خطرات حاملگی مولار جهت مادر و جنین

حاملگی مولار یک حاملگی ناموفق است و بعد از تشخیص علائم و مشاهده نشانه ها به دستور دکتر به

خطرات حاملگی مولار جهت مادر و جنین

حاملگی مولار یک حاملگی ناموفق است و بعد از تشخیص علائم و مشاهده نشانه ها به دستور دکتر به سرعت باید خاتمه پیدا کند. جهت زن هایی که با حاملگی مولار مواجه می شوند عمل کورتاژ ساکشن انجام می شود. این روش درمانی می تواند باعث کم خونی مادران شود. این بانوان جهت پیشگیری از بروز حاملگی مولار در بارداری های بعدی بعضی آزمایشات و توصیه های پزشکی مورد نیاز را باید انجام دهند.

در صورت داشتن لکه یا خونریزی در دوران حاملگی، بی درنگ با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید. داشتن لکه یا خون لزوماً به معنای حاملگی مولار نیست، ولی احتمالاً پزشکتان آزمایش سونوگرافی را تجویز می کند تا علت خونریزی را پیدا کند.

علائم حاملگی مولار<Molar pregnancy>

ممکن است در ابتدا علائم یک حاملگی معمولی را داشته باشید، ولی بعد از مدتی لکه ها یا خونریزی بیشتری را خواهید دید. خونی که از بدنتان خارج می شود ممکن است قرمز روشن یا قهوه ای رنگ، پیوسته یا منقطع و اندک یا شدید باشد. این خونریزی می تواند شش هفته بعد از حاملگی یا دیرتر، دوازده هفته بعد از آن شروع شود.

همچنین ممکن است حالت تهوع و استفراغ شدید، انقباض یا تورم شکم (ادرارتان از حد معمول زیاد می شود) داشته باشید. بعضی از زنان در صورت داشتن حاملگی مولار، قبل از اواسط حاملگی، دچار تشنج پیش آبستنی می شوند. با این وجود، از آنجایی که امروزه دستگاه های سونوگرافی به پزشکان کمک می کنند تا حاملگی مولار را سریعتر تشخیص دهند، به ندرت پیش می آید که این حاملگی ها آن قدر طول بکشد که چنین شرایطی به وجود آید.

خطرات حاملگی مولار جهت مادر و جنین

در صورت داشتن لکه یا خونریزی در دوران حاملگی، بی درنگ با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید. داشتن لکه یا خون لزوماً به معنای حاملگی مولار نیست، ولی احتمالاً پزشکتان آزمایش سونوگرافی را تجویز می کند تا علت خونریزی را پیدا کند. وی همچنین ممکن است جهت اندازه گیری سطح هورمون hCG، آزمایش خونی از شما بگیرد. اگر دارای حاملگی مولار باشید، دستگاه آلتراسوند در ادرارتان کیسه هایی را که شبیه به خوشه های انگور هستند نشان خواهند داد و سطح hCG بالاتر از حد طبیعی خواهد بود.

چه درمانی جهت حاملگی مولار وجود دارد؟

چنانچه تشخیص دهند که حاملگی شما از نوع مولار هست، به D&C (اتساع و کورتاژ) یا کورتاژ ساکشن جهت برداشتن بافت غیر طبیعی نیاز پیدا خواهید کرد. این عمل را می توان تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام داد. همچنین پزشکان می توانند از راه درون وریدی درد شما را تسکین دهند.

در عمل D&C، دکتر سپکیولم را وارد مهبل کرده و گردنه رحم و مهبل را با یک محلول ضد عفونی کننده تمیز و گردنه رحم را با میله های فلزی باریکی متسع می کند. وی سپس یک لوله پلاستیکی تو¬خالی را از داخل گردنه رحم (سرویکس) عبور داده و بافت مربوط به جنین را به درون آن مکش می کند. در نهایت، وی با استفاده از یک وسیله قاشق مانند به نام کورت curette به آرامی مابقی بافت به جا مانده را از روی دیواره های رحم بر می دارد.

به احتمال زیاد در این مرحله با اشعه X از سینه تان تصویر بگیرند تا ببینند آیا سلول های غیر طبیعی به ریه ها انتشار یافته اند یا خیر. به ندرت اتفاق می افتد که این سلول ها به جاهای دیگر بدن انتشار یابند، ولی اگر چنین شود، ریه ها زیاد از هر جای دیگری در معرض ترساندن قرار دارند.
ممکن است پزشکتان بخواهد میزان hCG خون شما را هفته ای یک بار اندازه بگیرد تا اطمینان حاصل کند که در حال کم کردن یافتن است ( این کم کردن بیانگر این است که دیگر هیچ بافت مولاری وجود ندارد). هنگامی که سطح این هورمون به مدت چند هفته متوالی به صفر برسد، هنوز هم مورد نیاز است که تا یک سال، هر یک ماه یا دو ماه یک بار اندازه گیری شود.

حاملگی مولار یک حاملگی ناموفق است و بعد از تشخیص علائم و مشاهده نشانه ها به دستور دکتر به

نکته قابل توجه:

اگر تصمیم گرفته اید که دیگر فرزند دار نشوید، ممکن است عمل برداشتن رحم را به جای D&C گزینش کنید؛ آیا که با این کار خطر بازگشت سلول های غیر طبیعی کمتر خواهد شد.

به طور کلی، سلول های غیر طبیعی در حدود ۲ درصد از زنانی که حاملگی مولار نسبی دارند و ۱۰ درصد زنان با حاملگی مولار کامل، بعد از آن که بافت برداشته می شود، همچنان باقی می مانند. این پدیده بیماری تروپوبلاستی آبستنی مزمن gestational trophoblastic نامیده می شود. اگر چنین چیزی جهت شما رخ دهد، باید تحت شیمی درمانی با یک یا چند داروی ضد سرطان قرار بگیرید؛ همچنین آزمایش های دیگری از قبیل اسکن CAT یا MRI جهت کسب اطمینان از عدم گسترش بیماری به جاهای دیگر غیر از رحم، گرفته خواهد شد.

با درمان سریع و متناسب، تقریباٌ ۱۰۰ درصد موارد این بیماری هنگامی که هنوز از رحم به جاهای دیگر بدن گسترش نیافته هست، قابل درمان خواهد بود. حتی در موارد نادری که سلول های غیر طبیعی به اندام های دیگر گسترش یافته اند، ۸۰ تا ۹۰ درصد از موارد را می توان درمان نمود. بعد از آن که به بهبودی کامل رسیدید، مورد نیاز است که hCG به مدت یک سال به طور منظم تحت کنترل باشد و احتمالاً آزمایش هایی دیگر نیز انجام شود

چه موقع می توانم دوباره حامله شوم؟

تفاوتی نمی کند که چه نوع درمانی را دریافت کرده اید، در هر حال مورد نیاز است بعد از آن که سطح hCG در خون شما به صفر رسید، تا یک سال جهت حاملگی مجدد دست نگه دارید. اگر قبل از این وقت حامله شوید، سطح hCG در خون شما اوج می رود و دیگر دکتر قادر نخواهد بود تشخیص دهد که آیا بافت غیر طبیعی بازگشته است یا خیر.

خبر خوب این است که حاملگی مولار حتی اگر شیمی درمانی کرده باشید، بر روی باروری یا توانایی شما جهت داشتن یک حاملگی طبیعی تأثیر نخواهد گذاشت. خطر زیاد کردن احتمال فوت جنین، نقص مادرزادی، وضع حمل زودرس یا دیگر عواقب جهت شما وجود ندارد و همچنین احتمال این که حاملگی مولار دیگری داشته باشید تنها ۱ یا ۲ درصد هست. در تمام حاملگی های بعدی جهت اطمینان از این که همه چیز به خوبی پیش می رود، مورد نیاز است در سه ماهه اول آزمایش سونوگرافی انجام دهید.

خطرات حاملگی مولار جهت مادر و جنین

در هر یک هزار حاملگی در ایالات متحده، یک حاملگی مولار وجود دارد. اگر زیر ۲۰ سال یا بالای ۴۰ سال سن دارید یا قبلاً حاملگی مولار یا دو و یا تعداد بیشتری سقط جنین داشته اید، احتمال اینکه حاملگی تان از نوع مولار باشد، زیاد خواهد بود.

منبع: شفاآنلاین

واژه های کلیدی: شیمی درمانی | سونوگرافی | آزمایش خون | حاملگی | خونریزی | طبیعی | درمانی | حاملگی | آزمایش

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی