آیا زنان شیرده می توانند روزه بگیرند؟

ماه رمضان هر لحظه با حال و هوای خاص خود خاطره انگیز و به یادماندنی است و اگر این ماه همراه با رسیدن قدم یک نوزاد باشد، زیباتر از هر سال به نظر می رسد و بیش از

آیا زنان شیرده می توانند روزه بگیرند؟

آیا زنان شیرده می توانند روزه بگیرند؟

عبارات مهم : تغذیه

یکی از شرایط مهم جهت روزه داری مادران شیرده سن نوزاد است

آیا زنان شیرده می توانند روزه بگیرند؟

ماه رمضان هر لحظه با حال و هوای خاص خود خاطره انگیز و به یادماندنی است و اگر این ماه همراه با رسیدن قدم یک نوزاد باشد، زیباتر از هر سال به نظر می رسد و بیش از هر وقت در خاطر باقی می ماند. مادران بسیاری هستند که در این ماه مبارک نوزاد شیرخواری دارند که یا به تازگی متولد شده است و یا در مرحله ای است که علاوه بر شیر از غذای کمکی استفاده می کند.

به همین علت یکی از دغدغه های مادرانی که قصد روزه داری در این ماه پر برکت را دارند این است که با وجود نوزاد شیرخوار قادر به این امر هستند و آیا روزه داری خطری جهت آنها یا نوزادشان ایجاد نمی کند؟

این پرسش را با جوزدانی، کارشناس تغذیه مطرح می کنیم و او در جواب می گوید: مطالعات زیادی انجام شده است که بر طبق بعضی از آنها اگر شرایط مورد نیاز رعایت شود روزه می تواند جهت مادر یا نوزاد خطری نداشته باشد. این شرایط مشمول بر مواردی مانند رسیدن آب و مایعات کافی به بدن، استفاده از انواع گروه های غذایی، استفاده از مواد مغذی مورد نیاز و… هست. البته اینگونه نیست که بتوان به صورت کلی گفت که مادران می توانند روزه بگیرند یا خیر.

یکی از شرایط مهم جهت روزه داری مادران شیرده سن نوزاد هست. نوزادان در ۶ ماهه اول زندگی صرفا با شیر مادر تغذیه می کنند که غذای مهم جهت رشد او را تشکیل می دهد. به همین علت به مادرانی که نوزاد آنها ۶ ماهه نخست زندگی اش را طی می کند، توصیه می شود که روزه نگیرند. مخصوصا در این فصل که گرمای هوا و ساعات طولانی روزه داری روی آب بدن آنها تاثیر می گذارد و کم آبی نیز حجم شیر مادر را تحت تاثیر قرار می دهد.

در فاصله ۶ ماهگی تا یکسالگی با توجه به شروع تغذیه تکمیلی مادر می تواند روزه بگیرد. بدن مادر این توانایی را دارد که در هنگام روزه داری به اندازه کافی شیر تولید نماید. میزان کالری کمتری که شما دریافت می کنید تفاوت چندانی در میزان شیر تولیدی ندارد. ولی در واقع این خود شما هستید که تاثیر روزه داری را احساس خواهید کرد. اگر حس می کنید که میزان شیر شما کم شده است و کودکتان گرسنه می ماند یا وزن گیری او دچار اختلال شده است بهتر است روزه نگیرد.

اگر شما در فاصله افطار تا سحر غذای کمی دریافت کنید تا وزن کم کنید یا احتیاجات تغذیه ای شما برآورده نشود، نوع چربی شیر شما عوض کردن خواهد کرد. در واقع مقداری از چربی موجود در شیر به وسیله سینه مادر ساخته شده است و بقیه از طریق غذاهایی که دریافت می کنید تامین می شود. نوع چربی دریافتی مادر مستقیما بر روی چربی شیر تاثیر دارد. همچنین روزه داری باعث آزاد شده است ذخایر چربی مادر و دریافت زیاد تری گلیسریدها به وسیله کودک می شود. همچنین در مطالعه ای نشان داده شده است که شیر مادرانی که روزه می گیرند میزان روی، پتاسیم و منیزم کمتری دارد.

شیردهی می تواند باعث کم آبی در بدن مادر شود و این کم آبی می تواند باعث سرگیجه، سردرد، احساس خستگی و ضعف شدید و دردهای بدنی شود. اگر شما این علائم را داشتید بهتر است یک لیوان آب همراه کمی شکر و نمک میل کنیدو جهت نیم ساعت استراحت کنید.

هنگام روزه داری، تلاش کنید بیشترین استراحت را در طی روز داشته باشید و در هوای گرم از منزل خارج نشوید. همچنین یک لیست غذایی تهیه کنید که مطمئن باشید تمام مواد مواد مغذی مورد نیاز را از هنگام افطار تا سحر دریافت می کنید. آرام باشید و در طول روز استراحت کنید.

روزه داری زنان شیرده و باردار درصورت رعایت برنامه تغذیه ای مناسب، در رشد کودکان اختلالی ایجاد نمی کند. تحقیقات نشان می دهد، دریافت مواد غذایی مناسب در فاصله افطار تا سحر، استفاده از قندهای طبیعی مثل خرما و توت. سبزی خوردن و انواع سالادها. استفاده از کربوهیدرات های پیچیده و نان های سبوس دار، مصرف انواع گوشت و لبنیات و مهمتر از همه اضافه وزن مناسب مادر به خصوص در دوران بارداری و مصرف سحری جهت مادرانی که میخواهند روزه بگیرند از اهمیت بالایی جهت روزه داری سالم برخوردار است.

در آخر توصیه می شود جهت روزه داری با دکتر خود و مشاور تغذیه مشورت نمایید تا با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و بررسی شرایط و اوضاع مادر و کودک اقدام به روزه داری کنید.

منبع: niniban.com

واژه های کلیدی: تغذیه | نوزاد | شیردهی | دریافت | دریافتی | نوزادان | استفاده | رژیم غذایی | مواد غذایی

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی