تنگی نفس دوران بارداری را چگونه درمان کنیم

تنگی نفس در سه ماه سوم بارداری و هم چنین در اوایل بارداری در میان زنان باردار امری طبیعی هست. به طوریکه ۷۵ درصد

تنگی نفس دوران بارداری را چگونه درمان کنیم

تنگی نفس در سه ماه سوم بارداری و هم چنین در اوایل بارداری در میان زنان باردار امری طبیعی هست. به طوریکه ۷۵ درصد از زنانی که تا به حال احساس تنگی نفس نداشته اند، در طول بارداری دچار نفس تنگی می شوند. اگر تنگی نفس به علت بعضی فشارهای فیزیکی مانند اوج رفتن از پله ها باشد، در این صورت کاملاً طبیعی و بی ضرر است.

تنگی نفس دوران بارداری را چگونه درمان کنیم

چه عواملی باعث تنگی نفس در بارداری می شود؟

مشکلات تنفسی در دوران بارداری به طور عمده به علت ایجاد تغییرات طبیعی در بدن انسان به منظور وفق دادن خود جهت نگه داشتن فرزند، رخ می دهد. این اوضاع همچنین تنگی نفس نیز نامیده می شود. در ادامه چند عوض کردن که در سه ماه های متفاوت بارداری رخ می دهند و می توانند منجر به نفس تنگی شوند، ذکر شده است است.

سه ماهه اول

– قفسه ی سینه جهت زیاد کردن ظرفیت ریه بازتر می شود، و به سمت اوج و بیرون حرکت می کند بنابراین پوشیدن لباس های تنگ سخت می شود.

– هورمون پروژسترون نیز در تنگی نفس نقش دارد. این هورمون باعث می شود بدن اکسیژن بیشتری را وارد جریان خون کند و در نتیجه باعث زیاد کردن ظرفیت ریه می شود. بنابراین بدن باید تلاش بسیار زیادی جهت خروج میزان اضافی دی اکسید کربن کند.

– با اینکه تعداد تنفس مانند دوره ی پیش از بارداری هست، ولی عمیق تر نفس می کشید و این امر موجب احساس نفس تنگی می شود.

تنگی نفس در سه ماه سوم بارداری و هم چنین در اوایل بارداری در میان زنان باردار امری طبیعی هست. به طوریکه ۷۵ درصد

– همچنین، در اوایل بارداری، حجم خون تا حدود ۵۰ درصد زیاد کردن می یابد، به همین علت قلب زیاد از قبل کار می کند. این اوضاع باعث تنفس زیاد حتی در زمانی که در حال استراحت هستید، می شود.

سه ماهه دوم

– هورمون های بارداری مانند سه ماهه اول به بدن امکان دریافت اکسیژن بیشتری می دهند، بنابراین باعث جنبش مغز جهت زیاد کردن تعداد و عمق تنفس می گردد.

– هورمون ها همچنین موجب تورم مویرگ ها در دستگاه تنفسی شده است که باعث می شود احساس کنید به مشکل نفس می کشید.

سه ماهه سوم

– کودک در حال رشد و گسترش رحم به دیافراگم فشار وارد می کنند (عضله ای که زیر قفسه سینه قرار دارد) و میزان فضای ریه ها را محدود کرده و در نتیجه باز شدن آن سخت می شود.

– بنابراین این اوضاع باعث سریع تر نفس کشیدن می شود انگار که در یک دوی ماراتون شرکت کرده اید. این حالت جهت شما و جنین کاملا طبیعی و بی ضرر است.

تنگی نفس دوران بارداری را چگونه درمان کنیم

– در طول سه ماهه آخر بارداری احساس نفس تنگی خواهید کرد به خصوص هنگامی که موقعیت جنین در بدن اوج باشد یا مایع آمنیوتیک بیش از حدی وجود داشته باشد.

همچنین ممکن است زمانی که از پله ها اوج می روید، اجسام سنگین حمل می کنید یا بطور غیر معمولی دچار افزایش وزن شده باشید، نفستان بند آید. تنگی نفس همچنین می تواند در زمانی که دوقلویا تعداد بیشتری باردار باشید رخ دهد. در این شرایط باید تا آنجا که می توانید استراحت کنید.

گاهی اوقات تنگی نفس می تواند نشان دهنده ی این باشد که مشکلی وجود ندارد. این شرایط عبارتند از:

– کم خونیاگر دچار فقر آهن باشید، گلبول قرمز خونتان کم است (سلول های قرمز خون اکسیژن را از ریه ها به سایر نواحی بدن حمل می کنند و دی اکسید کربن را از بدن به ریه ها باز می گردانند) و بدن به مشکل جهت تامین اکسیژن شما و فرزندتان تلاش می کند. تنگی نفس به عنوان یکی از علائم کم خونی گسترش رخ می دهد.

تنگی نفس در سه ماه سوم بارداری و هم چنین در اوایل بارداری در میان زنان باردار امری طبیعی هست. به طوریکه ۷۵ درصد

– آسممی تواند علت دیگری جهت تنگی نفس باشد و در صورتی که مسئله تنفسیتان به علت این بیماری یا هورمون های بارداری باشد باید به دکتر مراجعه نمایید.

– اگر تنگی نفس همراه با سوزش قلب، تپش قلب یا سردی انگشتان دست و پا باشد می تواند نشان دهنده ی یک مسئله جدی قلبی یا ریوی باشد. در این صورت باید فوراً به دکتر مراجعه کنید.

چگونه می توان تنگی نفس در دوران بارداری را تسکین داد؟

۱) تمرین اوضاع قرارگیری مناسب بدن

– اوضاع صحیح قرارگیری بدن باعث تسکین تنگی نفس می شود. در حالت نشسته قفسه ی سینه ی خود را اوج گرفته و شانه هایتان را عقب ببرید. این حالت فضای کافی جهت باز شدن ریه ها را فراهم می کند.

تنگی نفس دوران بارداری را چگونه درمان کنیم

– در حالت خوابیده با استفاده از چند بالش بدن خود را اوج نگه دارید تا باز شدن فضای حفره شکمی باعث تسکین شما شود.

– همچنین اگر به پهلو خوابیده اید از یک بالش اضافه جهت اوج بردن سرتان استفاده کنید.

۲) اوضاع خود را عوض کردن دهید

اگر قرار گرفتن در یک حالت جهت مدت طولانی باعث احساس نفس تنگی می شود جهت تنفس راحت اوضاع خود را عوض کردن دهید. ممکن است بهتر باشد بایستید تا فشار بر روی دیافراگم کم شود.

۳) آرام باشید

به علائم بدن خود توجه کنید و هر وقت نیاز به احساس آرامش دارد استراحت کنید. هنگامی که احساس می کنید نفستان بند آمده استراحت کنید. کاری که انجام می دهید را متوقف کنید و چند نفس عمیق بکشید تا زمانی که احساس بهتری کنید. حدود ۲۰ دقیقه استراحت کنید و مجدداً فعالیت خود را از سر بگیرید.

۴) تمرینات تنفسی انجام دهید

تمرینات تنفسی به زیاد کردن ظرفیت ریه کمک کرده و امکان تنفس بیشتری را از سینه فراهم می کند (زیرا تنفس شکمی به علت گسترش رحم سخت است). می توانید تمرینات تنفسی زیر را انجام دهید:

– نفس عمیق بکشید در حالی که دستان خود را به دو طرف و به سمت اوج می برید.

– سپس در حالی که دستانتان را دوباره به پایین می آورید نفستان را خارج کنید.

– در حالی که عمل دم را انجام می دهید سرتان را اوج برده و هنگام بازدم پایین بیاورید.

– با قرار دادن دستان خود روی قفسه سینه، نفس خود را به جای اینکه به شکم هدایت کنید به طرف سینه بکشید.

– هنگام نفس عمیق دنده ها را به طرف دستان خود فشار دهید. تنفس عمیق را تمرین کنید بطوری که هرگاه تنفس شکمی برایتان سخت شد، بتوانید به آسانی تنفس از سینه را انجام دهید.

۵) ورزش

عدم تناسب اندام و ورزش می تواند تنگی نفس را زیاد کردن دهد، بنابراین برخی ورزش های سبک را تمرین کنید. هنگام ورزش کودک شما نیز باید اکسیژن کافی دریافت کند.

– تمرینات ایروبیک در اوایل بارداری می تواند تنفس را اصلاح بخشد و نبض را کنترل کند. قبل از شروع هر برنامه ورزشی با دکتر مشورت کنید.

– اگر هیچگونه فعالیتی را شروع نکرده اید اکنون وقت مناسبی جهت شروع یوگا هست. حرکات کششی یوگا امکان تنفس مناسب را فراهم می کنند.

– پیاده روی سریع و شنا نیز باعث زیاد کردن توانایی تنفس عمیق و حفظ تناسب اندام می شود.

– به نشانه های بدن خود توجه کنید و در هیچ ورزشی افراط نکنید. این ورزش ها استقامت کافی جهت کنار آمدن با علائم تنگی نفس را بطور موثری فراهم می کنند.

چگونه می توان از تنگی نفس در بارداری جلوگیری کرد؟

۱) به اندازه کافی آب بنوشید

تنگی نفس یکی از علائم مرسوم کم شدن آب بدن هست. آب کافی بنوشید و از نوشیدنی هایی همچون قهوه، چایی، نوشابه و الکل پرهیز کنید. این نوشیدنی ها باعث اضافه وزن شده است و می توانند تنگی نفس را بدتر کنند.

۲) غذای سالم بخورید

شما باید وزن خود را در دوران بارداری کنترل کنید. درست از زمانی که جهت باردار شدن برنامه ریزی می کنید تلاش کنید وزن و تناسب اندام ایده آل خود را حفظ نمایید. مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل از تنگی نفس جلوگیری می کند. یک رژیم غذایی مناسب باعث متناسب ماندن وزن شده است و تنفس را ساده می کند.

۳) از انجام امور پرفشار اجتناب کنید

اجسام سنگین را بلند و جابه جا نکنید. تلاش کنید جهت مدتی از انجام کارهای پرفشار خودداری نمایید.

احساس نفس تنگی چه مدت طول می کشد؟

در اوایل بارداری جنین ممکن است به سمت لگن حرکت کند که در این شرایط نفس تنگی کمتر می شود.

اگر مادرباردار از نظر تناسب اندام مسئله داشته باشد ممکن است نفس تنگی او را آزار دهد در این صورت عالی ترین راه حل انجام تمرینات ورزشی ملایم در دراز مدت است که می تواند احساس بهتری به او بدهد.

این تمرینات مناسب حس اطمینان خاطری به او می دهد که جنین در رحم مادر از اکسیژن کافی بهره مند خواهد شد.

میزان هورمون پروژسترون بعد از تولد نوزاد در بدن مادر کم کردن می یابد و فشار وارده بر دیواره رحم و پرده دیافراگم بلافاصله بعد از تولد کم کردن می یابد.

اگر چه که تغییرات ایجاد شده است در قفسه سینه و سیستم تنفسی جهت برگشت به حالت اولیه خود قبل از حاملگی ممکن است ماه ها طول بکشد.


هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

بی اشتهایی دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟

دلایل و درمان تنگی نفس و حالت تهوع

خطرات ناشی از اختلال خواب در وقت بارداری

واژه های کلیدی: تمرینات ورزشی | تناسب اندام | مشکلات تنفسی | هورمون ها | بارداری | استراحت | اکسیژن | بارداری | استراحت | چگونه | احساس

تنگی نفس دوران بارداری را چگونه درمان کنیم

تنگی نفس دوران بارداری را چگونه درمان کنیم

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا