در صورت خشکی شدید با تجویز پزشک (متناسب با وزن و سلامت کودک) از شربت روغن ماهی خوراکی (به منظور کاهش التهاب نه افزایش چربی پوست) استفاده شود.

۱۰- در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند درماتیت آتوپیک و پسوریازیس و … که در ابتدا توضیح داده شد با تجویز پزشک کرم‌های نرم کننده و کورتن موضعی توصیه می‌شود.

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز