هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

وارد شدن به هفته شانزدهم بارداری به شما این نوید را می دهد که کم کم می توانید حرکات جنین خود را در

هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

وارد شدن به هفته شانزدهم بارداری به شما این نوید را می دهد که کم کم می توانید حرکات جنین خود را در داخل رحم احساس کنید. جهت بسیاری از مادران این احساس بی نظیرترین و هیجان انگیزترین لحظه در عمرشان هست. فرزند شما در داخل رحم شروع به حرکت کردن می کند و حتی گاهی به رحم شما ضربه می زند. در این مقاله با مواظبت ها و توصیه های هفته شانزدهم بارداری آشنا خواهیم شد.

هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

کودک شما در هفته شانزدهم بارداری چگونه عوض کردن می کند؟

با طولی به اندازه ۱۱ سانتی متر و وزنی حدود ۱۱۰ گرم کودک شما به اندازه یک گلابی بزرگ شده است هست. با این حال در سه هفته آینده او به سرعت رشد خواهد کرد. وزن او دو برابر شده است و چند سانتی متر به طول او اضافه خواهد شد. اکنون اعضای قسمت پایینی بدن او زیاد رشد کرده اند. سر او صافتر قرار گرفته است و چشمهای او در جلوی صورتش جای دارند. گوشهای او هم در نزدیکی محل نهایی ارزش قرار دارند.

برخی از اندامهای بدن او که کامل تر هستند (از جمله سیستم گردش خون و مجاری ادراری) مشغول فعالیت می باشند. قلب او روزانه در حدود ۲۵ لیتر خون را پمپ می کند و کل خون او چندین بار در تمام بدن او می چرخد. در آخرهای دوران حاملگی این مقدار به حدود ۱۹۰ لیتر زیاد کردن می یابد. پوست سر او نیز در حال شکل گیری هست. هر چند موهای او هنوز هم قابل تشخیص نیستند. چشم های او با اینکه بسته هستند به آرامی حرکت می کنند و حتی رشد ناخنهای انگشتان پای او شروع شده است است.

هفته شانزدهم بارداری و تغییرات در بدن مادر

در این هفته حرکات اولیه کودک ممکن است به وسیله شما حس شود. این حرکات تحت عنوان کوئیکینگ خوانده می شود. به دنبال این حرکات، حالاتی را مانند قلقلک، لرزش و حساسیت در منطقه شکمی خود حس می کنید. به علت فعالیت غده سازنده شیر در سینه ها و زیاد کردن جریان خون، ورید های پستان قابل رویت می شوند. شکم شما به نظر می رسد بیش از حد گرد شده است و بیرون زده هست. علت این حالت آن است که زهدان یا رحم شما هزار برابر حالت معمولی خود رشد کرده است و این رشد تا تولد کودک تان ادامه خواهد داشت. باید انتظار داشته باشید تا هنگام زایمان، روزی حدود ۴۵۰ گرم به وزن شما اضافه شود.

با شروع هفته شانزدهم بارداری، هنگامی که شما به عنوان یک مادر حامله در برابر آینه می ایستید، نمی توانید در ظاهر بدن خودتان برآمدگی شکم را انکار نمایید. هم چنین، در این دوران بزرگ شدن اندازه سینه های مادر باردار نیز از دید چشم ها مخفی نمی ماند. مورد نیاز است بدانید که در حال حاضر غدد شیری سینه های شما شروع به کار نموده و ترشحات شیری در حال تولید است که علاوه بر زیاد کردن جریان خون، وجود آن ها هم باعث می شود تا رگ های سینه برجسته تر به نظر آیند.

وارد شدن به هفته شانزدهم بارداری به شما این نوید را می دهد که کم کم می توانید حرکات جنین خود را در

علائم هفته شانزدهم بارداری:

۱- افزایش وزن مادر و جنین

در طول دوران بارداری تقریبا همه مادران ممکن است از دیدن شکل بدن خود در برابر آینه احساس ناراحتی کنند، چون بدنشان روز به روز به جمع آوری گرم به گرم وزن اضافی مشغول هست. اگر شما به عنوان یک مادر باردار تغذیه درستی داشته باشید و مصرف مواد غذایی ناسالم را به حداقل برسانید و تا آنجا که می توانید از مواد غذایی غنی شده است و مواد مغذی استفاده کنید، می-تواند باعث حفظ سلامت خود شما و رشد مناسب فرزندتان شده است و همچنین، می تواند تا آخر این دوره جلوی زیاد کردن وزنتان را بگیرد.

۲- ضعیف شدن سیستم ایمنی

شما به عنوان یک مادر باردار با داشتن سیستم ایمنی ضعیف تر، ممکن است به آسانی به بیماری هایی مانند سرفه، سرماخوردگی و یا حتی تب مبتلا شوید. می توان ادعا کرد که به وجود آمدن این شرایط در هر مادر بارداری، کاملا طبیعی هست. فراموش نکنید که مبتلا شدن مادر باردار به بعضی از عفونت ها مثل تبخال تناسلی، سرخجه یا آبله مرغان می تواند جهت جنین در حال رشد او بسیار خطرناک باشد. پس، باید به عنوان یک مادر باردار با دقت مراقب سلامتی خود و فرزندتان باشید.

۳- سردرد:

سردرد در دوران بارداری کاملا مرسوم هست. در حالیکه هنوز دلایل واقعی سردرد در بارداری مشخص نیست ولی به احتمال اوج با نوسانات در هورمون ها و تغییرات در گردش خون در ارتباط می باشد. یکی از مرسوم ترین انواع سردرد در دوران بارداری سردرد تنشی هست. سردرد تنشی شبیه دردی مبهم و ثابت در هر دو طرف سر یا پشت گردن احساس می شود.

 ورزش مناسب در هفته شانزدهم بارداری 

سعی کنید صاف بایستید. لیکن بزرگ شدن رحم و سینه ها و جلو افتادن مرکر ثقل بدن، باعث فشار آمدن به قوس کمر شما می شود. نگه داشتن حالت مناسب بدن بسیار مهم هست، خصوصاً زمانی که در حال ورزش هستید.

هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

تشخیص ناهنجاری های جنین در سه ماهه دوم بارداری:

معمولا آزمون MMS و MSAFP جهت زنان باردار در سه ماهه دوم دوران بارداری، به منظور اندازه گیری میزان تولید آلفا فتوپروتئین به وسیله جنین توصیه می شود. اگر سطح ترشح آلفا فتوپروتئین غیر طبیعی باشد، امکان مبتلا شدن جنین به سندرم داون و یا نقص لوله های عصبی مانند اسپینابیفیدا وجود دارد.
توجه: مادران باردار باید به یاد داشته باشند که بروز این علائم به تنهایی، نشانه ای جهت تایید بیماری در جنینشان نیست. در چنین مواردی، جهت اطمینان بیشتر، انجام آزمایشاتی مانند اولتراسوند و آمنیوسنتز به وسیله دکتر معالج آینده نگری می شود.

آزمایش بسیار مهم آمنیوسنتز :

آزمایش آمنیوسنتز یکی از آزمون های بسیار مهم دوران بارداری به شمار می رود، که معمولا جهت اثبات اختلالات نشان داده شده است در جنین در هر دو آزمایش MMS یا MSAFP انجام می شود. آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS)، می تواند تعیین کننده وجود اختلالات ژنتیکی و یا اختلال کروموزومی، مانند سندرم داون در جنین داخل رحم مادر باشد. به عنوان یک مادر باردار، مورد نیاز است بدانید که این آزمون معمولا بین هفته های ۱۶ الی ۲۰ دوران بارداری انجام می شود.

عبارات مهم : دوران بارداری – تغذیه مناسب
هر چند انجام آزمون آمنیوسنتز جهت هر مادر بارداری اختیاری هست، ولی انجام آن در مواردی که شما و فرزندتان در معرض خطر مبتلا شدن به پرسشها کروموزومی و ژنتیکی هستید، بسیار مهم خواهد بود، لیکن با بروز کوچک ترین خطری در این گونه مادران، احتمال سقط جنین وجود دارد.

زمان نیاز مادر باردار به آزمون آمنیوسنتز

انجام آزمون آمنیوسنتز در طول هفته شانزدهم بارداری، به دلایل زیر به مادران باردار توصیه می شود:

• جهت اندازه گیری رشد کامل ریه های جنین: تا تعیین شود که آیا جنین به دلایل وجود پرسشها ریوی، باید از اوایل دوران بارداری تحت نظر دکتر باشد.

وارد شدن به هفته شانزدهم بارداری به شما این نوید را می دهد که کم کم می توانید حرکات جنین خود را در

• تشخیص دادن و یا رد کردن وجود هر نوع عفونت داخل رحمی در مادر باردار.

• بررسی حساسیت خونی (این را می توان با سونوگرافی داپلر هم انجام داد).

• تقریبا جهت تشخیص تمام اختلالات کروموزومی، از جمله سندرم داون، تریزومی ۱۳، تریزومی ۱۸ و ناهنجاری های کروموزومی و جنسیتی مانند سندرم ترنر و سندرم کلاین فلتر (به یاد داشته باشید که انجام آزمون آمنیوسنتز با بیش از ۹۹ درصد دقت، تمام این ناهنجاری ها را در جنین شما تشخیص خواهد داد.)

• همچنین، انجام آزمون آمنیوسنتز وجود یکصد اختلال احتمالی در جنین مانند فیبروز کیستیک، بیماری سلول های داسی شکل و بیماری تای ساکس را با دقت شناسایی خواهد کرد.

هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

• به منظور تعیین وجود نقص در لوله های عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی هم این آزمون انجام می شود.
متاسفانه، آزمون آمنیوسنتز نمی تواند نقائص ساختاری در جنین مانند ناهنجاری های قلب و یا وجود شکاف لب یا کام را با دقت تشخیص دهد. نقص ساختاری در بدن جنین را می توان با انجام سونوگرافی که به طور معمول جهت هر زن بارداری قبل از قرار گرفتن تحت آزمایش آمینوسنتز انجام می شود، تشخیص داد.

هفته شانزدهم بارداری و تغذیه مناسب جهت مادر و جنین

۱٫ آیا دلواپس زیاد کردن وزن خود هستید؟ باید بدانید که تمام مادران با این مسئله دست به گریبان هستند. باید به این عنوان توجه کنید که به خود و فرزندتان  تغذیه مناسب برسانید. بعد خیلی هم به فکر اضافه وزن خود نباشید.

۲٫ در این هفته از بارداری، آهن نقش بسیار مهمی در تولید سلول های قرمز خونی بدن شما دارد. به علاوه، آهن یکی از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز است که به جلوگیری از عوارض هم جهت مادر و هم جهت کودک کمک می کند. بدون آهن کافی، شما دچار کمبود خون می شوید که می تواند خستگی و بیماری های دیگر را جهت شما به همراه داشته باشد

هشدارها در هفته شانزدهم بارداری

۱٫ جهت تسکین سردردهایتان از خوردن آسپیرین و بروفن جداً خودداری کنید. لیکن باعث اختلال در رشد و پرورش کودک می شود. عالی ترین مسکن استامینوفن است.

۲٫ علائم فشار خون ناشی از حاملگی را بشناسید:

  • تورم ناگهانی به خاص در صورت و دست ها
  • تورم ساق ها که بعد از۱۲ساعت از بین نمیرود
  • افزایش فشار خون
  • پروتئین در ادرار
  • افزایش وزن زیاد از ۲٫ ۵ کیلوگرم درهفته بدون دلیل
  • اختلالات بینایی مثل دوبینی، تاری دید
  • سردرد های شدید و ناگهانی و مداوم

هفته شانزدهم بارداری و نکاتی جهت پدرها 

هنگامی که همسرتان خبر می دهد می تواند حرکت جنین در رحم را متوجه شود، احساس خوشحالی خواهید کرد. متاسفانه شما باید مدتی طولانی صبر کنید تا بتوانید این حس را درک کنید. در این وقت باید با صحبت کردن با جنین، او را با صدای خود آشنا کنید.


هرگونه استفاده با نام دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.


دوران بارداری از هفته اول تا سوم

هفته چهارم بارداری و مواظبت های لازم

هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

هفته ششم بارداری و مواظبت های لازم

هفته هفتم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: دوران بارداری | تغذیه مناسب | تسکین سردرد | بارداری | باردار | بارداری | سردرد | احساس

هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی