هفته پانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

با شروع هفته پانزدهم بارداری متوجه خواهید شد، علائم اولیه بارداری در حال نشست هستند و کم کم از بین می روند. با از بین

هفته پانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

با شروع هفته پانزدهم بارداری متوجه خواهید شد، علائم اولیه بارداری در حال نشست هستند و کم کم از بین می روند. با از بین رفتن علائم اولیه، تغییرات جدیدی در بدن شما اتفاق خواهد افتاد. بهتر است خود را در مورد این تغییرات دلواپس نکنید و مطمئن باشید با آخر دوره بارداری تغییرات به وجود آمده از بین خواهند رفت. در این مقاله به بیان توصیه ها و مواظبت ها در هفته پانزدهم بارداری خواهیم پرداخت.

هفته پانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

کودک شما در هفته پانزدهم بارداری چگونه عوض کردن می کند؟

• کودک شما اکنون عملیات دم و بازدم را با مایع آمنیوتیک (به جای هوا) انجام می دهد که به رشد کیسه های هوا در ریه های او کمک می کند.

• اکنون اندازه پاهای او بزرگتر از دستهای او شده است است و می تواند همه مفصل ها و اعضایش را حرکت دهد. این بدان معنی است که دستهای او بهتر کار می کنند.

• غده های عرقی به تدریج ظاهر می شوند و با اینکه پلک چشم های او بسته هست، چشمانش می توانند نور را احساس کنند. اگر شما یک نور شدید را به طرف شکم خود بتابانید، احتمالا کودک شما روی خود را از نور برمی گرداند.

• در اطراف کودک شما چیز زیادی وجود ندارد که او بتواند مزه آن را امتحان کند، ولی اندام چشایی او در حال ظاهر شدن است.

با شروع هفته پانزدهم بارداری متوجه خواهید شد، علائم اولیه بارداری در حال نشست هستند و کم کم از بین می روند. با از بین

• اگر در این وقت سونوگرافی انجام دهید، شاید بتوانید از جنیست کودک خود آگاه شوید! با این حال اگر این آزمایش هم نتوانست جنسیت کودک شما را تعیین کند، ناراحت نشوید. تعیین جنسیت به عواملی از قبیل میزان شفافیت تصویر و اوضاع کودک در وقت انجام سونوگرافی بستگی دارد.

• با آغاز هفته پانزدهم بارداری، ستون فقرات و عضلات پشت جنین به اندازه کافی رشد نموده و نیرومند شده است اند، به طوری که اجازه می دهند تا جنین سر و گردن خود را راست نگه دارد. فراموش نکنید که مصرف مکمل های کلسیم به وسیله مادر باردار جهت تحت پوشش قرار دادن رشد استخوان های جنین بسیار مهم خواهد بود.

• در هفته پانزدهم بارداری، مژه های قشنگی بر روی پلک های بسته جنین شروع به رشد کرده و ابروهای او هم در حال شکل گیری هستند.
از آن جایی که در بدن جنین هنوز لایه هایی از چربی زیر پوستی تشکیل نشده هست، شما می توانید به وضوح رگ های خونی او را از زیر پوست شفافش ببینید.

کودک شما در هفته پانزدهم بارداری چقدر بزرگ شده است است؟

وزن بدن شما به عنوان یک مادر باردار، در هفته گذشته نزدیک به ۲ الی ۴ کیلوگرم اضافه شده است هست، که تنها ۷۰ الی ۷۵ گرم از آن مشمول بر رشد و بزرگ شدن جنین داخل رحم شما می شود. اینک اندازه طول بدن جنین ۴ الی ۵ اینچ است و ممکن است در آخر هفته پانزدهم بارداری، ۵/۲ الی ۳ اونس به وزن او اضافه شده است باشد.

هفته پانزدهم بارداری و تغییرات در بدن مادر

در این هفته شما متوجه خواهید شد که نفس کشیدن جهت شما سخت تر شده است هست. شما در این وقت در واقع جهت دو نفر نفس می کشید. ممکن است مستعد گرفتن عفونت ها شوید و نیز در محل تناسلی خود بوی زشت و ترشحاتی داشته باشید که همراه با قرمزی و خارش باشد. همه این عوارض با آنتی بیوتیک و کرم های ضد قارچ قابل درمان هست. به دنبال زیاد کردن مقدار خون و اکسیژن جهت برآورده کردن احتیاجات شما و فرزندتان، قلب تان بزرگ تر می شود و بازده قلبی به منظور تطابق با این اوضاع ها در حدود ۲۰ درصد زیاد کردن می یابد. میزان اضافه وزن در زن های حامله با یکدیگر متفاوت هست. هرچند شما با نوسانات دوره حاملگی خو گرفته اید، ولی ممکن است هر از چند گاهی با بروز یک عارضه تازه غافلگیر شوید.

علائم هفته پانزدهم بارداری:

۱- گرفتگی بینی

هفته پانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

 اگر دچار گرفتگی بینی شدید می توانید آن را هم از جمله عوارض حاملگی فرض کنید؛ لیکن زیاد کردن هورمون استروژن ممکن است به تورم غشاء مخاطی و در نتیجه تولید مخاط زیاد منجر شود. حجم خون شما نیز در حال زیاد کردن است که در نتیجه موجب گشاد شدن رگهای شما (که مشمول بر رگهای بینی نیز می شوند) می گردد. در نتیجه ممکن است گاهی اوقات خون دماغ شوید.
راه حل:
برای اصلاح اوضاع منافذ بینی، شب ها از بخارساز یا مرطوب کننده های هوا استفاده کنید و مقادیر زیادی مایعات بنوشید. هم چنین می توانید از قطره نمکی بینی یا کلرور سدیم استفاده کنید. در صورتی که وضعیتتان خیلی بد است از دکتر یا مامای خود در مورد استفاده از داروی ضد احتقان یا دکونژستانت پرسش کنید.

۲- درد در مچ دست

تاکنون پزشکان قادر به شناسایی علت درد در مچ دست زنان باردار نشده اند. ظاهرا ترشح هورمون های متفاوت در این دوره، باعث بروز این مسئله می شود. ولی ممکن است درد حاصله در هفته پانزدهم بارداری، به علت انباشته شدن مایعات اضافی در زیر پوست بدن مادر باردار هم باشد که این حالت ممکن است باعث فشرده شدن و به تله افتادن رشته های اعصاب مچ دست مادر شده است باشد.

۳- درد شکمی 

شما مادر باردار، ممکن است هم چنان دردهای شکمی تیز را به علت کشش رباط های رحم خود احساس نمایید.

۴- ضعیف شدن سیستم ایمنی

از آنجا که حاملگی موجب ایجاد تغییراتی در سیستم ایمنی بدن شما می شود، احتمال ابتلای شما به بعضی عفونت های خاص زیاد کردن می یابد و در نتیجه ممکن است زیاد دچار سرماخوردگی یا آلرژی شوید. در هر حال از مواد محرک مانند دود سیگار، گرد و غبار و الکل دوری کنید.

۵- تنگی نفس:

تنگی نفس یکی از پرسشها مرسوم در هفته پانزدهم بارداری هست. علت این عنوان این است که رحم شما بزرگ تر می شود و در نتیجه به پرده دیافراگم که درست در فاصله بین شکم و سینه های شما قرار دارد، فشار وارد می شود.

با شروع هفته پانزدهم بارداری متوجه خواهید شد، علائم اولیه بارداری در حال نشست هستند و کم کم از بین می روند. با از بین

ورزش مناسب در هفته پانزدهم بارداری 

۱٫ این هفته رباط ها و عضلات شما نسبت به هفته های گذشته نرم تر شده است و شما راحت تر می توانید ورزش و تمرینات مناسب را انجام دهید.

عبارات مهم : دوران بارداری – تغییرات بدن
۲٫ هنوز جهت پیوستن به کلاس های یوگای مخصوص بارداری دیر نشده هست. این حرکات با استفاده از تمرینات تنفسی صورت می گیرد. از فایده های دیگر این کلاس ها، آشنایی با مادران باردار دیگر است که می توانید با آن ها معاشرت کنید و از تجربیات آنان نیز استفاده کنید.

هفته پانزدهم بارداری و مواظبت های مادر و جنین

شما به عنوان یک مادر باردار، می توانید جهت حفظ سلامتی خود و رشد مناسب فرزندتان، بعضی موارد را رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

۱- بدن خودتان را به عنوان یک مادر باردار با مصرف مقدار زیادی مایعات، به خاص آب تصفیه شده، هیدراته نگه دارید. به یاد داشته باشید که اگر شما در دوران بارداری خود به نوشیدن آب زیاد عادت کرده باشید، فلوراید موجود در آن در شکل گیری مینای روی دندان جنین و هم چنین در حفظ و نگهداری آن ها بسیار موثر خواهد بود.

هفته پانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

۲- داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم نیز جهت مادر باردار بسیار مهم هست. چون این مواد مغذی جهت رشد جنین در طول تمام ماه های بارداری به خاص این هفته ها مهم می باشد.

۳- آهن به عنوان یک ماده مغذی مهم جهت تشکیل بافت های همبند در جنین به شمار می آید. مادر باردار می تواند با استفاده از مکمل های آهن، این ماده مغذی مورد نیاز فرزند خود را به دست آورد. ولی به یاد داشته باشید که شما در حال حاضر، می توانید آهن مورد نیاز بدنتان را با مصرف غذاهای غنی از آهن مانند خرما، اسفناج و عدس هم تامین کنید.

۴- فراموش نکنید که آب قره قروط سرشار از ویتامین C بوده و سیستم ایمنی بدن شما و فرزند داخل رحمتان را اصلاح می بخشد. هم چنین، مصرف این ویتامین به جذب آهن از رژیم غذایی مادر هم کمک زیادی خواهد کرد.

۵- به عنوان یک مادر باردار، مواظبت از خود و فرزندتان را با رعایت بهداشت و شستن دست هایتان کامل کنید. چون سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری، ضعیف شده است هست، از این رو حمله عفونت ها به بدن شما بسیار ساده خواهد بود. بعد حفظ عادات سالم زندگی و رعایت اصول بهداشتی جهت جلوگیری از مبتلا شدن به انواع امراض می تواند موثر باشد.

۶- به یاد داشته باشید که در تمام طول دوران بارداری خود، اندام تناسلی خود را قبل و بعد از رابطه جنسی خوب بشویید و بعد هم خشک کنید.

۷- در صورتی که خلق و خوی شما با پیشرفت دوران بارداری در نوسان باشد، می توانید یک دوش آب گرم بگیرید. چون شما را سرحال آورده و خوشحال می کند. همچنین، فراموش نکنید که خوش حالی مادر با خوش حالی جنین در حال رشد در رحم او برابر خواهد بود. علاوه بر این ها، هر مادر بارداری می تواند در این دوره از زندگی خود جهت پدیکور و یا جهت داشتن مدل موهای سالم، از محصولاتی استفاده کند، که جهت سلامتی جنین داخل رحم او بی خطر باشد.

۸- دوش گرفتن در حمام گرم می تواند جهت یک مادر باردار بسیار لذت بخش باشد. ثابت شده است است مادران بارداری که از شمع معطر جهت عطر درمانی و یا از روغن ها و منافع متفاوت گیاهی در هنگام حمام کردن استفاده می کنند، از لحاظ معنوی و ذهنی آرام و شاد هستند.

۹- بعضی از مادران باردار هم زیاد وقت خود را صرف تماشای فیلم های شاد کودکانه می کنند. چون دوران بارداری وقت مناسبی جهت دیدن فیلم های ترسناک نیست! حتما به عنوان یک مادر باردار تلاش کنید تا آنجا که امکان دارد خود را از تماشای فیلم های وحشت آور و خشونت آمیز تا وقت تولد فرزندتان دور نگه دارید.

هفته پانزدهم بارداری و تغذیه مناسب جهت مادر و جنین

۱- آجیل منبع خوبی از پروتئین، منیزیم، ویتامین E و B هست. به علاوه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خوردن یک مشت آجیل به عنوان یک اسنک، می تواند خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی را تا ۳۵% کم کردن دهد. این ماده هم چنین سرشار از چربی اشباع نشده و مناسب است.

۲- آجیل های سالم مانند بادام، بادام زمینی، گردو، پسته و چربی های سالم جهت قلب را به رژیم غذایی خود راه دهید.

۳- مقدار غذای خود را کم کردن ولی وعده های غذایی خود را زیاد کردن دهید.

۴-  به آرامی غذا بخورید.

۵- از دیر غذا خوردن در شب خودداری کنید و بعد از آن به مدت طولانی دراز نکشید.

هشدارها در هفته پانزدهم بارداری

۱٫ درصورتی که احساس تنگ نفسی شدید دارید و ناخن هایتان در حال کبود شدن هستند یا احساس ناراحتی قلبی می کنید، حتما به دکتر مراجعه کنید.

۲٫  در صورت مشاهده زگیل هایی در اطراف کانال زایمانی یا معقد عنوان را با دکتر درمیان بگذارید. این ها زگیل های تناسلی هستند. زگیل های تناسلی در وقت وضع حمل مشکلاتی را ایجاد می کنند. علاوه بر این ممکن است که بعدها باعث ایجاد سرطان رحم شوند.

۳٫ اگر دچار سرما خوردگی شدید و تب شما زیاد از ۳۹ درجه بود، نشانه خطرناکی است و باید هرچه سریعتر به دکتر خود مراجعه کنید.

هفته پانزدهم بارداری و نکاتی جهت پدرها 

– هر چقدر در بارداری همراه با همسر خود باشید، کمتر احساس تنهایی می کنید. این کار باعث می شود همسرتان بارداری راحت تری داشته باشد.

– کتاب های زیادی در خصوص راهنمایی جهت سازگاری با تغییرات بدن وجود دارد. به یاد داشته باشید کارهایی که قبلا همسرتان انجام می داده هست، الان برایش سخت است و حتی اگر بخواهد نمی تواند انجام دهد. او باید در کارهایی که قبلا انجام می داده و الان نمی تواند انجام دهد تغییراتی ایجاد کند.


هرگونه استفاده با نام دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.


دوران بارداری از هفته اول تا سوم

هفته چهارم بارداری و مواظبت های لازم

هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

هفته ششم بارداری و مواظبت های لازم

هفته هفتم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: دوران بارداری | تغییرات بدن | تغذیه مناسب | بارداری | استفاده | باردار | بارداری | احساس

هفته پانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته پانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی