در دوران شیردهی چه بخوریم، چه نخوریم؟

شیر مادر در تغذیه کودک و تاثیراتی که روی دستگاه گوارش او می گذارد بسیار قابل توجه هست. اینکه مادران چه مواد غذایی را می توانند در دوران شیردهی مصرف کنند، کدام

در دوران شیردهی چه بخوریم، چه نخوریم؟

در دوران شیردهی چه بخوریم، چه نخوریم؟

عبارات مهم : شیردهی

برخی از میوه ها و سبزی ها نفاخ هستند و این شاخصه به شیر آنها وارد می شود

در دوران شیردهی چه بخوریم، چه نخوریم؟

شیر مادر در تغذیه کودک و تاثیراتی که روی دستگاه گوارش او می گذارد بسیار قابل توجه هست. اینکه مادران چه مواد غذایی را می توانند در دوران شیردهی مصرف کنند، کدام مواد غذایی تاثیر مثبت و کدام یک از آنها تاثیر منفی روی شیر دارند از مباحث مورد توجه زن های شیرده است که از غزاله زمانی، کارشناس تغذیه در مورد آنها می پرسیم و او توضیحاتی می دهد که در ادامه خواهید خواند؛

کدام مایعات در دوران شیردهی مصرف شود؟
مصرف آب و مایعات جهت دوران شیردهی مهم است تا آب از دست رفته بدن در اثر شیردهی را جبران کند. بنابراین نوشیدن ۶ الی ۸ لیوان آب در طول روز توصیه می شود. همچنین نوشیدن مایعات دیگر مانند انواع آب میوه مخصوصا میوه هایی چون آب طالبی و آب هندوانه بسیار موثر هست. مایعات دیگری که می توانند به تامین آب بدن کمک کنند آبلیمو، دوغ و شربت به لیمو هستند. از سبزیجات پرآب مثل گوجه، خیار و کاهو که درصد بالایی آب دارند نیز می توان جهت تامین آب بدن استفاده کرد. البته این عنوان ممکن است باعث ایجاد بعضی پرسشها شود.

مراقب نفخ در شیر خود باشید!
برخی از میوه ها و سبزی ها نفاخ هستند و هنگامی که مادر آنها را مصرف می کند این شاخصه به شیر آنها وارد می شود. هنگامی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند تحت تاثیر این فواید قرار می گیرد و ممکن است دچار نفخ شود. البته این عنوان در مورد نوزادان متفاوت تفاوت دارد و همه آنها نسبت به یک مواد غذایی یکسان تصویر العمل هایی یکسانی ندارند. بنابراین عالی ترین روش جهت اینکه مادران متوجه شوند که شیرخوار آنها نسبت به کدام مواد غذایی ناراحتی نشان می دهد و با خوردن شیر دچار نفخ و دل درد می شود این است که با آزمون و خطای مواد متفاوت این حساسیت گوارشی را کشف کنند.

در زیاد موارد البته سبزیجاتی مانند کلم، شلغم، سیر، پیاز و تربچه و نیز انواع حبوبات و همچنین میوه هایی چون زردآلو، هلو، هندوانه و گیلاس ایجاد نفخ می کنند. در مورد سیر و پیاز یک توصیه را می توان اضافه کرد و آن اینکه سیروپیاز اگر به صورت خام مصرف شوند ایجاد نفخ می کنند ولی اگر به مقادیر کم در غذا استفاده شوند مشکلی نیست.

بعضی از مواد غذایی باعث زیاد شدن شیر مادر می شوند

شیر مادر در تغذیه کودک و تاثیراتی که روی دستگاه گوارش او می گذارد بسیار قابل توجه هست. اینکه مادران چه مواد غذایی را می توانند در دوران شیردهی مصرف کنند، کدام

مصرف ماهی در شیردهی
برخی از مواد غذایی نیز می توانند ایجاد حساسیت در کودک کنند که در مورد آنها نیز والدین باید دقت کنند که اگر متوجه این عنوان شدند در مصرف این مواد غذایی احتیاط داشته باشند. از جمله این مواد غذایی ماهی است که مصرف آن جهت دوران شیردهی بسیار بافایده است ولی در بعضی از کودکان باعث حساسیت می شود؛ همچنین تخم مرغ، شیر گاو، آجیل و مخصوصا بادام زمینی و کافئین از جمله این مواد غذایی هستند که کافئیین ممکن است روی طعم شیر تاثیر بگذارد.

کدام مواد غذایی حجم شیر را زیاد می کنند؟
گفته می شود که بعضی از مواد غذایی باعث زیاد شدن شیر مادر می شوند که این تاثیر در مورد بعضی از مواد غذایی ثابت شده است است ولی در مورد بعضی از آنها این عنوان هنوز جنبه علمی ندارد. از جمله مواد غذایی که تاثیر آنها در میزان شیر مادر موثر است می توان به لبنیات اشاره کرد؛ شیر، ماست و دوغ مایعاتی هستند که باعث زیادشدن شیر می شوند. در مورد هندوانه، هویج، کلم، کاهو، اسفناج، زنجبیل، ماءالشعیر، رازیانه، شاهدانه و سیب زمینی با اینکه تاثیر آنها کاملا اثبات نشده است ولی توصیه به مصرف آنها در دوران شیردهی می شود.

منبع:ninisite.com

واژه های کلیدی: شیردهی | حساسیت | مواد غذایی | نوشیدن مایعات | بهداشت مادر کودک

در دوران شیردهی چه بخوریم، چه نخوریم؟

در دوران شیردهی چه بخوریم، چه نخوریم؟

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی