ماه ششم بارداری و مواظبت های لازم

با ورود به ماه ششم بارداری، مورد نیاز است کم کم اطلاعات خود را در مورد وضع حمل طبیعی و سزارین زیاد کردن

ماه ششم بارداری و مواظبت های لازم

با ورود به ماه ششم بارداری، مورد نیاز است کم کم اطلاعات خود را در مورد وضع حمل طبیعی و سزارین زیاد کردن دهید، آیا که اکنون شما به آخر سه ماه دوم بارداری نزدیک شده است اید. ماه ششم بارداری نیازمند مواظبت ها و تغذیه های خاص خود هست. تغذیه مناسب در این ماه نقش بسزایی در رشد جنین شما خواهد داشت. در این مطلب شما را با دانستنی های ماه ششم بارداری آشنا خواهیم کرد.

ماه ششم بارداری و مواظبت های لازم

تغییرات جنین در ماه ششم بارداری

در ششمین ماه از بارداری جنین درون رحم همچنان در حال عوض کردن و تکامل هست. سرعت رشد او در این ماه زیاد از ماه های قبل می باشد. به گفته بسیاری از محققان در این ماه سیستم شنوایی جنین کامل می شود. در ماه ۶ بارداری جنین به طور مرتب در حال ضربه زدن و یا چرخش است, به طوری که زنان باردار می توانند تعداد و مدت زمانی که طول می کشد جنین ضربه بزند و یا بچرخد را بشمارند. عضلات بدن جنین در این ماه در حال تقویت است و ابروها و بینی او در حال تکامل می باشند. در آخر این ماه فعالیت اعصاب جنین شروع می شود.

تغییرات بدن مادر در ماه ششم بارداری

هم وقت با رشد جنین، وزن زنان باردار نیز زیاد کردن پیدا می کند. زیاد کردن وزن در نیمه دوم بارداری بسیار زیاد هست. در این قسمت به بعضی علائم ماه ششم بارداری اشاره خواهیم کرد.

علائم طبیعی در ماه ششم بارداری

۱- ورم

در ماه ششم بارداری پاها، دست ها و زانوهای شما ورم می کنند. این اتفاق به خاطر تجمع مایعات در داخل بافت ها جهت تغذیه مادر و فرزند می باشد. با زیاد کردن فشار بر لگن، دست ها و زانوها شروع به ورم کردن می کنند. کمی ورم طبیعی است و از نشانه های بارداری هست. گاهی اوقات ورم در اطراف چشم ها و صورت دیده می شود در این حالت باز هم جای نگرانی نیست. ولی در مواردی نادر، ورم نشانه پره اکلامپسی در هفته بیست و ششم بارداری میباشد. این حالت شرایطی جدی است که می تواند موجب زیاد کردن فشار خون شود.

راه حل:

با ورود به ماه ششم بارداری، مورد نیاز است کم کم اطلاعات خود را در مورد وضع حمل طبیعی و سزارین زیاد کردن

به یاد داشته باشید جهت جلوگیری از ورم، در حالت نشسته پاها را بالاتر قرار دهید. جهت مدت زیادی نایستید و لباس های تنگ نپوشید. دکتر هر لحظه توصیه می کند به پهلو بخوابید تا کلیه به عالی ترین شکل عمل کند.

۲- یبوست

یبوست یکی از علائم آزاردهنده ای است که زن ها در طول بارداری تجربه می کنند.

راه حل:

  • خوردن آب گرم
  • مصرف غذاهای غنی از فیبر
  • مصرف نوشیدنی و ورزش مرتب
  • مصرف کشک و غذاهای غنی از باکتری پروبیوتیک

اگر هیچ یک از روش های گفته شده است به شما کمک نکرد با دکتر خود مشورت کنید.

۳- زیاد کردن اشتها

اندام های جنین در این ماه کامل شده است اند ولی نیاز به رشد دارند. بنابراین بدن باید مواد مغذی مورد نیاز را فراهم کند.

راه حل:

ماه ششم بارداری و مواظبت های لازم

  • سعی کنید پنیر یا کلوچه بخورید
  • پیش از صرف غذا آب بخورید، ممکن است تشنگی را با گرسنگی اشتباه گرفته باشید.
  • به جای سه وعده غذا، ۶ وعده غذا بخورید ولی مقدار غذای کمتری در هر وعده بخورید.

۴- خروپف کردن

در طول بارداری خروپف کردن امری طبیعی هست. گاهی اوقات خروپف کردن نشانه دیابت بارداری است که دکتر با آزمایش خون و ادرار به آن پی می برد.

راه حل:

  • پیش از خواب بینی خود را تمیز کنید
  • به پهلو بخوابید تا جریان هوا بهتر در گردش باشد
  • قرار دادن سر در نقطه ای بالاتر از بدن

۵- کمر درد

کمر درد تا وضع حمل همراه شما است و یکی از نشانه های مهم بارداری است

با ورود به ماه ششم بارداری، مورد نیاز است کم کم اطلاعات خود را در مورد وضع حمل طبیعی و سزارین زیاد کردن

راه حل:

هنگامی که می نشینید پاها را بالاتر قرار دهید. زن هایی که عادت دارند پاها را در هنگام نشستن گره می کنند در طول بارداری از پشت درد زحمت می برند، لیکن منطقه لگن در فشار زیادی هست. زیاد کردن وزن نیز باعث پشت درد می شود.

۶- بیخوابی

بیخوابی زن ها را در سه ماهه سوم بارداری تحت تاثیر قرار می دهد ولی این مسئله از آخرهای سه ماهه دوم شروع می شود.

چه عواملی بر بی خوابی تاثیر می گذارند:

ماه ششم بارداری و مواظبت های لازم

  • دستشویی رفتن
  • حرکات فرزند نیز
  • تغییرات هورمونی و سوزش
  • خوابیدن با شکمی بزرگ کاری سخت است

راه حل:

  • حداقل دو ساعت پیش از خوابیدن غذا بخورید و تلاش کنید آهسته غذا بخورید. این مسئله نه تنها باعث می شود سوزش معده نداشته باشید، بلکه باعث راحت خوابیدن نیز می شود.
  • از خوردن نوشیدنی های حاوی کافئین اجتناب کنید.
  • پیش از خوابیدن کتاب بخوانید،
  • به آهنگی ملایم گوش کنید یا دوش آب گرم بگیرید.
  • تختی راحت و دمای مناسب اتاق نیز به شما کمک می کند خوابی راحت داشته باشید.

۷- درد بدن

با گذشت وقت بدن شما شروع به درد می کند و احساس خستگی می کنید. این مسئله به علت رشد رحم هست. درد ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد. دلواپس نباشید ولی اگر درد طولانی مدت و شدید شد با دکتر تماس بگیرید.

۸- گرفتگی رگ ها

میدانیم که بدن باید خون بیشتری به رحم بفرستد تا مواد مغذی جهت رشد جنین فراهم شود. بعضی عوارض این مسئله گرفتگی رگ ها میباشد. این مسئله ارثی هست. بنابراین اگر مادر شما دچار این مسئله می شده است است شما نیز دچار آن خواهید شد.

راه حل:

  • پاهای خود را هر لحظه بالاتر از بدن قرار دهید و از گره کردن پاها در هنگام نشستن خودداری کنید
  • ورزش نیز به شما کمک می کند دچار گرفتگی رگ نشوید.
  • سعی کنید لباس و کفش راحت بپوشید.
  • افزایش وزن نیز یکی از دلایل مسئله آفرین است.

۹- احساس سوزش در دست ها و پاها

افزایش جریان خون باعث زیاد کردن فشار بر روی دست ها و پاها می شود که باعث احساس سوزش میشود. این مسئله جهت زن هایی که وقت زیادی پشت کامپیوتر می شینند اتفاق می افتد.

راه حل:

  • دست های خود را بکشید تا از درد رهایی یابید
  • سعی کنید روی دست های خود نخوابید
  • دست ها را به طور مرتب تکان دهید.

زایمان زودرس در ماه ششم بارداری

یکی از مسائلی که ممکن است بعد از این ماه پیش بیاید, وضع حمل زودرس هست. بنابراین راجع به این مسئله نیز سطح آگاهی خود را زیاد کردن دهید. یکی از مهمترین پرسشها در این باره, علائم وضع حمل زودرس می باشد. با شناسایی این علایم خطراتی که ممکن است سلامتی جنین را به خطر بیاندازد را به طور چشمگیری کم کردن می دهید. در واقع با مشاهده این علایم باید سریعا به دکتر مراجعه نمود.

علائم وضع حمل زودرس:

  • افزایش غیر طبیعی تعداد انقباضات
  • مشاهده خون از واژن
  • تورم دست و پا
  • ادرار کردن همراه با درد
  • درد غیرطبیعی معده
  • استفراغ غیرطبیعی و طولانی مدت
  • کمر درد و فشار شدید در لگن

آزمایشات ماه ششم بارداری

در کنار آزمایشات خون، آزمایش دیابت بارداری نیز گرفته می شود. به شما گفته می شود یک قوطی آب گلوکز مصرف کنید سپس بعد از یک ساعت آزمایش خون انجام می شود. اگر آزمایش مقدار زیاد قند را نشان دهد، دکتر جهت آزمایش بعدی با شما تماس می گیرد. ۴ آزمایش متفاوت جهت تشخیص دیابت بارداری انجام می شود.

آنچه باید در ماه ششم بارداری بخورید :

۱- پروتئین:

مادران باردار باید به یاد داشته باشند که پروتئین به عنوان یک ماده مغذی و مهم، باید بخشی از رژیم غذایی روزانه آن ها را به خود تخصیص داده شده است دهد. با این حال، مادران حامله باید از مصرف ماهی های چرب با پوستشان و همچنین مصرف گوشت های پرچرب اجتناب کنند.

مواد غذایی زیر نه تنها پروتئین مورد نیاز فرزندتان را تامین می کند، بلکه بدن خودتان را هم سالم نگه خواهد داشت:

  • گوشت بدون چربی
  • ماهی سفید
  • تخم مرغ
  • لوبیا سیاه و سفید

۲- کربوهیدرات ها

شما باید جهت دریافت کربوهیدرات در دوران بارداری خود، مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید:

  • سیب زمینی
  • ماکارونی
  • ذرت شیرین
  • آجیل و دانه های خشک
  •  بلغور جو دو سر

لازم است بدانید که گنجاندن این مواد غنی از روی و کربوهیدرات در تغذیه دوران بارداری جهت حفظ سلامتی شما و رشد مناسب فرزندتان مهم می باشند.

۳- سبزیجات

در تغذیه دوران بارداری، مصرف هیچ ماده غذایی به خوبی سبزیجات نیست. در واقع، می توان ادعا کرد که در طول ماه ششم بارداری، سبزیجات باید بااهمیت ترین بخش از رژیم غذایی شما مادر باردار باشد.

برای سلامت بدن خود و همچنین رشد فرزندتان از سبزیجات زیر استفاده کنید:

  • ریشه چغندر
  • کلم
  • مارچوبه
  • اسفناج
  • هویج
  • كدو حلوايي
  • شلغم
  • بادمجان
  • لوبیا سبز
  • گوجه فرنگی

۴- میوه ها

بهترین میوه ها در دوران بارداری که می توانید از آن ها استفاده کنید، عبارتند از:

  • موز
  • انگور
  • کیوی
  • سیب
  • گلابی
  • پرتقال

به یاد داشته باشید که این میوه ها منابع بزرگی از مواد مغذی هستند که به رشد جنین شما کمک فراوانی خواهند نمود. بنابراین خوب است که جهت سالم به دنیا آمدن فرزندنتان، میوه ها را در غذاهای خوشمزه مخصوص دوران بارداری خود استفاده کنید!

۵٫ فرآورده های لبنی سرشار از کلسیم

کلسیم موجود در شیر، شما را مطمئن خواهد کرد که استخوان های فرزندتان به اندازه کافی رشد نموده و نیرومند خواهند شد. اگر شما در دوره حاملگی خود، در مورد زیاد کردن وزن بیش از حد دلواپس هستند، می توانید فراورده های لبنی خشک و بدون چربی یا کم چرب را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. همچنین، به یاد داشته باشید که در دوران بارداری، شما در صورت مصرف این فراورده ها مورد نیاز نیست در مورد کمبود بعضی از ویتامین ها دلواپس باشید، چون شیر و محصولات آن غنی از کلسیم و همچنین پروتئین هستند.

برای بهره مند شدن بدن خودتان و فرزند کوچکتان از کلسیم و پروتئین مورد نیاز، می توانید از مواد غذایی زیر استفاده نمایید:

  • ماست
  •  پنیر
  •  شیر

۶- نوشیدن مایعات

سعی کنید مقدار زیادی آب میوه و یا آب را در طول ماه ششم بارداری خود مصرف نمایید. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان مایعات در هر روز، جهت تغذیه بدن هر فرد مورد نیاز و مهم است

از خوردن این مواد غذایی خودداری کنید:

  • استفاده از غذاهای خام دریایی
  • گوشت خوب پخته نشده
  • انواع پنیرهای غیر پاستوریزه
  • مواد غذایی تند
  • کافئین مضر
  • الکل و تنباکو

نکاتی جهت پدرها در ماه ششم بارداری

سعی کنید به همسر خود هم فکر کنید. همسر شما نیز وحشت ها و اضطراب هایی که شما دارید را تجربه می کند. در واقع مردها نگرانی های خود را بروز نمی دهند. تلاش کنید به او بگویید چه کارهایی می تواند انجام دهد تا به شما کمک کند.


هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

هفته شانزدهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته هفدهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته چهاردهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته سیزدهم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: غذاهای خوشمزه | دیابت بارداری | دوران بارداری | مواد غذایی | رژیم غذایی | آزمایش خون | بارداری | استفاده | پروتئین | بارداری | کلسیم

ماه ششم بارداری و مواظبت های لازم

ماه ششم بارداری و مواظبت های لازم

ماه ششم بارداری و مواظبت های لازم

ماه ششم بارداری و مواظبت های لازم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا