ماه چهارم بارداری و مراقبتهای لازم

اگر شما هم جزء مادران بارداری هستید که وارد ماه چهارم بارداری خود شده است اید، به شما تبریک می گوییم. شما توانسته

ماه چهارم بارداری و مراقبتهای لازم

اگر شما هم جزء مادران بارداری هستید که وارد ماه چهارم بارداری خود شده است اید، به شما تبریک می گوییم. شما توانسته اید سه ماهه اول بارداری خود را با موفقیت سپری کنید و وارد سه ماهه دوم بارداری شوید. بر خلاف سه ماهه اول، در سه ماهه دوم بارداری شرایط آرام تری خواهید داشت. در این مطلب به بیان مواظبت ها و توصیه های مورد نیاز در ماه چهارم بارداری خواهیم پرداخت.

ماه چهارم بارداری و مراقبتهای لازم

کودک شما در ماه چهارم بارداری چگونه عوض کردن می کند؟

تغییرات زیادی در جنین در حال رشد اتفاق افتاده هست. نوزاد شما دیگر جنین نیست. در این ماه فرآیند رشد سریع تر است.

– چشم های نوزاد از نزدیک گردن به اطراف سر انتقال پیدا می کنند.

– گردن بلندتر می شود و چانه قابل تشخیص خواهد بود.

– صورت فرزند شما در حال تشکیل است.

اگر شما هم جزء مادران بارداری هستید که وارد ماه چهارم بارداری خود شده است اید، به شما تبریک می گوییم. شما توانسته

– اثر انگشت او تشکیل شده است است.

– فرزند شما شروع به پاسخگویی به عوامل خارجی می کند. او در این مرحله شروع به ضربه زدن می کند.

– بدن فرزند شما با موهای نازکی پوشیده شده است هست. ابروها و موها در اواسط ماه شروع به رشد می کنند.

– جنین در این ماه شروع به مک زدن انگشت خود می کند. در هفته سیزدهم بارداری بیست دندان جنین تشکیل شده است است.

– اندام جنین در این ماه حرکت می کنند و سیستم عصبی او نیز شروع به کار کرده است.

ماه چهارم بارداری و تغییرات در بدن مادر

ماه چهارم بارداری و مراقبتهای لازم

مهم ترين تجربه اي كه قرار است در اين سه ماه لذتش را ببريد، حركات جنين هست. بالاخره در اين ماه با حس كردن حركت جنين در رحم تان به شما ثابت مي شود كه بارداريد. در این جا تغییراتی که در ماه چهارم بارداری احساس می شود ذکر می نماییم:

۱-حساسيت روانی

نوسانات خلقي كمتري در اين سه ماه اتفاق مي افتد. ممكن است مدام دلواپس اين باشيد كه ناخواسته به جنين آسيب بزنيد يا حتي از اين ناراحت باشيد كه ظاهرتان به هم مي ريزد. حتي اين حس ممكن است سراغ تان بيايد كه آيا مي توانيد مادر خوبي باشيد و دلواپس توانايي هاي تان در اجراي امور منزل باشيد. ولی دلواپس نباشيد، همه اينها طبيعي است.

۲-يبوست

افزايش توليد پروژسترون باعث كاهش حركت عضلات شكمي شده، بنابراين يبوست اتفاق مي افتد. در طول بارداري آب كمي در روده شما جذب مي شود و اين يبوست را تشديد مي كند. قرص آهني كه براي كم خوني مصرف مي كنيد هم در اين عنوان دخيل است.

راه حل:

اگر شما هم جزء مادران بارداری هستید که وارد ماه چهارم بارداری خود شده است اید، به شما تبریک می گوییم. شما توانسته

  • آب زيادي مصرف كنيد و هر روز ورزش كنيد
  • اين غذاها را هم در رژيم غذايي تان قرار دهيد: • غلات: استفاده از نان و بيسكويت هاي سبوس دار
    • ميوه هاي فيبري: سيب با پوست، توت فرنگي، گلابي با پوست، انبه و موز

    عبارات مهم : مسمومیت غذایی – دوران بارداری
    • ميوه خشك: خرما، قيسي، آلو و انجير
    • سبزي هاي سرشار از فيبر: لوبيا، بروكلي، كاهو، كلم، سيب زميني و گوجه فرنگي

۳-سوزش سر دل

سوزش سر دل يك علامت جديد و اذيت كننده در اين ماه هست. در اين دوران هورمون ها باعث مي شوند، دريچه اي كه در بالاي معده واقع شده است است باز شده است و درنتيجه اسيدها به مري بازگردند. سوزش دل زماني بدتر مي شود كه دراز بكشيد.

راه حل:

  • از خوردن غذاهاي پرادويه و چرب پرهيز كنيد.
  • وعده هاي غذايي كوچك ولی مكرر داشته باشيد.
  • شب ها قبل از خواب يك ليوان شير بخوريد
  • از پزشك متخصص بخواهيد آنتي اسيدهايي كه در دوران بارداري مي توانيد استفاده كنيد، براي تان تجويز كند.

۴-تغييرات پوست و مو 

هورمون ها مي توانند رشد مو و وضعيت پوست تان را غيرقابل پيش بيني كنند. موهاي تان ممكن است ضخيم تر شود يا حتي دچار ريزش مو شويد. ولی به طور كلي در دوران بارداري موهاي خشك، خشك تر مي شود و موهاي چرب، چرب تر. پوست تان هم مي تواند در رنگ و بافت شفافيت سابق را نداشته باشد و برخي عروق خوني كوچك زير پوست تان قابل مشاهده باشد.

راه حل:

ماه چهارم بارداری و مراقبتهای لازم

اين مشكلات معمولا با استفاده از كانسيلر قابل ترميم هست. اگر پوست تان در دوران بارداري حساس تر شد حتما از محصولات مواظبت پوستي ضدحساسيت استفاده كنيد.

۵-خروپف

در دوران بارداري راه هاي هوايي به دهان و بيني باريك مي شود و هورمون هايي كه ليگمان هاي شما را براي تولد به حالت استراحت درمي آورد، ممكن است راجع به عضلات راه هاي هوايي هم همين كار را كرده باشد و گلوي شما را هنگام نفس كشيدن دچار لرزش كند. تورم بيني هم يكي از دلايل ايجاد خروپف است.

راه حل:

بهترين راه اين است كه از دستگاه هاي مرطوب كننده هوا در اتاق خواب استفاده كنيد.

۶-گرفتگی بینی

در این ماه خون دماغ، گرفتگی گوش و گرفتگی بینی شما را آزار می دهد. این مسئله به خاطر زیاد کردن خون درغشاهای مخاطی است.

آزمایش هایی که در ماه چهارم بارداری توصیه می شود:

پزشک شما آزمایش های زیر را بررسی سلامتی نوزاد پیشنهاد می کند:

آزمایش های چهارگانه:

  • آزمایش خون جهت بررسی عقب افتادگی.
  • آمنیوسنتز: آزمایشی که بر روی مایع آمونیوم انجام می شود.
  • سایر آزمایشات خون و اسکن ها.

 ورزش مناسب در ماه چهارم بارداری

– انجام تمرین های ورزشی موجب می شوند که با بزرگ شدن شکم خود راحت تر کنار بیایید و اوضاع جسمانی شما مناسب تر باشد. در دوران بارداری تمرین های ورزشی سبکی انجام دهید که به شما فشار وارد نکنند.

– در اين ماه مورد نیاز نيست ورزش هايي مانند كار با وزنه روي نيمكت را كه براي كمرتان انجام مي داديد، متوقف كنيد. در اين حالت قلب شما بالاتر از جنين واقع شده است است و آسيبي متوجه جنين نمي شود.

– اگر شنيده ايد كه نبايد به پشت بخوابيد و از قضا مدتي به اين حالت ورزش كرديد، دلواپس نباشيد، بدن شما راهي براي اعلام وضعيت ناراحت به شما دارد و شما قبل از اينكه به جنين آسيبي وارد كنيد، نسبت به اين وضعيت آگاه خواهيد شد. به عنوان نمونه اگر همين طور كه به پشت خوابيده ايد حالت تهوع به شما دست داد، يك علامت براي تغيير وضعيت شماست.

– خيلي عالي خواهد بود اگر بتوانيد در يكي از كلاس هاي مربوط به آموزش هاي دوران بارداري و تمرينات زايمان عضویت كنيد.

– تمرینات تنفسی ورزش یوگا جهت ماه چهارم بارداری مناسب هستند.

ماه چهارم بارداری و مواظبت های مورد نیاز جهت مادر و جنین

۱- لباس بارداری

در این ماه از بارداری لباس راحتی بپوشید که به عضلات شکم شما فشار وارد نکند.

  • لباس های قبلی شما برایتان تنگ می شود و بهتر است لباس بارداری از جنس پنبه یا کتان بپوشید.
  • رنگ لباس بارداری شما باید مورد علاقه تان باشد تا روحیه خوش حالی در دوران بارداری داشته باشید.

۲- به پهلوی چپ بخوابید

  • به پهلوی چپ خوابیدن باعث می شود چرخش شما جهت نوزاد راحت تر و بهتر باشد.
  • اگر در این حالت راحت نیستید از بالشت در اطراف خود و بین پاهای خود استفاده کنید.

– در ماه چهارم بارداری از بلند کردن اشیاء سنگین و درگیر شدن در فعالیت های شدید جسمی اجتناب نمایید.

– کودک شما در حال حاضر به سرعت در حال رشد است و شما نیاز به استراحت و مواظبت بیش تری دارید.

– اگر شاغل هستید، در میان کارتان چرت کوچکی بزنید تا بدن شما استراحت کند.

– شما به مرحله بزرگی از بارداری خود وارد شده است اید و باید از هرگونه استرس جسمی و روانی دور بمانید.

– بعد از چکاپ در ماه دوم بارداری، در این ماه دوباره باید چکاپ شده است و دکتر به شما اسکن فراصوتی را توصیه می کند.

– نسبت به ماه اول بارداری خیلی احساس بهتری دارید. در این دوره حالت تهوع و سرگیجه شما کم می شود.

ماه چهارم بارداری و تغذیه مناسب جهت مادر و جنین

به علت رشد سریع جنین در این ماه و تشکیل توده استخوانی او، نیازهای تغذیه ای او و مادر در این دوران زیاد کردن می یابد. به همین علت مهم است که مادر باردار در ماه چهارم بارداری به مصرف مواد غذایی به شرح موارد زیر توجه خاص ای داشته باشد.

۱- مواد غذایی غنی از فیبر

در ماه چهارم بارداری، مادر باردار باید مطمئن باشد که در هر وعده غذایی خود از مواد غذایی غنی از فیبر مانند غلات، حبوبات و سبزیجات سبز استفاده می کند. مصرف مکفی فیبر در رژیم غذایی مادر باردار در این ماه باعث پیشگیری از بروز یبوست می گردد. به علاوه این که فیبر غذایی عملکرد کلی دستگاه های بدنی مادر را تنظیم می کند.

۲- مصرف مکفی اسیدهای چرب ضروری

جهت پیشگیری از وضع حمل زودرس، وزن کم وقت تولد و پرسشها مغزی در وقت تولد، به مصرف اسیدهای چرب مهم توجه خاص ای شود. دریافت اسیدهای چرب مهم مانند امگا ۳، ۶ و ۹ در این ماه از بارداری باید از طریق مواد غذایی مانند ماهی تازه آب های شیرین، ماهی تن، خشکبار و روغن زیتون زیاد کردن یابد.

۳- لبنیات

در ماه چهارم ممکن هست، دکتر متخصص زنان و وضع حمل به مادر باردار ویتامین D را به صورت قرص تجویز نماید تا استخوان های جنین به طور طبیعی و محکم تشکیل گردند. جهت تامین کلسیم و ویتامین D مورد نیاز از محصولات لبنی، توصیه می شود که در ماه چهارم بارداری حداقل روزانه یک لیتر شیر پاستوریزه، ۵۰۰ گرم کشک پاستوریزه و ۲۰۰ گرم پنیر پاستوریزه استفاده شود تا به عنوان یک مکمل خوب کلسیم جهت بدن مادر باردار عمل نمایند.

۴- انواع گوشت ها

در صورتی که در ماه چهارم، احساس تهوع از بین رفته باشد، مادر باردار باید تلاش کند در رژیم غذایی خود از منابع گوشتی تازه و سالمی که خوب پخته شده است باشند، استفاده نماید و از مصرف گوشت های خام و یا نیمه پخته به شدت پرهیز نماید.

۵- میوه های تازه

به علت این که در ماه چهارم بارداری ممکن است در بعضی از مادران باردار مشکلاتی مانند ترش کردن و سوزش مری بروز نماید، مصرف میوه های تازه فصلی با رنگ های متنوع جهت ایشان سودمند خواهد بود.

۶- مواد غذایی غنی از آهن

جهش رشد جنین از ماه چهارم به بعد شروع می شود، به همین علت نیاز جنین به عنصر آهن نیز زیاد کردن می یابد. به علاوه این که بدن مادر نیز در این دوران باید ۳ تا ۶ لیتر خون بیشتری را تولید نماید که همین امر نیاز زیاد آهن را جهت بدن مادر موجب می شود. بنابراین توصیه می شود که در ماه چهارم بارداری از منابع غنی آهن مانند خشکبار، تخم مرغ، انواع گوشت، میوه های خشک و غلات کامل زیاد استفاده شود.

خوراکی های ممنوعه در ماه چهارم بارداری

در ماه چهارم بارداری، مادران حامله باید از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنند :

۱٫ خوردن پنیرهای نرم: 

چون اغلب پنیرهای نرم از شیر غیر پاستوریزه درست می شوند، به همین خاطر ممکن است حاوی باکتری ها و ویروس های مضر باشند. بنابراین، شما به عنوان یک مادر باردار باید از خوردن پنیرهای نرم از هر نوعی هم که باشد، خودداری کنید. همچنین، به عنوان یک مادر باردار هر لحظه به یاد داشته باشید که می توانید از مواد غذایی حاوی پنیر با محتوای آب کم هستند، استفاده نمایید، لیکن داشتن مقدار آب کمتر باعث می شود این پنیرها کمتر در معرض میکروارگانیسم های بیماری قرار گیرند.

۲٫ نان های آرد سفید: 

وجود نان و یا آرد تصفیه شده است در رژیم غذایی مادران باردار که در ماه چهارم بارداری خود به سر می برند، به خاطر هضم سخت آن ها نگرانی بزرگی در بین پزشکان ایجاد کرده هست. چون مصرف این نان ها می تواند باعث یبوست دردناک در این دوران شود.

۳٫ ماهی های دریایی: 

جلوگیری از خوردن ماهی های دریایی در دوران بارداری به خاطر این که آن ها حاوی متیل جیوه هستند، بسیار عمل عاقلانه ای هست. چون این ماهی ها دارای ترکیباتی هستند که می تواند منجر به عقب ماندگی ذهنی در جنین شود.

۴٫ مصرف غذا در رستوران ها: 

مواد غذایی حاضری می تواند باعث مسمومیت غذایی و سایر بیماری های ناشی از آب تصفیه نشده مانند حصبه در شما و فرزندتان شود.

۵٫ مصرف بیش از حد میوه های خشک شده: 

به خاطر داشته باشید که هر چند مصرف یک فنجان از میوه های خشک در دوران بارداری، می تواند جهت شما خوب باشد، ولی باید از مصرف بیش از حد بسیاری از میوه های خشک در طول ماه چهارم بارداری خودداری کنید، چون آنها در اصل بسیار غنی و دارای طبع گرم هستند و در بعضی از زنان، می تواند انقباضات نابه هنگام رحم را باعث شود.

۶٫ شیرین بیان: 

مصرف شیرین بیان می تواند در ماه چهارم بارداری بسیار ویرانگر باشد، چون مصرف آن جهت درمان درد معده باعث جنبش و انقباضات رحمی خواهد شد. به یاد داشته باشید که بعضی از آب نبات ها و خمیر دندان های هندی حاوی شیرین بیان هستند.


هرگونه استفاده با نام دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.


هفته سیزدهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: مسمومیت غذایی | دوران بارداری | مواد غذایی | رژیم غذایی | وعده غذایی | خوردن ماهی | خوردن غذا | بارداری | بارداري | استفاده | باردار

ماه چهارم بارداری و مراقبتهای لازم

ماه چهارم بارداری و مراقبتهای لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا