انتخاب نام مناسب برای آینده کودک چه تاثیری می گذارد!؟

انتخاب نام مناسب برای آینده کودک چه تاثیری می گذارد!؟
نام مناسب و نیکو نقشی بسیار تعیین‌کننده در رشد اعتماد به نفس و ایجاد هویتی مطلوب برای هر انسانی دارد. اسم هر فردی بخشی از هویت و شخصیت او است.
ایران: پدر و مادرهایی که در اندیشه فرزندآوری هستند به خوبی می‌دانند باید خود را برای این اتفاق مهم آماده کنند، چه بسیارند والدینی که آمادگی لازم برای پذیرش عضو جدید ندارند در حالی که والدین نیاز دارند برای خود آمادگی‌های روان شناختی، عاطفی، دانشی ، مهارتی و حتی مالی فراهم کنند تا شادی و لذت حضور نوزاد در خانواده به تلخی نگراید و اگر جز این باشد باید بپذیرند که در کوتاه مدت دچار چالش‌های جدی شوند.

دکتر علی اکبر ارجمند نیا، دانشیار روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نوشت: در منابع علمی و در متون دینی برای والدینی که صاحب فرزند می‌شوند تکالیف و وظایفی در نظر گرفته شده است که یکی از نخستین تکالیف، انتخاب نام زیبا و مناسب برای فرزند است.

در روایات آمده است پیامبر اسلام(ص) وظیفه یک پدر در قبال فرزندش را چنین بیان کردند: «او را نام نیکو بگذار و به نیکی تربیت کن و به کاری شایسته بگمار. (فروغ کافی، ج ۶، صفحه ۴۸).»نام مناسب و نیکو نقشی بسیار تعیین‌کننده در رشد اعتماد به نفس و ایجاد هویتی مطلوب برای هر انسانی دارد. اسم هر فردی بخشی از هویت و شخصیت او است. به عبارت دیگر نام بسیار فراتر از یک برچسب است.

اگر والدین به اعتماد به نفس و شخصیت نوزاد و فرزند خود علاقه و اهتمام دارند ضروری است به انتخاب نامی نیکو برای او همت گمارند. یکی از فعالیت‌هایی که پیغمبر اسلام(ص) بر آن اهتمام ویژه داشتند تأکید بر انتخاب نام نیک برای فرزندان و تغییر اسامی افرادی بود که مشکلی در نام آنها احساس می‌کردند. به عنوان مثال ایشان بانویی که عاصیه (سرکش) نامیده می‌شد جمیله نامیدند و بر مردی که به او بغیض می‌گفتند نام حبیب گذاشتند. (اسدالغابه، ج۱، ص ۲۰۲)از ویژگی‌های یک نام نیکو ساده و روان بودن آن است.

همچنین باید توجه داشت اسامی انتخاب شده تداعی‌کننده الفاظ زشت و ذهنیت‌های نامناسب نباشد. شایسته است والدین با همفکری یکدیگر، مطالعه منابع موجود در زمینه نام‌گذاری و به دور از تنش نسبت به انتخاب نام اقدام کنند. در مواردی دیده شده که پدر و مادر با یکدیگر بر سر انتخاب اسم به چالش برمی‌خورند و از نام‌های انتخابی خود دفاع می‌کنند. در چنین شرایطی مشورت و نظرخواهی کارگشا است. یکی از راه‌های پیشنهادی برای مدیریت چنین مشکلاتی این است که والدین یک لحظه به خود ایست داده و تصور کنند در حال انتخاب اسم برای خود هستند و سپس با رعایت شرایط ذکر شده برای نام نیکو، اسامی انتخابی را با اطرافیان به شور بگذارند، از مخفی نگه داشتن نام انتخابی خود بپرهیزند یا از مشاوران کمک بگیرند.

باید نامی انتخاب شود که تلفظ آن مشکل آوایی و زبان شناختی نداشته باشد، معنی دار و هویت بخش و متناسب با دوره‌های مختلف زندگی باشد. باید توجه داشت برخی از نام‌ها کودکانه‌اند و برای زندگی بزرگسالی تناسب ندارند و برخی هم عکس این هستند. اسامی خوب آنهایی هستند که چند وجهی و چند موقعیتی باشند. این اسامی را می‌توان در موقعیت‌های خانوادگی، دوستانه، رسمی و اداری براحتی به کار برد.

اسامی مشابه

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود کتاب لاتین
  • خرید کتاب لاتین
  • خرید مانگا
  • خرید کتاب از گوگل بوکز
  • دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز