هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

با وارد شدن به هفته پنجم بارداری، در ابتدای ماه دوم از بارداری خود قرار می گیرید. ممکن است در این هفته، هنوز

هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

با وارد شدن به هفته پنجم بارداری، در ابتدای ماه دوم از بارداری خود قرار می گیرید. ممکن است در این هفته، هنوز نقش مادری خود را باور نکرده باشید و در مورد آینده احساس نگرانی کنید. بهتر است اضطراب را کنار بگذارید و به این طریق آرامش را به جنین خود هدیه کنید. اکنون مورد نیاز است با توصیه های مورد نیاز در هفته پنجم بارداری آشنا شوید تا بتوانید سلامت خود و نوزاد درون شکمتان را حفظ کنید.

هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

در هفته پنجم بارداری، شما تمام آزمون های بارداری در منزل را انجام داده اید و علائم بارداری کم کم در شما شروع به ظاهر شدن می کند. دیگر قاعده نمی شوید و علائمی از قبیل حساسیت به لمس پستان، خستگی و حالت تهوع و استفراغ بارداری را تجربه می کنید. این مرحله، بخش مهمی از بارداری هست. در هفته پنجم، سونوگرافی نشان خواهد داد که کودکی در راه است.

هفته پنجم بارداری کودک شما چگونه عوض کردن می کند؟

در هفته ی پنجم  بارداری، کودک شما به سرعت در حال رشد هست. جنین در آخر هفته پنجم، مانند یک فرزند قورباغه به نظر می رسد که دم دارد و تقریبا به اندازه یک دانه پرتقال است و یا ۵ – ۱ میلی متر طول دارد.

در طول این هفته، اندام های حیاتی کودک شما رشد می کنند. قلب، سیستم اعصاب مرکزی ( مغز و نخاع)، استخوان ها و عضلات به سرعت از این وقت شروع به شکل گیری می کنند. به علاوه، اسکلت شروع به شکل گرفتن می کند. قلب کودک شما به سرعت در حال رشد است و شروع به چهار حفره ای شدن و پمپاژ خون می کند.  برخی از دستگاه های سونوگرافی قادرند ضربان قلب را به زودی در پنج هفتگی تشخیص دهند. لوله عصبی، که در نهایت تبدیل به مغز و نخاع می شود، کم کم تشکیل می شود. جفت رشد می کند و از این طریق و همین طور از راه بند ناف، نوزاد شما تغذیه می شود. چشم ها، گوش ها، بینی، دهان، انگشتان دست و پا نیز شروع به ظاهر شدن می کنند.

هفته پنجم بارداری – کودک شما چقدر بزرگ شده است است؟

کودک شما هنوز هم بسیار کوچک است و ۰.۱۱۸ اینچ طول دارد. در این وقت طول کودک شما از تفاوت سر تا پایین پشت (CRL) اندازه گیری می شود . از اندازه گیری CRL  تا هفته ی ۲۰ ام بارداری استفاده می شود، و در آن وقت معیار ما به اندازه گیری از تفاوت سر تا پاشنه پا  (CHL) عوض کردن خواهد کرد.

با وارد شدن به هفته پنجم بارداری، در ابتدای ماه دوم از بارداری خود قرار می گیرید. ممکن است در این هفته، هنوز

هفته پنجم بارداری و علائم و تغییرات بدن مادر

در این وقت شما تمام علائم بارداری را تجربه می کنید ، آزمون های بارداری نشان می دهد که سطح HCG  در بدن شما به اندازه کافی جهت تایید اینکه باردار هستید، بالاست. شکم شما تا حدود ۱۴ هفتگی بزرگ نمی شود، ولی فشار درون شکم زیاد کردن می یابد و شما احساسی شبیه به فوریت در دفع ادرار دارید. اکثر مردم نمی توانند با نگاه کردن به شما بگویند که حامله هستید، ولی خود شما می دانید که باردارید.

هفته پنجم بارداری و علائم طبیعی در بدن مادر

اگر در هفته گذشته نشانی از علائم بارداری در شما نبوده این هفته حتماً منتظرش باشید. نشانه های بارداری به قرار زیر است:

۱- درد پستان

درد پستان بيشتر به علت توليد بيش از حد هورمون هاي استروژن و پروژسترون هست. افزايش ترشح اين هورمون ها موجب افزايش جريان خون و تغييرات نسج پستان مي شوند و در نتيجه ممكن است شما در پستان هايتان احساس تورم، درد، سوزش و گز گز، و حساسيت غيرعادي در لمس داشته باشيد. بعضي از زن ها معتقدند كه اين ناراحتـي مانند حالت تشـديد شده است درد پستان ها درست قبل از شروع قاعدگي هست. حساسيت پستان در لمس يكي از علائم اوليه بارداري است و معمولاً حدود هفته ۴ تا ۶ بارداري شروع شده است و در تمام طول سه ماهه اول باقي مي ماند.

۲- تکرر ادرار

تکرر ادرار یکی از علائم آزاردهنده بارداری است که هیچ ضرری جهت جنین یا مادر ندارد. در واقع ادرار باعث خروج سموم از بدن می شود. تا زمانی که نشانه دیگری مشاهده نشود، تکرر ادرار طبیعی است.

۳- زیاد کردن ضربان قلب

بدن یک زن باردار حدود ۵۰% زیاد از افراد غیر باردار خون دارد. این حجم خون جهت بر آورده کردن نیازهای مادر و جنین می باشد. با این حال، این حجم خون به وسیله همان قلبی پمپاژ می شود که در حالت عادی در حال پمپاژ خون به اطراف بدن مادر می باشد. بنابراین قلب باید زیاد از قبل کار کند. تپش قلب در بارداری نتیجه این مسئله می باشد.

هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

۴- زیاد کردن خستگی، گیجی و سردرد

خستگی در سه ماهه اول بارداری مرسوم است و حتی ممکن است تا آخر حاملگی ادامه داشته باشد. بارداری، فشار مضاعفی بر بدن وارد می کند و می تواند با خستگی بسیار همراه باشد. بسیاری از زنان باردار، قبل از زیاد کردن وزن، دچار این خستگی می شوند.

۵- ویار

ویار را شاید بتوان یکی از دردآورترین لحظات دوران بارداری دانست. بعضی زنان به انواعی از مواد غذایی علاقه بسیار زیادی نشان می دهند و برعکس، بعضی طبع ارزش عوض کردن کرده و نمی توانند خوردن بعضی مواد غذایی و بوهای خاصی را تحمل کنند.

۶- خستگی زودرس

یاد بگیرید چگونه با خستگی زودرس کنار بیایید. جهت این کار چرت زدن راه حل آن نمیباشد که جهت این کار مورد نیاز است شب به اندازه کافی بخوابید مورد نیاز است قبل از خواب از ورزش کردن بپرهیزید. قبل از خوابیدن غذا نخورید. از چرت های بلند مدت بپرهیزید. وقت رفتن به خواب و بیدار شدن را تنظیم کنید.

هفته پنجم بارداری و ورزش های مناسب جهت مادر

با وارد شدن به هفته پنجم بارداری، در ابتدای ماه دوم از بارداری خود قرار می گیرید. ممکن است در این هفته، هنوز

اگر تا پیش از این دارای سلامت جسمانی نبوده اید یا مشکلی داشته اید، پیش از شروع به ورزش با دکتر خود مشورت کنید. ورزش کردن انرژی شما را بسیار زیاد کردن می دهد و این جهت زن هایی که در سه ماهه اول بارداری خود هستند، خبر خوشحال کننده ای هست. لیکن به آسانی خسته می شوند و افزون بر آن ورزش، بدن شما را جهت فعالیت های فیزیکی دوره بارداری آماده میکند. فعالیت هایی که باید از آن ها اجتناب کنید را بشناسید.

هفته پنجم بارداری و مراقبت های مادر و جنین

مصرف داروها را کنار بگذارید. هر دارویی می تواند بر روی رویان تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده اید حتماً این مسئله را با دکتر متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه های بزرگترها داروهای گیاهی مصرف نکنید. آیا که بعضی از داروها جهت رشد کودک مضر هست. به خصوص آسپرین و ایبوپروفن را حتی الامکان مصرف ننمایید.

  • عادات نادرست خود نظیر نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، مواد مخدر و غیره را عوض کردن دهید لیکن ممکن است سلامت کودکتان را به خطر بیاندازید.
  • به سلامت کلی بدن تان اهمیت دهید به عنوان مثال با دندان دکتر قرار ملاقاتی بگذارید.

هفته پنجم بارداری و تغذیه مناسب جهت مادر و جنین

بارداری فرصتی است تا به طور دقیق مواد غذایی مصرفی خود را مورد بررسی قرار دهید. لیکن گزینش شما هم بر بدن شما و هم بر بدن کودکتان تاثیر خواهد گذاشت.

هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

در طول هفته پنجم بارداری:

* یک رژیم غذایی متعادل را در پیش گیرید.

* به خاطر بسپارید که رژیم غذایی متعادل به معنی خوردن یک نوع غذا نیست. شما باید غذاهای متفاوتی را جهت دریافت مواد مورد نیاز بدنتان، مصرف کنید. جهت یک برنامه غذایی مناسب، به خصوص در طول بارداری و شیردهی، با دکتر خود مشورت کنید.

* حال وقت آن است که بدن خود را هیدراته کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. شما همچنین می توانید شیر، آب میوهای ۱۰۰ % طبیعی یا اسموتی میوه ای کم چرب مصرف کنید.

* به محض آگاهی از بارداری خود، باید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی را شروع کنید.

* خوردن میزان قابل توجه ویتامین ث می تواند بسیار بافایده باشد آیا که اندام های جنین به سرعت در حال رشد است و این ویتامین کمک شایانی به جنین و رشد وی خواهد کرد.منابع ویتامین ث عبارتند از: پرتقال، فلفل قرمز،کیوی و غیره

* ویتامین D نیز جهت رشد نوزاد شما بسیار مورد نیاز هست. پیاده روی روزانه ۱۵ دقیقه در زیر نور خورشید منبع مناسبی جهت کسب این ویتامین می باشد.

* به جای نان سفید، نان سبوس دار مصرف کنید. با این روش فیبر زیاد و به همان نسبت منیزیم و کرومیوم بیشتری را به رژیم غذایی خود راه می دهید. به علاوه زینک، روی، ویتامین ای و ویتامین ب۶ خود را فراهم می کنید.

* غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، ماکارونی و نان سبوس دار مصرف کنید.

هفته پنجم بارداری و ممنوعیت های غذایی

بهتر است از خوردن بعضی غذاها در این هفته اجتناب ورزید آیا که حاوی توکسوپلاسموز بوده وسبب نقائص حین تولد و یا سقط جنین در بعضی زنان می شود:

۱- پنیر پاستوریزه نشده مانند پنیر فتا، پنیر بز و …

۲- شیر غیر پاستوریزه، آبمیوه، شراب سیب

۳- تخم مرغ خام و یا غذاهایی مشمول بر تخم مرغ خام مثل انواع موشواره ها

۴- گوشت های فرآوری شده است مانند هات داگ

۵- ماهی های جیوه ای مانند کوسه ماهی، اره ماهی و …

توکسوپلاسموز همچنین در محل خواب گربه خانگی نیز وجود دارد. از تمیز کردن محل خواب گربه، و یا نزدیک شدن به شخصی که این کار را انجام می دهد، اجتناب ورزید.

هفته پنجم بارداری و هشدار ها

۱- مصرف داروها را کنار بگذارید: هر دارویی می تواند بر روی جنین تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده اید حتماً این مسئله را با دکتر متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه های بزرگترها داروهای گیاهی مصرف نکنید. در صورتی که دکتر خود مراجعه میکنید قبل از تجویز دارو حتما او را از باردار بودن خود مطلع کنید و اگر فراموش کردید او را مطلع کنید مجاز بودن دارو را در اوما دارو یا همان قسمت داروهای نرم افزار ما چک کنید. سلامتی شما آرزوی ماست.

۲- درد کمر: درد کمر ممکن است نشانه ای از کرامپ رحمی و سقط بالقوه باشد یا حتی نشانه ای ازعفونت و کشیدگی رحم باشد، آن را در هفته پنجم جدی بگیرید.

۳- محو شدن ناگهانی علائم بارداری: چنانچه یکی از علائم مرسوم بارداری در شما محو شد باید به دکتر خود اطلاع دهید.

۴- درد یک طرفه: درد یک طرفه مداوم ممکن است نشانه کیست تخمدانی یا حاملگی نابجا باشد.

۵- خونریزی شدید و مداوم: ممکن است علامت سقط یا حاملگی نابجا باشد.

هفته پنجم بارداری و نکاتی جهت پدرها

سعی کنید بدون اینکه  همسرتان از شما بخواهد، در انجام کارهای منزل به وی کمک کنید، مثل جارو کردن، بیرون بردن سطل زباله، و یا شستن ظروف.


بازنویسی: مهدیه انیسی

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است


دوران بارداری از هفته اول تا سوم

هفته چهارم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: برنامه غذایی مناسب | علائم بارداری | مواد غذایی | رژیم غذایی | زنان باردار | ویتامین | بارداری | بارداري | سلامتی | باردار | بارداری

هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

هفته پنجم بارداری و مواظبت های لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا