هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

در هفته چهلم بارداری دیگر انتظار شما به آخر می رسد و می توانید از لذت در آغوش کشیدن نوزادتان و نوازش دستان

هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

در هفته چهلم بارداری دیگر انتظار شما به آخر می رسد و می توانید از لذت در آغوش کشیدن نوزادتان و نوازش دستان کوچکش بهره مند شوید. اکنون شما در مرحله انتهایی بارداری خود به سر می برید. ولی این هفته از بارداری هم نیازمند مواظبت های خاص خود می باشد. در این مطلب شما را با علائم و توصیه های هفته چهلم بارداری آشنا خواهیم کرد.

هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

وضعیت جنین در هفته چهلم بارداری

سر کودک در موقعیتی قرار گرفته است تا بتواند از مجرای وضع حمل عبور کند. رحم شما به تدریج طی هفته ۴۰ و هفته آینده جهت وضع حمل آماده می شود و گردن رحم نرم و باز می شود. اگر دردها زیاد از یک دقیقه و هر بار به مدت ۵ دقیقه یکبار تکرار شوند احتمالا وقت آن رسیده تا بار خود را بر زمین بگذارید. بهتر است در این هفته ها حرکات جنین را کنترل کنید. اگر او به شدت تکان می خورد یا اینکه ناگهان آرام شده است باید هرچه سریعتر با دکتر تماس بگیرید و جهت وضع حمل آماده شوید. تخمین اندازه میانگین کودک شما خیلی سخت است ولی یک نوزاد به طور میانگین حدود ۳۱۷۵ گرم وزن و حدود ۶۰ سانتی متر طول دارد. هر روز که می گذرد کودک شما کمی بزرگتر می شود،ناخنها و موهای او هم به رشد خود ادامه می دهند. هنوز هم استخوانهای جمجمه او قدری از هم جدا هستند و این بدان خاطر است که جمجمه بتواند کمی فشرده تر شده است و به آسانی از مجرای وضع حمل عبور کند. تا حدود یک سال بعد از تولد هم بعضی نقاط نرم که ملاج یا فونتانل نامیده می شوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

در هفته چهلم بارداری دیگر انتظار شما به آخر می رسد و می توانید از لذت در آغوش کشیدن نوزادتان و نوازش دستان

بدن شما در هفته چهلم بارداری

فقط درصد کمی از کودکان در وقت مشخص شده است به دنیا می آیند و حجم زیادی قبل یا بعد از وقت تعیین شده است جهت وضع حمل به دنیا می آیند. در واقع جای دلواپس نیست لیکن نوزاد شما زمانی که آماده باشد پا به دنیا می گذارد. در این وقت باید دکتر را به صورت مرتب ملاقات کنید. ممکن است دکتر سونوگرافی جهت اطمینان از سلامتی جنین انجام دهد. در این سونوگرافی وزن، بد و ضربان قلب جنین بررسی می شود. دکتر از کافی بودن مقدار آب دور جنین اطمینان حاصل می کند.

۱- افتادن جنین به داخل منطقه لگن

اگر جنین هنوز وارد منطقه لگن نشده باشد در این هفته وارد کانال تولد می شود. بنابراین به زودی درد شما شروع می شود. با وارد کردن فشار به منطقه لگن از طرف جنین، احساس درد در قسمت پایین شکم خواهید داشت. جنین به لگن، واژن و شکم فشار وارد می کند. همچنین ممکن است گاهی دردی تیز در منطقه لگن احساس کنید که به خاطر حرکت سر جنین می باشد.

۲- زیاد کردن انقباضات اشتباهی

با نزدیک شدن به وقت زایمان، انقباضات اشتباه شروع به زیاد کردن می کنند. این انقباضات نامنظم هستند و خیلی شدید نیستند. ولی گاهی تشخیص تفاوت بین این دو انقباض سخت می شود و فقط می توان از طریق گشاد شدن دهانه رحم تفاوت را متوجه شد. دکتر از شما می خواهد به وقت این انقباضات توجه کنید و فاصله بین آن ها را بنویسید.

۳- ترشحات واژن یا ظاهر خونی

در بارداری پوششی مخاطی و ضخیم در دهانه رحم جمع می شود. هنگامی که جنین به دهانه رحم فشار وارد می کند این پوشش به صورت ترشحات از واژن خارج می شود. مخاط براق و سفید رنگ است و گاهی همراه با خون یا صورتی رنگ می باشد. ولی ترشحات واژن نشانه ای دقیق جهت درد وضع حمل نیستند. بعد از خروج پوشش مخاطی دهانه رحم، چند ساعت یا چند روز طول می کشد تا درد وضع حمل شروع شود.

۴- حالت تهوع و اسهال:

گاهی پیش از شروع درد زایمان، ممکن است حرکاتی غیرطبیعی در روده احساس کنید. بعضی زن ها از حالت تهوع و استفراغ می نالند. اگر این حالت تهوع و اسهال به خاطر عوامل خارجی نباشد جای نگرانی نیست. لیکن این روشی طبیعی جهت آماده شدن جهت وضع حمل هست. تلاش کنید مایعات زیاد بخورید تا بدن کم آب نشود.

هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

علائم اولیه درد زایمان

جنین در حال حاضر به طور کامل رشد کرده است و آماده ورود به دنیای بیرون هست. او سیگنال های درستی به بدن جهت شروع درد وضع حمل می فرسد. بعضی از این سیگنال ها مشمول بر ترشحات واژن، پاره شدن کیسه آب و انقباضات می باشد. دکتر به شما می گوید در هنگام ملاحظه این علائم چه کاری انجام دهید. تلاش کنید آرام باشید و خود را جهت وضع حمل آماده کنید.

در هفته چهلم بارداری دیگر انتظار شما به آخر می رسد و می توانید از لذت در آغوش کشیدن نوزادتان و نوازش دستان

اگر کیسه آب پاره شد چیکار کنم؟

یکی از اتفاقاتی که مادر دلواپس آن است پاره شدن کیسه آمونیاک پیش از موعد وضع حمل هست. آرام باشید لیکن زیاد زن ها این مسئله را تجربه می کنند و حتی اگر کیسه آب پاره شود، احتمال خروج مایع از آن خیلی کم است و به صورت خیلی آهسته چکه می کند.  در این حالت دستمال کاغذی قرار دهید تا مایع لباس های شما را خیس نکند و محل را تمیز نگه دارید. کیسه آب معمولا بعد از انقباض پاره می شود ولی گاهی پیش از شروع درد وضع حمل نیز پاره میشود. در بعضی زن ها نیز کیسه آب تا زمانی که درد وضع حمل شروع نشده است پاره نمی شود. اگر کیسه آب پیش از شروع درد پاره شود، دکتر بیست و چهار ساعت منتظر می ماند تا درد وضع حمل شروع شود. اگر انقباضات به خودی خود شروع نشوند دکتر از روش های جنبش کردن استفاده می کند. مایع آمونیاک بی بو و بی رنگ است ولی اگر رنگ آن سبز یا قهوه ای بود با دکتر تماس بگیرید. این مسئله در حالتی که مدفوع جنین وارد مایع شده است باشد اتفاق میفتد و به معنی تحت فشار بودن جنین است.

تغذیه در هفته چهلم بارداری

ویتامین دی با جذب زیاد کلسیم، موجب استحکام استخوان های شما و کودکتان می شود. مادران شیرده باید حداقل روزانه ۳ وعده شیر کم چرب یا بدون چرب یا شیر سویا مصرف کنند تا از میزان دریافت ویتامین دی کافی اطمینان حاصل کنند.

هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

برنامه غذایی در نظر گرفته شده است زیر حاوی تمامی مواد غذایی است که زن باردار بایستی در برنامه غذایی خود جهت اصلاح تغذیه خود در دوران بارداری از این برنامه غذایی کمک بگیرید ولی این برنامه غذایی جهت زنان بارداری است که دچار دیابت بارداری یا پرسشها مشابه نمی باشند.

صبحانه:

شیر کم چرب یک لیوان + ۱۰ گرم کره با عسل  یا  پنکیک سیب زمینی و گوجه + شیر کم چرب  –  عدسی با نان سنگک

میان وعده صبح : 

نصف انبه یا آووکادو  متوسط

نهار :

یک کفگیر برنج + نصف سینه مرغ کبابی- رولت گوشت ماهی كباب شده است با پنیر چدار – سبزی پلو با گوشت ماهیچه

میان وعده عصر:

چند عدد بیسکویت به همراه  لیوان شیر سویا با کلوچه

شام :

نودل سبزیجات – سالاد سزار – کوکو سیب زمینی – خوراک لوبیا با قارچ

“به همراه غذای خود سالاد کاهو و آب لیمو و روغن زیتون مصرف کنید ”

ورزش در هفته چهلم بارداری

اگر حوصله تان سر رفته و احساس می کنید که محبوس شده است اید، به یک پیاده روی آرام در نزدیکی منزل خود بروید تا هم کمی ذهن تان باز شود و هم قدری بدن خود را به جنبش وا دارید. بعضی از زن ها عنوان کرده اند که پیاده روی باعث بروز انقباضات عضلانی می شود. هنوز هیچ کس نمی داند که آیا پیاده روی همچین تاثیری دارد یا نه، ولی هر چه باشد ضرری ندارد.

بایدها و نبایدهای هفته چهلم بارداری

پیاده روی کنید.

از تماس با آدم های منفی که به شما استرس وارد می کنند دوری کنید. بدانید که وضع حمل یک روند طولانی و دردناک است ولی جهت افراد متفاوت تفاوت دارد و هر زنی به طور طبیعی می تواند از بعد آن برآید.

اگر فرزند دیگری دارید حتماً برایش توضیح دهید که شما به کجا می روید و چه مدت از او دور هستید. ممکن است هنگامی که که بعد از وضع حمل به منزل بر می گردید، با دیدنتان قدری دلواپس شود. بعد از قبل به او اطمینان خاطر دهید که بزودی بعد از آمدن نوزاد، خودتان او را با خبر می کنید.

نکاتی جهت پدرها در هفته چهلم بارداری

شما به اندازه همسر خود دلواپس هستید. نکاتی جهت راحت شدن از خشم وجود دارد:

وظایف خود را بدانید:

مراحل متفاوت درد وضع حمل را بدانید. همچنین می فهمید در هنگام پارگی کیسه آب باید چه کاری انجام دهید. به حرف های کارشناس تولد توجه کنید و از وظایف شرح داده شده است به وسیله دکتر تعجب نکنید.

بدانید همسرتان چه می خواهد:

انتخاب های همسرتان را در طول درد وضع حمل بدانید. اگر او در شرایطی نیست که نمی تواند توضیح دهد بهتر است شما جهت ماما توضیح دهید.

محدودیت های خود را بدانید:

گاهی دکتر از شما می خواهد بیرون بمانید به خصوص در هنگام اپیدورال. اگر این قانون بیمارستان هست، کاری نمی توانید انجام دهید. ممکن است مشاهده سوزن و تزریق شما را بترساند بنابراین بهتر است باعث دردسر نشوید.

بدانید چه زمانی باید تصمیم گیرنده باشید:

اگر همسر شما راجع به استفاده از امکانات خاصی در طول درد وضع حمل صحبت می کند باید به دکتر اطلاع دهید. در واقع او در شرایطی نیست که بتواند تصمیم بگیرد بنایران بهتر است شما تصمیم درست بگیرید.


هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

تغذیه در ماه نهم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیست و ششم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیست و هفتم بارداری و مواظبت های لازم

هفته بیست و هشتم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: مواد غذایی | پیاده روی | پیاده رو | بارداری | زایمان | برنامه | بارداری | احساس | زایمان

هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی