تغذیه ماه پنجم بارداری

شما به عنوان یک زن بادار، هنگامی که وارد ماه پنجم بارداری خود می شوید، بدنتان دچار تغییرات قابل توجهی خواهد شد. یک علت اساسی

تغذیه ماه پنجم بارداری

شما به عنوان یک زن بادار، هنگامی که وارد ماه پنجم بارداری خود می شوید، بدنتان دچار تغییرات قابل توجهی خواهد شد. یک علت اساسی جهت به وجود آمدن این تغییرات، شروع شکوفا شدن یک غنچه در داخل بدنتان است که باعث بزرگی محیط شکم جهت رشد و پرورش خود خواهد شد. با تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار، جهت تطبیق با تحولات آینده، هوس مادران در دوران بارداری جهت خوردن بعضی از مواد غذایی زیاد کردن خواهد یافت. در طی این دوران جدید، خوش حالی همراه با اضطراب در مادران باردار در اوج خود قرار می گیرد، که همه این نگرانی ها به منظور وحشت از برآورده نشدن نیازهای جنین خواهد بود.

تغذیه ماه پنجم بارداری

در این مطلب از بی بی نیمز شما را با اصول تغذیه ای صحیح در ماه پنجم بارداری آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

آب

– نوشیدن مقدار زیادی آب جهت جلوگیری از یبوست مورد نیاز هست. علاوه بر آب، مصرف حداقل ۲ لیوان شیر هر روز کلسیم و ریز مغذی های مورد نیاز جهت رشد استخوان های کودک را تامین میکند.

غذاهای غنی از پروتئین

شما به عنوان یک زن بادار، هنگامی که وارد ماه پنجم بارداری خود می شوید، بدنتان دچار تغییرات قابل توجهی خواهد شد. یک علت اساسی

– پروتئین ها مانند بلوک های ساختمان در بدن ما هستند. آنها به عنوان عالی ترین موادغذایی در ماه پنجم در نظر گرفت شده است اند. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین مهم است جهت اطمینان از توسعه فیزیکی نوزاد در این دوره هست. شامل: مرغ، تخم مرغ، آجیل، حبوبات و غلات. اگر گیاهخوار هستند، شما هر لحظه می توانید در رژیم غذایی تان از تکه سویا، نخود بخار پز، پنیر و پنیر سویا استفاده کنید.

سالاد

– سبزیجات خام مانند کلم، هویج، گوجه فرنگی تازه، برگ کاهو و چغندر سرشار از مواد معدنی و فیبر هستند. دوری از استفاده از سس های سالاد و سبزیجات ترشی مانند زیتون و .. آیا که آنها در حاوی سدیم هستند.

برخی از میوه ها

– میوه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و طعم خوشمزه ای دارند. سیب، گلابی، موز، کیوی، پرتقال، انواع توت ها و بی دانه میوه های سالم در این ماه هستند.

تغذیه ماه پنجم بارداری

سبزی ها

– خوردن مقدار زیادی از سبزیجات سبز ممکن است خسته کننده باشد. در رژیم غذایی خود اسفناج، شنبلیله و کلم بروکلی را بگنجانید لیکن نیاز شما به آهن را تامین می کند.

سایر مواد غذایی خوب پیشنهادی

– مشمول بر غلات سبوس دار؛ غلات کامل مانند:

شما به عنوان یک زن بادار، هنگامی که وارد ماه پنجم بارداری خود می شوید، بدنتان دچار تغییرات قابل توجهی خواهد شد. یک علت اساسی

– گندم

– برنج

– ذرت و جو سرشار از ویتامین E

– ویتامین B کمپلکس

تغذیه ماه پنجم بارداری

– آهن و منیزیم تحقیقات نشان داده جهت رشد کودک بسیار بافایده هستند.

ممنوعیت های ماه پنجم بارداری

۱) نوشیدنی های گاز دار

– نوشیدنی های گازدار حاوی کافئین، شکر و کالری ناسالم هستند. شما قطعا نمی خواهید کالری خود را از منابع اشتباه تامین کنید، در عوض، مصرف آب میوه های تازه و آب لیمو توصیه می شود.

۲) بعضی میوه ها

– میوه های استوایی حاوی ریز مغذی و فیبر هستند، موجب اصلاح هضم می شوند. ولی مصرف بیش از حد این میوه های گرمسیری در دوران بارداری کاملا اشتباه هست. پاپایا، انار و آناناس موجب انقباضات رحمی در زنان باردار شده است و منجر به سقط جنین می شوند.

۳) الکل

– نوشیدن زیاد الکل در طول بارداری موجب نقص های مادرزادی در نوزاد شود.

۴) سیگار

– سیگار کشیدن اثبات شده است است مانع رشد کودک می شود و باعث ناهنجاری های فیزیکی هست. سیگار می تواند نوزاد را از اکسیژن محروم کند، مانع توسعه سیستم تنفسی کودک و باعث زیاد کردن ضربان قلب می شود. ممکن است موجب سقط جنین و یا منجر به تولد نوزاد مرده شود.

۵) کم کردن مصرف کافئین

– هر دو، چای و قهوه حاوی کافئین هست. بنابراین، شما باید مصرف چای و قهوه خود را به حداکثر ۲ فنجان در روز محدود کنید. مصرف کافئین در دوران باردای موجب بی قراری و بی خوابی در نوزادان بعد از تولد می شود. متاسفانه، شکلات بیش از حد حاوی کافئین است و مقاومت در برابر مصرف آن سخت است.

۶) مواد غذایی چرب

– شما باید از خوردن غذاهای چاق کننده و غذاهای کنسرو دوری کنید. زیاد کردن وزن غیر طبیعی می تواند باعث عوارض ناخواسته در طول دوره حاملگی شود.

واریس ناحیه واژن در بارداری

– واریس ناحیه ی تناسلی خارجی در میان ۱۰% از زن های باردار اتفاق می افتد و معمولا در سه ماهه ی دوم و در حدود ماه پنجم رخ می دهد.

علائم واریس واژن چیست؟

– اغلب به صورت ورم و کبودی رگ ها در ناحیه ی لب بزرگ یا کوچک واژن ظاهر می شود. این رگ ها کشیده و ضعیف می شوند ولی گاهی با لمس نیز حس نمی شوند. واریس در واژن می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد:

۱) زیاد کردن وزن رحم که به رگ های ناحیه ی لگنی فشار می آورد.

۲) زیاد کردن سطح استروژن و پروژسترون که باعث استراحت رگ های خونی می شود.

۳) وضع حمل های قبلی، به خصوص اگر فشار زیادی به فرد آمده باشد.

معنویت را ارتقا بده

– از ابتدای ماه پنجم در وقت نماز دست بر روی شکم نهاده، اذان و اقامه بگویید. هر روز بر یک عدد تخم مرغ سوره “حمد” بخوانید و آن را ناشتا بخورید.

– مادرانی که می خواهند فرزندی دانشمند به جامعه تحویل دهند، می بایست هنگام بارداری روزی یک عدد تخم مرغ و مقداری کنجد بخورند.

– توصیه شده است است که در شب های جمعه سوره “ص” قرائت شود.

– نوشیدن روزانه شیر را فراموش نکنید لیکن پیامبر اکرم فرموده اند: به زنان باردار خود شیر بنوشانید که موجب زیاد شدن عقل کودک خواهد شد.

ورم دوران بارداری

دوران بارداری جهت هر مادری زمانی فوق العاده و منحصر به فرد است و علایم و نشانه های بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. ولی معمولا یک سری علایم مرسوم وجود دارد که تقریبا در اکثر زنان باردار رخ می دهد. یکی از این علایم، ورم دوران بارداری است که به آن ادم گفته می شود. ورم این دوران غیرعادی نیست، ولی اگر کنترل نشود، ممکن است مادر را به دردسر بیندازد.

– به عبارت دیگر اگرچه ورم دوران بارداری معمولا بی ضرر می باشد، ولی در صورتی که کنترل نشود می تواند بر کیفیت زندگی مادر و حتی سلامتی جنین تاثیر بگذارد. ورم بارداری زیاد در پاها دیده می شود و علت مرسوم آن، تجمع و احتباس مایعات بدن در اندام های تحتانی مثل پا می باشد. ورم حاملگی می تواند در هر زمانی از دوران بارداری شروع شود، ولی معمولا از ماه پنجم بارداری به بعد مرسوم می باشد.

– ورم دوران بارداری، مختصر و یکنواخت می باشد. در این دوران، حجم مایعات بدن مادر جهت تغذیه بهتر جنین اوج می رود. بنابراین قسمتی از این مایعات در مناطق انتهایی بدن و یا در عضلات و مفاصل تجمع پیدا کرده و ورم حاملگی را ایجاد می کنند.


مطلب مرتبط:

در بارداری به چربی های امگا ۳ توجه خاص ای کنید!

ماه پنجم بارداری و مواظبت های لازم


منبع: دکتر سلام

واژه های کلیدی: دوران بارداری | مواد غذایی | رژیم غذایی | زنان باردار | موادغذایی | ویتامین | نوشیدنی | سبزیجات | بارداری | کافئین | باردار

تغذیه ماه پنجم بارداری

تغذیه ماه پنجم بارداری

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا