تغذیه ماه ششم بارداری

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم و حائز اهمیت است زن های باردار شش ماهه بهتر است به خورد و خوراک خود در این دوره

تغذیه ماه ششم بارداری

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم و حائز اهمیت است زن های باردار شش ماهه بهتر است به خورد و خوراک خود در این دوره از حاملگی زیاد دقت کنند مصرف پروتئین ها و کربوهیدرات ها در زیاد کردن وزن جنین تاثیر بسزایی خواهند گذاشت. تغذیه سالم در دوران بارداری از اهمیت خاص ای برخوردار است و می بایست زنان باردار در تغذیه روزانه خود دقت بیشتری داشته باشند لیکن در رشد کودک تاثیر بسزایی خواهد داشت. با بعضی از این منابع غذایی در ادامه مطلب آشنا شوید.

تغذیه ماه ششم بارداری

مواد غذایی که در طول ماه ششم می بایست در رژیم غذایی خود قرار دهید:

۱) پروتئین

این ماده مغذی مهم باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. البته شما می بایست جهت جلوگیری از اضافه وزن از مصرف چربی گوشت و پوست ماهی های چرب اجتناب کنید.

مواد غذایی غنی از پروتئین

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم و حائز اهمیت است زن های باردار شش ماهه بهتر است به خورد و خوراک خود در این دوره

– گوشت بدون چربی

– ماهی سفید

– تخم مرغ

– انواع لوبیا

۲) کربوهیدرات ها

تغذیه ماه ششم بارداری

روزانه می بایست بخشی از رژیم غذایی یا هفته ای دو روز از این ماده غذایی استفاده نمایید. البته میزان مصرف به وزن شما نیز بستگی دارد اگر اضافه وزن دارید می بایست کمتر از این مواد استفاده کنید.

– سیب زمینی

– پاستا

– ذرت شیرین

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم و حائز اهمیت است زن های باردار شش ماهه بهتر است به خورد و خوراک خود در این دوره

– آجیل و دانه

– جو

اینها بعضی از غذاهایی که غنی از کربوهیدرات و سالم هستند.

۳) سبزیجات

تغذیه ماه ششم بارداری

در طول ماه ۶ و ۷ بارداری می بایست سبزیجات حتما در رژیم غذایی قرار گیرند و از اهمیت بالایی برخوردار است سبزیجاتی مانند:

– چغندر

– کلم

– اسفناج

– هویج

– كدو حلوايی

– شلغم

– بادمجان

– لوبیا سبز

– گوجه فرنگی

۴) میوه ها

هیچ چیز مانند میوه های تازه بدن شما را شاداب نگه نمی دارد. آنها عالی ترین مواد غذایی هستند که در طول بارداری می توانید مصرف کنید میوه هایی مانند:

موز

– انگور

– کیوی

– سیب

– گلابی

– پرتقال

۵) لبنیات

اگر شما پیش از بارداری از مصرف لبنیات به علت به عنوان نمونه رژیم فرزند پسر خودداری نموده اید حال می بایست افراط کنید. کلسیم جهت ساخت استخوان ها و رشد آنها کمک خواهد کرد. اگر شما در مورد به دست آوردن اضافه وزن دلواپس هستند، شما می توانید جهت محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب را گزینش کنید.

۶) مایعات

شما باید مقدار زیادی از آب میوه و مایعات در طول این مرحله از بارداری مصرف کنید. کارشناسان توصیه میکنند ۶ تا ۸ لیوان مایعات هر روز جهت بدن خود و کودک جهت تامین مواد معدنی مصرف کنید. آب میوه تازه منبع خوبی از مواد مغذی جهت کودک و شماست.

ممنوعیت های ماه ششم بارداری

۱) گوشت نیم پز

– هر لحظه مطمئن شوید که گوشت به خوبی پخته شده است و باکتری های آن از بین رفته هست. گوشت پخته علاوه بر هضم راحت خطر باکتری لیستریوز را ندارد.

۲) پنیر غیر پاستوریزه

– از خوردن پنیرهای نرم که پاستوریزه نشده خودداری کنید. باکتری های بیماری زا نیز می تواند در طول ماه ۶ و ۷ موجب حالت تلخ شوند.

۳) مواد غذایی تند

– مواد غذایی تند موجب ناراحتی معده، سوزش معده و سوهاضمه می شوند.

۴) کافئین

– نیازی به گفتن نیست، ولی جهت یادآوری از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه های گازدار بپرهیزید. جایگزین آن از چای گیاهی استفاده کنید علاوه بر آنکه سالم است آرامش بخش و ضد استرس هم هست. البته قبل از مصرف چای سبز با دکتر زنان خود مشورت کنید.

۵) الکل و تنباکو

شما در دوران بارداری می بایست به طور کامل از تنباکو و الکل دور باشید. آسیب وارده به کودک شما از مصرف این مواد می تواند جبران ناپذیر، حتی کشنده باشد. بنابراین از کشیدن سیگار و مصرف الکل در دوران بارواری اجتناب کنید.

باید و نبایدهای هفته ۲۷ بارداری

– هنگام بارداری که پستان ها بزرگ و سنگین می شوند بستن سینه بند مهم است ولی سینه بند را طوری گزینش کنید که پستان ها به طرف اوج و داخل نگاه داشته شوند.

چون پستان ها تا قبل از شش ماهگی به سرعت بزرگ می شوند بهتر است سینه بندها را تا قبل از آن مدت عوض کنید ولی از ماه ششم به بعد که عوض کردن حجم سینه ها تقریبا ثابت هست، تعویض سینه بند ضرورت ندارد.

– از به کار بردن سینه بندهایی که پستان ها را صاف و پهن نگه می دارند جدا خودداری کنید. از ماه چهارم به بعد، ترشح غلیظ و سفید رنگی به نام کلستروم از نوک سینه ها خارج می شود که گاهی خشک شده است و باعث جنبش پوست اطراف آن می گردد. جهت جلوگیری از آن به کمک یک گاز تمیز و یا پنبه می توانید نوک سینه را با آب ولرم و صابون پاک کنید.


بیشتر بدانید: ماه پنجم بارداری و مواظبت های لازم


هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

واژه های کلیدی: مصرف پروتئین | مواد غذایی | رژیم غذایی | تغذیه سالم | اضافه وزن | بارداری | استفاده | روزانه | باکتری | پروتئین | لوبیا

تغذیه ماه ششم بارداری

تغذیه ماه ششم بارداری

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا